Norgesmesterskap NORRating/ORCi | trash talk
Vi funderade lite på att ha kvar båten i Norge efter Hollændern och Onestar, men det blev lite för bra. Nu får i stället X-41 Kwanza förstavar de svenska färgerna.
Här kommer Christian Haegers analys.
Norska ORCi Mästerskapen 2017
Under kommande helg 16-17 september kör vi på Kwanza säsongsavslutning med Norska Mäster-skapen i ORCi i Son. Arrangörerna planerar 8 delseglingar på två dagar så det kommer bli intensivt och en tuff konkurrens. Prognoserna pekar på lätta vindar på 2-3 m/s så det bli långa dagar på havet.
23 anmälda båtar är något färre än när vi var med för två år sedan med First 35an. Då lyckades vi vinna den lilla klassen med båtar upp till ca 38 fot. Nu får vi återigen tampas med ett getingbo av Landmark 43, XP-44 och de flesta av toppbåtarna i vår klass från MBBR. Vi siktar som vanligt högt men är ödmjuka för att det blir extremt tight med många större och snabbare båtar som vi måste förhålla oss till på kryssarna.
NM är dock en del av vår långsiktiga satsning på internationella mästerskap med VM i Haag 2018 som första mål, därefter räknar vi med att det arrangeras både EM i Sverige 2019 och eventuellt VM i Norge 2020. Så det viktigaste är att fortsätta lära oss den nya båten, vilket ju brukar ta ett par säsonger, och fortsätta segla i fält med stenhård konkurrens. Sedan kommer vi som vanligt till utvärdering av segel, finansiering och prioritering av vad vi kan och behöver köpa in inför kommande säsong. Vi är tacksamma för det stöd vi får från Pol Roger och Englesson möbler för köp av segel, utan dem hade det varit väldigt tufft.
Resultaten från EM i Gdansk där vi tyvärr inte var med pekar ju tydligt på att X-41an är konkurrens-kraftig, så vi kan absolut inte skylla på båten. Vi har också fått väldigt mycket bra tips från de bästa X-41 seglarna som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter. Vi hoppas på fler X-41or på Västkusten och planerar att tillsammans med Karukera lägga upp ett träningsprogram under våren inför VM i Haag.
Återkommer med sammanfattning av NM i nästa vecka.
Hälsningar
Christian Haeger
X-41 Kwanza SWE 49
Baltic 43 Spirit II Jon Ramm-Pettersen
Bavaria 42 Match ILLE MORO LUDVIG DAAE
Dehler 36 JV Fri av Fjærholmen PER BUTLER WANG
Elan 37 Tidig 3 Joachim Amland
Farr 30 Granville Express Birger Lie
Farr 30 Pakalolo II Marius Aandersen
Farr 30 Farrari Lars aarum
First 36.7 Lucky Lady II Morten Lycke
HH42 Raa Glede Christen With
ILC 40 CarbonCave Per Asp
J/109 Jambo Torgeir Sten Askvig
King 40 Magic Aasmund Drolsum
Landmark 43 DESTIN TORE KANDAHL
Landmark 43 Karoline Dag Skarsgård
Landmark 43 Santa Claus Landmark
Landmark 43 White Shadow Torkjel Valland
Sinergia 40 SONS OF HURRICANES JON SVERRE HØIDEN
Swan 45 Zorro Thomas Robberstad
X-332 Andante Terje Hall Torgersen
X-382 Felicia IV Eirik Brekke
X-41 Kwanza Sten Haeger
Xp 44 TOO Bonita Kristoffer Spone
Xp-44 Born To Run Pål Stiansen
Med tanke på prognosen så är mitt tips att det kommer att stå mellan Santa, White Shadow och Kwanza. Raa Glede är ju titelförsvarare, men har inte seglat i år? Outsider J/109 Jambo som har ny segelgarderob och dominerade Onestar i lätta förhållanden.
Zhik Skjæløy OneStar 2017
Det finns ju en lång tradition av att segla shorthanded och solo i Norge. Watski 2star Skagerrak var väl det race som drog igång hela rörelsen, och man har kört Onestar under lång tid. Man har också många seglare som satsar riktigt seriöst på den här typen av segling. Från Rune Aasberg & Simen Løvgrens Clsass 40-projekt ner till Pogos, JPK, SunFast ochg specialanpassade Elan ochg First.
Därför kändes det extra spännande att få mäta krafterna med så duktiga seglare.

Före start. Lite vind och regn. J0 på rulle en bit ut på peket för en förmodad lättvindskryss ner mot Færder fyr.
Den stora snackisen hade så klart varit banor och banförkortningar. Vi var mitt i ett lågtryckscentrum och vädret skulle vara ostabilt. Och lätt.

Före start. Elling Rishoffs First 40 Godevenner, som leder den norska shorthandedrankingen, med code.

