Skip to content

20 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Mar 28, 2018 @ 10:54

    Jag skall ju inte lägga mig i bansträckningar på andras race ;-)
    …men etappen från Åstol till Måseskär kan bli riktigt hårig i 16 m/s…

    Har vi sett många incidenter på Marstrandsfjorden? Min uppfattning är att de snarast uppstår vid manövrar i trånga farvatten, eller där det saknas utrymme att göra säkra segelbyten.

    Reply

    • L-B Gustafsson
      Mar 28, 2018 @ 11:57

      Håller helt med. Svårt att förstå kopplingen mellan motiveringen och bandragningen.

      Reply

    • Hans Helgesson
      Mar 28, 2018 @ 15:27

      Kan bara instämma – sträckan ut till Hätteberget kan möjligen ge sjösjuka.
      Iofs så mastade väl några båtar av i samband med spinnakersättning för några år sedan, men det finns gott om sjörum att reda ut en incident.
      Till skillnad mot Ljungskileviken där det är nära till land i både lä o lovart och mycke båtar runtomkring.

      Reply

      • Fabian Tillig
        Mar 28, 2018 @ 16:30

        Fast kryss i 16m/s på Marstrandsfjorden är väl inte kul (Eller faktiskt var som helst). Eller visa jag nu att jag är alldeles för vek? För att alla har ju kryssat utan problem i mycket mer vind?

        Själv tycker jag nog att det är seglarens ansvar att bestämmer om man kan seglar banan med vädret såm råder eller inte och inte arrangörers. Detta gäller nog Marstrandsfjorden och Ljungskileviken. Klarar man inte att rundar ett märke är det inte arrangörernas fel.

        Sen tycker jag de hårda gränserna är alltid lite sådär. Vid Bohusracet är nog ostligt kuling mycket enklare att hantera än västligt kuling. Så man borde kanske vara flexibel, om man nu vill har olika banor.

        16 m/s är jäkligt mycket vind. Det finns väl inte så många båtar och besättningar som klarar att segla i de vindstyrkorna på ett snyggt sätt. Så det är kanske så att man borde påpekar att de som är osäker skulle bäst avstå från att segla. Och kanske borde alla anser att mycket vind brukar kännas häftigare ute på havet när man seglar än hemma på soffan eller i baren.

        Reply

        • D35 Aurora
          Mar 29, 2018 @ 08:10

          +1
          Någonstans där går väl gränsen mellan ”bara dyrt” resp farligt för de flesta av oss. ”Live to sail another day” och bryt hellre, för man är i regel inte tränad för 16+ m/s i mörker med läkust intill, det kan gå fort.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Mar 29, 2018 @ 08:48

          Jag tror också att man skall skilja på “inte kul” och “inte säkert”.

          Att kryssa ut till Hätteberget i 12 m/s är “inte kul”, men de flesta klarar av att reva, navigeringen är enkel och den största risken är att man bliur sjösjuk efter rundnning. Händer något har man nästan alltid “runway” i lä.

          Att lägga 3-4 bra slag för att ta sig ut vid Eggskär i 12 m/s med en större båt är “inte säkert” och man har 1.5 timme av riktigt tajt och utmanande navigation innan man är på havet. Sedan har har man grus i lä en bra bit norrut. Med denna bansträckning så är det sannolikt att närmaste vägen är enklast/snabbast, men marginalerna kommer att vara små.

          Reply

          • Martin
            Mar 29, 2018 @ 09:19

            Det är överraskande stor skillnad på 12 m/s och 16 m/s.

  2. Jonny Petersson
    Mar 28, 2018 @ 14:12

    Käbblingarna inte käpplingarna..

    Reply

  3. Carl Fjällman
    Mar 29, 2018 @ 08:53

    Tycker det ser bra ut, men skall man inte ha någon banförkortning vid hårt väder?
    Exempelvis kanske inte sista svängen till Norge är det lämpligaste. (Minskar tröttheten något samt håller sig mer inomskärs)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 29, 2018 @ 09:03

      Fast längden är väl en del av utmaningen? Har det väl blivit lördag så är det få som bryter för att man inte orkar segla från Koster till Smögen?

