Skip to content

25 Comments

  1. Alex
    Dec 26, 2007 @ 19:03

    “TF™ (taffeta/film) och OceanRace™ version som extra.” är extra utrustning till bla. North Sails 3DL-serie. Det ger seglet extra skydd, men vackrast är det utan :)

    Reply

  2. Jan
    Dec 26, 2007 @ 19:36

    Verkar vara ett bra år för denna båt i S=>H med mycket undanvind? Annars ser den väl hyfsat användbar ut och har sjysst däcksutrustning. Hur blev det förresten med dina infuckers Peter, ännu under konstruktion?

    Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 26, 2007 @ 20:25

    Infuckers är på plats, men ännu så länge körs de på lovarts fallwinsch vilket inte är helt funkis. Skall meckas nån form av snygg utväxling.

    Gällande storen så tittar vi på nån form av kombinerad cruising- och shorthandstor med lite rejäla rev i. Vi fick ju fin kritik på Watski Twostar förra året när vi körde cruisinglaminat (Bainbridge CL-75P Dacron Laminate) i storen och SEILmagasinet kommenterade “Det är ju nostalgi – fantastastiskt att se ett storseil i vanlig dacron” :-)

    Reply

  4. ??
    Dec 26, 2007 @ 20:27

    Oj va avundsjuk man blir… vill också vara med o leka =(

    Reply

  5. Hansen
    Dec 26, 2007 @ 21:04

    Peter snacka med Claes på Gran Malmö angående laminat i storen det känar du på.
    Claes är dukansvarig………..
    040-150028

    Reply

  6. Richard
    Dec 26, 2007 @ 22:55

    fy fan va cool. ingen fockskena! det är nog tafetta, eller hur det stavas på ena sidan av storen.

    Reply

  7. Johan
    Dec 27, 2007 @ 13:12

    Ingen fockskena.. – hur funkar det?

    /J

    Reply

  8. Emil
    Dec 27, 2007 @ 14:37

    Det röda snöret som går till blocksystemet justerar skotpunkten upp/ner vilket blir som bak/fram med en längsgående skena. Det gråa snöret justerar in/ut.

    Reply

  9. Emil
    Dec 27, 2007 @ 14:38

    det gråa snöret som löper på överbyggnaden alltså…

    Reply

  10. Jocke_R
    Dec 27, 2007 @ 15:49

    Jag har tre frågor som vore trevligt att få besvarade:
    -Hur mycket friktion blir det i ringen (infukern alltså)?
    -Använder man en vanlig rostfri ring?
    -Måste den hänga i nån gummicord för att undvika märken i gelcoaten?

    Reply

  11. Jocke_R
    Dec 27, 2007 @ 15:57

    Det kanske är svårt att ge storleken på nåt glidtal för friktion ;).
    Men jag nöjer mig med svaren typ; nästan inget, märkbart men inget problem, sk-t mkt måste sätta dit större winchar.

    Reply

  12. Emil
    Dec 27, 2007 @ 16:16

    Beror på storlek på båt men på båtar upp till ca 40 fot och lite till så funkar ring helt okej. Du behöver inte sätta på nya vinchar. Det är ganska mycket ladd på ringen så det finns risk att du böjer den efter ett tag. Kan inte dimensioner så här i huvudet men testa dig fram. Tror det är bäst att strunta i gummicord, den flyger inte omkring särksilt mycket och riken är bara att saker fastnar i den.
    Om du ändå vill ha block så har italienska bla antal rätt schyssta och snygga block för ändamålet. Se till så du har ruggigt mycket utväxling på alltihop så du enkelt, gärna med en hand, kan justera in/ut när du trimmar om. Om du har möjlighet så kan det vara bra att göra en lösning så att du kan trimma in/ut från lovart så kan du vara aktiv i choppig sjö.

    Reply

  13. Emil
    Dec 27, 2007 @ 16:20

    glömde. om du vill ha “mjuka” block som är snällare mot gelcoat så kolla in http://www.equiplite.eu/
    kanongrejer

    Reply

  14. LS
    Dec 27, 2007 @ 16:40

    X-35:an har inhauler av detta slag (fast smartare med inbyggd utväxling i rufftaket). Funkar utmärkt!