Här är vår start. Jag startade för långt i lä och fastnade i en stor klunga från tidigare starter. Frustrerande. Och så hällregn på det.
Jag blev också påseglad av en lovartsbåt när jag låg på fördäck och kopplade gennaker. Med J0 så skär man ju lite mer, men den andra båten hade bestämt sig för att “jag får ju segla mot märket” och styrde rakt in i mitt peke. Surrealistiskt att jobba på fördöäck och se någon medvetet segla på en :-)

När det väl kom lite vind så kunde jag börja plocka lite båtar. Bra fart mot Hollændern och Fulehuk, där jag bara hade Pogo 40 Black Pearl, Godevenner och Swan 48 Galatea före mig… Galatea passerade jag strax före Fulehuk.

Och när Elling strulade till det med coden, så kunde jag segla om honom också. Jag försökte hålla mig på rhumbline, men det var lite klurigt i strömmen.

Så här såg det ut mest hela dagen. J0 uppe för kryss och reaching ner till TWA 100. A3 på däck då vinden kom akterifrån. Jag räknade till 4 sättningar (och 3 av gångerna kom den ner inom 5 minuter). Focken på hakar är redo i fall vinden skulle öka så att J0 inte funkar längre.

Med en distans kvar till rundning hade jag ett bra läge med Black Pearl och Godevenner i lä. Kurs rakt på märke mer TWA 70-90 grader. Humöret började stiga ombord…
Men med 500 meter kvar till rundning så körde jag in i ett vindhål. Aaaaaargh… Och vinden vred 90 grader till SV, så jag var tvungen att sätta A3, segla 100 meter för babord, gippa, segla 100 meter för styrbord och plocka ner. Nu hade jag tappat både Black Pearl och Godevenner, och Xp 44 Framtia hade hunnit ikapp och rundade på utsidan mig…
Efter rundning passerade jag Godevenner igen (slog tidigare mot öst) men det dröjde inte länge förrän vinden dog igen. Här blev vi liggande i 3.5 timmar (14:00-17:30) i en norgående ström som tog ut den lilla vind som fanns.
Här blir jag omdriven av JPK 1080 Mika.
Det var en av de mest udda saker jag sett.
Hela fältet låg i stort sett stilla, med alla möjliga segelkonfigurationer från fockar, coder till plana gennakers. Men inga inbördes positioner ändrades och de 4-5 första båtarna hade ungefär samma framfart. Mika var kanske 1000 meter bakom, men “vobblade” sig långsamt genom fältet. Med bara stor ocxh fock så verkade hon generera någon typ av framdrift i vågorna. Båt efter båt plockades och retfult gled Mika förbi bara några båtlängder bort. Plötsligt var hon först i fältet 500 meter framför.
Helt sjukt. Och ingenting som någon av oss kunde göfra nåt åt. Kanske var det en tam säl som puttade på eller nåt :-)
Till sist fyllde det på med vind. Jag, Godevenner och Stær hade jobbat oss så långt österut det gick för att hitta vind, trots att detta tog oss längre från märket. Och till sisthittade vi några kårar där A3-gennakern bar.
Detta är ju Blur-förhållanden och jag kunde snabbt hämta in Black Pearl.
Jag gav mig tusan på att klämma Mika också, även om hon var 6-700 meter framför. Det fick nästan och jag var 2 båtlängder efter i mål vid 19:04. Nära!
Mika vann så klart övertlägset (stort grattis), men jag gjorde bra ifrån mig mot Elling Rishoff och Tor Hove som är två av Norges absolut bästa shorthandedseglare. Och när det väl var “seglingsbart” så var jag mycket nöjd med min insats.
de mindre klasserna vanns av en J/92 och en J/109. Så det var ju synd att det inte blev en trippel :-)
1 JPK 1080 MIKA HARALD WALDER 08:45:00 08:55:30
2 J/111 BLUR Peter Gustafsson 08:49:00 09:13:10
3 Arcona 410 STæR Kjell U Sandvig 09:30:51 10:03:23
4 First 40 GODEVENNER Elling Rishoff 09:30:15 10:04:48
5 Hanse 430 DIVA Bjørn Strand 09:44:00 10:09:27
6 Elan 400S KRAFTKAR 09:46:00 10:21:09
7 First 40.7 FRITT FRAM! Audun Gjøstein 10:24:40 10:38:24
8 Pogo 40 BLACK PEARL Sverre Marius Ellingsen 09:31:45 10:50:08
9 Elan 350 ELANOR Tor Hove DNF (16)
9 XP-44 FRAMTIA Kjetil Tørseth DNF (16)
9 Swan 48 GALATEA MORTEN HARLEM DNF (16)
9 Jeanneau Sun Odessey 439 TAMARA Lars-Fredrik Moe-Helgesen DNF (16)
9 X-50 JOKERMAN Per Ottar Skaaret DNS (16)
9 Sun Fast 3600 FLYING SCOTSMAN Colin Campbell DNC (16)
9 Bavaria 42 Match SY MANGO Frode Lund DNC (16)
Kort oppsummering av årets Zhik Skjæløy OneStar
Da er endelige resultatlister publisert. Beklageligvis kom ikke alle i mål, til tross for endrede målganger med avkortninger, men det ble veldig lite vind på slutten. Allikevel tolker vi tilbakemeldingene til at de fleste var happy-sailors.