      Att sikta på ändringar som gör att 100% tycker det tär “njutbart” att segla är nog en utopi :-)

      Reply

      • Carl Fjällman
        Mar 29, 2018 @ 09:31

        Sist när det var hårt väder(2 år sedan) var det ju många som bröt i just Strömstad, tänkte att det kan man ju ta lärdom av. Inte 100% njutbart men några % mer säker segling alla sitter ju inte i 35+ fots båt med alla hjälpmedel och nya grejor som håller ;). Sedan bara för att man har en barnförkortning klar betyder ju inte att man behöver använda den, men vid hård vind från väst(Sv,V,Nv) kan det ju vara ett alternativ, speciellt för det mindre båtarna.

        Men det är bara mina personliga åsikter.

        Reply

  4. Calle P
    Mar 29, 2018 @ 09:00

    Skulle vara intresant och höra vad de med små båtar tycker. Det finns en möjlighte att dom ser det lite anorlunda

    Reply

    • fabian tillig
      Mar 29, 2018 @ 09:55

      Jag har ju en rätt så små båt ( albin 79). Jag skulle nog troligen avstå från att segla om det skulle bli 16m/s från väst. Och skulle önska att jag få bestämmer. Om prognosen säger att medelvinden under en lång period ska ligger över 16m/s med en stor andel kryss är jag inte allts säkert att vi skulle segla med pogon. Instämmer med peter, att kryssa till hätteberget i 12m/s är inte så farligt. Men det är en jätte stor skillnad mellan 12 och 16.
      Tycker det är lite roligt hur de flesta gnällde i fiol att banan bibehålls. När en hårdvindbana finns gnälls det ändå ;).
      Kan inte deltargarna få bestämmee om de kan hantera vädret?

      Reply

      • Hans Helgesson
        Mar 29, 2018 @ 14:00

        Självklart är det upp till varje båtbesättning att bestämma om de skall segla i rådande väder eller inte.
        Men det borde vara lika självklart att arrangören försöker minimera riskerna för deltagarna.
        Säkrare bana = fler anser sig kunna segla i rådande väder, och det är väl det alla vill – dvs segla!
        Att som förra året behöva bryta pga sönderblåsta segel var inte alls lika kul som om vi hade kunnat fortsätta att segla.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 29, 2018 @ 14:15

      Det är väl min take. På samma sätt så avgör en Vasloppsåkare om han skall starta i skitföre, eller en cyklist om han skall köra Vätternrundan i hällregn och kuling. Gemensamt för alla dessa format är att själva genomförandet är en prestation. Som på Bohusracet, Sepilot eller Silverrudder.

      Jag ser väldigt få exempel där tävlingsledningen på ett korrekt sätt förutser vädret längs en lång bara och 25-30 timmar framåt. I de flasta fall kortar man en bana alldeles för snabbt, för att man är orolig för kritik. Alla större/klassiska race har en fast bana som man får leva med, och där man i värsta fall kan skjuta på starten för att undvika ett riktigt hårt väder.

      Och ingen ändrad eller förkortad bana ändrar egenskapen hos de överfallsväder som ställt till mest skador senaste åren.

      Kritiken förra året handlade också om att man ändrat på en bara som funkade bra – för att tillmötesgå sponsorer (det kan vara det som händer här också – då jag inte hört dessa önskemål från seglarna?). Detta öppnade så klart upp för en disussion om det var rätt eller fel, framförallt när utfallet blev som det blev. Med tanke på det så undrar man ju också vad “flyttas västerut” innebär? Är det 100 meter, eller att bojen läggs på Orust? Och är det beslut som man vill laborera med nästan ett dygn i förväg?

      Jag har svårt att se den röda tråden i alla ändringar, med nya märken, banbegränsningar ()på ställen där inget hänt) och banalternativ. Men det kanske bara är jag…

      Reply

    • Micke
      Mar 29, 2018 @ 19:27

      Vi har brutit ett par gånger pga vädret och har satt en egen gräns vid 12 m/s i medelvind. Den här banändringen skulle nog inte påverka vår gräns alls tror jag.

