Skip to content

7 Comments

  1. Feffe
    Jul 18, 2009 @ 21:05

    Är den inte lite lik HP1030 ?

    // F

    Reply

  2. Richard D.
    Jul 18, 2009 @ 21:30

    Trevligt jobb att sitta och rita båt på båt vid 24 års ålder.. Dessvärre gillar han till skillnad från mig dubbla rorkultar. Dubbla roder däremot är ju nice på undanvinden.
    http://www.voilesetvoiliers.com/chantier/article/2005/finissez-le-vous-meme-do-it-yourself-fox-10.20-le-croiseur-sportif-ruse

    Reply

  3. Arthur Arnell
    Jul 19, 2009 @ 14:21

    60 liters soppa tank!? Skrovet tycker jag påminner om nya First 45, eller?

    Reply

  4. LarsS
    Jul 19, 2009 @ 14:59

    Jag skulle vilja påstå att han näst intill kopierat Marc Lombards RM och Randonneur och då i synnerhet Randonneur 980.
    RM 1050 har en annan överbyggnad men skrovet är i princip detsamma.
    Materialval, layout och dubbelköl är detsamma, liksom den ena inredningslösningen med toalett och stuv/teknikutrymme kombinerat. Det som är nytt är väl möjligheten till “lifting keel”.
    RM båtarna är mycket speciella och detta är för likt för att vara en slump.
    http://www.rm-yachts.com/contenu/,home,1
    http://www.marclombard.com/

    Reply

  5. Andreas i Missmatch
    Jul 22, 2009 @ 11:13

    jag får definitivt flaschbacks från plywood hemma byggen med dåtidens IOR som stora skillnaden…
    Suck…
    Men kul att unga vill designa…men lite krav vill jag ha…

    / A med snart 1 vecka kvar till hermanö runt

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jul 22, 2009 @ 11:46

    Det är inget fel på Charles förmåga att rita sweeta båtar:
    http://www.blur.se/2009/02/06/sweet-tfv-940/

    Men den här gången så såg väl design-briefen annorlunda ut. Smaken (och användningen) ser ju annorlunda ut…

    Reply

  7. LarsS
    Jul 22, 2009 @ 12:22

    Det går inte att jämföra de gamla plyfalådorna med dessa nya båtar. Jag kollade in RM 1200 riktigt ingående och gick från skeptisk till entusiastisk.
    Seilas m.fl. båttidningar testade 10 st 40 fotare i Oslofjorden för två år sedan och RM 1200 klarade sig bättre än de flesta förväntat sig, om jag minns rätt så seglade de ifrån alla cruisers och någon av de mer utpräglade snabbseglarna.
    Ett annat reportage:
    http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=153433

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.