✋Kappseglingsförbud till 3/5
Tydligen är all form av kappsegling förbjuden just nu. Även om vi pratar 10 soloseglande båtar mitt på havet… Skall vi gissa att det blir mycket träningssegling med informella reesultatlistor?
Skall komma nya direktiv 3/5, så då kan man ju hoppas att detta ändras!?
Men det är ju sjukt svårt att planera, framför allt som arrangör (3/5 är antagligen för sent för att fatta beslut om Marstarnd Big Boat Race) men även som team i lite större båtar.
Samtidigt så meddelar ORC att EM på Capri i mitten av maj skall köras som planerat, och i England så är RORCs vårserie redan igång.
Känns som Sverige just nu är ett av de länder med hårdast restriktioner för oss seglare.
Apr 15, 2021 @ 08:51
Det är väl som vanligt. SSFs styrelse tänker inte själva, och i den mån de tänker så är det bara på jollesegling. Enligt rekommendationerna från FHM finns inga hinder för shorthandsegling, men lika bra att förbjuda ändå? För… vi gillar inte kölbåtar?
Apr 15, 2021 @ 10:35
Min uppfattning är det du säger är helt enkelt inte sant…FHM har en generell avrådan från alla idrottstävlingar för vuxna undantaget professionell idrott. https://www.rf.se/Nyheter/Allanyheter/stoppforenstakamatcherellertavlingar/
Jag vet dessutom att SSF arbetar mycket aktivt med andra “utomhus”-förbund för att få till ett mer anpassat regelverk för men det är i grunden FHM som styr frågan…
Apr 15, 2021 @ 10:41
Sen är det ju givetvis så att jag är lika sugen på kappsegling som alla andra men problemet är smittspridningen och att FHM inte vill/tycker det är lämpligt/orkar differentiera sina råd mellan olika idrotter.
Apr 15, 2021 @ 13:12
Det är den policybyråkratiska tolkningen.
1. Det är ingen lag eller förbud vi pratar om. 2. Det finns inget som hindrar SSF från att utfärda egna rekommendationer, förutom brist på intellektuellt självförtroende, som tillgodoser rekommendationerna i övrigt.
3. Det säger sig självt att folkhälsomyndigheten inte kan utfärda detaljerade rekommendationer för alla enskilda verksamheter.
Apr 15, 2021 @ 13:34
FHM’s avsikt med deras allmänna råd kan knappast misstolkas.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/publicerat-material/foreskrifter/konsoliderade/hslf-fs_2020_12.pdf (längst ner på sidan4)
De allmänna råden är helt riktigt inte lag men jag tror inte det hade varit ett framgångsrecept för ett idrottsförbund att hitta på egna tolkningar runt något som är så tydligt formulerat….
Apr 15, 2021 @ 20:48
Det är väl rimligt att SSF följer FHM. Sedan tycker jag vi skall komma ihåg att svenska smittoläget inte är ”bäst i klassen”. Om folk skötte sig bättre skulle vi inte behöva det här.
Apr 15, 2021 @ 21:16
Pelle, på vilket sätt skulle ett idrottsförbund kunna straffas om det tar fram egna rekommendationer som gör att aktiviteten kan genomföras på ett smittsäkert sätt? Inte menat som kritik mot ditt påstående, bara en nyfiken fråga.
Det är ju inga problem att köra solo- och shorthandedkappseglingar i princip helt smittsäkert, i vart fall betydligt säkrare än att gå till Ica och handla…
Apr 16, 2021 @ 08:14
Det finns ju, såvitt jag förstår, inget formellt straffansvar men idrottsrörelsen är ju en del av samhället och förväntas följa rekommendationerna precis som alla andra. Jag är rätt övertygad om att vi hade varit i ett bättre läge om alla följt de rekommendationer som finns.
Det är ju helt riktigt att själva seglingen går att genomföra i princip helt säkert men åtminstone större seglingar leder ju ofrånkomligen till ett visst resande och tillfälle att träffa människor som man inte träffar annars….jag är rätt glad att jag inte behöver göra bedömningarna om vad som är rimligt.
Apr 17, 2021 @ 19:24
SSF arbetar intensivt och i nära dialog med RF och FHM för att försöka få till ett regelverk som ger oss möjlighet att anordna tävlingar igen. RF har definitivt identifierat behovet av mer ändamålsenliga regler som gör skillnad mellan olika typer av aktiviteter beroende på risken för smittspridning. Det alla väntar på nu är att regeringen skall klubba igenom en ändringsförordning (som varit på remiss) till pandemilagen/pandemiförordningen. Tanken är att den nya förordningen, istället för att dra alla idrottstävlingar över en kam, identifierar fyra kategorier evenemang som ges olika maxtak på antal deltagare (från FHM). Förhoppningen är därvid att seglingen hamnar i kategorin ”motionslopp”, vilket sannolikt skulle innebära att vi kan köra de flesta regattor som planerats i år, om än med en del anpassningar av landbiten.
Att strunta i RFs anvisningar och FHMs rekommendationer som ngn föreslår i tråden vore direkt oklokt. Vi är alla överens om att nuvarande tävlingsförbud och generella begränsning till max åtta deltagare i offentliga tillställningar är en alldeles för kantig reglering.
