Hur skall vi bli bättre medaljrace-seglare?

En kul debatt som hölls i Quantum Sail Design Bar under årets båtmässa.

Tillsammans har de två OS-medaljer, 11 VM-guld och ytterligare 8 VM- och EM-medaljer. Antalet SM-tecken kan man inte ens räkna. Hans Wallen (OS-silvermedaljör), Mattias Rahm (Vinnare Match Cup Sweden 2008), Vendela Santén (OS-brons) och Niklas Edler (vinnare Mästarnas Mästare 2008) pratar med Svenska Seglarförbundets sportchef Stefan Rahm om hur man taktiskt och tekniskt ska bli bättre medaljraceseglare och hur Sverige ska bli ledande inom denna nya disciplin inom seglingen.

Segling på korta banor. Sprint eller medaljrace. Vad kan vi lära oss av skidsporten. Är det ett hot eller möjlighet för svensk segling? Vad skiljer mellan vanligt fleet och sprintrace? Vad kan vi lära oss från OS? Finns det paralleller till matchracing? Finns tekniker man kan använda i avgörande lägen? Skiljer sig den mentala inställningen mellan svenskar och andra (amerikaner)? Är segling medialt eller inte? Hur skall OS avgöras? Formatet måste fungera både i TV, för journalister och för alla andra. Nyttigt att observera anra race/seglare. För inrutat program. Segla gemensamma race i neutral båt? Bjuda in andra seglare som kör mot landslaget.

Återigen tack till RegattaTV som levererar massor av bra material.

12 Comments

  1. Enkelt!! Träna i Öresund så får seglarna med sig seglingens alla dimensioner.
    Börja med att skicka ungarna på Påsklägert i MSS.
    Skicka inga seglare till strömmande vatten som inte haft obligatoriska timmar i Öresund. :-)

  2. Fred Feb 10, 2009 Reply

    Eller Hjuvik? ;D

  3. gunnar ödman Feb 10, 2009 Reply

    även om sixten jernberg spyr galla över längDåknings-utvecklingen, så måste vi som är födda efter det stora kriget, hålla distans till “stora män ” som uttrycker sin mening.

    SOLKLART ATT VI SKA HA RIKTIGA KORTTRACE !!!!!
    GÄRNA MED “LE MANS” START, DET SKULLE ÄVEN GE EN LITEN AIR AV IDROTT I REGATTASEGLING OCH DYLIKT…..
    FLEETRACE ÄR ALLTID DET OPTIMALA, OCH ATT BLANDA KORTA (MKT KORTA) MED EN DEL LÄNGRE RACE ÄR VÄL RÄTTVIST .
    GUNNAR PÅ PANNRUMMET

  4. Det blir säkert kanon i Hjuvik men Malmö´s blir svårslaget:

    Påskläger2009
    Välkomen till Påskläger på Limhamn den 6-10 april och kappseglingen King of the Waves lördagen den 11 april. Redan närmare 100 seglare har anmält sig!
    Träningsansvarig på lägret är sailcoachen och tränaren på seglingsgymnasiet i Ängelholm – Jimmy Tahlén. Han har ett helt gäng tränare till sin hjälp:

    -Per Frykholm, klasstränare Laser
    -Anders Bengtsson, klasstränare 2-mansbåtar
    -Carl Grindebratt, klasstränare E-jolle
    -Anton Myte, klasstränare Zoom 8
    -Carline Åberg, regionstränare Optimist
    -Viktor Mörk, tränare Optimist

    Lägret är öppet för seglare i Optimist, Zoom8, E-jolle, Laser Radial/Standard, RS Feva, 420 och 29er.

    Vi kommer att bo på Malmö Camping i stugor som ligger mycket nära hamnen – helt nyrenoverade invändigt och utvändigt! En satsning från Malmö Stad.

  5. Aage Feb 11, 2009 Reply

    Mycket sevärd paneldiskussion,

    ett förslag till hur man skulle kunna få ett mer tittarvänligt format på medaljrace/avslutningar på regattor skulle kunna vara:
    – De 8 bästa efter grundserien går till final (4 ggr 10-15 min)
    – De två sämsta i första racet åker ut – 6 kvar
    – De två sämsta i andra racet åker ut – 4 kvar
    – De två sämsta i tredje racet äker ut
    – Avgörande med macthrace

  6. mange Feb 11, 2009 Reply

    Ja jag kan ju bara instämma. Kort race är grejen!
    Och nära land. Micro Magic Cup Växjö 25-26/4
    10 race på 2 tim…

    http://www.swe.magicmicro.org

  7. Mr G Feb 11, 2009 Reply

    Är segling bara för media och publik?
    Många pratar om hur häftigt det är med korta seglingar nära land.
    Är det häftigt med chansartade seglingar i skiftig vind där turen ofta avgör i stället för seglings kunnskap.
    Är inte skälva kappseglingen i huvudsak för dom som seglar.
    Det finns mycket mer lättfattade, spektakulära sporter som den oinvigde kan/vill titta på i stället för segling.
    Låt inte tron att publik och media kommer att flockas kring hamnarna bara för att vi börjar segla närmre land.
    Om vi vill få sponsorer till seglingen så är det inte hur eller var seglarna seglar utan hur vi gör tävlingarna till event.
    Är det någon som tror att publiken kommer till Marstrand bara för att titta på seglingen, eller kommer dom dit i huvudsak för att det är fest, glamour och vackra folket väl regiserat ock planerat av proffsiga eventbyråer. Seglingen är bara en förevändning för att ha bussines under festliga förhållanden.
    Tänk mer på packeteringen av tävlingen, än på att vi skall segla på land

  8. MA Feb 11, 2009 Reply

    Jag tror att de flesta på denna blogg förespråkar långa havsrace, gärna ensamma….

