Skip to content

15 Comments

  1. Carl
    Nov 4, 2008 @ 19:38

    Ja, det är minst sagt knakigt och svajigt. Försäljning av nya båtar (och begagnade lite mer exklusiva såsom Jeaneau, Bavaria, Dehler etc) kan just nu jämföras med bilbranschen. Bilbranschen har stora problem just nu. Återförsäljare måste trycka ut de bilar som finns i lager viket leder till stora rabatter. Samma sak gäller för de båthandlare som har båtar i lager oberoende om de är nya eller begagnade. Vissa insatta vill mena att båtbranschen har det är än värre än bilbranschen. Nybåtsmarknaden i Norge har tydligen nästintill havererat och Sverige ligger inte långt efter. I och med den finansiella krisen så vill finansinstitut inte låna ut pengar för finansiering av båtar och det är väl rätt få som idag är beredda att gå in med en miljon eller två när man inte kan sia om framtiden (om man nu inte har det ritigt bra ställt). Detta påverkar ytterligare nybåtsförsäljningen eftersom många tenderar att låna pengar för att finansiera båten. Och just nu tror jag ingen person får resonabla villkor, om det ens får ett positivt besked, när de vill finansiera sin båt. Däremot, för dem som sitter på kassa och känner att de har råd, så är det just nu ett ypperligt tillfälle att köpa. Det finns verkligen prutmån hos handlarna (generellt sett), frågan är om det inte kan bli än bättre köpläge framåt våren. I och med ökade boendekostnader kan många familjer bli tvingade att göra sig av med sånt som “kostar”, såsom på huset/lägenheten belånad båt.

    GMY, Carl

    Reply

  2. Lars Karlsson
    Nov 5, 2008 @ 10:20

    Hej Peter!
    Jo jag jobbar på Nimbus på Gotland,och har stor insikt om vad som händer där och med övriga varv.
    Jag har ett grymt racingprojekt på g också :)

    Reply

  3. Svante
    Nov 5, 2008 @ 12:59

    Pågår ett par långa trådar på Sailguide just nu om exakt detta spörsmål. Där efterlyses lite nytänk hos varven.

    Svante

    Reply

  4. Stefan
    Nov 5, 2008 @ 18:26

    Kom ihåg hur båtlivet fick stryk i dyningarna efter fastighetskraschen i början på 90 talet. Massor med båtar försvan utanför Sverige och andrahandsvärdet på båtar låg i botten. Nu är kraschen global och då slår det än hårdare mot en upplevelseindustri och vi kommer förmodligen både få uppleva dramatiskt sänkta värden på existerande båt bestånd och som en följd av detta stora utslagningar och konsolideringar bland båtvarv. Det är synd att krisen slog till samtidigt som flera nya och intressanta segelbåtar är på väg ut på marknaden men det är förmodligen lite symptomatiskt i en bransch som inte förmår generera kapital för utveckling förens en av de häftigaste högkonjunturerna löpt ut. Det blir spännande och se hur branschen ser ut om fem år när det börjar bli dags för nästa drag i försäljningen.

    Stefan

    Reply

  5. Patrik
    Nov 5, 2008 @ 19:12

    Vi på Comfortbåtar har sålt allt fram till semestern.

    Reply

  6. Henke
    Nov 5, 2008 @ 22:18

    Spännande för oss som just beställt en ny Dehler 29:a…

    Reply

  7. tool
    Nov 6, 2008 @ 00:18

    De som kommer til å få merke problemene hardest er nok de som har pushet flere båter enn det de resursmessig har hatt tid til å følge opp. Og som i tillegg har leid inn resurser til rigging og klargjøring.
    Litt mindre varv, med en service og ettermarkedsavdeling burde kunne holde det gående en stund med etterarbeid og tilbud til eksisterende kunder. I gjennomsnitt så utgjør vel ikke det initielle båtkjøpet mer en 50-75% av totalkostnad over en 5 års periode? Selv om nybåtsalget stopper opp så betyr det jo ikke nødvendigvis at vi som har båter ikke lenger kommer til å investere i det vi har. I Norge synes jeg vi har sett timepriser hos mekanikere og båtelektrikere som nærmer seg advokatsalærer. Det hadde ikke skadet med litt mer kapasitet og konkurranse i ettermarkedet.
    I enhver trussel ligger det også muligheter!

    Reply

  8. Erik B
    Nov 6, 2008 @ 09:15

    Såg ett inslag om Volvo lastvagnar förra veckan. För ett år sedan hade de en orderstock om 40-tusen (!) bilar. I början på hösten i år var de mycket oroliga för då var oderstocken bara hälften – ca 20.000 vagnar. När sen bankerna gjort sitt både mot åkarna och byggbolagen så stod Volvo kavr med mindre än 200 stycken (tvåhundra!) lastbilar kvar i order där beställarna hade betalning säkrad.

