Nedan försöker vi gå igenom Bohusracet och komma med lite tips och trix. Första upplagan (januari 2010) är framtagen av Pär Bäck, Peter Dahlsten, Peter Gustafsson och Hans Helgesson och bollades också under båtmässan i Göteborg.
Före racet
Förutom att få ordning på båt och utrustning så kan det vara bra att få lite koll på vädret. Har man möjlighet att följa väderprognoser och utfall ett par dagar innan racet, så har man en ganska bra idé om vad som händer.
Det är också nyttigt att prata igenom racet med sin gast; vad har vi för målsättning, vilka är våra starka och svaga sidor, hur mycket risk vill vi ta, hur gör vi med mat/sömn. Man kan också prata igenom de första etapperna så att man har en gemensam bild av väder, vind och vägval.
Så klart är det bra att få vila lite också.
Starten
Starten går alltid mellan två bojar norr om Rödön. Det brukar vara en lång linje där båda bojarna ligger lika nära bron, så det är gott om plats för alla. Det är ett långt race, så man behöver inte satsa allt på att vinna starten, utan man vill bara komma iväg på ett bra sätt.
Obs, gå inte för nära Ringburen, som har en liten grynna på nordsidan…
Under bron skall man se upp för de grunda områdena på varje sida. Man kan också ha lite koll på strömmen, som faktiskt kan rinna innåt. Är man riktigt seriös så kan man ha koll på vindskuggan från bron.
Det är lätt att fokusera på att vara först till Stången, men det är inte det racet handlar om.
Insidan Orust
Här är det bra att ha koll på ström och tidvatten. Kryssarklubben har en tidvattentabell som kan vara användbar. Eftersom starten går på eftermiddagen så har man oftast motström.
Oftast är det sydvästlig eller västlig vind, och då brukar det löna sig att hålla sig på fastlandssidan då Orust har höga uddar. Det kan också vara väldigt byigt (eller vindskugga) beroende på vikar och uddar. Enklast är att hålla koll på andra båtar framför och vara med när vinden ökar eller minskar. Det lönar sig att vara aktiv.
Och som vanligt skall man försöka undvika bråk med andra båtar, utan försöka segla sin egen båt så snabbt det går.
I Svanesund strömmar det extra mycket, speciell vid färjeläget. Oftast är det mindre strömt på fastlandssidan.
Lite längre söderut, vid Halsenabb, så öppnar det upp. Här får man vara beredd på ändrade förhållanden och kanske lite konstig sjö. Läge att trimma om?
Insidan Tjörn
Här är taktiken densamma som på Tjörn Runt (här finns ett annat dokument som beskriver det).
I något läge måste man bestämma sig för vilken väg som gäller över Marstrandsfjorden ut till Hätteberget. Norra vägen norr om Åstol är närmast, men för att undvika ström kanske man vill gå den södra vägen för att komma ut vid Marstrandsön.
Det brukar vara kväll när man kommer hit, så det är läge att äta något och kanske ta på sjökläder innan man kommer ut på öppna havet. I shorthandsegling lönar det sig att vara förutseende.
Marstrandsfjorden
Nya förhållanden igen. Kanske mer vid och sjö som gör att man behöver trimma om? Här strömmar det alltid, och nu måste man ju ut i havet för att runda Hätteberget. Strömmar det norrut bör man smyga längs Marstrandsön för att ta fyren på ett enda slag.
Nu är det också läge att fundera på taktiken norrut… som skall vara klar innan man rundar. Och glöm inte att rapportera rundningen.
Norrut från Hätteberget
Från finlir i skärgården till en ganska lång sträcka i havet. Men det lönar sig fortfarande att jobba med trim och segelval, så bli inte sittande bara för att det är mörkt och en transportsträcka.
Det finns ofta nordgående ström som gör att det kan löna sig att gå ut i havet, men oftast funkar närmaste vägen förbi Måseskär och Hållö. Nästa klurighet är om man vill gå närmaste vägen in till Fjällbacka eller stanna kvar lite längre ute i havet. Vill man finlira, kan man gå nära Hållö, innanför Busskären vid Smögen och sedan rakt på Långholmens fyr utanför Hamburgö.
Nu börjar man bli trött, så prata gärna igenom era vägval ordentligt.
Fjällbacka
Eftersom det är på morgonen så finns det stor chans för stiltjen. Ha koll på detta. I vilket fall blir det lättare vind inne i skärgården, vilket kan kräva omtrimning och aktiv segling.
Mycket öar, men inte särskilt krångligt att hitta närmaste vägen. Inne vid rundningen i Fjällbacka skall man kanske hålla ut från Valön som är ganska hög. Här skall man också rapportera rundningen.
Närmaste vägarna går a) innanför Porsholmen, Hasstensholmen och Lökholmen eller b) utanför Porsholmen och sedan innanför Lökholmen. Det är något (200-350 m) längre att gå utanför Dannholmen och Lökholmen, men man har enklare navigation och troligtvis friare vind.
En annan variant är att gå innaför Otterön, framförallt i liten båt om det brallar som tusan från väst. Det är djupt i passagen nordost Otterön.
Sedan är det oftast raka spåret mellan öarna norrut. Lägg gärna in lite waypoints innan racet så slipper man opyssla med navigation hela tiden utan kan fokusera på att hålla fart i båten.
Kosterfjorden
Här ändrar sig bankaraktären igen. Det öppnar upp och vägvalen får stor effekt. Det gäller att ha koll på både vind och ström, men ofta har det lönat sig att hålla sig på fastlandssidan.
Ofta finns det en sydgående ström, och man vill kanske inte passera fjorden flera gånger om man inte är säker på att det lönar sig.
Strömstad
Här finns en bra genväg in sydost om Svartskär Kl (mellan 2.3-metersgrundet och lilla ön SSO om detta). Sedan är det ganska enkel navigering. Själva rundningen är ju Furholmen, som kan se stökig ut i kortet men det är betydligt enkare i verkligheten. Glöm inte att rapportera,
Tresteinerna
Ut ur skärgården igen, på väg mot Norge. Ganska raka spåret, även om det finns mycket grund på sydsidan om kursen. Rapportera igen vid rundning.
Koster
Efter rundningen kan man välja om man vill gå på insidan eller utsidan av Koster. Att gå på utsidan, väster om, är marginellt kortare, men det finns risk för ganska mycket motström. Det säkra valet är att gå på insidan, öster om, Koster.
Söderut
Har man tur kan man få medström på Kosterfjorden, så oftast är det bara att sikta på Märrepannan Kl för att återigen ta sig in i skärgården. Ulsholmen ingår som ett rundningsmärke och rapporteringspunkt.
Raka vägen mot Smögen är närmast, men finns det ström eller sjö så kan man fundera på att gå en inre väg innanför Hamnholmen/Vedholmen. Och i vissa fall ännu längre österut, även om det är längre väg.
Nu är man ordentligt trött, och det är lätt att detta känns som en transportsträcka. Men racet är inte över så det är bara att kämpa på. Konkurrenterna kanske ligger i bleke framme vid Smögen?
Nästa rundningsmärke är Mjölskär, som är sista rapporteringspunkten innan mål.
Innan Smögen finns en sista genväg genom sundet med ett 2.2-metersgrund. Men det är gott om plats.