      Reply

  5. Hugo Norell
    Mar 30, 2018 @ 11:49

    Jag tror att det skulle vara bra med en aktiv tävlingsledning med flera ingående personer som har hand om starttider och bansträckning och då utgå från de konkreta förutsättningarna med väder och vind. Förstår att det är svårt att ha de den kapaciteten i arrangörsklubben och kunna avsätta tid för detta när det är så mycket annat praktiskt som ska lösas också.

    En sådan tävlingsledning hade 2017 kunnat skjuta upp starterna då väderleksrapporterna sagt avtagande vind på eftermiddagen. Kändes verkligen sorgligt att se sönderblåsta segel runt omkring oss och de broschningar som skedde i starterna och Ljungskileviken kunde lett till personskador.

    Förslaget nu med att runda Åstol fungerar bra i ostlig kuling men inte bra i västlig. Känns inte roligt att kryssa ut vid Eggskär eller att segla en bit på inre vägen med på två man med korta slag i hård vind och med grund omkring.

    Jag tror alltså att det är bättre att en tävlingsledning tar beslut utifrån rådande omständigheter istället för en fixerad förutbestämd alternativ hårdvindsbana. SSVÄ kan kanske få seglingsveteraner som inte ska vara med i tävlingen att stötta tävlingsledningen? Det kan ses som ett hedersuppdrag.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Mar 30, 2018 @ 20:39

      Det var en sågning som heter duga…
      Slutklämmen kommer att bli legendariskt!
      SSVÄ; ni gör ett kanonjobb!! Lyssnar på kritik och försöker glädja/tillfredsställa så många som möjligt! Snälla tävlingsledning, stanna kvar och fortsätt ert underbara jobb, ni behöver inga veteraner. Hade detta underbara race haft dålig tävlingsledning hade vi aldrig dykt upp…

      Reply

  6. Tore Vadman
    Mar 30, 2018 @ 17:37

    Generellt så ogillar jag försök att anpassa banan till prognostiserat väder.
    Bohusracet pågår under minst ett dygn och då brukar vindarna variera mycket, vilket gör det svårt att fatta ”rätt beslut” om bana.
    Säkrare bana? Att runda Åstol i 16 m/s och sen gå vidare åt nordväst under kvällen är ju förenat med mycket större risker än att runda Hätteberget och därefter ha ”fritt vatten” runt om. Närmsta vägen från Åstol blir kanske genom ”Djävulshålet”, hmm…. spännande…!!
    Sen är det ju synd att arrangören envisas med att ha kvar den ”omdiskuterade” banstäckningen in i Ljungskile. Enligt mig tillför inte denna rundning något för seglandet av Bohusracet. Dessutom kan man fråga sig om det inte är ”värre” att ta sig runt bojen i viken då det är svaga vindar!
    Hoppas att arrangören tar sig en ”ny funderare” på banalternativen!

    Reply

  7. Svante A
    Mar 30, 2018 @ 23:38

    Jag seglar en av de mer utmanande/minsta båtarna, Melges 24 i PBR.
    2017:SW 10-15m/s i början,
    var jobbig men helt OK kryss till Hätteberget i friska vindar, Rundningen i Ljungskile inte något problem.

    Däremot lockade inte kryssen hem från Norge så mycket i 15-20m/s på Lördags morgonen.
    Det ju upp till oss att bedöma om vi skall fortsätta eller inte.
    Så vi bröt på väg norrut utanför Lysekil (i stiltje).

    Melgesen hade ju inte varit så kul/bekväm att kryssa hem från Norge på Lördagen i 15-20m/s.

    2018: No 15-20m/s i början.
    Vi hade inga problem på hela racet, det var segt att kryssa upp till bojen i Ljungskile i ca 18-25m/s.
    Vi tappade mkt. tid mot konkurrenterna där.
    Jag hade helt klart tyckt det vore positivt ifall det var kortare kryss i Ljungskile 2017, det hade vi tjänat mkt. på, men nu var det som det var och vi som seglare får anpassa oss till banan.

    Tror dock ej vi får NO kuling så ofta i PBR, så det blir nog inget vanligt problem med rundningen i Ljungskile.
    Ser det dock som positivt om tävlingsledningen förbereder för banändring ifall det blir extrema vindriktningar/vindstyrkor i kommande race.

    Ser fram mot årets PBR.
    Det är ju lite av grejen med PBR att det skall vara en liten utmaning…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.