Petit Bateau web
Nu har Petit Bateau (the short handed racing association) fått till sin nya web. Massor av bra info för shorthandedseglare. Totalt över 9.000 inlägg!
Petit Bateau was formed by a group of entrants in the 2000 OSTAR as a means of exchanging information and expertise.
Since then it has grown to a membership of over 360 sailors in twelve countries. Joining is free. The only requirement is an enthusiasm for short handed and solo yacht racing.
All levels of skill and experience are welcome. The current membership ranges from novices to OSTAR winners, circumnavigators and Olympic medalists.
The PB forum allows access to a wealth of expertise and advice, with an archive of “posts” going back over 7 years.
PB members now cooperate in organizing an extensive programme of quality single handed races. In 2008 they will range from a four race series based in the Solent through to a 1000 mile oceanic challenge which has been designated the official qualifier for OSTAR 2009.
Ultimate Challenge?
Elaine Bunting på Yachting World tror att vi kommer att få se ett solorace non-stop i stora flerskrovsbåtar. Inget för veklingar.
It’s just a thought, but does Francis Joyon’s new solo round the world record mean the Vendée Globe could eventually be deposed as the most extreme and hardcore of the world’s ocean races?
No-one had ever sailed a multihull around the world alone non-stop through the Southern Ocean until Joyon’s first record four years ago. It was considered exceptionally dangerous, but with three successes in three consecutive attempts, that is changing.
So is the next logical ‘ultimate ocean race’ not a monohull race at all but a solo multihull challenge?
That’s the thinking behind a bold proposal by Pen Duick, the company that organises the Route du Rhum and the Transat Jacques Vabre races. Pen Duick is working with the city of Brest on plans for a single-handed multihull round the world fleet race to begin on 30 December 2011. The working title for the race is ‘Ultime Challenge’.
The event would be open to catamarans or trimarans and, as with The Race in 2000, the idea is to offer a completely blank sheet to competitors in terms of boat size and sail area. In other words, race whatever you think you can handle.
Pen Duick is said to be looking for six to eight entries. There are already four suitable boats in existence: Ellen’s B&Q, IDEC, Thomas Coville’s Sodeb’O and Polpharma, a 90ft carbon maxi catamaran that was built last year at Marstrom in Sweden for Polish sailor Roman Paszke in the hope (surely now a vain one) of breaking the solo round the world record.
If it captures the imagination of sponsors there are quite a few sailors who would be tempted and plenty of time to build anew.
Bohusracet

Här har vi banan för ett av västkustens shorthandedrace. SS Viken Ägir har under ett par år kört själva, men nu hoppas man på fler deltagare. Jag tycker man mixar havskappsegling med Bohusläns unika möjligheter på ett bra sätt. Ett sånt här race i bästa sommartid borde kunna locka seglare och journalister från hela världen. Kappsegling – natur – navigering – upplevelse! Ett tips till båtkrängarna på Orust; ring Yachting World nu!
Vi på Blur skall så klart vara med!
Pär Bäck, som är seglingsledare, kommer till shorthandedträffen under mässan för att berätta mer.
Paneldebatt Tjörn Runt
Under båtmässan ordnar StSS paneldebatt om Tjörn Runt. Gissningen är att det blir lite positivare än förra årets tillställning?
Höjdpunkten är såklart förra årets vinnare Göran Haglund (härligt med en sötvattenkille i långsmal båt som talar om för sjöbusarna från Tjörn hur man tar sig runt ön). Tommy Björkqvist och Tommy Andersson kommer att informera om SweLYS och svara på frågor. Dessutom kommer Tjörn Runt-ledningen att informera om de förändringar som är beslutade.
Moderator för debatten blir, liksom förra året, Joakim Hermansson från tidningen Segling (som säkert kan debattera segling och media i baren efteråt).
Datum: onsdagen den 6 februari 2008
Tid: 18.30
Plats: Konferenscenter (inträde Göteborgs Convention Center)
Inträdet är fritt!
Anmäl ditt deltagande senast torsdag den 31 januari till StSS kansli via e-post:stss@stss.nu.
Begränsat antal platser!
57 dygn, 13 timmar, 34 minuter och 6 sekunder

Helt sjukt! Vilken hjälte! Francis Joyon är i en klass för sig och slog Ellens rekord med över 14 dagar vilket är 20% snabbare. De enda som har seglar snabbare än honom runt jorden är Orange II.
Och här har vi något som media bryr sig om: BBC, Le Monde, MSNBC, NBC, Sports Illustrated och The Times. Och då har det bara börjat.
Shorthandedträff på båtmässan
Jonas Claesson under Simrad OneStar. Foto: Asbjørn J. Thorup/SEILmagasinet.
Jag och Jonas Claesson kommer att försöka samla alla shorthandedintresserade i samband med båtmässan i Göteborg.
Preliminärt på mässan lördag 2/2 12:00-15:00.
Jag återkommer med exakt tid & plats och någon form av agenda.
Ämnen som vi kan diskutera tillsammans: hur komma igång med shorthanded, vad krävs av båt/segel/utrustning, erfarenheter från folk som håller på, teknik, säkerhet, vilka race finns, hur kan vi stötta varandra, vilka aktiviteter vill vi ha framöver, …
Fyll gärna på under kommentarer. Meningen är inte att vi skall hinna med allt nu, utan att detta skall bli ett kontinuerligt forum för de som är aktiva inom, eller vill prova på, shorthandedsegling.
Anmäl gärna intresse på peter@blur.se (även om ni inte kan komma, men är intresserade framöver).
Shorthanded is the shit!
Watski Baltic 2Star
Senaste skvallret är att Watski sponsrar Östersjömaran som antagligen byter namn? Konceptet har ju ändrats och man har nu 32 anmälda till sommarens race!
Jättekul att vi nu har detta race både i Norge, Danmark & Sverige. Och grattis till arrangörerna.



