NORC Åsgårdsstrand | dag 1

blog_norc08-1.jpg
Jag har ju tagit mig till Norge och Åsgårdsstrand för att gasta på J/109 Jambo. Det var ju med dem vi hade århundradets fajt på Færderseilasen, och de har gått mycket bra på andra seglingar här. Alltid kan man lära sig någonting.

Racet är klassemesterskap i ORC International (också i X-99, X-41 og First 40.7), och det var tänkt att vi skulle köra tre kryss/läns-race både lördag och söndag.

blog_norc08-6.jpg
Lördagen gav oss två race i mycket lätta och trixiga vindar. Första racet startade vi bra och gick vänster in mot land. Bra fart och höjd och vi kunde segla på skiften. Sedan mycket bra fart på undanvinden, där vi lyckades plocka de vindpuffar som fanns.

Efter länsrundning blev det svårare. Vi trodde starkt på vänstern, men de två båtarna bakom oss valde helt oväntat höger. Segla rätt eller bevaka? Blev ett mellanting som funkade ok, innan vi kunde rycka rejält på sista länsen. Vi var vi hela havet före resten av gänget (kolla in rorsmans uttryck + resten av fältet på bilden ovan), men vi åkte på en skärpt 1-minutersregel (vi var på rätt sida är starten gick, men hade varit över 40 sekunder tidigare).

Andra racet seglade vi kass. Återigen svårt att hitta vinden och vi trasslade till oss vid kryssmärket. Hämtade in en hög med båtar på undanvinden och blev 6:a. I morgon skall resultatlistan bättre återspegla det vi uträttar på havet.

Kul har vi i alla fall!

blog_norc08-2.jpg

blog_norc08-3.jpg
Gänget på Teknova testar nya driftern. Just lättvind verkar inte vara deras grej…

blog_norc08-4.jpg

blog_norc08-5.jpg
Och ännu tunnare drifters. Den här gången från Doyle.

blog_norc08-7.jpg
Ingen framför. Snart målgång. Det var kul ända tills de läste upp resultaten på VHF och vi inte fanns med. Man trasslade med flaggorna i första starten, som därför blev avblåst. I omstarten missade vi flagga I (skärpt enminutersregel). Mycket att hålla koll på…

blog_norc08-8.jpg

norc-11.jpg

21 Comments

  1. Sigvard Sep 14, 2008 Reply

    Varför sitter skothornet så högt på “windseakers”?

  2. Johnny Sep 14, 2008 Reply

    Hej

    För att skapa en bra spalt bakom storseglet kan jag tänka mig och samtidigt inte vara för stort.

  3. Trond Kristensen Sep 14, 2008 Reply

    Hei Peter. Fint å få nok en match mot en J109. Båtene går svært bra også på bane, og det er “kul” å få noen nye båttyper å konkurere med. Du må ta turen oftere med egen båt.
    trond
    Too Aiming First

  4. Erik Sep 14, 2008 Reply

    Støtter Trond i at du må komme oftere og gjerne få overtalt noen flere svensker til å stille
    Så fort Franskmenne/Tyskerne får ut den berømte fingeren får vi mast på båten vår igjen og stiller i samme klasse
    Team Xtreme

  5. Author
    Peter Gustafsson Sep 14, 2008 Reply

    Trond och Erik, kul att ses och alltid lika roligt att kappsegla i Norge!!! Finns några sjyssta bilder på era båtar på flickr.

    Vi får se om vi kan få till fler race med Blur hos er nästa säsong.

  6. Jambo Sep 15, 2008 Reply

    Hei Peter, riktig kul å seile med deg, det kan vi gjerne gjøre igjen !
    Torgeir

  7. Jan Sep 15, 2008 Reply

    Hur gick det att segla ORCi med gennaker, kasst eller ok? Obs, jag vill inte ha en lång debatt utan bara höra Peters åsikt.

  8. Author
    Peter Gustafsson Sep 15, 2008 Reply

    Det går skitbra! Hade man inte haft skärpt enminutare så hade vi haft 1-6-2 och varit jämna med Trond Kristensen som dominerar ORCi i Norge. Man har fått ett GPH på 617.8 vilket verkar “överraskande rimligt”, och mycket bättre än mina prognoser…

    En annan “spaning” är att en bra seglad X-34 matchar en bra seglad First 36.7 (och nästan en J/109). Tycker att det såg så ut på Pater Noster Race, Faerdern (1:a+5+6), Tjörn Runt och Hollænderseilasen (1:a) också. Att man då bara har 1.27 i LYS är lite konstigt? Ingen “säkerhetsmarginal”?

    Apropå X-34, Norska Extase har GPH 621.6. Svenska Temtation har 640.2. Hur kan det diffa så mycket?

    Att man inte kan matcha spinnbåtar med gennaker är bara bullshit.

