Instrument & routing på 5 kvällar

quantrumbar2009_cd5f49b39c_o.jpg
Under båtmässan så pratade jag lite om hur vi arbetat med instrument och routing på vår båt. Uppenbarligen var det intressant ämne då vi fyllde Quantum Sail Design Bar med folk. Här är ett referat av vad vi pratade om. Förhoppningsvis kan det ge lite inspiration Foto: Claes Redin.

Observera att detta är vår ”hobby-approach”. Vill man veta hur det verkligen skall göras i ett grand-prixprojekt så pratar man med någon som har koll! Typ Roger Nilson, Aksel Magdahl eller Johan Barne!

Varför skall man bry sig?

Många tycker ju att man blir en bättre seglare om man stänger av instrumenten. Och det är viktigt att använda sina hjälpmedel på rätt sätt – som en av många källor med information för att ta bättre strategiska och tekniska beslut.

quantrumbar2009_Slide3.jpg
Ombord på Blur så skall det framförallt ge en trygghet när man diskuterar vägval. Det finns ingen anledning att alla ombord spekulerar om saker när man faktiskt kan få rätt svar genom att titta på en display! Jag tror alla har varit med om diskussioner på railen kring:

  • Har vi med eller motström?
  • Är det här hög eller låg kurs?
  • Har vinden ökat?
  • Är vi verkligen snabba nu?
  • Vilken gennaker är snabbast i dessa förhållanden?
  • Hur långt är det till layline?
  • Vad är det för kurs till märket?
  • Vad är det för kurs på nästa ben?
  • Vad har vi för TWA på nästa ben = vilka segel?

Om man direkt kan få svar på dessa frågor, kan man i stället fundera över sånt som verkligen avgör seglingar: vad kommer att hända sedan? Var finns den nya vinden? Hur ser det ut på banan? Molnen? Konkurrenterna? Sådant som händer utanför båten!

För oss som inte får tillräckligt mycket tid i båten (vem får det?), så är det här också ett bra sätt att reproducera inställningar som funkar och känna sig trygg i farter och vinklar.

Man måste få ut mycket på kort tid

Ingen har oändligt med tid. Även ett America’s Cup- eller Volvo Ocean Race-projekt brottas med den tid man har tillgänglig innan start. Och man måste prioritera det som ger resultat på banan: båt, segel, mast, besättning, rigg, köl, träning, instrument, väder, … Ja, det finns långa listor med saker som man hade velat göra om tiden var oändlig.

quantrumbar2009_Slide4.jpg
Därför måste man hitta en rimlig ambitionsnivå. Man vill få ut 80% av effekten på 20% av tiden (har vi hört det förut), så här är mina tips på hur man får utväxling på 5 kvällar!

Kväll 1: Kalibrera dina instrument!!!

Finns det en enda sak man skall lägga krut på, så är det kalibrering. Orkar man inte det, så kan man lika gärna stänga av instrumenten!

quantrumbar2009_Slide8.jpg
Beroende på vilka instrument man har så ser processen lite annorlunda ut, men den finns ofta beskriven i manualerna. Och det tar inte mer än en kväll om man jobbar på lite. Just do it! Och tveka inte att finslipa på detta under säsongen. Man ser ganska väl om inte siffrorna stämmer, då är det bara att ta tag i kalibreringen igen. Till sist stämmer det!

Här finns en bra presentation från Nexus, “Know Your Numbers” som Mathias Hellgren höll på en Go for Speed-föreläsning på KTH.

quantrumbar2009_Slide6.jpg
Så här ser setupen på Blur ut. På masten kör vi det som har med fart och vind att göra (med ganska liten dämpning) och över ruffnedgången det som används för navigation och cruising (med lite mer dämpning). Här finns det väl alla möjliga varianter, men så här har vi valt att ha det.

Här är lite gamla diskussioner om instrumentsetupen.

quantrumbar2009_Slide7.jpg

Skall man prioritera är min känsla att kompass är överlägsen (för att se vindvriden), sedan logg (för att ha koll på fart/trim) och vind. GPS är bra för att kunna få fram om det är med- eller motström (och navigera med så klart).

Kväll 2: Skaffa fram polardiagram

Ett polardiagram talar om hur fort båten kan gå under olika förhållanden. Baserat på hur mycket det blåser (TWS – True Wind Speed) och vilken vinkel jag har mot vinden (TWA- True Wind Angle) så får jag fram min (teoretiska fart). Detta kan användas till två saker:

Som referens när jag styr eller trimmar. Om jag inte har koll på min båt så kan steg ett vara att försöka nå de farter och vinklar som anges i polardiagrammet. Sedan kan jag arbeta utifrån det. Detta ger en trygghet i om jag ligger någorlunda rätt eller ej.

För att göra routing. Routing innebär att datorn kan kombinera mitt polardiagram med ett väderscenario och på så sätt föreslå den snabbaste vägen från A till B.

