Groupama tracker
![]()
Om man inte har nåt att göra på kontoret, kan man ju alltid kolla in Groupamas snygga tracker. Snittar nu mellan 27 och 30 knop över 4 timmar i 10-12 m/s!.
24-timmarsrekordet har man ju själva med ett snitt på 33 knop…
![]()
Om man inte har nåt att göra på kontoret, kan man ju alltid kolla in Groupamas snygga tracker. Snittar nu mellan 27 och 30 knop över 4 timmar i 10-12 m/s!.
24-timmarsrekordet har man ju själva med ett snitt på 33 knop…
För er som inte har märkt det, så har havskapsseglingsförbundet blivit lite mer nyanserade i sin syn på mätregler. Mycket bra tycker jag, då Sverige inte är stort nog för en organisation för varje regel. Ni kanske såg sammanställningen i senaste Segling, där man till och med flaggade för riksmästerskap i IRC. Way to go!
Nu kan man få koll på läget genom att gå på deras seminarium på mässan:
Svenska Havskappseglingsförbundet anordnar ett mätregelsseminarium i anslutning till båtmässan i Göteborg. Stefan Qviberg och Sten Edholm ifrån SHF tillsammans med Pelle Lindell ifrån SSF kommer att föra en diskussion kring de olika mätreglerna inom havskappsegling och finns på plats för att svara på frågor.
Föreläsare:
- Stefan Qviberg, båtkonstruktör och ansvarig för tekniska frågor inom SHF
- Sten Edholm, vice ordförande i SHF bland annat ansvarig för mät och säkerhetsfrågor.
- Pelle Lindell, mätregelsexpert och medlem SSF Tekniska kommité
Var: Båtmässan i Göteborg
När: Lördagen 9e februari, klockan 13:00-14:30Alla intresserade är välkomma, begränsat antal platser, först till kvarn… medlemmar i SHF har företräde.
Anmäl intresse till Fredrik Aurell innan måndag 4e februari.
Är det bara jag, eller innehåller årets mässa mer “content” än normalt? Tjörn Runt, Express-seglarna, Shorthandseglare och SHF har möten som faktiskt verkar intressanta. Brukar det vara så, eller får jag bara mer inbjudningar nu för tiden?
Och en annan sak. Den där Pelle Lindell, är han inte överallt?

Nu är Franck Cammas och hans gäng på Groupama 3 i väg för att slå rekordet runt jorden med full besättning. Vädret ser mycket bra ut ner till ekvatorn. Blir spännande. Joyon har ju satt ribban högt.
Groupama 3 set off this Thursday 24th January at 07h 50′ 17” (GMT) from the start line of the Jules Verne Trophy attempt, a line defined by the alignment of Lizard Point (UK) and the Créac’h lighthouse (Ushant).
Franck Cammas and his nine crew must cross this same line after rounding the three capes before 15 March at 00 hours 09 minutes 21 seconds (GMT) in order to take the round the world record.
They’re off: the maxi trimaran crossed the start line just off the Créac’h lighthouse in a fine NW’ly breeze of around fifteen knots with one reef in the main and staysail. Groupama 3 is already powering along at over 25 knots bound for Cape Finisterre, which it is likely to reach by the end of today. The weather forecast is indicative of a fine descent for this first day at sea since the breeze should rapidly clock round to the North as it fills to twenty knots, where it will then reach over thirty knots as it shifts round to the East. The first 24 hours should therefore enable Franck Cammas and his nine crew to get as far as Lisbon by tomorrow morning, Friday.

Fredriksson skriver om historien bakom Tjörn Runt. Alltid kul att läsa om hur det egentligen gick till. Och att ingen verkar ha det lätt i början…
Eric fick först inget gehör för att anordna en kappsegling runt Tjörn i föreningens namn. “Det är för långt. I så fall måste vi göra uppehåll i Skärhamn så att barnen kan gå iland och köpa glass, hunden måste rastas” plus en massa besvärligheter som skulle hindra en så lång segling.
Det verkar som det finns de som tycker träning är en väg till framgång :-)
Här är ett förslag från Jonas Granhed (X-35 Manixen) på hur vi skulle kunna lägga upp ett antal tillfällen på försäsongen. Primärt för båtar med LYS 1.27-1.34 (X-35, First 36.7, First 40.7, Salona 37, Mumm 36, J/109, Bavaria Match, …). R36 kommer från norska “R36 LYS Racing” som innefattar just 1.27-1.34.
Inga konstigheter utan samling på havet utanför Långedrag vid 18-tiden, kryss-läns två varv, med 3-minuters starter. Kanske sedan en träningshelg med ordentligt program.
Vad sägs? Intresserade kan ju lägga en kommentar med båttyp/namn eller maila Jonas.
Nu är det klart. VOR stannar till i Stockholm. Dags att boka en helikopter!
The Swedish capital of Stockholm has been confirmed as the final stopover for the 2008-09 race prior to the finish in St Petersburg in July next year.
During the stopover, from 16-25 June, Stockholm will also host an in-port race and a pro-am event in its famous archipelago.
At a city hall press conference in central Stockholm, Mayor, Kristina Axén Olin, was joined by Ulla Hamilton, Vice-Mayor and Chairman of Ports of Stockholm, together with Glenn Bourke, CEO of the Volvo Ocean Race, to make the formal announcement.
Bourke said: “This is a fantastic location and we are delighted that we have come to an agreement to bring our event to such a beautiful city. The fleet of Volvo Open 70s sailing into the harbour of Stockholm and mooring next to the royal castle will be a magnificent sight, and the in-port race held in Kanholmsfjärden just inside Sandhamn [an outer island of the archipelago] will be a stunning setting for the last in-port race of the event.”
Hamilton added: “We hope that the Volvo Ocean Race will be an opportunity to showcase Stockholm as environmental leader as well as the popular cruising port it already is.”
Stockholm is the home port of Ericsson Racing Team which has two boats entered in the race, built by Killian Bushe in Stockholm. Skipper of the all-Nordic crew, Anders Lewander was also at the press conference.
Vi väntar också på Gary Jobsons underbara sammanfattningar.
I Melges 24 har Arne K (OCS+DNC) och Carl Sylvan (DNC+DNC) ingen bra dag. Vi avvaktar rapport på regatta.nu. Men i J/80 har Magnus Tyreman en 2:a och en 3:a. Way to go!
Annat värt att notera är att gamla J/109-seglarna på No Naked Flames leder IRC-2 i sin helt nya Sllim 37, de två J/122:orna 4:a och 5:a medan X-41 Sarah kommer först på 7:e plats. Men många race kvar.
J/109 fick inte ihop en egen klass utan de fightas nu i PHRF-2.