Efterlysning | IOR 1-ton “Eclipse”


“Police Car”, en absolut favorit från 1979.

Fick en fråga från Norge:

Jeg er kjent med at du er en aktiv seiler, og at du også har tilhold på vestkusten. I den forbindelse har jeg et spørsmål vedr. en spesiell båt. “Eclipse” er en IOR 1 ton designet av Doug Peterson. Båten vant det legendariske Fastnet Race i 1979, og ble senere solgt til Norge. Tidlig på 90-tallet ble den overlatt til nye eiere i Göteborg.

Kjennner du til denne båten, og om den event. fortsatt befinner seg i Sverige/Göteborg?

64 Comments

  1. PelleL Aug 15, 2007 Reply

    Den låg i Långedrag långt ut på B-bryggan fram till för något/några år sedan men jag tror inte jag sett den i år.

  2. Björn Aug 16, 2007 Reply

    Var det inte den båten som kom 10:a på GOR förra helgen?

  3. PelleL Aug 16, 2007 Reply

    Nä, Sapphire är en Andrieu-design från början/mitten på 80-talet (kanske 84?). Eclipse är MH-riggad.

  4. ME Aug 16, 2007 Reply

    1-tonnaren Eclipse vet jag ingenting om, men kan förmodligen dementera en del uppgifter idenna tråd. Båten som låg långt ut på B-bryggan i Långedrag tills för några år sen är en IOR 1-ton men av senare datum. Den båten är en Andrieu konstruktion från 1984 och är därmed yngre än Eclipse. Båten som kom 10 på GOR senast är också en Andrieu IOR 1-ton från mitten på 80-talet (1986 tror jag). Dessa båda båtar ägs av två bröder för övrigt. Betänk också att en IOR 1-ton från andra halvan av 70-talet med största säkerhet är mindre (37-38 fot) än de båda båtarna som nämns ovan, vilka båda är 40 fot. Det blir nog till att leta vidare för hugade detektiver.

    ME

  5. Author
    Peter Gustafsson Aug 16, 2007 Reply

    Vore kul att få koll på historen på dessa båtar. Är någon av dessa gamla “Amanda”?

    Kanske dags för en 1-ton revival liknande den 1/4-tonnarna haft i England? 4-5 båtar på GOR hade ju varit spektakulärt! Hitta en riktigt stor gammal buckla i GKSS gömmor och ge den till bästa entonnare.

    • Jonas Algården Feb 3, 2016 Reply

      Amanda har stått på land ett par år och är numera mörkblå igen med röda ränder. Till salu hos Knape:
      http://www.knapemarin.se/boatlist_details.asp?BoatId=3523&Boatname=Baltic+40+One+Off+%2D+Amanda

    • Markus Norlin Feb 3, 2016 Reply

      Det du efterlyste 2007, Peter, är på gång nu till sommaren, i holländska Breskens. Ett liknande event skedde i Auckland förra vintern, vanns av den renoverade S&S-klassikern Rainbow II som tog sin andra One Ton Cup 45 år senare. Man kör IRC förstås.

      http://onetoncuprevival.org/

      http://rbsailing.blogspot.co.nz/2016/01/one-ton-cup-revival-2016-update.html

      Synd bara att One Ton bucklan från slutet av 1800-talet verkar vara försvunnen/stulen sen tidigt 00-tal, jag tror det är den äldsta seglingspokalen efter the “Auld Mug”. Enligt Bengt Jörnstedt var entonnarpokalen seglingens mest prestigefulla trofe på 70-talet efter just America’s Cup och OS. Bästa svenska försök att vinna pokalen var om jag inte tar miste Powder 1985 (6:a) och Stress 1978 (7:a).

      • Pelle Pedersen Feb 3, 2016 Reply

        Hur gör ni Markus? Holland i sommar?

        • Markus Norlin Feb 3, 2016 Reply

          Lockande såklart men tror vi håller oss till Sverige iår. Förhoppningsvis kommer det fler chanser. Flirt of Paget siktar på att åka som jag förstått det, jättekul.

          • Pelle Pedersen Feb 3, 2016

            Hoppas ni seglar ÅF!!, vore fantastiskt att få se båten!

          • Markus Norlin Feb 3, 2016

            Självklart kommer vi segla ÅF! Ni är mycket välkomna ombord. Vi är nog många på den här sidan som är sugna på att spana in Blur3 också ;-)

          • Pelle Pedersen Feb 3, 2016

            Win-win situation då!!!

