Sweet… Chutzpah


Om ni inte har märkt det, så är några av världens coolaste båtar på väg till Hobart. Wild Oats, Leopard, Yendys, Rosebud och en hög med andra. Speciallt sweet är dock Chutzpah, en 40-fotare från Reichel/Pugh som nu leder IRC C. Foto: Rolex/Daniel Forster.

IRC TCC på 1.209 är inte illa för en 40-fotare.

Förresten, om man jämför bilden ovan från idag, med de nedan, så ser hon ut att ha en offshore-stor i dacron? Nåt annat laminat? Nån som har koll?


Rolex Trophy 2007. Foto: ROLEX/Daniel Forster


Rolex Trophy 2007. Foto: ROLEX/Daniel Forster

Bruce Taylor har tidigare vunnit sin klass i Sydney Hobart sju gånger med sina gamla båtar, och säger till Daily Sail:

“This is a real running and reaching boat. She carries her beam well aft and has hard chines for stability off the wind. There has been a lot of debate recently about whether you can really compete in this size of boat with the big guys under the current IRC rules and we searched around the world before we found a design that we thought could win,” Taylor says.

“I had one-off boats originally, but became disillusioned with IMS and moved into the Sydney 38 one design class. But in the last three or four years there has been a quantum leap in yacht design and I thought it was time to go back to a one-off boat.”

Taylor enjoyed great success in the Sydney 38’s. “The 38’s have been marvellous. Lou Abrahams has been my mentor for many years and it has been great racing against him in identical boats. The class has made us better sailors. But we want to go quicker.”

The new, skiff-like Chutzpah will be a lot faster and more exhilarating than a Sydney 38, and Taylor thinks that these more thrilling, fun ocean racers may be just what the sport needs.

“It is getting harder and harder for amateur sailors to remain competitive, and one of the problems is getting good crew. The really good guys are making it a career, and there are less and less young guys getting into keel boats. The pool of new talent is receding. We have to get late teenagers and 20 somethings into keelboats instead of skiffs. In part that is what we are trying to do with the new Chutzpah. She is amazingly fast. Lots of thrills.”


Foto: SPORTSCAR


Foto: SPORTSCAR


Foto: SPORTSCAR


Notera fockskotning a la Open-båtarna. Foto: SPORTSCAR

25 Comments

  1. Alex Dec 26, 2007 Reply

    “TF™ (taffeta/film) och OceanRace™ version som extra.” är extra utrustning till bla. North Sails 3DL-serie. Det ger seglet extra skydd, men vackrast är det utan :)

  2. Jan Dec 26, 2007 Reply

    Verkar vara ett bra år för denna båt i S=>H med mycket undanvind? Annars ser den väl hyfsat användbar ut och har sjysst däcksutrustning. Hur blev det förresten med dina infuckers Peter, ännu under konstruktion?

  3. Author
    Peter Gustafsson Dec 26, 2007 Reply

    Infuckers är på plats, men ännu så länge körs de på lovarts fallwinsch vilket inte är helt funkis. Skall meckas nån form av snygg utväxling.

    Gällande storen så tittar vi på nån form av kombinerad cruising- och shorthandstor med lite rejäla rev i. Vi fick ju fin kritik på Watski Twostar förra året när vi körde cruisinglaminat (Bainbridge CL-75P Dacron Laminate) i storen och SEILmagasinet kommenterade “Det är ju nostalgi – fantastastiskt att se ett storseil i vanlig dacron” :-)

  4. ?? Dec 26, 2007 Reply

    Oj va avundsjuk man blir… vill också vara med o leka =(

  5. Hansen Dec 26, 2007 Reply

    Peter snacka med Claes på Gran Malmö angående laminat i storen det känar du på.
    Claes är dukansvarig………..
    040-150028

  6. Richard Dec 26, 2007 Reply

    fy fan va cool. ingen fockskena! det är nog tafetta, eller hur det stavas på ena sidan av storen.

  7. Johan Dec 27, 2007 Reply

    Ingen fockskena.. – hur funkar det?

    /J

  8. Emil Dec 27, 2007 Reply

    Det röda snöret som går till blocksystemet justerar skotpunkten upp/ner vilket blir som bak/fram med en längsgående skena. Det gråa snöret justerar in/ut.

  9. Emil Dec 27, 2007 Reply

    det gråa snöret som löper på överbyggnaden alltså…

  10. Jocke_R Dec 27, 2007 Reply

    Jag har tre frågor som vore trevligt att få besvarade:
    -Hur mycket friktion blir det i ringen (infukern alltså)?
    -Använder man en vanlig rostfri ring?
    -Måste den hänga i nån gummicord för att undvika märken i gelcoaten?

