ISAF Offshore Personal Survival Refresher

isafrefresher2012b-1.jpg
I går var vi fyra man (alltså två killar och två tjejer) som körde en så kallad refresher på ISAF Offshore Personal Survival Course ute på Käringön. Samtidigt så kördes en grundkurs, med många deltagare från Norge.

Extremt nyttigt och ganska jobbigt att tillbringa en halvdag i pool.

Det är ju fem år sedan jag gick kursen, och då går certifikatet ut. Så teoridelen handlade framförallt om det som har hänt sedan senast både inom sjöräddningsorganisation och teknik. Framförallt genom AIS så har det kommit en del nya bra verktyg. Jag gick ju också Senior First Aid för ett par år sedan, vilket känns som ett bra komplement.

Vi hade också ett mycket bra pass med “lessons learned” från olyckor som har skett och vilka erfarenheter man kan dra från dessa. Bland casen fanns SeaCart 30 UBS som brann under Gotland Runt 2008, Sabine Jüttner-Storp som ramlade ner från masten på sin X-40 och drunknade under Baltic Sprint Cup 2008, Wingnuts som hamnade upp-och-ner under förra årets Chicago-Mackinac Race, en skipper som drunknade efter arbete på fördäck under ett RORC-race och så klart Rambler som tappade kölen under Fastnet. Det var nyttigt att diskutera dessa case, och det jag tar med mig är bland annat:

  • I många fall misslyckas man att larma på ett snabbt och effektivt sätt. PLB (Personal Location Beacon), EPIRB och VHF med så kallad DSC funkar, så se till att dessa utlöses direkt. Ren generellt känns det som ett bra trick att ha ett par PLB ombord, och att inte tveka på att trycka på knappen. Det kommer också nya varianter med AIS.
  • Många får inte med sig säkerhetsprylarna när det händer något. Se till att ha en bra grabbag i sittbrunn.
  • Det är alldeles för ofta som just skepparen ramlar i för att han eller hon skall mecka saker som har gått fel. Uppenbarligen är inte besättningarna samtränade då skepparen skall upp i masten eller fixa saker själv på fördäck. Fördela rollerna och se till att alla har koll.
  • Det är skitsvårt att få ombord folk som ramlat i. I flera fall ovan så lyckades man inte få ombord personen i vattnet trots att man hittat dem. Man bör ha “diver of the watch” och ha etablerat ett effektivt, snabbt (och kanske brutalt) sätt att få ombord en person. T.ex. winscha upp någon i ett fall direkt i stället för att prova massa andra sätt först.

isafrefresher2012-1.jpg
Stefan Nilsson kör genomgång inför eftermiddagens pass i poolen.

isafrefresher2012-2.jpg
Anläggningen på Käringön är verkligen anpassad för ändamålet. Några av de övningar vi körde var:

  • Ramla i från båtsida (ovan) i sjöställ utan flytväst.
  • Försöka ta sig upp igen på båtsida, själv och med hjälp.
  • Ramla i med egen flytväst. Uppleva uppblåsning.
  • Försöka ta sig upp igen.
  • Hoppa från den höga “båten” till vänster med flytväst.
  • Formationer i vatten. I vågor, spray, ström, mörker och helikopterljud (sprayhood är en riktigt bra grej).
  • Ta av, och på, flytvästen i vatten (inte så lätt).
  • Bli uppwinschad från “helikopter”.
  • Ta sig ombord i flotte.
  • Hoppa från båten i kolmörker och hällregn och få ombord alla i en flotte.
  • Få ombord en medvetslös person från flotte.
  • Första hjälpen och HLR med defibrillator på denna person.

Så klart blir det ett tajt program när man skall ha in allt på en dag, men jag tycker man hittade en bra balans mellan teori och praktik. Det man kanske skulle vilja ha mer av är konkreta råd kring utrustning, men är behöver man nog input från aktiuva seglare som provat olika typer av utrustning. I samband met att jag utrustar nya J/111 Blur, så skall jag försöka sammanfatta hur vi tänker när det gäller säkerhet.

9 Comments

  1. Anett S Jan 29, 2012 Reply

    Tack för tipset! Loggade in direkt och anmälde hela familjen till en sjösäkerhetskurs. :)

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 29, 2012 Reply

    En grej som jag glömde.