  6. ME Aug 16, 2007 Reply

    Nej ingen av dessa båtar är gamla Amanda. Gamla Amanda ligger i marstrand och är nu för tiden vit med röda stripes i vattenlinjen.
    Saphire är så vitt jag vet hemtagen från Skottland för två år sen. Den båt som låg i Långedrag togs till Sverige för 1-Ton VM i marstrand ( 90 alt 91) och har sen dess varit i lite olika personers ägo. Har hetat one ton of fun, Gråtrut bl a. Den kom tvåa eller trea i VM 84 och trea eller fyra i VM 85. Under en period gick den under namnet Indulgens i England och seglade även Admirals cup under andra halvan av 80-talet.
    ME

    • Andre´ Jan 7, 2011 Reply

      Mmm…
      Är nog inte många rätt där är jag rädd.
      Saphire är om jag inte minns fel CGI -87 från Andrieu.
      Gråtrut (Andrieu -84) är inte Indulgence (Andrieu -85) utan Happy Hour I (Kent Boren) och deltog som Cifraline (borde minnas bättre) i One Ton Cup -84. Hon deltog nog i AC -85 men knappast efter det då hon såldes till Sverige sen. Till One Ton Cup -90 tog Kent hem Happy Hour III (ex Vendee Qualitee tror jag) en Farr 1-ton från -89. Den båten gick tillbaka till England efter OTC.
      Andre´

  7. PelleL Aug 16, 2007 Reply

    Jag tror Eclipse låg inte långt från Gråtrut på B-bryggan (eller är mitt minne helt suddigt?). Den är en MH-riggad sak som jag skulle säga var runt 38-39′ Frågan är om Eclipse var en entonnare (27.5′ IOR) eller om den var lite större?

  8. ME Aug 16, 2007 Reply

    PelleL
    Vet inte riktigt eftersom Gråtrut de senaste åren legat på C-bryggan.
    De 40 fotare jag pratat om tidigare är 1-ton 30.5
    ME

  9. Jesse Aug 16, 2007 Reply

    En annan intressant iaktagelse på bilden.
    Båten i bakgrunden kör väl 2 st spinnakrar. Intressant i den väderleken. Har faktiskt aldrig sett detta i verkligheten. Ser lite lurigt ut. Någon som kört 2 spinnakrar någon gång under liknande förhållanden?
    Ska hålla utkik efter likande båtar som Police Car, och isåfall förmedla kontakten. Segelnummret borde väl fortfarande stämma?

  10. !!!! Aug 16, 2007 Reply

    Jesse
    Skulle tro att bilden är tagen mitt i ett byte av spinnaker.
    !!!!

  11. Pelle P Aug 16, 2007 Reply

    Den Eclipse som vann -79 var en DP-design, byggd i England om mitt minne är helt fel. Hon var en “mini-rater” på AC = mätte 30,1fot.
    På den tiden var ratingen 27,5fot på 1-ton (=Norlin 37 mm…).
    30,5fot-rating kom först 1984 med första VM i FRA där fö svenska Powder tog en förnäm 5:e plats, Bengt Hagander styrde och en viss L Linger på fördäck!!!

    • Andre´ Jan 7, 2011 Reply

      Mmm…
      Vill minnas att Powder blev sexa på One Ton Cup -86 eller -87 då hon var ny inte -84. Mina gamla resultat ligger nerpackade någonstans…

  12. ME Aug 16, 2007 Reply

    F Ö samm VM som Danielle Andrieu tog en andra eller tredjeplats med sin egen konstruktion som sedemera fanns i Långedrag.
    ME

  13. Pelle P Aug 16, 2007 Reply

    Kuriosa; seglade Amanda (södergren-designen) på Storsjön i Östersund ngn mitt på 90-talet.. Såldes senare för att dom byggde en bro där som, ska vi säga “starkt begränsade båtens användningsområde”…

  14. Claes Nettelbladt Aug 16, 2007 Reply

    Jösse, nu känner jag mig så där gammal igen! Inte f-n seglar dom i bakgrunden med två spinnakrar och inte håller dom på med ett spinnakerskifte heller. Nej den halva spinnakern är en “blooper” eller “big boy”. Den mättes som en genua, men hade ett mycket kurvat förlik. Därmed kunde seglet komma ut och dra i lä om storen, som på den tidens masthead-båtar var närmast löjligt liten. Bloopern kunde bara föras precis på platten.