    Annars håller jag med dig MrG! Man kan ju inte säga att VOR är särskilt publikt, mer än att varje båt har en mediakille och att de skickar ut lite filmsnuttar m.m. Men på stoppen tar man ju igen det!

    Var nere i Gottskär och försökte kolla på 29:er VM för ett par år sedan. Man hade satt upp läktare, som användes som klädtork och allt annat än publik!

    Det finns mer publik sport på hög nivå som inte heller får publik, exempelvis juniorallsvenskan i fotboll eller hockey! Så vem tusan skulle tillbringa timmar på att följa en för de flesta totalt obegriplig sport!

    Jag har hållt på med kappsegling i 40 år nu, och hört samma snack komma fram då ock då, Match Racing en fin dag i Marstrand samlar en del folk! Men samma tävlingsform i Långedrag i oktober samlar inte ens de mest intresserade!

    Jag anser att segling är en sport i första hand för utövaren!
    Själv följer jag ingen segling jag inte har någon relation till – tycker det är lika spännande som att se gräset växa!

  9. Fredriksson Feb 12, 2009 Reply

    MA, jag håller med dig om att havskappsegling inte är så kul att titta på från land men desto roligare att uppleva på båten.
    Men att VOR inte skulle vara publikt?! 920 000 på stranden vid starten i Alicante, lika fullt på alla stoppen talar sitt eget språk och man bävar för att Marstrand ska sjunka i havet när folket ska dit. Risken att arrangörerna i Marstrand har tagit sig vatten över huvudet är tämligen stor. För att det blir alltför publikt.
    Aldrig har det heller visats så mycket bra rörliga bilder, dagliga videorapporter och snyggt ihopklippta filmer, från ett race som i VOR, det handlar definitivt inte om “lite filmsnuttar”. Miljoner förjer racet varje dag. Företagen som stöttar syndikaten får flera gånger pengarna tillbaka på sina satsningar enbart för att VOR är så publikt.
    Men på lokal nivå håller jag med dig. Det är inte kul att se en handfull frusna åskådare vid en liten klubbtävling. Men vad ska vi göra åt det då?

  10. MA Feb 12, 2009 Reply

    Det blir ju lite tokigt när man inte läser det jag skriver i sin helhet;

    “men på stoppen tar man ju igen det”

    Jag gjorde alltså jfr med korta race nära land. Det finns ju inte en fysiskt närvarande publik på långa havsrace. Filmsnuttarna är ju inte direkta, utan precis som du skriver ihopklippta och skildrar livet ombord. Man kan ju samtidigt fundera på varför det inte finns fler syndikat (läs företag) som satsar på VOR om de får så mycket tillbaks på investerad krona? Som det är nu rör det sig om ett handfull företag som tagit vara på denna fantastiska möjlighet att tjäna pengar. Nåväl, smarta affärsmän över hela världen kanske gör en annan bedömning och satsar slantarna på annat!

    Jag tror personligen att kölbåtsfolket får ta sig en funderare på vad de vill – det spretar åt alla håll och kanter. I juniorklasserna har man tagit tag i problemet och rekomenderar ett antal klasser. För att det skall bli kul bör man ju ha en viss kritisk massa och kontinuitet. Visst det kommer nya jollar, men vad är värdet om det bara leder till att man seglar i små fält, där det saknas en naturlig stegringsföljd? Jag inser att detta kanske är en utopi i kölbåtsklasserna som helst seglar LYS. Problemet med LYS är att det är väldigt svårt att avgöra vad som gjorde att någon vann? En toppoptimerad båt som möter en likadan men i standardskick och halvtaskig botten? Spelar nog ingen roll vilken besättning man sätter i den senara, utgången är givetvis klar. Läxan blir alltså att ha båten stående på land, perfekt botten, gärna specialbehandla köl, utrustad med de senaste seglen som är tillåtna och toppa upp med en proffsbesättning. Det konceptet fungerar ju, men är det bra för den normala kappseglaren? När tappar han/hon intresset? Det är ju långt ifrån alla som har en så god ekonomi att det ens är intressant att kappsegla när skillnaderna är så stora – därför ser vi en så stor armada av segelbåtar i våra hamnar som aldrig kappseglas! Jag har heller ingen lösning på det problemet. Själv kappseglar jag aldrig om det inte är en toppoptimerad båt med bra besättning.

    Kanske vi behöver en “folkracerörelse” för att få ut de som aldrig eller sällan kappseglar. Seglarna själva bestämmer vilket handikapp andra skall ha, och riskerar att hamna i en annan båt!

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.