Vem kappseglar?


Jag har ju drivit tesen att det är de små “vanliga” båtarna som försvunnit från Tjörn Runt. Sedan har det funnits ett resonemang om att folk nu seglar större båtar som drar mer folk.

För att få koll, så jämförde jag fördelningen av båtar på olika stora kappseglingar, och resultatet blev inte riktigt det förväntade. Tjörn Runt har jämförelsevis många båtar med LYS <1.10. Men färre stora båtar.

Att andelen stora båtar är större i Norge stämmer väl med fördomarna :-) men så stor är inte skillnaden mot Göteborgsområdet. Frågan är om det skiljer mellan ost- och västkusten?


Tar man även med flerskrov och sportbåtar kan man se att flerskrov är stort på ostkusten.

Slutsats?

Kanske vill folk inte ta sin helt nya 3-miljonersbåt och köra genom gruset. Dessa synpunkter har kommit från Norge och från en del svenska båtägare. Vad sägs om att köra ett par klasser som heter “safe” med banbegränsning nästa år.

16 Comments

  1. Fredrik Aug 30, 2007 Reply

    Intressant sammanställning. Undrar hur det har sett ut tidigare år. Att de mindre “familjebåtarna” har minskat under senare år framgår ju av startlistorna. Orsakerna ventileras en hel del, en anledning kan ju vara att när Maxi 77:an var ny så var ägaren i 30-årsåldern, idag är samma ägare pensionär, om han/hon har båten kvar, och kanske inte är lika het på kappsegling utan har fullt upp med golf, Nimbus och barnbarn.
    Att Faerdern har fler större båtar är inte så konstigt, det är ju den mest utpräglade havskappseglingen.
    Jag tycker nog ändå att Tjörn Runt är en såpass kort segling att det inte ska behövas någon “safe”klass.

  2. Peterk Aug 30, 2007 Reply

    Kan avsaknaden av Lys-tal på nyare båtar modell Hanse, Bavaria, Elan m fl ha något med detta att göra?
    Nor-Lys är ju något mer “komplett”.

  3. Author
    Peter Gustafsson Aug 30, 2007 Reply

    Fredrik, “safe” innebar att man skulle slippa ta båten genom alla grund på utsidan Tjörn.

    För proffs med full besättning är det inga problem, men jag kör inte samma genvägar med J/109 som jag körde med Novan. Och har jag en 45 fotare för 5 miljoner som jag seglar med familjen så tar jag inga risker.

    Frågan är om man hade lockat dessa seglare om man kunde erbjuda en alternativ bansträckning (i och för sig utan chans på totalen, men fajten i klassen är ju det som räknas)?

    PeterK. Detta diskuterades mycket på träffen i vintras. Dels att det är svårt. Dels att nya båtar straffas hårt.

  4. Claes Nettelbladt Aug 30, 2007 Reply

    Detta med att göra seglingen “safe” är nog viktigt. Under årets Gullviverally ändrades banan under lördagen på grund av hård vind. Man lade då bansträckningen rakt in bland alla stenar utanför Runnmarö och ner i dom sällsynt smala lederna mot Biskopsö. Till saken hör, att seglingsledningen inte hade absolut senaste sjökorten, där dom hade inte med en del mycket blå områden!

    Vi bestämde då, att inte fortsätta Gullviverallyt. Att ägna sig år något slags “machonavigering” avstår vi gärna från, när vi har en liten besättning, som till stor del består av rena nybörjare. Sen är det inte kul att komma med 40.7:an bakifrån på kryss i 15 m/s och köra ifatt 50 mindre båtar där det kanske är ett par båtlängder brett mellan grund och hällar.

    Dessa problem måste också ses i ljuset av en självrisk på försäkringen på 1% av försäkringsvärdet. För mig är det över 15.000:-! Nej vi ägnade istället dagen åt bastu och en god middag i den perfekt skyddade hamnen på Lökholmen.

    Ett vettigt alternativ hade varit att starta båtarna precis innanför Sandhamn och lägga banan i farlederna nedför Ingaröfjärden. Det hade varit skyddat för dom små båtarna och inte medfört onödiga ökade risker för kollisioner och grundstötningar.

    Claes Nettelbladt

  5. SWE140 Aug 30, 2007 Reply

    Peterk, NORLYS kräver av alla ett cert och på så sätt kan även alla båtar får ett LYS-tal i Sverige. Om det finns dock många lika båtar så hamnar de i Sverige i tabellen och de som har samma båttyp drar nytta av att det har funnits några som har sökt ett cert innandess.
    Tyvärr skiljer sig moderna båtar med alla optioner rätt mycket. De kan ha olika rigg eller kölalternativ så blir det inte lika lätt att få en standard (förutsättning för båtdatabladet i tabellen).