  15. Pelle P Aug 16, 2007 Reply

    Visst är det roligt med gamla minnen… inte minst dessa IOR-holkar, själv fick jag mina första “big-boat erfarenheter” på en Norlin 37:a.
    Gick som en skållad på plattvatten 1,5-4 m/s, ganska begränsad!!

  16. BN Aug 16, 2007 Reply

    Appropå Jesse’s och !!!!’s iakktagelser på bilden

    Den andra båten för väl en sk “blooper” som var vanligt på mastheadriggade IOR båtar. Gissningsvis inte ett helt enkelt segel att hantera samtidigt som en spinnaker är uppe i friska vindar, men visst skapade det läckra undandvindmotiv! Jag vet inte om dessa segel försvann när båtarna mer allmännt blev fraktionsriggade eller om någon regeländring satte stopp för användandet

    BN

  17. Author
    Peter Gustafsson Aug 16, 2007 Reply

    Alla borde få uppleva en hård undanvind i en IOR-båt :-o

    Hade varit kul om vi fick fram fler bilder på gamla båtar. Jag har pratat med flera som har bilder i byrålådan. Vill ni inte scanna själva så gör jag gärna det och returnerar bilderna.

    Har tillochmed en rubrik speciellt för detta: http://www.blur.se/category/retro/

    Bloopern ser ju ut som min lånade gennaker!?

  18. Stefan Aug 16, 2007 Reply

    Oj har Amanda varit i Storsjön. Jag hade en av Håkan Södergrens 1/2 tonnare ett tag, efter Helmer tiden hette hon Rush och vi döpte henne till Jennifer (fyndigt va). Jag sålde till några glada gossar som skulle rejsa och parta med henne hur det gick är ett eget kapitel. Men sedan såldes hon till Östersund där hon nu tydligen konkurrerar med en Flamingo 40 om titeln Storsjöns racer. Skall kolla efter foton från IOR tiden när tid gives.

    Stefan

  19. Jesse Aug 16, 2007 Reply

    Låter skoj Peter. Alltid kul att kolla lite histora vad gäller segelbåtar.
    På tal om gamla båtar, ev onödig info men en kompis siktade The Card för några år sedan i Australien. Låg i en vik lite skamfilad enligt han själv, men han kan ju inget om båtar. Så The Card är den enda båten han känner igen efter mitt antagligen outröttliga tjat om Whitbread
    någon gång i moppe åldern :)
    Hittade detta om Blooper på North sails hemsida.
    Saxat
    “A Blooper is designed to fly as far to leeward of the rig as possible, clear of the mainsail, for square running in concert with a symetrical spinnaker. A modern Asymmetric cruising spinnaker is designed to fly as far to windward of the rig as possible. The sails are very different. A Blooper is not of much use unless you have a spinnaker up and the boat is rolling in a seaway. It will not add any speed to the boat but it will make it more stable. Not many boats carry Bloopers today.”

  20. Pelle P Aug 16, 2007 Reply

    På den tiden var det ganska vanligt att man gjorde seie-produktion var vinnar-båtar.
    IMP blev Swan 39, Scampi blev Scampi!!…
    Av Eclipse blev det Contessa 39!
    Hörde av några av dom normänn som seglade den i NO att den (på den tiden) var en fantastisk båt.
    Har för mig att bygget var speciellt; rör a´la IMP eller kanske tidig komposit. Någon som vet???

  21. ME Aug 16, 2007 Reply

    Peter
    Kan inte hålla med dig om att alla borde få uppleva en hård undanvind i en IOR-båt. Det lär väl inte befrämja rekryteringen för havskappsegling i alla fall. Det är nog många som blir lite tveksamt inställda när t ex hela båten för om masten försvinner i vågen framför.

    ME

  22. Pelle P Aug 16, 2007 Reply

    Och hur rätt har inte ME…
    Dom där försegel-bytena var inte heller så balla.

  23. Author
    Peter Gustafsson Aug 16, 2007 Reply

    Har man varit med om det (skitskraj från Ölands Norra och hem) uppskattar man dagens undanvindar mycket mer. När mer vind faktiskt blir mer fart och inte bara katastrof!

  24. ME Aug 16, 2007 Reply

    Eller för all del om eländet var nostrimmat, vilket ju var populärt (fördelaktigt) under några år. Vilket många gånger innbär att hela besättningen hänger som en druvklase akter om rorsman på hård undanvind och får stanna där oavsett hur långt det är kvar eller om andra trängande behov skulle uppstå. Så där kul faktiskt.

