För ett par timmar sedan så kom båtarna i Transat iväg. Lätta vindar i Plymouth och jämt i bägge klasserna. Foton: Mark Lloyd.
Mike Golding fired the starting canon onboard the Royal Navy’s HMS Argyll and Seb Josse’s BT hit the start line spot on with half a boat length to spare. 8-9 knots of boat speed as fleet head upwind under mainsail and genoa. Royal Navy spokesperson estimate there are close to 1,000 spectator craft out on the water! Incredible start for the fleet now heading towards first race gate at Eddystone Lighthouse (10 miles) – first skipper there wins an Omega Seamaster watch!
Man följer racet bäst via Transats “race console” eller 2D-viewer. Just nu verkar det vara favoriter i topp bland 60-fotarna. Foto: Vincent Curutchet/DPPI/The Artemis Transat.
Mange mönstrar på Ericsson 2. Gammal är äldst? Foto: Oskar Kihlborg.
Mange kommer säkert att vara en stor tillgång för det skandinaviska teamet, men förtar det inte lite av deras image som “up and coming”? Den roll som ABN2 hade förra gången. Lite som farsor på sjön, där alla kollar på Mange när det skall fattas svåra beslut?
Eller skall man tolka det som ett svaghetstecken? Att teamet känner att man måste ha med någon med massor av erfarenhet? Eller att man inte kan hitta fler som är tillräckligt bra under 40 (eller att folk tackat nej av olika skäl)?
Strunt samma. Mange är skönaste seglaren på våra breddgrader, och teamets chanser lär öka rejält.
Ericsson Racing Team förstärker med svensk veteran
Ericsson Racing Team tar in veteranen Magnus “Mange” Olsson som besättningsman till sin nordiska besättning i Volvo Ocean Race som startar i oktober.
För Olsson väntar nu ett sjätte varv runt jorden i segelbåt.
– Ungdomlig entusiasm, vilja och styrka har vi i massor. Nu får vi ombord rutin och erfarenhet också, säger skepparen Anders Lewander.
Mange Olsson seglade sin första Jorden Runt-kappsegling – som då hette Whitbread – redan 1985. Han var med och vann med EF 1997/98, kom tvåa med Assa Abloy 2001/02. I senaste tävlingen 2005/06 var han tekniskt ansvarig inom Ericsson Racing Team, dock utan att delta ombord på båten. Men nu mönstrar han alltså på igen – 59 år gammal.
– Jag ser inte min ålder som ett problem och det gör ingen annan heller. Jag är i bra form och känner att jag har mycket att bidra med ombord på en kappseglingsbåt, säger Mange.
Magnus Olsson har varit en viktig del i Ericsson Racing Team sedan teamet bildades 2005. Han har coachat Anders Lewander och den nordiska besättningen sedan sommaren 2006 då Ericsson beslutade att ställa upp i Volvo Ocean Race en andra gång. Tills nu har Mange främst varit engagerad i rekryteringsarbetet, samt träningen av besättningen, tillsammans med Anders Lewander.
– Sakta har tanken växt fram att även ha Mange i besättningen. Han har tränat med oss varje dag i flera månader och hans kunskaper och erfarenheter är ovärderliga, säger Anders Lewander som därför bad Magnus bli en av besättningsmännen ombord.
– Jag tvekade väl lite, men bara lite, säger Magnus och skrattar. Men det här är det roligast jag vet och om jag inte trodde jag hade mer att ge så skulle jag aldrig tacka ja.
Med knappt sex månader kvar till starten består den nordiska besättningen av svenske skepparen Anders Lewander, Thomas Johanson från Finland, Jens Dolmer och Stefan Myrälf från Danmark, den norske navigatören Aksel Magdahl, samt svenskarna Martin Krite, Martin Strömberg och Anders Dahlsjö. En plats återstår alltså att tillsätta.
Ericsson Racing Team har just nu sin träningsbas i Puero Calero på Lanzarote på Kanarieöarna där de två besättningarna tränar och förbereda sig inför Volvo Ocean Race som startar i spanska Alicante i oktober 2008. I Kista, utanför Stockholm byggs samtidigt Ericsson 4 som kommer att sjösättas runt månadsskiftet juni/juli.
Ericssons deltagande i Volvo Ocean Race är en plattform för försäljning och marknadsföring. Tävlingen ger företaget en unik möjlighet att nå kunder runt hela världen och diskutera gemensamma utmaningar och möjligheter.
Med den nya bansträckningen kommer tävlingen att passera städer i både Indien, Sydostasien och Kina vilket för Ericsson innebär en möjlighet att nå längre in i viktiga utvecklingsregioner.
I morgon går starten för 13 IMOCA Open 60 och 11 Class 40 i The Artemis Transat, 2.800 distans över Nordatlanten. Inget för veklingar. Och startfältet går inte av för hackor.
IMOCA-favoriter är Michel Desjoyeaux, Loick Peyron, Vincent Riou och Sebastien Josse. I Class 40 är väl Giovanni Soldini favorit men annars är det mycket jämt.
För er som undrar vad det handlar om, spana in den här videon:
Det var inte bara Lidingö Runt-seglarna som hade fint väder. Också i Långedrag var det 3-4 m/s, strålande sol och GKSS Olympic Class Regatta med över 100 jollar.
Vi jobbade mer med segeltester & manövrar och fick prova nya blåa R5:an. Det är ett planare segel med mer twist som skall funka på branta vinklar i mellanvind eller i hårdare vind när den vanliga gennakern är för stor (eller trasig). Den kan också funka ok för skarp skärning i lätt vind. Läs mer om olika designer här.
Eftersom man bara får ha två gennakrar så blir det så klart en kompromiss, men detta känns som ett användbart segel, framför allt på distans-race.
100% koncentration.
Genuan var ju framme 2 x 30 minuter förra året (blåste ju en del i augusti), så det är lite jobb att få koll på läget. Det har ju varit mycket fock senaste 10 åren…
Noterbart: X-41 Stark (deras rapport med massor av bilder här) vann ORCi med Matrisen tvåa (deras rapport här). Lindforss i sin Prima Markus Håkansson i en Dehler 33 spikade historiens första IRC-race i vårt land. Även blur-läsare som Lars Sörqvist, Richard Göransson och Fredrik Bergström låg i topp i sina klasser. Grattis!
Och Joakim Bergkvist är numera mannen att slå i Nova-klassen. Jag sa ju att seglen var snabba :-)
I morgon är det seglarfest i Stockholm. 401 båtar borde dyka upp i morgon bitti inför Lidingö Runt, vilket ser ut att vara något färre än de senaste åren.
Måste finnas nåt kul skvaller? Novan samlar entypsklass men inte X-99?
Vem vinner i LYS? ORCi? IRC?
Sedan får ni gärna maila bilder och rapporter till peter@blur.se!
Konsolderingen inom båtbranschen fortsätter. Nu är det Najad-ägaren, Alfred van Vincoop, som ligger bakom Linnéa Yacht Group.
Förutom att bygga båtar så skall man förenkla folks båtägande. Rätt tänkt tror jag. Kul med lite drag i branschen, och att Maxi får en ägare som inte bara är intresserade av motorbåtar.
Äntligen kom årets mätbrev. Antar att alla har fått sina lagom till Lidingö Runt?
Nu har vi landat på 1.30 vilket är samma som alla andra J/109 i vår del av världen, vilket ju kan kännas naturligt.
Några fler som har fått sina LYS justerade inför årets säsong?
Vore det förresten inte naturligt att SSF hade en sammanställning på alla mätbrevsbåtar?