Lørdag kveld ble det middag og fest på Kroa og en verdig premieutdeling av flotte krystaller fra Fredrikstad Seilforening og et flott gavedryss fra Zhik og Sailtuv.no
Jeg ønsker å takke alle som har hjulpet til med arrangementet; Lars Petter, Vidar, Tor, Marius, Esben, Henning, Rune, Jan Helge og Per Arne. I tillegg våre sponsorer Zhik, ved Sailtuv.no og Skjæløy Slipp. Og til slutt alle dere seilere, som tydeligvis setter veldig stor pris på regattaen, dens form og rammer.
Velkommen tilbake alle sammen neste år!
På vegne av “dugnaderne”
Simen
Hemseglingen till Långedrag blev tuff med start 03:30. Fin soluppgång över Koster och bra segling ner till Smögen där det motade och blev jobbigt.
Men det var värt besväret. Att få segla Hollændern och Onestar var superkul, och vi gjorde inte bort oss. Den här gången heller.
Dags före 12.000 nm service?
Jag seglade hem från Norge i går. Efter en tidig start vid 03:30 så blev det 21 timmars karaktärsdanande segling med 1-3 knops motström och busväder från Smögen och hem. När vindmätaren visade 35 knop framåt kvällen och sjön i Hjuvik var besvärlig så tänkte jag på det Simon sa under Göteborg Open Sea Race förra året. “det är skönt att det är mörkt så man slipper se eländet”… Jag tänkte också att man borde ha en lite större maskin än de 18 hästar som sitter i nu.
Men, jag upptäckte också att vi passerat 12.000 sjömil sedan vi sjösatte båten i La Trinité sur Mer 2012. Det är några timmar på vattnet…
Det är inga stora saker som måste fixas, men det känns ändå som man borde ge båten lite extra kärlek till vintern. Dags att börja fila på att-göra-listan.
Följ Onestar
Ser ut att bli lättvind och svårseglat i morgon.
Stora banan går till Melleskjærhausen (vid Store Faerder), till Strutsrevet och i mål. 29 distans men stor chans att man kortar av…
Det finns några olika sätt att följa Zhik Skjæløy Onestar som startar i morgon…
RaceQa: http://raceqs.com/regattas/60518
Live: via hemsidan https://www.sailracesystem.no/regatta?regatta=2597
Dags för Sista Chansen
Vi tror på mer vind än förra året? Men då lyckades vi i alla fall säkra West Side Cup. Även i år är det spännande…
Björlanda Kile segelsällskaps kappsegling Sista Chansen nästa helg är avslutning på kappseglingssäsongen och brukar samla runt 30 – 40 båt, vi seglar 2 st bankappseglingar med jaktstart, dock kommer resultatet att räknas på korrigerad tid, jaktstarten tillämpar vi för att de mindre båtarna som startar tidigt skall kunna segla i mer fri vind, plus att det blir mindre tight på startlinjen, race 1 & 2 räknas samman för totalvinnare.
Sista Chansen ingår i Liros Cup & West Side Cup
Se länk för inbjudan : http://www.bkss.se/inbjudan-sista-chansen-16-september-2017/
I år är det extra spännande vem som placerar sig bra på Sista Chansen, eftersom den besättningen med största sannolikhet tar hem första platsen i West Side cup, det är flera båtar som kan avgöra cupen på Sista Chansen, tabellen nedan visar ställningen på de 10 främsta med 3 bästa resultaten räknade, så Sista Chansen blir helt avgörande:
| Plac | Båttyp | Båtnamn | StoraO | PaterN | MBBR | HermÖ | GOSR | TjörnR | Poäng |
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| 1 | FinnFlyer 36 | Zlatan | 36 | 1,500 | 31 | 1,500 | 1,500 | 180 | 247 |
| 2 | Farr 30 | Farrgo | 1,500 | 47 | 203 | 83 | 222 | 164 | 294 |
| 3 | FinnFlyer 36 | Geisha | 1,500 | 1,500 | 250 | 42 | 1,500 | 66 | 357 |
| 4 | J/111 | BLUR | 71 | 1,500 | 313 | 1,500 | 1,500 | 131 | 515 |
| 5 | X-41 | Kwanza | 357 | 1,500 | 359 | 125 | 1,500 | 98 | 581 |
| 6 | Dominant 105 | Lady Godiva | 1,500 | 1,500 | 469 | 1,500 | 111 | 16 | 596 |
| 7 | X-332 | X3M | 393 | 116 | 563 | 1,500 | 1,500 | 279 | 788 |
| 8 | Sun Fast 3600 | La primera | 1,500 | 233 | 859 | 208 | 556 | 426 | 867 |
| 9 | Mannerberg 38 | Pila | 1,500 | 302 | 375 | 333 | 778 | 557 | 1,011 |
| 10 | XP38 | BlueS | 1,500 | 93 | 781 | 1,500 | 1,500 | 197 | 1,071 |
J88.se | 865 nm på 11 dagar
Här kommer en liten film från när Jonas Dyberg och Roger Ohlsson seglade hem en J/88 från Hamble till Göteborg.
Är man sugen på att segla ombord så finns all info på J88.se.