    ME

  25. ME Aug 16, 2007 Reply

    En kompis till mig som också göljer den här tråden har följande tt förtälja.:

    “Jag tog några bilder från en bok som heter CHAMPANGE MUMM ADMIRALS CUP.
    Men jag hittar inte någon mail add att sända dom till så du kanske kan placera dom i Blur.
    003 är Eclipse 39 fot 1979 historien säger att Eclipse var den minsta och lättaste i Cupen.
    Det var också den första båten som var byggd i composite.

    Bild 001 är 41fot Irish Mist Ron Hollands första Admiral Cup båt 1975

    Bilderna är tagna ur boken.”

    Jag inser heller inte hur jag skall delge bilderna, men det kan väl du förklara Peter??

    ME

  26. Scampimicke Aug 16, 2007 Reply

    Gr på 80talet med Scampin Rata. Hård undan vind kollade bakåt och fick se en Scampi brocha efter att den brochat 10gr slutade vi att räkna. Vi fick sitta sitta hela besättningen i sittbrunnen för att trycka ner akterna.

    Har seglat Scampi i 16knot på undanvind då böjade proppeleraxeln att snurra. Vi lämnade ett hål i vågorna efteråt.

    Att segla hårda undanvindar med gamla IOR båtar är en spännande och nästan skrämande erfarenhet tungt man rullar och man gör hål i vågorna och jätte mycket svall.

    Har även segla 1 tonaren Joint Venture. Ett GR så lättkryss så seglade vi om en Mum36 i lä med ett par gubbar inne i båten sjungande , ätande och drickade sil ost snapps.
    Micke

  27. Author
    Peter Gustafsson Aug 16, 2007 Reply

    Maila dem till peter@blur.se.

    Helst 500px breda (eller mer). Bra skrönor uppskattas också!

  28. bidevind Aug 16, 2007 Reply

    Om vi nu snuddar vid gammla båtar och även Fastnet 1979 så vill jag rekommendera en bok som heter Fastnet Stormen av John Rousmaniere. Hittade den i farsans bokhylla för några års sedan och det är riktigt intressant och skrämmande läsning med en hel del fina svartvita bilder på både havererade båtar och båtar som är i sitt ess. Bla finns en fin bild på Police Car som enligt bildtexten slog runt flera gånger innan besättningen kom på att hon blev sjödugligare destu snabbare hon gick!
    Dock blir man inte så sugen på havskappsegling efter man läst den…

  29. Jørgen Oksmo Aug 16, 2007 Reply

    Twenty miles from the Fastnet, Eclipse was running under spinnaker and broached wildly as the wind increased violently. The nylon sail was quickly handed and a number 2 genoa set in its place and two reefs put in the main. Very soon the number 2 gave way to the number 4 and then the storm-jib and the mainsail dropped. The wind eased just sufficiently for a fully-reefed mainsail to be set before the Rock, to even then another knockdown was suffered ere she rounded at 0200. Reaching back the mainsail came off again for a while but was soon re-hoisted and the speed with so little sail was phenomenal, possibly dangerous, but Eclipse was racing
    JO
    http://www.rorc.org/admiralscup/history/1979/default.html

  30. ME Aug 16, 2007 Reply

    Lite annan rolig kuriosa är att den 1-ton som ett tag troddes vara Eclipse och som låg i Långedrag (hette då Cifraline 3) fanns med i AC 1985 inchartrad av Papua Nya Guinea!?!?!?
    http://www.rorc.org/admiralscup/history/1985/default.html

    ME

  31. Harald H Sep 7, 2007 Reply

    Hei Peter,
    Takk for en super blogg!

    Et tips til din ‘Retro’-kategori:
    http://www.tarantella.fi
    Tarantella – en Swan 37 (S&S) – har vært aktiv brukt i havseilas siden begynnelsen av 70-tallet (GR seier 1971). Med skikkelige racing-seil og ny rigg gjør den det fremdeles svært bra under IMS-regelen.

    Sjekk det historiske galleriet: http://www.tarantella.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=108

    Gammelt og nytt: http://www.tarantella.fi/gallery/albums/pics/tarantella_sandhamn_cup_1974.jpg
    http://www.tarantella.fi/gallery/albums/userpics/10011/DSC00030-copy.jpg

    Med vennlig hilsen
    Harald Hauglin

  32. Jan Sep 7, 2007 Reply

    Jag räknade till 6 klassvinster i GR sedan 70-talet. Den senaste 2003. Helt hyfsad statistik. Båten ser också ut att gå mot vinst i årets IMS-ranking klass III efter att ha vunnit de deltävlingar de ställt upp i.

