Quantum Sail Design Bar | båtmässan 2009

Quantum Racing
Quantum vet hur man får en båtmässa att bli lite mer kontinental – man fyller en bar med intressanta talare som Klabbe Nylöf, Michael Collberg och Hans Oskarsson. Dessutom spanjorerna som gör världens snabbaste jollesegel och som var med och drev TP52.projektet “Quantum Racing”.

Känns som man kan bli hängande just i den här baren ett par timmar nästa vecka…

Inbjudan till Quantum Sail Design Bar på båtmässan 2009

Vi har varit med på båtmässan i Göteborg vartenda år sedan 1996. Det är vi i år också, men den här gången tänker vi pröva någonting helt nytt. Istället för en traditionell monter har vi valt att tillsammans med båtmässan satsa på ett nytt koncept: en bar!

På så sätt kan vi erbjuda en mer avslappnad miljö där det finns möjlighet att sitta ner, köpa sig en kaffe eller en öl – och framför allt lyssna på något av våra spännande föredrag.

Föredragen är självklart gratis och öppna för alla. I och med att de hålls i vår monter inne på mässan måste du lösa entrébiljett till mässan för att kunna lyssna på dem. Om du vill gå på mer än ett föredrag, så har vi tillsammans med båtmässan tagit fram ett erbjudande som går ut på att du bara betala halva entréavgiften (70 kr) de nästföljande gångerna. Detta förutsätter dock att du anmäler dig i förväg.

Baren är placerad på andra våningen mittemot Lisebergs huvudentré. För att förenkla vår planering vill vi gärna att du anmäler dig till de föredrag som du vill gå på (även om du bara har tänkt gå på ett), antingen genom att följa länken vid varje föredrag, ringa (0303-10818), maila eller prata med oss i montern på mässan.

Varmt välkommen!

Quantum Sails Sverige,
Henrik, Patrik, Andreas, Klabbe, Pär och Roffe med medarbetare.

Äventyrssegling

Lördag 31 januari | 12:00 | anmäl dig här
Nordatlantens öar, Shetland, Färöarna och Orkney med en Farr 65R. Med Bengt Tarre. Långseglare med prestandakrav.

Tjörn Runt

Lördag 31 januari | 15:00 | anmäl dig här
Hur man vinner Tjörn Runt kortaste vägen och bästa tipsen. Med Hans Oskarsson (vinnare 2006) & Michael Collberg (vinnare 1998, 1993, 1989).

Instrument och routing

Söndag 1 februari | 12:00 | anmäl dig här
Hur arbetar man med moderna instrument, navigationsprogram, polardiagram och väderfiler? Modern teknik som nu blivit billigare och som gör stor skillnad på kappseglingsbanan. Med Peter Gustafsson, känd från blur.se.

Jakten Westvind

Söndag 1 februari | 15:00 | anmäl dig här
Ett Orustbygge som blev kvar. Ett stycke lokalhistoria. Med Thomas Gunnarsson. Skeppare och kulturbevarare.

Entyp – C-55

Måndag 2 februari | 18:00 | anmäl dig här
Mästarna trimmar och tipsar. Med Bröderna Gunnarsson c55s mesta mästare.

Entyp – Smaragd

Tisdag 3 februari | 17:30 | anmäl dig här
Teknik och trim. Med Henrik Ottosson, sexfaldig svensk mästare i Smaragd.

Hur skall Sverige bli bättre medalj race seglare

Tisdag 3 februari | 18.30-19.30 | ingen anmälan
Tillsammans har de två OS-medaljer, 11 VM-guld och ytterligare 8 VM- och EM-medaljer. Antalet SM-tecken kan man inte ens räkna. Hans Wallen (OS-silvermedaljör), Mattias Rahm (Vinnare Match Cup Sweden 2008), Vendela Santén (OS-brons) och Niklas Edler (vinnare Mästarnas Mästare 2008) pratar Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm om hur man taktiskt och tekniskt ska bli bättre medaljraceseglare och hur Sverige ska bli ledande inom denna nya disciplin inom seglingen.

Entyp – Express

Onsdag 4 februari | 18:00 | anmäl dig här
Trim och hantering. MedHenrik Ottosson, svensk och nordisk mästare i Express.

Shorthandedsegling

Torsdag 5 februari | 18:00 | anmäl dig här
Erfarenheter från trimaranen HiQ. Med Andreas Andersen. Seglare och segelmakare, Quantum Sail Design Group.

Jollesegel

Fredag 6 februari | 17:00 | anmäl dig här
Quantum Toni Tio berättar om sina framgångsrika jollesegel med betoning på Optimist och E-jolle. Med Quantum Sail Design Group by Toni Tio Spanien.

Quantum Racing

Lördag 7 februari | 12:00 | anmäl dig här
Föredrag om Quantums framgångsrika satsningar under namnet ”Quantum Racing”. Med Quantum Sail Design Group Spain.

