Bohusracet 2008

bohusracet2008-6.jpg
Bohusracet är västkustens enda shorthandedsegling. Man har kört ett antal år, men det har mest varit en intern tillställning för Uddevallaseglarna. Nu var intresset större. Kul med alla möjliga båtar. Från en ny Arcona 460 och en sportig Cheetah 30 till IF och Trio. Och ganska många par som seglar tillsammans. Jättekul.

Start inne vid Viken Ägirs klubbhamn i Uddevalla. Kryss/sträck ut under nya Uddevallabron i SSV 4-6 m/s. Arcona 460 rycker direkt och vi och Match 35 Miss Match har en bra fajt ut genom sundet. De har genua och går lite snabbare när det lättar ur, medan vi tågar på i byarna. Vi är före ett tag, men de kommer kapp. Matchrace ner innanför Orust. Till sist får vi en lucka, som växer ytterligare när de byter till fock. Tycker att vi håller avståndet till Arconan bra, och det är svårt att avgöra hur vi går mot båtarna bakom.

Vrider succesivt på SV efter Tjörnbroarna samtidigt som det ökar. Käkar lite medans det är någorlunda lugnt. Biff Stroganoff och vin.Vi kryssar nära Tjörn och kliver över till Kärrsön och St Dyrön för att få strömlä. Tjörn Runt på två man.

bohusracet2008-1.jpg
Ganska mycket motström så vi går innanför Åstol och tätt på Marstrandsön för att söka strömlä. Sjön börjar bli otrevlig och det har ökat till 10-12 m/s (ja, det är ju Marstrandsfjorden). Men vi går som tåget med bra twist i focken och full stor. Skulle man köra länge skulle man revat, men nu skall vi bara runda fyren innan det blir halvvind norrut. Håller oss nära land tills vi kan nå Hätteberget på babord. Strömmen där ute var kanske 1 knop…

Rundar och släpper på seglen… Högkant. Går inte att hålla kurs och får nu plocka ett rev. Kör högt för att komma ut i den starkare nordgående strömmen. Ser bra ut och medströmmen ökar kontinuerligt. Bara att mata på. Plösligt säger det POFFFF och en stor gul figur uppenbarar sig bakom ratten… Va fan!??!? Danbuoyen har lossnat och blåst upp sig… ner med vår nye kille i lovartskojen där han ligger med blinkande lampa…

Försöker få lite sömn, men sjön är tuff. Jag åker på en släng sjösjuka, men vi lyckas ändå driva båten fullt. Vad fan håller man på så här för. Skriver en mental komihåglapp: aldrig mer.

bohusracet2008-2.jpg
Skönt att det aldrig blir helt mörkt, och vid 02.00 så minskar vinden så vi kan slå ut revet och sätta gennakern för att gasa på in mot Fjällbacka. I sådana här lägen är det annars lätt att bli passiv och bara sitta och åka, men vi var snabbt på det trots en tuff natt.

bohusracet2008-3.jpg
Fin segling in i Fjällbackaskärgården. Soluppgång och våra gippar sitter perfekt. Natten är redan glömd. Det här är livet.

Rundar innanför Valön 04:51. I efterhand visade sig att vi ledde hela racet här. Nertagning och kort sträckbog ut i havet där vi kan sätta igen.

Den här gången stora gennakern för en fin slör norrut. Halvvägs lättar det ut, och vi måste skära ganska radikalt för att hålla fart i den gamla sjön. Känns ändå ganska bra, men båtarna bakom slapp ett den riktigt lätta vind som vi hade här… När det fyllde på så kunde vi slöra in till Strömstad, runda Furholmen, plocka ner och sträcka ut igen. Väl ute ur skärgården kunde vi halvvinda rakt mot Tresteinerne med lilla gennakern. Men återigen motade det och blekade ur fullständigt. Jobbigt!