    Läggar man ihop LYS-tabellen och samtliga cert så är troligen det svenska systemet mer komplett och lättare att få med sådana seglare som kanske bara vill segla nån enstak klubbsegling eller bara prova på.

  6. ????? Aug 30, 2007 Reply

    Peter!
    Dessa “safe” klasser kan köra med “flextid” vid starten samt att man får avräkna tid för dåliga vägval och manövrar oxå? Det skulle väl vara perfekt om man på rorsmansförklaringen fyller i vad man gjorde fel och sedan fick kompensation.

  7. Hej Aug 30, 2007 Reply

    Peter!
    Safe klassen kan ha flextid i starten samt att man i rorsmansförklaringen drar av tid för dåliga vägval och manövrar!

  8. Author
    Peter Gustafsson Aug 30, 2007 Reply

    ????? – full on racing med hårdföra proffs på startlinjen och högrisk-vägval passar säkert dig (och mig) som handen i hansken, men uppenbarligen låter de flesta sin 40-fotare ligga kvar i hemmahamnen när det är dags för Tjörn Runt.

    Antingen tycker man det är OK (och det kan det ju vara), eller så skapar man förutsättningar för dem att vara med på något sätt.

    I Norge kan man välja LYS Racing (eller entyp), vanlig LYS, LYS utan spinnaker eller TUR-klass. Och uppenbarligen finns det folk med olika ambitionsnivå eftersom inte alla vill segla i LYS racing?

    Jag struntar faktiskt i vilket, men något är ju fel när nya fina båtar med kappseglingssegel ligger vid bryggan istället för att kappseglas. Jag känner åtminstone tre mycket aktiva kappseglare med kanonsnabba båtar på 38-45 fot som väljer bort Tjörn Runt för att det är för trångt/farligt.

  9. Peterk Aug 30, 2007 Reply

    Jo jag vet att detta med svenska lystabellens inaktualitet diskuterades på “TR mötet” i våras. Tycker dock inte att jag fått klara svar från Lys-kommitén om varför det skall vara så svårt. Mest slinger om att det är så svårt med olika kölar / riggar och konfigurationer. Men vem har sagt att det skall vara lätt. Jobba aktivt tillsammans med tillverkarna så löser det sig nog bara viljan och ambitionen finns. Just nu så känns det som ambitionsnivån är alldeles för låg. Vidare känns det inte som Lys-talen “lever”. Justeringar bode kunna göras på grundval av seglingsresultat åtmindstone 1gång/år.

    SWE140, ta t.ex Bavaria. I Svenska Lys-tabellen finns 2 modeller. (34:an och 35 Match). Jag tror inte att det finns så oerhört många varianter av de övriga Bavaria modellerna så att det skulle vara ett oöverstigligt problem att ge dem ett lystal, eller???

    När det gäller huvudfrågan i dina diagram; “-Vem seglar?” tycker jag det vore oerhört intressant att få en jämförelse med toppåren på 90-talet. Kanske Stss kan skicka någon gammal startlista till dig som underlag för jämförelse.

  10. Author
    Peter Gustafsson Aug 31, 2007 Reply

    Peterk;

    en intressant jämförelse är att titta på “nya båtar” som är storsäljare både i Sverige och Norge (Bavaria, Hanse, (nya) First, Dufour, Dehler & Elan).

    På Faerdern kommer 278 båtar (25%) från denna kategori och på Tjörn Runt 38 (8%).

    Tydligaste exemplet är Bavaria med 110 båtar på Faerdern och 10 båtar på Tjörn Runt!!!

    Förra året fanns det 11 Bavarior och 2005 var 13 med, så de har faktiskt blivit färre de sista åren. Nån som vet hur många båtar Bavaria sålt på västkusten de senaste tre åren?

  11. Patrick Lindblom Aug 31, 2007 Reply

    Det där med Bavariastatistiken tycker jag säger mycket. Åtminstone här på ostkusten tror jag att de flesta Bavariaägare inte ens funderar på att deltaga i en kappsegling. Man “vet” ju att man måste ha en snabb båt och nya segel för att kappsegla och man har dessutom blivit itutad att Bavaria knappt är till för att segla med överhuvudtaget. Och funderar man ändå på att vara med så tittar man i LYS-tabellen och konstaterar att ens egen modell inte är med och då tänker man kanske att det inte går.

    Norrmännen verkar ju betydligt mer avslappnade kring detta. Där verkar kappsegling vara ett naturligt sätt att umgås. Är det snobberiet inom svensk (kapp)segling som är ett hinder att överbrygga? Eller är det bara så att organisationen är bättre i Norge?