  11. Jocke_R Dec 27, 2007 Reply

    Det kanske är svårt att ge storleken på nåt glidtal för friktion ;).
    Men jag nöjer mig med svaren typ; nästan inget, märkbart men inget problem, sk-t mkt måste sätta dit större winchar.

  12. Emil Dec 27, 2007 Reply

    Beror på storlek på båt men på båtar upp till ca 40 fot och lite till så funkar ring helt okej. Du behöver inte sätta på nya vinchar. Det är ganska mycket ladd på ringen så det finns risk att du böjer den efter ett tag. Kan inte dimensioner så här i huvudet men testa dig fram. Tror det är bäst att strunta i gummicord, den flyger inte omkring särksilt mycket och riken är bara att saker fastnar i den.
    Om du ändå vill ha block så har italienska bla antal rätt schyssta och snygga block för ändamålet. Se till så du har ruggigt mycket utväxling på alltihop så du enkelt, gärna med en hand, kan justera in/ut när du trimmar om. Om du har möjlighet så kan det vara bra att göra en lösning så att du kan trimma in/ut från lovart så kan du vara aktiv i choppig sjö.

  13. Emil Dec 27, 2007 Reply

    glömde. om du vill ha “mjuka” block som är snällare mot gelcoat så kolla in http://www.equiplite.eu/
    kanongrejer

  14. LS Dec 27, 2007 Reply

    X-35:an har inhauler av detta slag (fast smartare med inbyggd utväxling i rufftaket). Funkar utmärkt!

  15. Author
    Peter Gustafsson Dec 27, 2007 Reply

    Men de kommer ut precis vid luckan va? Helst hade man velat ha ut dem så att man enkelt nådde dem från railen.

    Hade varit intressant att se hur folk gör sin utväxling.

  16. Pelle P Dec 27, 2007 Reply

    Ser ut som det är Doyle-segel och då är det säkert deras laminat som heter Stratis!?
    Bör vara uppbyggt som de flesta andra “long-life laminat” med taffeta på båda sidorna, sedan film och till sist något “skoj” i mitten som kol/kevlar!
    Ser man på bold 2 kan man ana en label i övre bildkant och det ser också ut som en Doyle-logga; kan vara en inshore variant på Stratis??
    Tycker att vi nu närmar oss en ny klass Peter; Super sweet!!
    God Jul och god fortsättning allihopa!
    4 månader till Skagen…

  17. Author
    Peter Gustafsson Dec 27, 2007 Reply

    Kanske dags för en omröstning “Sweetest 2007” :-)

  18. Pelle P Dec 27, 2007 Reply

    I´m all in…

  19. Pelle P Dec 27, 2007 Reply

    Emil!!
    Är det verkligen gelcoat?

    Chefen

  20. Emil Dec 27, 2007 Reply

    tjena chefen!

    eh, skrev jag fel nu? plast då?? Gelcoat, topcoat och vad allt det där heter har jag aldrig varit nåt vidare på…

  21. Jan Dec 27, 2007 Reply

    Angående infuckers så är min plan att ha dubbel utväxling tvärs över rufftaket och sedan 3- eller 4-gångers utväxling i lovart bak till bredvid avlastarna till egen råtta/motsvarande, detta för en 22m2 G3:a.

  22. Mats V Dec 28, 2007 Reply

    Har känt ett behov av att dra in focken i vissa lägen på min X-332 Sport. Om någon gjort infukers på en X-332:
    1) Behöver man beskära focken i underliket akterut för pga att ruffen är hög? Dvs finns det risk att man hissar upp skotpunkiten när man drar i lovart?
    2) Någon som har förslag på ett fungerande, enkelt, snyggt system?

  23. Hans Dec 30, 2007 Reply

    Använder Jib inhaulers (eller infuckers som vissa kallar det….) för att kunna få in skotvinkeln med 110% fock på min 31.7’a.
    Går via brytblocken/organizers över till lovarts fallwinch. Funderade först på utväxling med block a’la 34.7 (eller X35) men enkelt är bra!
    Istället för att släppa på skotet (nere i lä) i byarna så kan fock-trimmaren följa efter med focken när storen vagnas ner.
    Denna trim-möjlighet propageras ju bla av Arne på Regatta.nu, i hans sk “supertrim”…
    Kör med en rostfri ring. Friktionen är oftast inget problem. Nån enstaka gång får man “kicka till” ringen/inhaulern så att den glider upp mer mot skothornet. De rostfria ringar som finns i handeln är dock av skiftande kvalitet. Fjolårets Hjertmans-ringar blev tämligen ovala så nu är nya Wichard-ringar införskaffade. Förhoppningsvis håller de formen bättre.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.