  33. Harald H Sep 8, 2007 Reply

    Mer i samme gate: http://www.winsome.nl som gjør det svært godt i IRC

  34. Andre´B. Dec 4, 2008 Reply

    vAr med och mastade av Eclipse i Långedrag en kall decemberdag -89. Båten låg kvar på västkusten så sent som för tio år sedan och var synlig bla i Marstrand. Men hon var egentlöigen aldrig någon “1-tonnare”.

    Happy Hour eller Gråtrut tillhör den första generationens 1-tonrare och var ritad av Andrieu. Deltog i Gotland runt senast -89. Jag seglade Tjörn Runt med henne -95 då vi kom på 15:onde plats. Hon var systerbåt till Indulgence -85 som sjönk under Admiral’s Cup uttagningarna -85. Denna båt blev sedermera såld till Norge och bytte till Hewlett Packard. Man seglade bla Fram -87 under horisonten på Skaw Race. Båten blev sen såld till Sverige inför One Ton Cup och omdöpt till Intrigue. Därefter gick den till Gotland och fick heta just Gotland.
    Happy Hour III som var en Farr 1-ton köptes in till One Ton Cup -90 men försvan till England året efter. Båten plockades ren på utrustning och har väl aldrig seglats sen dess…

    Det var lite om gamla IOR-båtar…

  35. André Jan 31, 2016 Reply

    Var hittar vi berörda båter idag? Det står väl en rätt ansenlig mängd gamla 1-tonnare gömda här o var i Sverige, Norge och Finland? Ja, det bör ju finnas några i Danmark med…

  36. 60+ Feb 3, 2016 Reply

    Har seglat på (Marlin idag ) Delfin som Sture Sunden ‘ ägde. Köptes av ett par seglarkompisar för crusing
    Den ligger nu mera i Kindes Amundön .Ställde upp i Skagen Race gick ganska bra mot modernare båtar typ ×412 som vi var före imål.Men vi hade en 2 tonar före oss med blått skrov kommer inte ihåg namnet Blue kanske?. Kul med resultat och skeppar möte på Fregatten efter .

  37. srsseglaren Feb 3, 2016 Reply
  38. André Feb 5, 2016 Reply

    Delfin kommer jag väl ihåg. Byggd i aluminium någon gång -84/85. . Vill minnas att Tommy Andersson, välkänd mätman för de flesta av oss var en initiativtagarna till bygget. Deltog som Adrenalin under OTC -90 i Marstrand. Var nog sista gången jag såg den båten.

    Tvåtonnaren som nämns var nog gamla Indulgense. Seglades av thomas wallin som Enterteiner under Gotland Runt -89 i kamp mot Kiwi. Under Gotland Runt -92 slog vi med 1-tonnaren Antheor både Kiwi och Blå Fantast/Indulgense på mållinjen…

  39. Anders Bengtsson Feb 6, 2016 Reply

    Hej!
    Kul att läsa era inlägg angående 1-tonnare.
    Jag har själv en Tailwind 36 som konstruerades för IOR III 27,5 fot.
    Skrov och däck ritades av Björn Lindell, köl/roder samt rigg är konstruerad av Sven Olof Ridder & Bergström (B & R Designs).
    För att öka den seglande vattenlinjelängden designades en “bulb” i aktern som förlängde vattenlinjen och därmed farten.
    MVH/Anders

    • André Mar 13, 2016 Reply

      Nja, den där bulben eller “bumpen” gjorde inte direkt båten snabbare genom att förlänga vattenlinjen. Vad den gjorde var att den 2lurade” regeln att tro att båten var större, tyngre och långsammare vilket gav den ett fördelaktigare mättal. IOR regeln ädrades flera gånger för att skapa renare båtar. Man ser det här rätt tyldigt om man jämför de båtar som designades genom åren. Och det gäller även för de senare IOR-båtarna som designades mellan från -84 fram till -92…

  40. André Mar 13, 2016 Reply

    Vem är det som tänker ställa upp i One Ton Cup från Sverige? Och med vilken båt?

    http://onetoncuprevival.org/

      • André Mar 13, 2016 Reply

        Ok, fantastiskt fint renoverad men kanske inte direkt den båten som man tänker på när man nämner 1-tonnare. Det skall finnas ett antal nyare 1-tonnare i landet men var finns de? Såg att Full Pelt gått till Danmark men det finns ju några båtar som köpts in med…

  41. Sillstryparn Mar 14, 2016 Reply

    Kul att folk satsar på att renovera gamla IOR båtar.
    En kulturgärning.
    Extra kul när man bibehåller original konceptet och inte gör om till en modern
    båt.
    Möjligtvis kan jag tycka det är OK att jämna ut handbromsen i aktern.