Erfarenheter från kappsegling på dom stora haven

Söndag 8 februari | 12:00 | anmäl dig här
Klabbe berättar om sin kappseglingskarriär allt ifrån Express till Volvo Ocean Race med EF Language, Assa Abloy och nu en etapp med Ericsson 3. Med Klas ”Klabbe” Nylöf, professionell seglare, Quantum Sail Design Group.

Ett stänk av Volvo Ocean Race på Båtmässan

Under stoppen eller i anslutning till stoppen i Volvo Ocean Race arrangeras det ”stopoverträffar” på restaurant Tres på Lindholmen. Man har haft tre fullspikade träffar hittills och räknar med sex till. En under varje stopp. Nästa tillfälle blir den 24 februari när båtarna är på väg på den längsta etappen genom tiderna, mellan Qingdao i Kina och Rio de Janeiro i Brasilien.

En liten försmak kan man få i Quantumbaren varje dag mellan måndag – torsdag kl 19.00. Ingen anmälan är nödvändig.

Måndag 2/2 -19.00 Varför går Puma in i Volvo Ocean Race?
Mattias Rahm, en av Sveriges bästa kappseglare och representant för Pumas segling i Norden berättar varför Puma bestämde sig för att gå in i segling.

Tisdag 3/2 -19.30 Varför går Ericsson in i Volvo Ocean Race? Igen!
Mikael Bäckström, VD Ericsson Marknadsbolag Norden och Baltikum. ”Ericsson Racing Team, a tool for growth”. Mikael berättar om Ericssons satsning i tävlingen och ger oss senaste nytt om vad som händer med båtarna inför etapp 5.

Onsdag 4/2 – 19.00 Varför köpte Volvo Whitbread Round The World Race?
Anders Löfgren, Director of Strategic relationship berättar varför och hur det gick till när Volvo köpte världens längsta och tuffaste seglingsprojekt.

Torsdag 5/2 -19.00 Volvo Ocean Race på restaurang?
Jörgen Gabrielson från Restaurant Tres i Göteborg berättar hur man får 200 seglingsintresserade att träffas över ett mål mat, titta på film och lyssna på seglingssnack. Under gråkalla vinterkvällar.

Bara för att pejla läget (obs räknas inte som anmälan):

11 Comments

  1. Claes Jan 28, 2009 Reply

    Vi ses i baren…

  2. Author
    Peter Gustafsson Jan 28, 2009 Reply

    Oj, verkar som det kommer några på min lilla punkt :-)

    Har ni speciella funderingar som ni vill att jag tar upp, så får ni gärna ta upp dem här… så kan jag ju förbereda mig lite…

  3. f424 Jan 29, 2009 Reply

    #2.
    Finns det något PC-baserat program som loggar boatspeed vs TWA och TWS och som presenterar detta som polardiagram? Hade varit intressant att logga ett diagram för varje segelset-up man har. Med detta skulle man ju enkelt se dels hur bra man går jämfört med det “bästa man har seglat med aktuell set-up” och om den alternativa set-upen är snabbare i det aktuella förhållandena man just nu har.

  4. Ulf Jan 29, 2009 Reply

    f424!
    Jag tycker maxsea är bra (maxsea.com)

  5. Author
    Peter Gustafsson Jan 29, 2009 Reply

    #4 – de flesta taktikmjukvaror (Expedition, Deckman eller MaxSea) loggar all data. Men för att “bygga” ett polardiagram så måste man vara ganska noga med vilka data man använder (det är många saker som påverkar de data som samlas in).

    Jag tror nog det kan vara värt besväret att skaffa sig ett polardiagram som är “good enough” till att börja med. Från ORCi-körning, konstruktören, systerbåtar eller till och med någon liknande båt. Sedan kan man samla på sig egna data, antingen från segeltester eller under väl kontrollerade former. Man kan också samla data under träning eller race, men det kräver då ett aktivt arbete att samla in vettiga data (att stå med data från en hel helgs seglingar är inte användbart). Utifrån detta kan man justera polaren.

    De viktigaste punkterna i ett poalrdiagram är ju kryss- och läns-vinklar/farter. Men dessa kan man lika gärna anteckna på papper för att uppdatera polar eller Excelark efteråt.

    Precis som allting annat så tar det tid att göra detta rätt. Och som hobbyseglare så måste man prioritera var man lägger sitt krut: instrumentsetup – kalibrering – polardiagram – segelvalstabell – routing. Och allt annat… som att segla båten :)

  6. f424 Jan 29, 2009 Reply

    Det var just det där med tiden…..Som varandes en människa med futtiga 24 h/dygn (ja vi andra lever med detta handikapp Peter;)) så skulle det vara händigt med ett program som, då man visste att man seglade koncentrerat, loggade båtprestanda på ett enkelt sätt. Erfarenheter från Raymarine ombord på Blues under tidigt 2000-tal avskräcker. Raymarine tyckte att “programmet är så enkelt att vi inte har tagit fram någon manual”. Jag hade helt klart behövt en. En tjock. Hoppas det som finns nu funkar smidigare.
    Tack för tipsen. Ses på mässan!
    //Niklas S

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.