Hur får man då fatt i ett polardiagram till sin båt. Bäst är antagligen att mäta in den i t.ex. ORCi då jag får dessa data i mitt mätbrev. Annars kan jag ta en systerbåt som redan är inmätt eller i värsta fall en liknande båt. Man kan också prata med tillverkaren, konstruktören eller kanske sin segelmakare som bör ha koll på dessa saker.

Utifrån dessa kan man sedan justera siffrorna för att passa sin egen båt och segelkonfiguration. Viktigast då är farter/vinklar på kryss och undanvind, då det är dessa man använder som referenser på havet. För enkel routing så behöver man inte vara lika noggrann (vädret stämmer sällan 100% med prognoserna).

Här finns en samling polarfiler i lite olika format…

quantrumbar2009_Slide9.jpg
Så här kan det se ut. Vid kryss i 12 knop med stora genuan så kan jag utgå från 6.4 knop och TWA på 40 grader. Sedan jobba utifrån detta. Samma sak när jag rundar kryssmärket. Då borde vi kunna göra minst 6.63 knop vid TWA 160.

Ofta överträffar man de teoretiska siffrorna (vilket är bra för självförtroendet). Till exempel kan man nästan alltid lägga på 4% på de siffror som kommer från ORCi-mätbrev. Detta kan man med fördel justera i Excel.

Utifrån dessa siffror har vi gjort två saker:

  • Tabeller enligt ovan som plastas in och sätts i sittbrunn. Ger en snabb indikation till rorsman och trim.
  • Formatering så att de passar i ett routingprogram, till exempel Expedition. Oftast fixar man detta i Excel och exporterar som en textfil.

I olika programvaror finns funktioner för att uppdatera polardiagram, men det enklaste är ofta att göra det i Excel. Vill man sedan bli lite mer avancerad kan det vara värt att fokusera på de speciella segel som gör stor skillnad. En Code 0 kan göra 1-1.5 knop i vissa lägen. Då är det läge att försöka få in detta i diagrammet.

Kväll 3: skaffa Expedition

Ja, det finns flera bra alternativ, men när jag utvärderade så var Expedition både det ebklaste programmet samtidigt som det användes på absolut toppnivå. Man kaj också titta på Deckman (framförallt om man kör B&G) och MaxSea. Jag har dock bra erfarenheter av Nexus+Expedition som funkar mycket bra ihop.

Kväll 4: få koll på vädret

Det svåraste beslutet när det börjar närma sig kappsegling är vilket väder som gäller. Detta är ju alltid viktigt, så det lönar sig att lägga lite krut på det.

Jag brukar försöka välja 2-3 källor veckan innan start, och sedan följa dem. På detta sätt kan man se vilka prognoser som stämmer bäst med verkligheten. Eftersom alla använder matematiska modeller och beräkningar, så är chansen att de som stämde bäst torsdag och fredag också gör den bästa prognosen för helgen.

Det finns alla möjliga källor, från gratistjänster på global nivå ner till betaltjänster som erbjuder lokalt väder med mycket hög upplösning. Det här är ett eget avsnitt men man kan spana in GRIB.us, PredictWind, ProGrib, SailDocs (gfs m.fl.), SMHI (framför allt deras specialprognos till Gotland Runt), Yr.no och en del andra. Även SailPlanner erbjuder en bra tjänst som man skall ha med i sin mix. Men det är bara en vädermodell, och vill man ha koll behöver man köra ett par olika parallellt.

Kväll 5: träna routing

Routing är ingenting man lär sig på väg ut till startlinjen inför Gotland Runt. Det kräver att man dels har koll på handgreppen och dels förstår de olika sätt som man kan göra det i programvaran. Om man har koll på sina polarer och har hittat ett par sjyssta vädermodeller, så handlar det bara om jobba på.

En bra träning är att köra hemma parallellt med ett riktigt race (kanske om man spelar sailonline), att routa på semestern eller att routa åt sina kompisar. Vad som helst som gör att man tvingas välja väder och aktivt arbeta med programvaran.

Här är de optioner som finns i Expedition, vilka kan ge en fingervisning om hur man går till väga.

settings_weather.jpg
Här är dialogrutan för att lyfta in väderdata i så kallade GRIB-filer. Man kan lägga till hur många man vill med olika längd (6 timmar till 6 dagar), upplösning (en lokal vädermodell innehåller mer data vilket ger en mer exakt routing), ström och annat. Expedition väljer den som har högst upplösning i det korta perspektivet, men man får även med macroperspektivet över flera dagar.

Under denna ruta kan man justera sin vädermodell på massa sätt för att anpassa den till verkligheten. Tror man på mer vind än modellen? Tror man att lågtrycket rör sig snabbare? Bara att justera, och prova vad det gör för rutten.

settings_routing.jpg
Här är själva routing-inställningarna.

Bästa sättet att komma igång är att ladda ner Expedition och leka med programmet. Man får en 30-dagars testlicens utan kostnad och då kan man använda alla funktioner.