ISAF Offshore safety survival course


Spenderade helgen tillsammans med 20 andra entusiastiska seglare på skolbänken och i Poseidons pool för praktiska övningar. Arrangörer var SSTC i samarbete med Svenska havskappseglingsförbundet och GKSS. Bland föreläsarna fanns Stefan Nilsson och Martin Wickström (SSTC), Sten Edholm (SHF) och Bengt Falkenberg (Albatross).

Programmet var späckat:

Lördag = teori
Säkerhetsregler vid havskappsegling (ORC kategorierna, erfarenheter från Fastnet, Sydney-Hobart & andra race, försäkringar). Stabilitet hos segelbåtar till havs. Sjöräddning & kommunikationsutrustning. Skador och nödreparationer. Segel (material, förvaring, sättning, balans och påfrestning på riggen). Meteorologi: prognostyper och statistik för hårt väder. Rutiner vid hårt väder (vaktschema, mathållning, personlig utrustning, kommunikationsutr, safety briefing, checklista, man-över-bord).

Söndag = övningar i pool med fullt ställ
Livflottar (genomgång av typer & utrustning, sjösättning, vändning, ombordstigning, funktioner/tips). Flytvästar: (genomgång av typer & mekanismer, praktiskt test med egen väst, sprayhood, rutiner i vattnet, tips). Man-över-bord (lifesling, metoder för att få ombord folk, första hjälpen). Dessutom sjukvårdsteori, brandsäkerhet & nödsignaler/pyroteknik

Sammanfattningsvis var det en mycket bra kurs, och definitivt värt pengarna (2.500:- denna gång). Dessutom fick man ett 5-årigt cert som kan behövas vid segling i kategori 2.

Vilka är reflektionerna så här direkt efteråt?

Det viktigaste är att besättningen känner sin båt, hittar ombord och har tränat på olika situationer. Detta kan man enkelt förbättra genom checklistor, vettiga genomgångar innan längre race och regelbundet övningar. Nåt som jag kommer att jobba mer med framöver.

Det finns hur mycket coola prylar som helst för folk som vill investera i säkerhet: flottar, västar, slings, raketer, lampor, kommunikation, sjukvård, … Men man bör ha bra koll innan man investerar 50 eller 100.000:-.

Jag förstår strävan efter ett komplett internationellt regelverk som ger optimal säkerhet och att man hela tiden vill höja ribban. Personligen tror jag att en hög lägstanivå skulle ha bättre effekt på den totala sjösäkerheten: istället för att 200 båtar skall uppgradera till värsta flotten (jämfört med en som var good-enough för svenska sommarförhållanden) så hade man kunnat skicka ALLA havskappseglare på denna kurs, vilket troligtvis gett bättre effekt?

Till sist hade det varit bra med mer tid för erfarenhetsutbyte mellan deltagarna. Det finns inget som slår praktisk erfarenhet!

Nedan lite bilder från Anders Averdal som såklart var med och fotade…

10 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Nov 30, 2006 Reply

    Kolla också in Tom Olbergs artikel i SEILmagasinet:

    http://seilmagasinet.gan.no/index.gan?id=23815&subid=0

  2. emil enoksson Aug 16, 2009 Reply

    hej mitt namn är Emil Enoksson. jag har suttit och surrat lite på olika jobb på en oljeplatt form skulle vilja veta vart jag ska ta den? och hur mycket den kommer att gå på. om jag tar detta ofshore test är man säkrad jobb? Mvh Emil

    • Leino Aug 16, 2009 Reply

      Offshore-kursen du tänker på kostar ca 20 000 o nä du är inte garanterad jobb.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*