[blog title=”Alla artiklar om Ornö Runt” show_blog_aux=”no” blog_type=”masonry” item_count=”10″ category=”All” show_title=”yes” show_excerpt=”yes” show_details=”yes” excerpt_length=”20″ content_output=”excerpt” show_read_more=”no” pagination=”yes” width=”1/1″ el_position=”first last”] [blank_spacer height=”30px” width=”1/1″ el_position=”first last”] [vc_column_text title=”Bra tips & tricks för er som skall segla Ornö Runt” pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/1″ el_position=”first last”]
This is a text block. Click the edit button to change this text..
[/vc_column_text] [vc_column_text pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/2″ el_position=”first”]
Här har Ove Hägg skrivit en kort beskrivning av Ornö Runt. Ni som har egna tips kan väl lägga till dem!
Allmänt
Ornö Runt är en skärgårdskappsegling i Stockholmsskärgård. Som namnet antyder så går bana runt ön Ornö. Längden är 23 Distansminuter. Tävlingen har hållit på sedan 70-talet och brukar dra ca 200 båtar. De senaste åren har flerskrovsbåtarna fattat tycke för Ornö runtRunt och de har egna klasser. Tävlingen arrangeras av Tyresöbåtklubb.Tyresö Båtklubb. Ornö runtRunt har en egen hemsida där man kan få reda på de mesta om tävlingen, www.ornorunt.se.
Anmälan
Anmälan sker via hemsidan. Några dagar före start så kan man hämta ut sitt startkuvert på Benn’s i Nacka. I kuvertet ligger bl.a. startlista och klassflagga. Har man inte möjlighet att hämta ut startkuvertet i förväg så går det bra att hämta sitt kuvert på morgonen innan start. Själva starten sköts från land på en udde vid Kolnäsviken och där finns även startkuvert.
Kolnäsviken på Ornös östra sida är en väl skyddad vik där de flesta samlas redan på fredagskvällen. Har man tid så är det att rekommendera. På lördag morgon hålls även ett skepparmöte på udden vid Kolnäsviken. Det är inte obligatorisk närvaro
Före start
Ett bra första tips är att studera på starterna innan dig. Det är inte alltid självklart att det är de vanliga lovart- och läfördelarna som gäller. En bra lovartstart kan medföra att man kommer nära några öar efter starten där vindarna vrider ordentligt. Startar man först så får man ju chansa men om man startar lite senare så kan man lära sig mycket på att titta på de andra startande och vilken väg domde väljer. Ett annat bra tips är att kolla på någon prick i farleden om det är strömt. Strömmar är inget som vi i Stockholm brukar behöva fundera på. En, men en bit efter starten är leden rätt smal och då kan det röra sig om någon knops med eller motström i mitten av farleden. Detta är bra att ha koll på så man vet hur man skall placera sig- .
Det är många startgrupper så tänk på att hålla dig borta från linjen innan det är din tur att starta.
Starten
Ornö Runt-arrangören brukar lägga ut en ganska lång startlinje. Det är både nybörjare och proffs och man vill att alla ska få plats. Starten sköts från land. Där och där visas klassflaggor mm. Ett tips är att avsetta en person på båten som prickar av de olika startgrupperna och håller extra koll på vilken grupp av båtar som startar före er.
Leden upp till Ornöhuvud
Här är det oftast medvind eller motvind. Det är sällan vinden kommer från sidan i den trånga leden. Det är på den här delen av banan som det kan förekomma en viss med eller motström som man kan behöva ta hänsyn till.
Ornöhuvud till norra rundningen
När du passerat Ornö huvud kommer du ut på kanten av Jungfrufjärden. Du skall nu sätta kurs mot norra rundningen som är en stor röd boj. Oftast är det bara att följa de andra båtarna mot märket. Kursändringen är större än man tror. Kan vara bra att veta när man planerar segelval. Kolla hur framförvarande båtar seglar efter rundningen.
Men det finns en bra sak att komma ihåg. Det blåser oftast sämre mitt ute på Jungfrufjärden än det gör på kanten. Är det svag vind kan det löna sig att göra en liten högerbåge och följa öarna. Är det kryss skall man passa sig för att göra allt för långa styrbordsbogar ut på jungfrun. Håll dig i kanten. I samband med rundningen och en bit senare kan det vara ganska trångt mellan båtarna.
