Skip to content

4 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Apr 12, 2021 @ 08:44

    Superintressant artikel Christen! Visar väldigt bra hur viktigt det är att jobba med “hela” båten!
    Sedan vet vi alla att timmarna i båt är det som räknas, men har vi fel utgångspunkter så är även dom ganska bortkastade…

    Reply

  2. Bengt
    Apr 12, 2021 @ 14:11

    En detalj som jag fastnar vid (-: Vilken typ av hakar använder man till focken? Ser ut som karbinhakar. Min erfarenhet av dessa är att de inte funkar för att tampar (spin/gennaker-skot) fastnar i dem. Därför brukar pistolhakar vara bättre. Har hakarna på bilden någon speciell utformning som gör dem bättre? Vilket material är det tillverkade i? Nån som vet?

    Reply

    • Harald
      Apr 12, 2021 @ 19:32

      Ser ut som Wichards karbinhakar. Min favorit, men jag vill ha dem öppna mot babord så inte spinnakern dras in i öppningen vid lovarts nedtagning.

      Har inte råkat ut för att något fastnat, men vi har asymmetrisk heller. Ofta släpper man ju ner ett segel med hakar, så då fastnar inget.

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Apr 21, 2021 @ 10:04

    En fundering: hade det inte varit smart att ha färdiga “siktmärken” gooseneck, spridarfästena och förstagsinfästningen? Borde bli lättare att se böjningen i tvärskeppsled, både “irl” och på bilder.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.