Uppdatering av segelgarderoben 2021
Bilden ovan är från Annapolis i oktober förra året, då J/111 Ramrod med Rod Jabin som skipper tog hem ORC East Coast Championship. Chris Larson körde taktik och var den som sydde ihop hela projektet inklusive segalgarderob.
Det var lite kul, för vi kunde bidra med våra prestandasiffror och den ORC-analys vi gjort de senaste åren. Och då var det ju naturligt att vi fick ta del av det jobb de har gjort, framförallt kring undanvinds-konfiguration och Code 0.
Så inför 2021 så har vi uppdaterat segelgarderoben på några viktiga områden.
Code Zero (75% smg) NPL Code Xi Xi06 CD
Under IRC så straffas coder med halvbredd under 75% väldigt hårt. Och historiskt har dessa segel varit ganska tråkiga, då det är mycket duk som “blir över” i akterkant. Jag har inte ens velat beställa ett sådant segel, utan viu har sedan 2015 seglat med en begagnad code från Martin Nilssons Salona 37. Den har funkat ok under både Fastnet och Rolex Middle Sea Race men nu har det hänt en del på det här området.
Doyle var först ut med sin “cableless code” där man i stället för kabel i förliket, lät seglet projiceras framåt. Vi hade då en del diskussiomner med Bakewell-White 37 Anarchy i Auckland som var en av de första normalstora båtar som fick detta segel. Sedan har ju North Sails utvecklat Helix, och det finns nu några säsongers erfarenhet av dessa segel.
Bra artikel om Helix här.
Så nu var det dags!
Det blir samma segel som vi ser på Ramrod ovan. Relativt högsmalt, lagom stort (?) och med top-down furling på den ProFurl Nex 2.5 som vi redan har. Vad som är lagom stort kan alltid diskuteras… J/111 är ju en vek båt, så den yta man verkligen vill ha i lättvind gör att man snabbt blir over-powered och välter. Vår gamla code var 81.48 m² så denna blir något mindre.
Nytt blir också att vi kör den från änden av peket. Tidigare har vi kört en meter ut.
Vi hoppas täcka av samma område vindmässigt som med befintlig code, plus att vi nu borde kunna gå djupare genom att få mer form. Sedan tror vi ju att designen som sådan kommer att ge en del jämfört med ett 10 år gammalt segel.
På sikt vill vi ju köra några race i USA, så vi har försökt ta hänsyn till ORR som är deras regel. Bedömningen är att detta skall funka bra. De har dessutom något som kallas “Large Roach Headsail” som är smalare på mitten. Även IRC tillåter nu segel som är 62.5%, men de straffas ganska hårt (uppskattningsvis skulle vårt IRC på 1.094 ökas med 0.007 om vi tog med en smalare code).
- Luff 16.047 m
- Leech 14.390 m
- Foot 7.889 m
- LP 7.394 m
- Area ORC 77.93 m² (North 78,38m²)
- Maximum Apparent Wind (AWS) Speed Rating = 12,00 knts
Spinnaker Staysail NPL Code Xi Xi04 CD
Stagsegel är ju en annan sak vi experimenterat ganska mycket med. Vi tog ju med designen vi hade på J/109, men hade svåarre att få den att funka lika bra. Här har vi successivt flyttat bak halspunkten (från 3.29 framför masten till 2.22) för att få effekt. Vi tror att det handlar om att få “attachement” till storen, och nu kan vi under optimala förhållanden få 2% bättre VMG.
När vi tittar på nya designer så är de generellt sett större, och vi kör ju focken uppe när det är planingsförhållanden över 18 knops vind, så nu maximerar vi LP från den främre halsningspunkten. Tore Lewander, som designar, har också höjt skothornet för att vi skall komma ännu närmare storen här.
Skall bli mycket spännande att jämföra detta segel med det vi har.
- Luff 13.400 m
- LeGeo 11.800 m
- Foot 4.779 m
- LP 4.230 m LP: 110%
- Area ORC 30.02 m² (North 30,51 m²)
- Maximum Apparent Wind (AWS) Speed Rating = 12,00 knts
J3.5 3Di Endurance 760 19,600 Dpi
Vår hårdvindsfock har ju fått mycket stryk genom åren. Den används ju både på race >20 knops vind och på de flesta transporter. Bara under Middle Sea Race satt den uppe i 1,5 dygn och till Fastnet var det 800 distans. Det är ett under att ett 3DL-segel med dubbel tafetta har pallat 8 år av missbruk. Men nu byts det ut.
Detta segel blir något större, precis på gränsen för vad en hårdvindsfock får vara enligt reglerna. Den gamla var 25m². Förliket blir lika långt som tidigare, men underliket är längre för att få ner tryckcentrum + få bättre anslutning till storen. Lite mer akterrunda för att kunna twista på ett bra sätt.
Vi resonerade lite om nackdelarna med ett större segel, som vi troligtvis behöver reva tidigare. Men känslan är också att det kommer att komma upp tidigare och då blir det segelbytet enklare.
- Luff 12.950
- LeGeo 11.972
- Foot 4.520
- LP 4.188
- Area ORC 28.12 m² (North 27.92 m²)
- Maximum Apparent Wind (AWS) Speed Rating = 38,00 knts
Nu är man ju lite sugen på att få hissa upp dessa segel 😃
Theodor
Mar 17, 2021 @ 21:53
Du skriver inte det, men visst blir hårdvindsfocken revbar?
Peter Gustafsson
Mar 17, 2021 @ 21:55
Ja, så klart. Sorry.
Revet är så stort som det går men att man når skothornet :-)
Samma sak i J2 faktiskt.
F424
May 12, 2021 @ 13:39
3DL med dubbel tafetta är riktigt sturdy. Vi hissade vår rullbara kolfock på Faurbyn första gången 2011 och den funkar fortfarande helt ok. Hissas i mars, tas ner i november är i tjänst från 0 till 30knop. Bor dock alltid i strumpa när den är ledig.