Sweet… HP1020?


Nu har Seilas scoopet på HP 96 Racer som blivit HP1020. Redan rubriken är lite rolig “Morgendagens racer/cruiser i dag”…

I januari hade skota.se scoopet att 15 båtar redan var sålda och “prototypen testseglas i medelhavet under februari 2007”. Då hade man också kört igång en blog men svarade inte på några frågor där.

Seilas skriver nu att “Produksjonen av første båt ble satt i gang i juli, og båten vil være seilklar i november.” detta verkar stämma med vad seriösa spekulanter får höra.

Ser ju jättespännande ut.

Och vi är fortfarande intresserade av att veta vilka som ritat båten… Om jag hade läst ordentligt på Seilas hade jag sett att det var Danish Marine Design och Jacob Vierø som ritat den slutgiltiga båten. Cool!

UPDATE: Nedan en liten designhistoria med 96 och mellanvarianten 99, som nu alltså har utvecklats till 1020

17 Comments

  1. Vaffe Aug 16, 2007 Reply

    Lystalet borde väl vara uppe i 1,55 eller något sådant nu!?

  2. Svenne Aug 17, 2007 Reply

    Det var väl 27 sålda i januari !
    Men det går säkert bättre den här gången, ska bli kul att se första bilden. Kanske en tävling om när första bilden publicerar kunde vara en kul grej ?

    Svenne

  3. Anders Aug 17, 2007 Reply

    Ingår den sedvanliga kvaliten och fria reparationer??

  4. J Aug 17, 2007 Reply

    Snart kommer väl ett uppgraderingskit i vanlig CB anda.
    Kanske inte ska skriva ner båten innan den finns eller är såld men
    tidigare marknadsföring har varit tveksam.

  5. Hans Aug 17, 2007 Reply

    HEJ!

    Byggare av båten är plastföretaget Simfotech i Skara.
    Konstruktörsteam Danish Marine Design.

    Blanda inte ihop äpplen med päron. Sluta vara så negativa.

    Är Ni intresserade av båten, vilka som står bakom, kvalitetskontroll, garantier etc så får Ni mer info genom att ringa 0709 625 009.

    MVH
    Hans

  6. Author
    Peter Gustafsson Aug 17, 2007 Reply

    Jag har också varit tveksam/ironisk över projektet, men kan vi hålla diskussionen på en bra nivå så kanske HP hänger kvar här och ger svar på våra frågor.

    CB66 är en annan båt och diskuteras företrädesvis på annan blogg :-)

  7. PelleL Aug 18, 2007 Reply

    Nu ser det ut som en båt som “hänger ihop” vilket är vad man kan vänta sig av ett proffsteam som Danish Marine Design. Min första tanke när jag såg bilderna på seilas var Modern X99 vilket är menat som en komplimang. Om priset färdig håller sig under miljonen så tycker jag den borde gå att sälja. En sak som jag skulle vilja se på sådan här båt saknas dock och det är en sänkköl. Jag misstänker att båten seglingsmässigt skulle må mycket bra av en halvmeter djupgående till samtidigt som redan de 2 m den har nu är rätt avskräckande för många. Tyvärr är det väl så att sänkkölen blir rätt dyr. =/

  8. Hans Aug 18, 2007 Reply

    Hej Pelle!
    Kul att du gillar båten.
    Sänkköl är säkert vår nästa grej på båten. Vi har tänkt att den ska komma upp i bordet och att djupet ska kunna varieras mellan 1.5 och 2 meter, mest för att komma in i grunda vikar och hamnar. Allt bir då snyggt gömt i bordet. Styrkan blir också bra. Båda typerna kan segla mot varandra på lika villkor. Kostnad upp ca 50 000.-

    Kanske borde vi som du säger undersöka möjligheten att variera fullt ut , kanske mellan 1.5m och 2.5m

    Priset tror vi kommer att hålla. Organisation, kraft och god ekonomi finns i teamet.

    MVH
    Hans

  9. Johan Aug 18, 2007 Reply

    Vad ska man ha en sådan här båt till?
    Ingen klass för entypssegling.
    Inte bekväm och praktisk för crusing eller familjesegling.
    Inte optimerad för mätregler som IMS eller IRC.
    Vem vänder sig denna typ av båt till???

  10. PelleL Aug 18, 2007 Reply

    Ambitionen måste väl vara att skapa en klass…..eller?

  11. Hans Aug 18, 2007 Reply

    Johan du behöver inte köpa båten. Marknaden avgör om den går att sälja.

    Den är till för dem som vill segla fort med hela familjen. Båten kommer att bli väldigt lättseglad. Sportbåtar seglar mer ovanpå vattnet än traditionella kölbåtar. Mindre problem att skota segel och styra när det planar iväg.
    En mycket lätt båt seglar torrare på kryssen, gungar mindre etc.

    Visst är en Bavaria 34 säkert rymligare och kanske bättre i hamn. Men vi ville göra en rolig familjebåt för dem som älskar att just segla. Fri från mätregler.

    Sjävklart ska vi segla entyp så mycket det går. Vi har ju sett att det går att bygga upp en klass väldigt fort. Bara viljan finns så går det.

  12. Kjell Aug 19, 2007 Reply

    Var kan man läsa mer om båten? Hemsida?
    Är det inte från början en Dominant 95 som ritats om?
    (tycker mig se drag från Hanson 31 i båten…)

  13. Anders Aug 20, 2007 Reply

    Hmmm

    Precis vad jag har letat efter.
    När finns hon klar för att provsegla?
    Vill klämma och känna lite.

    (Till Kjell)
    Seglar inte en Dominant 95 helt OK??

  14. Andreas Aug 20, 2007 Reply

    Hehe…
    Intressant att man i majoritet haglar skit på sidan?
    Intressant att även den som försvarar båten är negativ mot andra båtar. Är man ute efter en bobåt så kommer inte denna båta vara i fokus eller hur. Varför då vara negativ tillbaka?

    Jag som ganska nyligen köpte en ny båt har reflekterat över att många säljare pratar mer skit om andras båtar än lyfter fram fördelar med de sina.
    Tyvärr oxå ett drag hos vissa seglemakare. Varför säga att andras är skit om man inte kan visa att sina är bättre?

    Jag tycker båten ser kalasfin ut och väntar spänt på priset och segelprestandan.
    Kul med nordiska projekt som vågar satsa. Malö i all ära men denna båt verkar ju riktigt rolig. Seglingsglädje är viktigt

    Andreas

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.