    Kanske inte läge att protestera mot “Förbifart Stockholm”?

    Jobbade själv i båtbranschen 1980 som inköpare på Norlin Marin i Nyköping. Genom självbyggeri och enstaka färdigställande producerades över 100 segelbåtar (Allegro och Fortissimo) per år. Det vände tvärt när bankerna slog bakut och avdragsreglerna för ränta halverades.

    Även i början på 1990-talet jobbade jag med båtar. Nu drabbades hela fritidssektor stenhårt av lågkonjunkturen. Prio 1 var inte ny båt, den gamla såldes gärna men ingen ville köpa.

    Nu jobbar jag inte med båtar men följer händelserna intresserat. Historien upprepar sig men allt snabbare. Internet och annan kommunikation har gjort att det som förut tog en vecka, och ibland hann blåsa över, nu tar en sekund och ger panik hos finansvalpar över hela världen. Och när finansvalparna får panik så drabbas jag och alla “småsparare”.

    Men det jag tycker är tristast för båtbranschen är att det var så bra snurr och från att ha sålt 36-fotare och 40-fotare så verkade det som om det nu breddats och 34-fotare såldes bra och en del varv sneglade även på att ta upp 30-32-fotare. Nu blir det förmodligen ingen som har finansiering till de båtarna…

    Reply

  9. Anders R
    Nov 6, 2008 @ 11:11

    Någon som vet ifall Nimbus fick produktionskapacitet när de köpte Paragon? I så fall bör man ju nämna det samtidigt som man talar om att Gotland läggs ned. Placeringen av den fabriken var ju inte heeelt optimal heller =/

    / A

    Reply

  10. Andreas i Missmatch
    Nov 6, 2008 @ 19:52

    Vi är bara i början. Inom lastvagnssidan har det i europa tagit tvärstopp. Under en 2årsperiod har det bromsat upp i USA. Men här bomstopp på 3 månader. Samma sak i indien …borta är högkonjunkturen även där.
    Kina har klart börjat känna av denna kris.
    Tror vi kommer se en halvering av våra produktionsvolymer inom ett år. Trots det är konjunkturokänsliga båtar….Men det innebär att många företag köper båtarna indirket….

    Frågan är hur många varv som kommer överleva…
    Tror på Malö och CR.Dessa har customdelen kvar och gör att de kan anpassa sig….Najad och Rassy har för Bavarialik produktion utan att konkurera med priset:-)

    MVH Andreas

    Reply

  11. Rob
    Nov 6, 2008 @ 22:01

    Jag jobbar inom båtkomponent branschen och visst börjar det bli skakigt på sina håll. Tyska Dehler var nära undergång men verkar har fått lite andrum, hörde att Hanse och även andra tyska varv har problem. Även Italienska tillverkares mindre båtar är svåra att sälja, de som inte är kontrakterade har till nästan 100% fallit bort. Som tidigare noterat har flera svenska lyxvarv problem, men jag har ännu inte hört något från de övriga. I Finland har Finngulf satt bort folk och det lär vara mycket svårt att sälja båtar, ett annat finsk varv sa att alla förfrågningar har upphört efter Augusti månad. De stora lyxbåtstillverkarna verkar ha det vettigt än, men de har en lång orderstock. Båtar över 100 fot verkar ännu att gå att sälja.

    Då är det kanske ännu sämre ställt bland motorbåtstillverkarna.

    Var månne detta slutar?

    Reply

  12. MA
    Nov 7, 2008 @ 17:24

    Det slutar som det alltid slutar – några blir utfattiga, några blir rika men de flesta överlever och kommer igen med nya tag om några år då det troligtvis finns ett uppdämt behov och vi får en stark uppgång på alla börser.
    Sen rullar vi ett varv igen och igen och igen och igen…… Alltid lika förvånade varje gång! Jag ser det som vi på vår ständiga jorden runt resa kommit till “the Dulldroms” just nu ligger vi stilla men vi glider igenom, och snart har vi friska härliga vindar igen!

    Have a nice weekend!

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Nov 15, 2008 @ 11:38

    Reply

  14. Nobbe
    Nov 15, 2008 @ 22:23

    Det verkar ju vara akut brist på råvaran pengar, då bankerna inte vill finansiera varandra. Det vore ju tragiskt om varv (eller andra företag) med fyllda orderböcker går omkull pga banker inte kan finansiera det rörelsekapital som behövs för att hålla hjulen snurrande.

    Reply

  15. Jan
    Nov 16, 2008 @ 14:27

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.