    Sedan tror jag personligen att när samhället snurrar på i allt snabbare takt, båda föräldrarna i en familj gör karriär o.s.v., då tänker man kanske att tiden till att kappsegla inte finns där ens om man skulle vilja. Prioriteringen av fritiden när man har småbarn är svår.

    Vi måste då försöka göra det enklare för folk att vara med. Kanske försöka kombinera klubbseglingarna på veckokvällar med veckoslutsrace typ två gånger på våren och två på hösten eller nåt sånt. Engagera klubbmedlemmarna genom information om hur lätt det är att kappsegla i klubben och vilket trevligt sätt det är att lära känna nya människor.

    Kunde man skapa en känsla av att kappsegling är ett perfekt sätt att använda sin båt lite mer utan att behöva vara ute hela helgerna eller ta vardagkvällar i anspråk – då kanske vi kunde vända trenden?

    Å andra sidan – Lidingö Runt torde ur detta perspektiv vara det perfekta racet att vara med i i Sthlm? Men jag hittar inte en enda Bavaria Cruiser i startlistan trots att skärgården vimlar av dem! Ligger det för tidigt på säsongen? Vi har en del kvar att göra…

  12. Patrick Lindblom Aug 31, 2007 Reply

    Kan tillägga att Bavariaklubben har 967 medlemmar och att jag har ställt denna fråga vidare i klubbens internetforum. Hoppas att det blir en livfull debatt!

  13. ????? Aug 31, 2007 Reply

    Peter!
    Vad jag menar är att jag tycker att det focuseras på helt fel saker.
    Min bedömning är att det måste vara från Klädesholmen och förbi Flatholmen som är problemet? Vad sparar man på att gå den absolut kortaste vägen mot att man efter Klädesholmen seglar rakt fram och följer farleden och tar kummeln (frogg) på barbordsidan för att sedan segla igenom vid flatholmen. (jag hoppas att vi kan komma överens om att det inte är för svårnavigerat. Det är ju ändå semesterseglarnas E6 mer eller mindre). Tar man denna väg när det är öppen bog så förlorar man max 40 sekunder mot dessa proffs båtar som du hänvisar till. Kollar man i resultat listan vad detta skulle göra på placeringen i den aktuella gruppen så gör det för det mesta 1-2 placeringar.
    Skulle dessa 1-2 placeringar vara anledning nog att göra banbegränsningar/egna klasser. Jag anser inte det. Man måste ochså tänka på att det är inte alla år som dessa genvägar lönar sig. Jag är dessutom övertygad om att dom som med de navigationshjälpmedel som man har på nya båtar i fler milijonklassen och inte kan navigera igenom på de aktuella ställena slarvar bort mycket mer tid på andra ställen av banan tex val av fel segel, väg mm. tror att detta är bekväma svepskäl för annat som gör det svårt att vara med med stora båtar. 10 mans besättning, träning, kostnader, bara att tömma båten efter semestern, kick offer på jobbet mm. Kan det vara att allt fler flyttar sin semester till senare på sommaren och man inte hinner förbereda sig. Jag vet inte. Jag är dock övertygad om att problemen inte finns att lösa genom att ändra på själva tävlingen som ändå varit störst i Sverige under många år. Jag anser att flytten av målgången och att man inte kan se denna från ort dit man kan ta sig med bil är ett stort misstag. Jag tror att om båttillvrkarna hade färdiga underlag så att det är lätt att ta ut mätbrev på de olika modellerna som det debaterats om här så skulle det bli stor skillnad i deltagandet.
    Jag anser ochså att införandet av tur klasser utan spinnaker vore ett bra förslag.

    Trevlig Helg.

  14. Thomas Johansson Aug 31, 2007 Reply

    hej jag har en bav 30:a och är nybörjare inom segling,har tävlat lite med en annan båtmodel, jag tycker att det är jobbigt att skaffa lys-talet till båten men håller på.

  15. Fredrik Aug 31, 2007 Reply

    Av de kommentarer som jag har fått efter seglingen så tycker många att målgångsflytten är ett misstag. Förr kunde man se målgången från land och seglarna hade gott om plats att samla sig, äta, bada och vänta in andra efter avslutad segling.
    Tur-klass utan spinnaker verkar också vara intressant.
    En annan synpunkt från de som blev diskade vid kraftledningen är att det hade varit bättre att bli varnade för att gå i lilla hålet än efter, när dom redan hade gått igenom. Banbegränsningen stod i och för sig klart och tydligt i seglingsföreskrifterna men ändå.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.