Vi såg att Arconan hade lätt vind uppe vid rundningen, så nu var det bara att börja kryssa i 2 m/s. Här hade verkade båtarna bakom klarat sig mycket bättre…

Efter rundning så var det bidevind söderut i SV 2-3 m/s. Vi såg en del motström så vi beslöt att falla och gasa för att gå på insidan av koster. Sedan fyllde det på för att under dagen blåsa mellan SSV och SV 5-7 m/s. Före stiltjet (Strömstad) var vi en en kvart före vinnaren, First 31.7 Oursy, och efter (Ulholmsskär) var vi 1:30 efter.

bohusracet2008-4.jpg

Propagandavädet. Vi körde generellt nära land och in mellan öar och bränningar för att hålla oss unden strömmen. Kunde sträcka hela vägen med undentag för ett par korta slag västerut utanför Havstenssund. Rundningar på hemvägen är Ulholmskalvs kummel och Soteskären. Detta för att hålla fältet kustnära av säkerhetsskäl. Då slipper man ju köra kategori 3 med flotte och annat svårt/dyrt.

bohusracet2008-5.jpg
Fantastisk segling genom en helt unik skärgård. Sweden Yachts, Najad och Hallberg-Rassy borde bjuda in Yachting World och andra för att segla Bohusracet. 100% segling + 100% Bohuslän = stor upplevelse.

Till sist får vi runda Smögen, sätta stora gennakern och gasa på österut mot målet på Bohus-Malmön i 8-9 knop. Måste ha sett lite maffigt ut i den trånga rännan. Nedtagning vid färjan för en kort bidevind in i mål 19.30. 27.5 timmars segling var helt OK med tanke på den långa kryssen ut från Uddevalla.


Våfflor och eftersnack i klubbhuset. Försökte dra några slutsatser av rundningstiderna för olika båtar, men man var lite för trött för att tänka klart. Middag och en pilsner på byn innan man kunde krypa till kojs. Hade väl sovit ett par kvartar sedan start, men inte mer än så.

Sammanfattningsvis en otroligt kul segling som kombinerar etapper på havet med finlir i skärgården. Det är mycket roligare att hantera etapper på 20-30 distans än en enda lång på 100 eller 170. Lite som Faerdern, som också blir ett antal kortare race i det stora racet.

Vi var mycket nöjda med vår egen insats. Vi drev båten nära 100% hela tiden, alla manövrar satt som de skulle (också gipparna, som vi strulat med tidigare) och vi gjorde bra vägval och hanterade strömmen på ett offensivt sätt. I efterhand fanns det ingenting som vi hade velat göra annorlunda, och det är inte ofta man kan säga det efter en kappsegling. Att vi hamnade i ett par omräden med lättare vind är ju en del av spelet, och vi kunde egentligen inte göra så mycket åt det. Tittade man på delsträckorna så var vi snabbast på tre av dessa (dels första monsterkryssen där vi seglade helt jämt med en Avance 36 och de sista två från Ulholmskären och i mål).

Stort grattis till Hans Helgesson och Robert Trolled och många tack till Viken-Ägir och Pär Bäck. Vi kommer tillbaka.

1. Hans Helgesson Robert Trolled XSS First 31.7
2. Lars-Ove Swedenfeldt Per-Erik Gröning SSVÄ R6
3. Curt Larsson Marie Jilleskog Larsson SSVÄ Linjett 32
4. Jan Ellisson Britt Marie Erntsson SSVÄ Avance 36
5. Peter Gustavsson Anders Klamer GKSS J/109
6. Lennart Hansson Lars-Gunnar Hansson SSVÄ Mani 32
7. Jonas Pollack Niklas Ullman XSS Banner 33
8. Hans Bäckström Agneta Bäckström SSVÄ 1 Arcona 460
9. Mikael Vesala Leino Svensson SSVÄ Cheetah 30

DNF
Magnus Persson Magnus Olsson TJSS First 33.7
Lars Johansson Eva Henriksson SSVÄ Smögen 37
Ewa Samuelsson Andreas Samuelsson SSVÄ Bavaria Match 35

Alla resultat i Excel.

Initialt var det 20 båtar på listan, men några kom inte till start. Nästa år borde vi bli över 30 båtar!?



Här finns vårt spår som KML-fil (för att köra i Google Earth).

