

Related Posts

Ansök till VM i Offshore DH VM
Dags att räcka upp handen för de som är intresserade! SHF och SSF har för avsikt att satsa på att kunna ta ut två lag till ODHWC 2025, ett ”seniorlag” med kompetens att i alla fall på papperet kunna konkurrera om en pallplacering.. Utöver det en storsatsning på ett U25 lag för att nå framgångar […]

💧J/99 Blur i vattnet💧
Efter en produktiv meck-vecka på Eole Performance så är nu båten i vattnet. Varvet drivs av bröderna Marcel och Benjamin Dutreux, där den senare är känd som Vendee Globe-skipper på Guyot som också ligger här. Nästa vecka skall båten vägas och alla segel mätas om. Sedan skall båten ta sig till Trinité sur Mer för […]

9 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Mar 7, 2022 @ 14:02
eller den här??? – från en säker källa
https://www.nautorswan.com/yachts/models/swan48/
Mar 7, 2022 @ 14:09
Jag satt och valde mellan Solaris och Grand Soleil som nästan är ännu närmare.
Nautor tycket jag ändå lyckas ganska väl, där jag tror de flesta seglare kan se en Swan 48 ligga i en hamn och gissa vad det är?
Mar 8, 2022 @ 13:59
Många likheter men grymt stora skillnader på depl: nästan 16 ton på Solaris medans GS har 11,5 ton eller lägre! XP 50 landar på 13,6 ton, ska bli intressant och höra/se vad A50 landar på!!
Mar 7, 2022 @ 22:17
Tycker man kan se skillnader i akterskeppen om man ser på akterspeglarna
Mar 8, 2022 @ 15:55
Gissar på 14,5 ton.
A50 ser riktigt fin, nu saknar bara lite kontanta medel😀
Mar 8, 2022 @ 16:03
GS48 race = 10.5 ton (11.2 om man kikar på ORC).
Mar 9, 2022 @ 13:33
First 53, X49, Arcona 50, Swan 55. They all look similar these days, hard to tell them apart. Designs that favour volume over everything. New mediocrity and not very inspiring to my mind. In this case I’d rather sail an older HR or Nautor’s Swan, cruising along at 6kn.
Mar 11, 2022 @ 22:29
Jag tycker Arcona lyckats bygga ett varumärke med en unik designspråk.
Det gör att flera personer kan känna igen båten., även i hamnar utanför Sverige.
De lyckades med att få en Arcona 400 fortfarande kännas fräsch när den ligger brevis en 435a.
Man känner i gen linjer etc…
Som en HR som kan segla….
Med denna nya designen tar dom formspråket vidare, men tappar identiteten.
Hoppas jag har fel för vi behöver Arcona som segelbåtstillverkare.
Apr 4, 2022 @ 14:55
Andreas har helt rätt. Man har tappat identiteten så den som kommer med en A50 till hamnen så frågar grannen om han har köpt en X eller kanske Solaris eller…
Detta är nog det största misstaget ett företag kan göra, riskera att äventyra varumärket och dess värde. Superriskfyllt göra en båt som ser ut som andra sämre…
När Jeppesen blev utsedd utväxlade jag lite i ämnet med nye VDn som “bedyrade” att man ska värna varumärket.. men uppenbarligen inte..