I samband med rundningen och en bit senare kan det vara ganska trångt mellan båtarna och blir det nu kryss ner så behöver du någon som är beredd med sjökortet
Utsidan av Ornö
Är det medvind är det bara att stå på. Men sluta inte arbeta nu. Är det en nordlig vind så kommer dedu att segla spinnaker en stor del av banan. Låt någon i besättningen titta bakåt hela tiden. Vinden kommer ju bakifrån och då måste man ha någon som ser var byarna kommer. För byigt blir det när man åker mellan öar. Här kan du tjäna många placeringar på att vara aktiv.
Är det kryss så gäller det att hålla koll på navigeringen. Det finns många småkobbar och grynnor. Det är bra att avsätta någon i besättningen som ägnar sig åt navigation på heltid.
Vid kryss bör du hålla extra koll på om du tror att det blir sjöbris. Om det blir sjöbris är det här på utsidan den kommer att påverka dig. Det kan bli frågan om ordentliga vrid beroende på var grundvinden kommer ifrån.
[/vc_column_text] [vc_column_text pb_margin_bottom=”no” pb_border_bottom=”no” width=”1/2″ el_position=”last”]
Södra rundningen
Man skall passera syd om en liten kobbe som ligger 100 syd om Enskär. Det är smalt och trångt men är egentligen inget problem.
Södra Ornö
När du nu har rundat Kulbäling så kör du efter Ornö-landet upp mot Björkö som du måste runda.
Ornös västsida till Mål
När du har rundat Rumpudden så finns ett väg valvägval att göra man. Man kan gå på bägge sidor om Segholmen som är en långsmal ö som ligger utanför Björkö. Beroende på vindrikning och styrka kan det löna sig att även runda Segholmen.
Nu har du bara en liten bit kvar mot målet. Lite extra skärpa här kan du säkert plocka ett par placeringar.
Mål
Mållinjen är samma linje som startlinjen. Vid målgången skall du även ta din tid själv och skriva ner den på ett papper som heter Rorsmansförklaringen och som finns med i ditt startkuvert. Detta papper skall du efter målgång lägga i en brevlåda som finns ute på udden i Kolnäsviken. Det går även bra att SMS:a eller maila in sin målgångstid.
Efter seglingen
De flesta båtarna väljer att stanna kvar ett tag efter tävlingen. Båtarna samlas inne i Kolnäsviken. Alla får plats. Som vanligt vid större kappseglingar ligger båtarna i flera led. I samband med prisutdelningen brukar arrangören bjuda på korv och vin. Det bör du inte missa. Prisutdelningen brukar vara kl18.kl19. Så fort tävlingsledningen gjort klart resultaten så läggs resultatet även ut på hemsidan för de som inte kan vara med på prisutdelningen. Det är inte bara segrarna som får med sig pris hem utan flera fina priser lottas ut.
Hur kan man få ut gastar till Ornö?
Gastar kan enkelt ansluta på morgonen genom att ta bil eller buss ut till Dalarö och sedan ta Ornö -färjan ut till Ornö. FärjelägretFärjeläget är inte alls långt från starten.
Var kan man lägga båten i förväg?
Om man vill göra tillfartsseglingen helgen innan så finns gästhamnar i närheten t ex Dalarö Gästhamn eller Dalarö Båtklubbs i Askfatshamnen.
Var kan man sjösätta trailerbåtar?
Det finns sjösättningsramper i närheten, t ex har Dalarö Båtklubb i Askfatshamnen en. Kontakta DBK om möjlighet att låna denna och ev. avgift.
[/vc_column_text]
Tips inför Ornö Runt | BLUR
Jan 5, 2010 @ 12:12
[…] & PolarsAlbin NovaJ/109Gallery 2007Gallery 2008ClassifiedsRacesFærderseilasenGotland RuntOrnö RuntSkagerrak TwoStarTjörn RuntSailing PhotographyAboutArchivesLinksFördomar« World Match Racing […]