FoX 9.50 | seglar

coolrunnings_sail-3.jpg
Nu seglar Fox 9.50 i Tyskland. Ser ju lika cool ut på vattnet som på ritningarna. Tydligen blev det (som vanligt) förseningar, och båten byggdes klart i Hamburg. Tyvärr kommer inte Arctic Composite att seriebygga båten, utan man letar nu efter ett varv på kontinenten.

9.50 x 3.60 x 2.40 x 2700 kg
Kryss 80 m² + spinn 115 m² (läns = 160 m²)
Vattenballast 2 x 450L

Mer om Classe 9.50 och de nästan 20 projekt som är i luften. Personligen kan jag tycka att det här borde vara en “sweetspot” mitt emellan minis och Class 40. Men det är mycket som skall till för att det skall bli en klass…

coolrunnings_sail-6.jpg

coolrunnings_sail-4.jpg

coolrunnings_sail-5.jpg

coolrunnings_sail-7.jpg

coolrunnings_sail-1.jpg

coolrunnings_sail-2.jpg

Sweet… Fox 9.50
vaskadettablifornat
Fox 9.50 | first shot

6 Comments

  1. SP, Oslo Oct 6, 2008 Reply

    …not very cool :)

  2. Charles Oct 6, 2008 Reply

    Peter, max spin area is more like 115 m²…! :-)

  3. Author
    Peter Gustafsson Oct 6, 2008 Reply

    Sorry Charles; always hard to convert UW/DW-areas :-)

    Looking good btw!! Can you say anything about the sail setup. Foil vs hanks on the jib? Storm sails? Different spinns (code0/reachers/runners)?

  4. Krister Gustafsson Oct 6, 2008 Reply

    Hur är funderingarna kring finansieringen av de här båtarna typ classemini, classe9.5, classe40? Är det så att man via personlig sponsor köper båt och driver ett eget projekt och deltar i de seglingar som finns för dessa båtttyper? Eller kan man via ngn typ av organisation få hjälp med sponsor? Pia L startade ju upp sin satsning för egna pengar och lyckades strax före minitransat få en sponsor medans Eskil D lyckades lite tidigare få till Classic. Det kunde vara intressant att få ta del av erfarenheterna från ngn som är på gång eller har ett projekt igång.

  5. Charles Oct 6, 2008 Reply

    The “Class” sail plan is made of a Mainsail + Medium Genoa + Staysail on inner forestay + Large A2 (running) + Medium A3 (reaching) + a Code 5 or a Code0/1 depending on the courses/races (heavy wind reach/run and/or light wind tight reach). Storm jib (on inner stay) and try sail are there obviously. Upwind sails are Mylar/Pentex, storm sails are dacron and kites are nylon. For this particular boat we have also developed a more IRC friendly sail plan. This comprises of a main with slightly reduced roach and three upwind foresails: a light genoa, a medium genoa and a code3 jib on the inner stay. These 4 sails are all carbon/kevlar membrane. All foresails are on hanks for more versatility between the two sets of sails (class vs IRC). For now, we have opted for a code5 instead of a code0 as it is difficult to make a proper code0 that works under IRC. Let me know if you have more questions ;-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.