10 Comments

  1. Hans Helgesson Jun 29, 2008 Reply

    Tack Peter!
    Både för gott motstånd (vi höll er som förhandsfavoriter) och en bra blog.
    Vi lyckades göra en hyfsad start och fajtades hela vägen ut med hemmaseglarna i Avance 36an och en Smögen 37. Båda bra kryssbåtar och med högre LYS än oss.
    När det vinden ökade och sjön blev stökig ute på Marstrandsfjorden fick vi dock släppa dem och försökte “överleva” med fullt ställ ut till Hätteberget. Efter rundningen blev det dock för mycket tryck och vi fick efter lite strul i den höga sjön tagit ett rev. Gick ganska tätt utanför Pater Noster och Måseskär. Ingen varm mat och vin här inte utan det var Kexchoklad o Fanta som gällde för oss :)
    Natten var tuff och när gryningen kom med lättare vindar kunde vi sätta gennakern på väg in mot Fjällbacka (vi kör med SweLYS-gennaker och 110% fock för att få ner LYStalet ett par pinnar).
    Uppe på Kosterfjorden var det dags för gennaken igen som vi kunde bära ända in till Strömstad. Sen var det en öppen sträckbog upp till rundningen av Trestein – sen vred vinden så att de båtar vi mötte kunde bära gennaker. Hela vägen upp efter kusten hade vi jagat Avance 36an och en Mani 32’a.
    Att vi kunde hålla nästan samma fart som dem var ett kvitto på att vi gick ganska bra.
    Avance lyckades vi dessutom gå om när de (troligen av ren trötthet) gjorde ett felaktigt vägval utanför fjällbacka där de gick närmast kusten. Manin gick “mellanvägen” med vi gjorde ett par stödslag ut till de yttre öarna (Hamnholmen/Skutholmen) för att sedan kunna sträcka hela vägen ner genom “gruset” till Smögen.
    Nu gällde det att peppa varann (vi hade sovit mindre än en timme) för att orka segla “hela vägen in i kaklet”.
    Efter Smögens badplats åkte blåsan upp igen för att hänga på Manin som låg en bit framför oss.
    Vid linfärjan till Malmön dog vinden ut helt och vi fastnade en stund innan vi kunde ta oss loss, bärga gennakern och sträcka in i mål.
    Fick förutom goda våfflor även veta att vi ledde men att den långsammaste båten (Linjett 32) ev kunde straffa oss.
    Vi satte oss i sittbrunnen med en lite Whisky-pinne och väntade in dem.
    Deadline för dem var kl 23.23 (tror jag – man var lite vinglig o kokt i skallen av att ha seglat 30h i princip nonstop utan vila).
    Tror att de kom in 8 minuter för sent.
    Det var inte svårt att somna……
    Innan racet hade vi inte ens funderat över att vi kunde vinna utan tog det som en rolig utmaning – mest mot oss själva.
    Men en väl beprövad båt och mycket Lasagne räckte långt! (Lasagne var den enda varma mat vi åt. Till frukost, lunch OCH middag…)
    Tack Viken/Ägir för ett rolig tävling och ett suveränt arrangemang!
    Vi kommer definitivt tillbaka nästa år – nu måste vi ju försöka upprepa årets lyckosamma segling.
    Och till alla Västkustbor (och andra) som läser Peters blog – nästa år hoppas vi på fler deltagare, anmäl er!
    Hälsningar från
    Hans Helgesson, First 31.7 OURSY