    • André Mar 14, 2016 Reply

      Där är ju många av de sista åren 1-tonnare IMS-optimerade. Snörpen i akterskeppet “fairades” ut på ett antal av dem vilket gjorde att undanvindsfarten vid högre vindhastigheter ökade märkbart. Vid lägre vindstyrkor hade det sällan någon större betydelse eftersom man ofta kortade upp vattenlinjen då genom att flytta fram besättningen o båten…

      Det hade varit roligt att få några av de senast byggda 1-tonnarna uppfixade och till start på OTC.

      • Sillstryparn Apr 20, 2016 Reply

        Som vinnaren 1990 Okyalos VI som fortfarande är i fint skick enligt rbsailing:
        http://3.bp.blogspot.com/-nZaaXa6-W98/Vh9nFk9wZcI/AAAAAAAAH9A/-VzSw6BELv4/s1600/Okyalos_recent.jpg

        • Jens Lekland Apr 20, 2016 Reply

          Min gamla båt!
          Köpte den 96 när IOR- cirkusen slutligen gått i graven.
          Ett fantastiskt bygge, X-yachts själva kallade den sin Stradivarius.
          Vi gjorde lite modifieringar med kölen och inre barlast (vilket med facit i hand var meningslöst)
          och seglade bl.a. IMS-SM i Borgholm på Öland. Vi gjorde även lite optimeringar efter DH regeln
          vilket var den regel som användes när vi seglade i Danmark.
          Båten såldes efter ett par år till nuvarande ägaren som är tysk och vars seglingserfarenhet sträckte sig till Hobie Cat. Men han har tagit väldigt väl hand om båten och den är fortfarande en pärla.

          Sea ya´
          Jens Lekland

  42. Hasse B Mar 15, 2016 Reply

    Farr designen Jiminy Cricket ligger i Åhus, ser ut att vara i ok skick, väldigt cool båt!

  43. Göran A Apr 19, 2016 Reply

    Hasse B. Tack. Jag är sedan ett par-tre år tillbaka stolt ägare till Jiminy Cricket. Köpte båten i Stockholm och när vi seglade hem henne gick drivningen itu. Det blåste hårt och jag var inne i hamn som tur var. Men jag fick bromsa mot “något billigt”, i det här fallet en brygga. Men, det har lett till en upprustning av JC. Ny aquadrive installerades i vintras. Och båten är nylackad. Nu väntar fem lager epoxi på skrovet samt två lager bottenfärg. Sen ska det seglas igen. Och ja, det är en cool båt. Seglar ifrån det mesta fortfarande. :-)

  44. Göran A Apr 19, 2016 Reply

    Hasse B och andra. Jiminy Cricket ska bli i toppskick. Det är min och min blivande frus absoluta ambition. JC väger inte längre 3,5 ton som hon gjorde när det begav sig. Hon är numera en halvt om halvt fungerande *semesterbåt” med inredning å sånt och väger nu runt 5,5 ton. JC är dessutom förlängd från ursprungliga 36 fot till 37 pga av en badbrygga akterut. Jag kan också tycka det är synd att “förstöra” en legendar som JC på det viset men kan förstå att tidigare ägare pga av tyngden har förlängt vattenlinjen på det viset. Båten ligger ju lite lägre i sjön med två ton till i form av motor och inredning.

  45. Sillstryparn Apr 20, 2016 Reply

    För den hugade ser jag att gamla Kiwi (Farr 2-ton) är till salu för 358 papp.
    Inget för den som vill ha mysinredning, dock….
    http://se.yachtworld.com/baatar/1987/Farr-Yacht-Design-44-2957122/country.tyskland#.Vxe1ZspJnPQ

    • Lars M Apr 20, 2016 Reply

      Det är ju så där inredningar ska se ut. Allt lätt åtkomligt! Bra pris också.

  46. André Nov 22, 2017 Reply

    One Ton Cup från 1986. En del båtar med svensk anknytning skymtar förbi. Bland annat då Indulgense -85 den båt som alltså sen blev Intrigue under OTC i Marstrand 1990…
    https://youtu.be/NrhESLoar1o

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.