    J/133 Flirt har ju två mätbrev (sym + asym) och man väljer att köra sym på banseglingar under ORCi. I den lätta vinden tror jag att de ångrade det.

  9. Harald Sep 15, 2008 Reply

    En kan vara DISPL, Extase kör med Club-cert och 5300kg, medan Temptation X har ett ORCi cert på 5657kg. Det sägs att Club-certen har en säkerhetsmarginal, jag vet inte om marginalen ligger i VPP-programmet, eller om marginalen kommer från att i Club utgår man ifrån värden som är på säkra sidan medan värdena i ORCi är mätta värden. Segelstorlekarna är också större på Extase, förutom genuan.

    Extase har också ett lägre PRD-värde.

    Jag tror också att ORCi ger handikapp för grejer du har installerade i båten, medan Club utgår ifrån tom båt.

  10. Stefan Sep 15, 2008 Reply

    Hej
    Extase seglade nästan jämt med x 362 och x 382 på Goldcup i Köpenhamn. De övriga x 34:orna hängde inte riktigt med. Jag hade förväntat mig lite mer av en ny konstruktion med nästan samma vattenlinje som 362:an. Lys är som vanligt ett lotteri. Jag förmodar att ett “riktigt” ORCi mätetal ligger i regionen 630-640. Med 621,6 har de förmodligen inte optimerat båten. På Goldcup seglade vi efter något märkligt system som X-yachts själva tagit fram där finns det verkligen underlag för diskussioner.

    Stefan

  11. PelleL Sep 15, 2008 Reply

    Även om man inte skall jämföra club och orci certifikat är skillnaden mellan TemptationX och Extase anmärkningsvärd. Som Harald mycket riktigt sett finns det ju viss skillnader på båtarna men min känsla är att de borde göra max 5 s. Hade jag ägt Extase hade jag mätt in den ORCi pronto……
    Sen har TempationX 1.28 i SWELYS……….

  12. krister Sep 15, 2008 Reply

    Aha…den har seglat hela säsongen med 1,27 i SSVÄ samt diverse tävlingar vad jag sett…..
    vilket lys är det riktiga?

  13. Joakim Sep 15, 2008 Reply

    Extase vs. Temptation:
    Extase har många omäta mått som kunde ha varit mätt även i ORC Club. Abborrrygg är default (=mycket stor), inga mastprofilmått, propellerinstallation verkar omätt, inte definierade som C/R och får därför inte “dynamic allowance” av ~0,8%, design DISPL av 5300 kg osv. Allt kan man inte kolla från ORC Club certificat och jag tror, att det finns andra defaults också.

    En estnisk X-34 vann BOW med GPH=632.7
    http://www.kjk.ee/upload/Final%20ORCi2.pdf
    http://www.kjk.ee/upload/BOW_entrylist_21072008.pdf

  14. Jocke_R Sep 15, 2008 Reply

    Eftersom det fattas ett bra diskussionsforum för segling på svenska (känner mig inte som en “fenderist”….) så provar jag min fråga här.

    Vad har man för typisk spridarvinkel på en 9/10-19/20 rigg? Hur lång kaltopp är det på J-109an och vad är det för mastdimension?

  15. Author
    Peter Gustafsson Sep 15, 2008 Reply

    Härligt off topic Jag har en Sparcraft F305 (104 x 188 mm) och kaltoppen kanske kan vara 70-80 cm. Spridarvinklar har jag ingen aning om…

    Nån riggare?

  16. PatrickL Sep 16, 2008 Reply

    På min Sparcraft Performance-rigg är det 23 grader.

  17. Jocke_R Sep 16, 2008 Reply

    Klarar man sig på mindre spridarvinkel (än 23) om man låter vanten och förstaget gå högre upp på masten?

  18. PatrickL Sep 16, 2008 Reply

    Jag vet inte, men på min rigg är kaltoppen 153 cm eller – om man skall sätta det i relation till något annat – ca 8% av mastlängden.

  19. Joakim Sep 16, 2008 Reply

    Här finns lite info om rig design: http://boatbuilding.com/article.php/rigdesignhints
    Mera finns här: http://www.amazon.com/Principles-Yacht-Design-Lars-Larsson/dp/0071353933

    Kaltoppen (P+BAS-IG) och mastdimensioner (MDT/MDL) syns på IMS/ORCi mätbrev:
    http://www.ssf.se/tk/PDF/cert2008.asp
    http://www.avomeripurjehtijat.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=140
    För en J/109 är kalltoppen 76 cm (till P märket).

  20. Jan Sep 16, 2008 Reply

    Hmm, vi verkar ha 2280mm kaltopp räknat enligt Joakims direktiv. Hur månne fiolstag fungerar på en så lång kaltopp(P=12500mm) med konad topp?

  21. Author
    Peter Gustafsson Sep 16, 2008 Reply

    Fiol funkar kanon. Go for it!

    Novan hade typ 3 meter kaltopp och fiol gjorde stor skillnad…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.