Skip to content

9 Comments

  1. Anders
    Mar 7, 2022 @ 14:02

    eller den här??? – från en säker källa

    https://www.nautorswan.com/yachts/models/swan48/

    Reply

  2. Peter Gustafsson
    Mar 7, 2022 @ 14:09

    Jag satt och valde mellan Solaris och Grand Soleil som nästan är ännu närmare.

    Nautor tycket jag ändå lyckas ganska väl, där jag tror de flesta seglare kan se en Swan 48 ligga i en hamn och gissa vad det är?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 8, 2022 @ 13:59

      Många likheter men grymt stora skillnader på depl: nästan 16 ton på Solaris medans GS har 11,5 ton eller lägre! XP 50 landar på 13,6 ton, ska bli intressant och höra/se vad A50 landar på!!

      Reply

  3. Marcus Sylvin
    Mar 7, 2022 @ 22:17

    Tycker man kan se skillnader i akterskeppen om man ser på akterspeglarna

    Reply

  4. Tomas Källroos
    Mar 8, 2022 @ 15:55

    Gissar på 14,5 ton.
    A50 ser riktigt fin, nu saknar bara lite kontanta medel😀

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Mar 8, 2022 @ 16:03

    GS48 race = 10.5 ton (11.2 om man kikar på ORC).

    Reply

  6. florian
    Mar 9, 2022 @ 13:33

    First 53, X49, Arcona 50, Swan 55. They all look similar these days, hard to tell them apart. Designs that favour volume over everything. New mediocrity and not very inspiring to my mind. In this case I’d rather sail an older HR or Nautor’s Swan, cruising along at 6kn.

    Reply

  7. Andreas
    Mar 11, 2022 @ 22:29

    Jag tycker Arcona lyckats bygga ett varumärke med en unik designspråk.
    Det gör att flera personer kan känna igen båten., även i hamnar utanför Sverige.
    De lyckades med att få en Arcona 400 fortfarande kännas fräsch när den ligger brevis en 435a.
    Man känner i gen linjer etc…
    Som en HR som kan segla….

    Med denna nya designen tar dom formspråket vidare, men tappar identiteten.
    Hoppas jag har fel för vi behöver Arcona som segelbåtstillverkare.

    Reply

  8. Johan Strömbäck
    Apr 4, 2022 @ 14:55

    Andreas har helt rätt. Man har tappat identiteten så den som kommer med en A50 till hamnen så frågar grannen om han har köpt en X eller kanske Solaris eller…

    Detta är nog det största misstaget ett företag kan göra, riskera att äventyra varumärket och dess värde. Superriskfyllt göra en båt som ser ut som andra sämre…

    När Jeppesen blev utsedd utväxlade jag lite i ämnet med nye VDn som “bedyrade” att man ska värna varumärket.. men uppenbarligen inte..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.