  2. Den Store Dansken Jun 30, 2008 Reply

    Tack alla på Viken/Ägir och motståndarbesättningarna i Bohusracet !
    Vårt race gick ganska bra, helt nöjd med insatsen. Kryssen ut var tuff, vi fajtades en del med First 33.7an och gick väst om Brattön. De gjorde en lycko-rövare och gick under Källö-bron(mellanbron till Tjörn). Tappade kontakten med dem och gjorde allt för att hålla Linjetten bakom oss. Kryssade ut mot Hätteberget i tuff motsjö, där vi tillfälligt kommer ikapp Cheetah 30. Rundar och sträcker norrut, mot måseskär, tar en del trånga passage in mot Fjällbacka. Rundar Valön och fortsätter norrut med samma idé: kortast möjliga väg. Underbart att gå i 6-7 knop mellan Bohusläns vackraste kobbar å skär, ut till St. Klövskär. Försöker oss på en genakersättning, men blocket i masttoppen kinkar och vi visar den gamle fiskargubben som dörjar hur man TRÅLAR med 100m2 segel istället. Synd att torsken är så utfiskad, annars hade vi nog dragit upp ett par hundra kilo. Ner å in med garnen, så fortsatte vi med genua och stor istället. Man har ju trots allt semester. In mot Strömstad hinner vi upp totaltvåan i R6an. Två salta killar som tydligen haft det blött ut mot hättan. Vid rundningen hade vi passerat dem med nån båtlängd i undanvinden och det kändes gött. Innan rundningen Furholmen ser vi First 31.7an (totalsegrare och blivande kubbkamrater, GRATTIS!) försvinna västerut. Vi får bidevind igen mot Kosterfjorden och då kommer dom salta killarna ikapp igen! Vi viker av norrut innanför N&S Långö för att slippa kryss i motsjö, vilket lönade sig bra. Tillagar två påsar pasta carbonara från knorr i en alldeles för liten kastrull, funkade bra i sjölä men sämre i vågorna när havet öppnade sig och vi tog kurs mot Trestenene, som för övrigt var sju-åtta till antalet. Såg Cheetah 30 som rundat och sträkte söderut och möter Firsten och Avance 36an som valt en något lägre kurs. Nu fasen ska dom få se en akterspegel tänker vi, men inte blev det vår i den vridande vinden som nu va helt från syd. R6an jagar bakom oss och tar bättre höjd, vi måste slå som vanligt och de går om. Stax innan rundningen Ulsholmen kommer vi ikapp igen och det blir en fajt i de tånga passagen genom Riveskär. Väljer “smågruset” och lite rakare väg vilket blir till vår fördel och innan slören in mot Bohus-Malmön har vi saltkillarna på behörigt avstånd. Ser avance 36an långt föröver och jagar på men de hissa genaker och försvinner mot mållinjen framme vid Bohus-Malmön. Går i mål vid 22:15, trötta men nöjda efter en underbar seglats. Våffla och kaffe i klubbstugan sitter perfekt och vi somnar gott i varsin fuktig stickkoj. Tack en en gång för en suverän tävling och jag hoppas på minst 30 båtar nästa år!!! Hälsningar Jonas Pollack (nu ska jag fortsätta skrubba pasta carbonara så spisen går att använda igen…)

  3. Mikael Vesala Jun 30, 2008 Reply

    Hej,på er!
    Kan bara instämma i att det var ett kul race och gott arr. av SSVÄ.
    Önskar bara att fler seglare kunde inse finessen med ett Bohusracet. Få långdistansseglingar går i så tacksam skärgård som denna. Blir vädret för jäkligt är det sällan långt till en hamn eller i varje fall lugnare förhållanden innomskärs. Hade nog inte velat köra ett Gotland runt med Cheeta 30:n men bohusracet är ju lugnt.
    För övrigt hade vi en härlig segling ända till Åstol där vinden friskade i ordentligt. Räckte inte med ett rev i storen, utan vi fick byta till liten fock. gick väl sådär bra ut i mot Hätteberget, Cheetans plana skrov trivdes inte i den korta krabba sjön utan smaskade hårt i varje sjö. Här tappade vi hästlängder mot de övriga.
    Efter rundningen av Hättebärget blev vi liksom Peter G lite häpna när vi inte kunde falla ner på kurs.. nosen pekade på sörlandet som lägst och dit ville vi ju inte..Bara att ta andra revet med, och vipps var vi på kurs.
    Efter två-tre på natten lättar det ur lite och då får cheetan sträcka ut lite. Å vad jag mös när man riktigt ser båtar backa fram ur horisonten, där plockade vi tillbaka endel av katastofen ut förbi Åstol… Efter smögen råkade jag in i det förrädiska trötthetssyndromet som peter pratade om och satt och övertygade mig själv att det inte skulle gå att hissa reachern, det går bra som det är.. Där gav jag bort mycket… Hmm.. surt så här i efterhand.
    Förbi fjällbacka plockade vi R6:an , First 31,7 och tog in snabbt på Linjett 32:an. Livet började kännas rätt OK igen..
    För att gjöra en lång historia kortarare så blev resten en skön segling upp och tillbaka ner till smögen, där vi äntligen fick lite utförsåka! 10-11 knop förbi kungshamn i full planing och gott drag i skotet är lika mysigt varje gång! Placeringen? Tja.. Tredje i mål och DFL i listan, än sen.. det var en kul segling!!

