Segla entyp

Med jämna mellanrum så dyker de upp.

Ni vet vilka jag menar?

Diskussionen kan handla om precis vad som helst, när någon hojtar “segla entyp”. Eller så är man lite tydligare med vad man vill att folk skall segla, typiskt “segla Express” eller “köp en X-99”. Oftast är det kul och oförarglig PR för sin egen klass, och ingen bryr sig särskilt mycket. De flesta har erfarenhet av både entyp och handikappsegling, så ingen har problem med att förstå skillnaden på olika former av segling.

Men så finns det några få fundamentalister, som inte tycker att handikappsegling har något berättigande inom seglingssporten över huvud taget. Här är några kommentarer som vi sett senaste tiden:

LYS- eller handikappsegling är turistverksamhet i sommarstugor,
som inte har något att göra med kappsegling.

Finns det något nöje att segla i olika handikappklasser som lys?
Lika roligt som att köra bavaria med negativt akterlik.

Har du seglat på landslagnivå (os-klass) någon
gång så förstår du annars inte…

Jag är osäker på varför de tror att de kan avgöra hur man definierar sporten segling?

Eller varför man benhårt skall skilja på de som “idrottar seriöst” och de som “motionerar”? Utanför landslaget, VOR och AC är väl i stort sett alla motionärer? Bara för att man tränar någon gång i veckan i sin entypsbåt, kan man inte slå sig för bröstet och dömma ut alla andra (som tränar lika mycket, lägger lika mycket tid & pengar, och faktiskt skulle kunna vara minst lika bra seglare). Och är det en mycket bättre prestation att vinna VM i 2.4 eller Express jämfört med att vinna Fastnet eller Commodores’ Cup?

Och i vilken annan sport har man ett intresse av att frysa ut de som utövar sporten på motionärsnivå? Oftast är det väl bredden som gör att man kan rekryrera, och ha råd att behålla, en topp?

Nej, jag är säkert på att ni gör svensk segling en stor otjänst genom att driva denna linje.

Och ISAF verkar inte heller ha förstått? I Hall of Fame har man ju valt in massor av seglare som bara sysslar med “turistverksamhet”? Och de flesta av dem har inte ens “seglat på landslagnivå (os-klass)”. Usch!

Och om gamla olympier (som Mats Johansson och Göran Marström förra helgen), Dennis Connor, Paul Cayard, Paul Elvström och massor av andra riktigt bra seglare faktiskt vill segla handikappsegling, så kan de väl få göra det.

Så kan ju en handfull arga människor stå på berget och skrika “segla entyp”!

64 Comments

  1. Patrik Aug 24, 2009 Reply

    Vi befinner oss alla i olika faser av livet.
    Några kan ägna sig enbart åt sig själva och sitt största nöje medan andra tvingas kompromissa och kunna använda båten till någonting annat än att kappsegla såsom semestersegling med familjen.
    Dessutom har jag hittills inte funnit någon entypsbåt som uppfyllt mina kriterier.

  2. SOFIA Aug 24, 2009 Reply

    Oftast är det ju så att “tävlingsredskapet” ska användas till semestrar och cruising också och vilken entypare grejar det?
    Kanske X 99, men i övrigt.
    Hur kan alla golfare tävla mot varandra?Hur funkar deras handicapsystem.
    Inte är dom väl alla entyp och ändå verkar det som om dom trivs med sitt.

  3. Janne E. Aug 24, 2009 Reply

    Peter, är det inte betydligt fler “arga” människor som står och skriker och är sååå orättvist behandlade för att deras LYS-tal är sååå jäkla högt.
    Jag tycker nog att det är betydligt fler “arga” Hcp-diskutioner här än “arga” entyps-seglare som gnäller. Nu ser inte jag mig själv som så värst arg (även om jag låter så på banan ibland). =)
    Jag har seglat mycket entyp (6st VM i X99) och mycket LYS (ca 25 TR + ca 15st övriga LYS-starter/år), den stora skillnaden är att entyp känns rättvist och det gör sällan LYS, det vet du Peter mycket väl om.
    Ta TR eller Härmanö, förutsättningarna är ju inte samma utan det beror ju så mycket på banan och hur vinden ökar eller minskar.
    Är det lite kryss med mycket sträckbogar så har ju du stor chans till en bra placering men det har inte vi i en X99 och tvärtom.
    Jag förstår inte riktigt varför så många tror att Hcp-segling skall kunna bli rättvist.

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

    Ps. Sveriges snabbaste X99 segel är till salu nu (genua och stor). Ds.

  4. Calle P Aug 24, 2009 Reply

    X99 funkar bra. Men det är en hel del slit…
    De som kör seriöst använder sin X99 bara till race. Botten klarlackad och förvaring på land.

    När det gäller handikappsegling så fungerar det utmärkt om man kör en lång serie (Typ torsdagar i Björlanda). Ett enstaka race är svårt att avgöra om den som vann verkligen var den som var bäst. Skulle årets vinnare av TR vunnit om det varit lätta vindar? Å andra sidan så avgörs entyps race också rättvisast med flera race.

    Peter kan du som har all statistik göra en undersökning på vem som skulle vunnit TR om man räknade ihop de senaste 5 TR och strök den sämsta seglingen?