    Öva med era flytvästar så ni vet hur de funkar och känns i vattnet, så slipper ni bli stressade när det väl händer. Prova också med och utan grenband så fattar ni varför man skall ha det.

    Sedan blir det ju ett bra tillfälle att packa om den och ge den lite extra kärlek.

  3. Lars Jörnvi Jan 29, 2012 Reply

    Hej Peter & alla glada sailors,

    Johan Bramell & jag Lars Jörnvi från Lommabuktens seglarklubb håller helt med dig..

    Denna kurs skulle många kappseglare behöva gå.. Då jag och Rikard Roth skall göra en trippel WatskiTwoStar 2012 så var det självklart att anmäla sig i höstas.
    2013 väntar ARC & Atlanten. Vi fick många goda tips och idéer inför vårrustningen.. Inte minst brandövningen på dag två.. Hur många av oss har brandvarnare i båtarna?
    Inte har man 13A70BC släckare i båten.. & när kollade man dessa sist..
    Sök på youtube: brand i livflotte.. Kolla killarna som leker på en gräsmatta…
    Inför kommande vinter 2113 finns det planer på att köra en SSTC ISAF Offshore Survival course i södra Sverige och hoppas på danska & skånska deltagare..

    Tack SSTC för bra kurshelg i vackra Bohuslän.

    Lars Jörnvi
    LBS

  4. Håkan Hambeson Jan 6, 2013 Reply

    Vi har anmält oss till “refreshkursen” 2 februari på Kärringön. Har fått bekräftelse men når nu inte fram på mail, och hemsidan är nere. Någon som vet läget?

    • Stefan Nilsson Jan 7, 2013 Reply

      SSTCAB (Scandinavian Safety Training Centre AB) drev dessa kurser tillsammans med SHF och KSSS från 2006 fram till oktober 2012. Den senaste kursern gick på Käringön. Bolaget begärdesi konkurs av den norska huvudägaren den 21 nov 2012. Sedan dess har konkursförvaltaren sagt upp all personal och sålt av tillgångar. Såväl hemsida som mail är avstängt – så räkna inte med några svar på gamla sstcav.se adresser!

      Då jag personligen varit involverad i dessa kurser har jag tagit upp “stafettpinnen” och kör vidare med ett uppdaterat konpcept av kurserna. Fortfarande ISAF approved, men nu helt enligt kraven även för katerogori 0,1 och 2. Under 2013 arrangeras kurser i Oslo 9 -10 feb samt i Stockholm 16 – 17 mars. Kursen kan även arrangeras på andra platser efter bokning.
      Läs mer på http://www.seasafety.se

      Vi öppnar även e-learning för ISAF kurserna på http://www.safetytraining.se

      PS. Anläggningen på Käringön står kvar men är stängd väntan på att byggnaden ska säljas.

      MVH Stefan Nilsson

  5. Petter Isaksson Dec 12, 2013 Reply

    Kommer signalen från en aktiverad PLB synas på min AIS plotter? Det skulle va bra när någon trillat i på natten och man ska leta, innan SAR kommer…
    Nån som vet?
    /petter

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 12, 2013 Reply

      Idag finns det två olika varianter:

      a) PLB http://en.wikipedia.org/wiki/Distress_radiobeacon som går till satellit och där helikopter kommer ut och plockar upp. denna kan du inte pejla från din plotter.
      b) AIS-SART http://en.wikipedia.org/wiki/AIS-SART där det dyker upp en nödanrop på AIS. Denna ser alla båtar i närheten, men den larmar inte sjöräddningen

      Så klart vill man ha bägge funktionerna. PLB är mest lämpad vid shorthanded eller i riktigt tufft väder där man kanske inte kan lita på att andra besättningar kommer till undsättning eller klarar av att få ombord personen. AIS-SART är så klart bättre om det finns många båtar runt omkring som har bra koll och är kapabla att få upp en person ur vattnet utan att strula för mycket.

      • Petter Isaksson Dec 13, 2013 Reply

        Läste jag här på Blur eller någon annanstans att PLB kommer med AIS i någon när framtid? Är det isåfall columbiägget vi letar efter?
        /petter

  6. Petter Isaksson Dec 12, 2013 Reply

    Älskar dom här trestavelse förkortningarna. Man känner sig så på..;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*