  4. Hans Bäckström Jun 30, 2008 Reply

    Tack till Per och Leif som höll i trådarna från Viken-Ägirs sida, ordning och reda som vanligt och tack till Peter för en fantastisk blogg (har ditt dygn mer än 24 timmar??)
    Vi, undertecknad och min fantastiska hustru som ställer upp på sådana här eskapader, kom fint iväg i starten och drog ifrån övriga fältet.
    Tycker att kryssen ner i “diket” gick riktigt bra, tack till selftackern, Peter på Blur blev ju t o m stressad över vårt Lystal. Gick längs Tjörn sidan norr om Dyrön och Åstol, valde att gå i sjölä under Pater Noster och därefter slå ut mot Hätteberget, kanske fel beslut med tanke på ström.
    Fantastisk segling från Hätteberget upptill Fjällbacka, snittade 10 knop, skulle kanske tagit in ett rev direkt efter Hätteberget. Gennakern borde vi ha satt in mot Fjällbacka men tröttheten tog ut sin rätt och den kom inte upp.
    När vi närmade oss Ramsö tog tyvärr vinden i stort sett slut, vi drev mycket långsamt i gammal sjö och försökte få fart med hjälp av Code 0. Tog alldeles för lång tid att nå intill rundningen i Strömstad som dock passerades i god fart.
    Halvvägs till Tristeinerne tog vinden helt slut och när vinden till slut kom var den nord till nordväst och ca 1-2 m/s, men vi hade medström och tack vare den lyckades vi till slut runda Tristeinerne. Vi valde att gå väster om Koster, i stort sett ingen vind och en knops västgående ström vid Tristeinerne.
    Fick fin VSV vind efter Ursholmens fyr och fantastisk fin bohuslänsk sommarsegling ner till målet vid Bohus-Malmön. Lyckades få Code 0 att rulla ut i samband med målgången, definitivt fel tidpunkt efter 30 minuters sömn och 26 timmars segling.
    Sammanfattningsvis är vi helt nöjda med vår insats, allt fungerade ombord och vi gjorde inte några större misstag tycker vi, vinden råder vi ju inte över.
    Jättekul att vi var fyra mixade besättningar, hoppas på fler till nästa års segling.
    Först i mål och inte sist i listan, helt ok.
    Hälsar Hans Och Agneta på “Vive la mer”

  5. Andreas i Missmatch Jul 1, 2008 Reply

    Bryta..suck..
    Men kul att det var olika båtar i ledningen under racets gång.
    Ser fram emot en revansch nästa år med ett startfält på ca 30+ båtar

    Bra jobbat Pär o Leif

    Andreas

  6. Hans Jul 1, 2008 Reply

    Tråkigt att ni tvingades bryta. Hörde nåt om sjösjuka – det är INTE skojigt! Vi överlevde kvällen/natten på kexchoklad, bananer o barnens kvarglömda Fanta för att inte behöva gå ner i båten…
    Självklart skall vi ha en startfält på +30 båtar nästa år. Här kan ju vi, icke Viken/Ägir-seglare, hjälpa till med att promota tävlingen bland våra seglarvänner/klubbar. Det finns ju även diverse hemsidor och blog’ar som man kan utnyttja för att sprida information och skapa intresse för tävlingen.
    Jag hade nästan lyckats övertyga ytterligare några båtar (33.7an lyckades jag dock få med), men de fick förhinder. Bara att börja bearbeta folk lite tidigare på säsongen innan alla helger bokats upp.
    Men vi syns väl på Tjörn Runt?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*