Forsatio Yachts YD-41
Det var ett tag sedan jag gick på Chalmers.
Men jag kommer fortfarande ihåg kvällskursen i “Segelbåtskonstruktion” som man kunde anmäla sig till. Att som seglingsnörd och halvbakad ingenjör få insikt i hur man designade och räknade på en segelbåt var ju mind-blowing.
Jag har för mig att exempelbåten var en design av Rolf Eliasson, som tillsammans med Lars Larsson höll kursen. Alla de där lösbladen som delades ut efter varje gång blev senare boken “Principles of Yacht Design” som jag gissar att många av er har hemma i bokhyllan?
För 4:e upplagan som kom 2014 så hade man tagit med Michal Orych och bytt till en modernare 41-fotsbåt som exempel. Målet då var att skapa en välseglande performance cruiser med lite inspiration från open-båtar och Class 40 (därav Pogon på omslaget) men med en vettig inredning för cruising.
Detta är nu Forsatio YD-41.
Many readers of “The Principles of Yacht Design” asked themselves whether a yacht designed using the best available software would sail exactly as planned. I decided that there is only one way to verify this – to build that yacht exactly as designed. Paying attention to each detail and rejecting any compromise, making sure that each measure and mass is verified, using the best materials. I also realized that building an ideal yacht requires an ideal shipyard, which is why I decided to create it myself. And so I did. This shipyard is entirely dedicated to the FORSATIO YD-41.
SEBASTIAN CHMIELEWSKI
President of Forsatio Yachts Sp. z o.o.
No Frills Sailing är väl den site som haft bäst koll på projektet. Redan 2016 rapporterade man från bygget: “Building the YD-41 – Forsatio Yachts”. Och i samband med det så tittade man också lite extra i boken.
Att få segla resultatet utanför Långedrag för ett par veckor sedan slöt cirkeln på något sätt. Att dessutom ha Lars Larsson med ombord gjorde det hela lite extra speciellt för en nörd som jag.
Låt mig börja med sammanfattningen.
Jag är kluven kring den här båten. Objektivt så är mycket väldigt rätt; man har haft en bra designbrief, byggt en bra båt (för att vara #1) som seglar kanon både på pappret och i verkligheten. Så vitt jag kan bedöma.
Men samtidigt så framkallar den inte de känslor som den borde göra?
Den saknar lite identitet, och jag funderar på vem den egentligen är till för?
Har man kanske tappat lite av det som skulle kunna vara unikt och fått till en alldeles utmärkt generisk 41-fotare? Den saknar den genomtänkta däckslayouten som jag hittar på en JPK 11.80, den moderna Porsche-designen som gör att jag känner igen en Elan på långt håll eller den smakfulla inredningen som alla från Hanse till Grand Soleil får till ganska bra. Även sportigare byggen som Pogo brukar kompensera det med lite rolig design.
Och här kanske det blir ett problem att designen har en väldokumenterad historia, och att denna är så central i marknadsföringen. Det är fullkomligt logiskt, men logik är inte det som får igång känslorna hos en båtköpare? Det krävs en tydlig idé och en tanke om vilka drömmar de som köper en YD-41 egentligen vill uppfylla.
Med det sagt, så är det här är mycket bra bas!
TECHNICAL SPECIFICATION
- 12.55 m – Length overall (LOA)
- 11.90 m – Loaded waterline length (LWL))
- 4.25 m – Max beam (BMAX)
- 2.45 m – Draft (T-keel)
- 6200 kg – Mass (m) (båten hamnade på 6.815 kg i ORC)
- 2300 kg – Ballast
- 49.5 m2 – Mainsail
- 46.5 m2 – Jib
- 85.0 m2 – Code 0
- 160.0 m2 – Gennaker
- 27 Hp – Engine
- 85 l – Fuel tank
- 200 l – Water tank
- 3 – Number of cabins
- 8 (10) – Number of passengers
- A – CE design class
Siffrorna i ORC-certifikatet indikerar en relativt lätt båt med bra prestanda.
Enligt ORC så seglar den lite snabbare än en X-41 eller som en JPK 11.50 eller Grand Soleil 44 vilket är ett bra betyg. Då ligger man ändå 500 kg över designvikten (precis som de flesta andra moderna båtar. Men man tror att man kan få ner vikten på kommande båtar.
Detta känns också när man seglar den. Båten accelererar bra och det är relativt lätt att nå målfarterna, även om vi har svårt med höjden med en ganska dålig fock.
Styrningen från Jefa känns lätt, trots dubbla roder och dubbla rattar. Bättre än på flera etablerade märken jag provseglat senaste tiden. Den är neutral, men jag ser inga problem att trimma in lite lagom rodertryck med bättre segel.
När jag provocerar den under gennaker fortsätter den att gå på räls. Här tror jag man kan pressa den rejält utan att det blir dramatiskt. Jag skulle verkligen vilja ratta den på en lite öppen halvvind i 10-12 m/s med en modern segelgarderob. Då tror jag man kan segla den riktigt fort!
Däckslayouten är enkel, vilket jag personligen gillar. Visst är det snyggt när man kan gömma tampar i hemliga rör, men jag tycker det finns en vits med att både se hur saker hänger ihop och kunna fixa saker som går sönder mitt i natten.
Jag gillar också utrymmet runt rattpiedestalerna där man inte trängt ihop det som på många andra båtar i den här storleken.
Men… man borde haft med aktiva seglare för att få feedback på både layout och val av komponenter. Många funktioner funkar nu dåligt och förtar känslan. Inhaulers till focken var felplacerade och underdimensionerade, förstagsrullen från Seldén helt orimligt trög och systemet för peket kändes inte alls genomtänkt (ingen vill gå fram på fördäck när det blåser och öppna en jättestor lucka för att komma år att dra ut peket).
Detta, tillsammans med ett antal andra val, kan vara ok på en prototyp – men skall man köra testseglingar med media så borde man tagit hjälp av Seldén och andra och fått detta fixat innan man lämnade Polen.
Med en rimlig budget och lite arbete så hade man kunnat få till något riktigt bra.
I en ideal värld hade man hittat en race-besättning och tagit båten till VM i Tallin. Då hade man fått besked om seglingsegenskaper och fått tillbaka en välmeckad båt
En koncentrerad Lars Larsson.
Så. Om vi börjar med det positiva: en riktigt bra segelbåt med massor av seglingsglädje för pengarna. Man gissar att man kan skeppa en båt för €300k även när man nu byter till ett mer etablerat varv.
Men det som drar ner betyget är ambitionsnivån på däck och interiört. Här tror jag man behöver göra lite konkurrentanalys och hitta en tydlig position på marknaden.
I detta segment konkurrerar man också med ett bra begagnatutbud av First 40, ClubSwan 42, Arcona 430/460, X-41/43/46, JPK 11.80 och liknande. Ingen lätt match.
All cred till Sebastian och gänget på Forsatio som tagit sig an projektet. Det svåraste är alltid att komma ur startgroparna trots alla tvivlare (sådana som jag).
Gör man rätt framåt så kan det här bli bra.
Claes Ödman
Jul 30, 2021 @ 18:09
“Segelbåtskonstruktion” väcker minnen. Sven Lundin, sedermera Yrvind, var med på kursen. Vilka frågor han ställde…
En hel del matnyttigt fick man med sig
Pelle Fälth
Aug 2, 2021 @ 21:56
Perpendiklar och Froudes tal, det var grejer det!