SSF arbetar parallellt med ett reviderat coronaprotokoll så vi skall vara så framkörda som det bara går när tävlingsförbudet hävs.
Med hopp om seglingstävlingar i närtid,
Martin Wigforss
(ingår i SSF arbetsgrupp ang corona)
Apr 21, 2021 @ 08:44
Bra Martin, önskar er lycka till i detta arbete.
Apr 15, 2021 @ 14:35
Jag har ingen kölbåt…någon som vill hänga på😜
Apr 15, 2021 @ 10:51
Synd. Och såklart svårt att planera nånting. Fast hur ska FOHm eller SSF planera hur smittspridningen kommer fortsätter?
Alla är väl överens om att smittspridning vid just SH eller solo segling är obetydligt när man är på vattnet. Problem är väl att (1) man är rädd att folk träffas före och efter, (2) man reser till kappsegling och har kontakt då.
Som jag förstår det är väl all idrottstävling (amatör) förbjuden just nu? Eller iaf finns det en avrådan? Generellt gillar jag ju enkla och tydliga regler och det här är ju just det. Att SSF inte gå emot FOHM är väl bra. Som seglare kan jag dock tycker att man skulle kunna skilja mellan kontaktsport och sport utan kontakt. SH och solosegling skulle då väl kunna vara ok, med tanke på att skidåkning också är ok? Men det är ganska mycket att önska för en ganska liten grupp seglare….
Men som Peter skriver är det ju ok med träningar så länge man undviker kontakt, dvs SH och ingen pubrunda efter. De allra flesta är väl ändå efter att segla och inte segla för att vinna nån glasskål?
Apr 15, 2021 @ 10:52
Ja, då hann Pelle också svara, med länkar o allt ;). Alltid lite före mig….
Apr 15, 2021 @ 11:00
En till grej: Vi ska ju vara glada att vi få segla! Jag håller faktiskt inte med att sveriges regler är hårdast. I tyskland tex är inga hamnar öppen pga turismusförbud. Med diskussionerna som pågår kan det mycket väl blir så att man inte allts få segla tills vidare…
Apr 15, 2021 @ 16:28
Håller med. Kanske reglerna för segling behöver inte vara lika hårda i länder där man, fram till fredag kväll, inte vet om man får överhuvudtaget komma ut den kommande veckan.
Vi får väl träna en del… :)
Apr 16, 2021 @ 09:12
Vi får börja med padel istället, det verkar både trendigt och tillåtet!
Apr 16, 2021 @ 11:01
Det finns väl inget som hindra privatpersoner att segla mot varandra? Hade ingen koll på att det skulle utfärdas något förbud, känns ju ganska absurt.
Vår inofficiella förserie börjar nästa vecka.
Apr 16, 2021 @ 11:07
Kan man inte komma runt det hela genom att kalla klubbseglingarna för träningar istället? Jag ser våra tisdagsseglingar som träning mer än som tävling….
“Träningsverksamhet utomhus får bedrivas för alla åldrar”
Apr 16, 2021 @ 12:08
Det är ju så det blir i praktiken.
Redan förra året så konverterades Marstrand Big Boat till en träningshelg.
Problemet just nu är ju att arrangerande klubb skall förhålla sig till om det är ok eller inte att arra träning för 25 båtar på Marstrandsfjorden där allt ser likadant ut som om det vore regatta – förutom att det inte finns en formell resultatlista? Väljer man att avstå, vilket jag har full förståelse för, så kommer ju seglarna själva att skaffa bojar och en startbåt.
Inget av detta är enkelt, men just därför hade det varit bra att hitta en rimlig linje där klubbar och seglare kunde göra saker tillsammans på ett säkert sätt.
Apr 16, 2021 @ 12:29
Om man nu är intresserad….:
https://www.svensksegling.se/Nyheter/Startsidesnyheter/2021-Q2/oppetseminarium22aprilomcoronasituationen
Apr 19, 2021 @ 19:58
Vad gäller tävlingsförbudet så regleras det faktiskt av ”covid-19-lagen”. Alltså ingen rekommendation, utan snarare hårt reglerat. Finns ingen möjlighet för SSF eller något annat förbund att hitta egna tolkningar. Endast tävlingar för yrkesidrottare är tillåtna. Min egen uppfattning om det absurda i att förbjuda tex shorthanded kappsegling saknar tyvärr betydelse. Dyrt pris i många avseenden för usel eller obefintlig svensk covid-strategi.
Apr 26, 2021 @ 09:45
https://www.dn.se/sport/seglingen-stoppad-trots-gigantiska-avstand-finns-ingen-logik/
May 8, 2021 @ 11:13
Ett tydligt steg från RF m. fl. igår.
https://www.rf.se/Nyheter/Allanyheter/oppetbrevtillamandalindmikaeldambergochlenahallengren
Någon som sett någon kommentar från ministrarna eller myndigheter?
May 13, 2021 @ 20:35
Nya besked här, men fortfarande lite oklart vad som gäller för båtar med full besättning?
Raymarine 2star framflyttat 2 dygn