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2007 @ 16:46

    Men de kommer ut precis vid luckan va? Helst hade man velat ha ut dem så att man enkelt nådde dem från railen.

    Hade varit intressant att se hur folk gör sin utväxling.

    Reply

  16. Pelle P
    Dec 27, 2007 @ 17:20

    Ser ut som det är Doyle-segel och då är det säkert deras laminat som heter Stratis!?
    Bör vara uppbyggt som de flesta andra “long-life laminat” med taffeta på båda sidorna, sedan film och till sist något “skoj” i mitten som kol/kevlar!
    Ser man på bold 2 kan man ana en label i övre bildkant och det ser också ut som en Doyle-logga; kan vara en inshore variant på Stratis??
    Tycker att vi nu närmar oss en ny klass Peter; Super sweet!!
    God Jul och god fortsättning allihopa!
    4 månader till Skagen…

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Dec 27, 2007 @ 17:25

    Kanske dags för en omröstning “Sweetest 2007” :-)

    Reply

  18. Pelle P
    Dec 27, 2007 @ 17:25

    I´m all in…

    Reply

  19. Pelle P
    Dec 27, 2007 @ 17:40

    Emil!!
    Är det verkligen gelcoat?

    Chefen

    Reply

  20. Emil
    Dec 27, 2007 @ 18:05

    tjena chefen!

    eh, skrev jag fel nu? plast då?? Gelcoat, topcoat och vad allt det där heter har jag aldrig varit nåt vidare på…

    Reply

  21. Jan
    Dec 27, 2007 @ 18:25

    Angående infuckers så är min plan att ha dubbel utväxling tvärs över rufftaket och sedan 3- eller 4-gångers utväxling i lovart bak till bredvid avlastarna till egen råtta/motsvarande, detta för en 22m2 G3:a.

    Reply

  22. Mats V
    Dec 28, 2007 @ 18:07

    Har känt ett behov av att dra in focken i vissa lägen på min X-332 Sport. Om någon gjort infukers på en X-332:
    1) Behöver man beskära focken i underliket akterut för pga att ruffen är hög? Dvs finns det risk att man hissar upp skotpunkiten när man drar i lovart?
    2) Någon som har förslag på ett fungerande, enkelt, snyggt system?

    Reply

  23. Hans
    Dec 30, 2007 @ 16:09

    Använder Jib inhaulers (eller infuckers som vissa kallar det….) för att kunna få in skotvinkeln med 110% fock på min 31.7’a.
    Går via brytblocken/organizers över till lovarts fallwinch. Funderade först på utväxling med block a’la 34.7 (eller X35) men enkelt är bra!
    Istället för att släppa på skotet (nere i lä) i byarna så kan fock-trimmaren följa efter med focken när storen vagnas ner.
    Denna trim-möjlighet propageras ju bla av Arne på Regatta.nu, i hans sk “supertrim”…
    Kör med en rostfri ring. Friktionen är oftast inget problem. Nån enstaka gång får man “kicka till” ringen/inhaulern så att den glider upp mer mot skothornet. De rostfria ringar som finns i handeln är dock av skiftande kvalitet. Fjolårets Hjertmans-ringar blev tämligen ovala så nu är nya Wichard-ringar införskaffade. Förhoppningsvis håller de formen bättre.

    Reply

  24. Sweet… Secret Mens Business | blur
    Jul 22, 2008 @ 10:01

    […] coola båtar från “down under”. I vintras spanade vi in Chutzpah, en 40-fotare från Reichel/Pugh som var en radikalare variant av Beu Geste/Sjambok. SMB3 är en […]

    Reply

  25. Sydney-Hobart 2008 | blur
    Dec 25, 2008 @ 16:23

    […] Oats tar Line Honours om inget går sönder, men vem som vinner under IRC är helt öppet. Kanske Chutzpah, någon av TP52:orna eller varför inte klassiska Ragtime från 1964 (hon var för radikal när hon […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.