  5. Peter S Aug 24, 2009 Reply

    Alla som någon gång testat entyp och hävdat sig vet ju att den känslan är oslagbar….. fast i brist på bröd får man ta limpa !
    så heder åt dom som jobbar aktivt med att göra handikapp reglerna så bra som möjligt…. fundamentalister är aldrig kul
    P

  6. Stefan Peterson Aug 24, 2009 Reply

    De entyps fantaster som inte kan se den bredd och topp som även finns inom respitsegling är enbart att beklaga. I en planekonomi kan man kanske stampa fram några klasse som samtliga skall ägna sig åt annars styr våra enga val båtinnehavet. Entyp är inte heller den avdelningen där idealisterna som enbart ser rättvis segling framför sig. Senast i Express SM så fanns exempel på hur reglerna töjs högt upp i listan. Inom alla idrott som vill ha bredd så finns olika divisioner och gruppindelningar. LYS/SRS är ett respitsystem för div 3 och lägre om man jämför med fotbollen. Men det finns massor med spelare i Div 3 och neråt som spelar, tränar och har roligt. Det som är lite sorgligt är när några allsvenska lirare börjar tänja på LYS/SRS de borde få rött kort.

    Stefan

  7. kris Aug 24, 2009 Reply

    Wissman kritiserar Bolt för att han är lite crazy. Skulle vilja kalla det svensk bladder och avundsjuka….
    Varför ska en entypsseglare ha åsikter om lys och tvärtom.
    Tror att detta är ett svenskt fenomen där vi inte har bättre för oss i stugorna. Ju mer vi seglar oavsett entyp eller lys desto bättre är det för seglingen. Våra kompisar som inte seglar har dålig koll på skillnaden mellan entyp och lys så det är väl bara segla och ha sköj!

  8. Johan O Aug 24, 2009 Reply

    The problem with one design classes is that usually the best sailor winn

  9. Erik Barkefors Aug 24, 2009 Reply

    Om man nu hyllar entyp – vilken entyp ska man då välja? Svenska Seglarförbundet har 47 kölbåtar på listan och ISAf har ytterligare 25 internationella klasser. Då har jag inte räknat jollar och flerskrov. Här finns uppenbarligen ett problem som borde styras upp ;-)

    Även bland entypsseglarna finns det skruvglada typer så flera av de som har entypsbåtar seglar med LYS-cert (dvs ej entyp längre).

    Jag tror att kombinationen av familjebåt och kappseglingsbåt är det som är det realistiska. Stänger man ute dessa så skulle många sluta helt istället för att vara med på en eller ett par seglingar per år. Men då skulle förhoppningsvis lokala “buskrace” uppstå och sen kanske ett nytt Seglaförskojförbund uppstå???

  10. Prinsen Aug 24, 2009 Reply

    Anledningen till att många seglare ogillar respitsegling är att man nästan aldrig kan veta vem som presterat bäst på banan. I vilken annan sport är det så? I respitsegling handlar det minst lika mycket om båtens mätetal som hur den seglas – därav alla “märkliga” segelbåtsdesigner genom åren som försöker “lura” regeln (te x IOR båtarna, eller IMS designer som Grand Soleil 42R. Det finns även en klar skillnad på snacket i land efter en regatta. I t ex en IMS regatta snackas det framförallt om att “i just de här vindarna mäter vi inte så bra”. I en entypsregatta snackas det mer om vilken kant som var gynnad etc.

    Respitsegling kan aldrig bli rättvisande och ses därför av många seglare som ointressant inklusive mig själv!

  11. Johan O Aug 24, 2009 Reply

    En hetsig topic som liknar de tidiga från gamla regatta.nu
    Kommer säkert dra många inlägg men som jag inte tror kommer ge något.

    Entyp vs mätetalsregler.
    Man kan dra paralleller med andra sporter, Golf t.ex.
    Eliten spelar inte golf med handicap liknande det vi kallar LYS.
    Eliten spelar scratch (liknande det vi kallar entyp) medans motionärerna spelar med handicap (LYS).
    Eliten spelar med likvärdiga klubbor (det bästa materialet) medan motionärerna spelar med klubbor av varierande kvalitet, en del har också råd med det bästa grejerna.
    En motionär med högt handicap och bra grejer kan alltså vinna mot en scratch spelare pga handicapet.

    Motionären är alltså den bättre golfare än scratchspelaren.

    b.t.w. vad är en LYS raket? är det den som de bästa seglarna seglar, verkar snabba om dom har en raket.

  12. Aage Aug 24, 2009 Reply

    Navigare necesse est, vivere non est necesse

    Att segla är nödvändigt, att leva är icke nödvändigt!

    Således står ALL segling över livet.

    VSB

  13. Sam V Aug 24, 2009 Reply

    Varför ens ha en konflikt? Entyp och respit kompletterar varandra. Gärna mer entyp men då krävs det roliga och stora klasser. Störst är 40-åringen 606 så det är inte enkelt att etablera nya. Skulle gärna segla Melges 24 om jag hade råd och klassen fanns i Sverige.
    Och glöm inte att AC, VOR, TP 52, Open-klasser m fl INTE är entyp. Vad jag vet är det inte bara motionärer som seglar i de klasserna.

  14. Mikael Vesala Aug 24, 2009 Reply

    Tycker det är pinsamt att entypsseglare hackar ner på handicapsegling,
    det är ju en grogrund och rekryteringsyta för seglare som kanske till slut känner sig taggade att anta utmaningen att segla entyp.
    Men för seglare som inte seglat sedan barnsben , måste det finnas arenor där man får göra bort sig utan att utskälld rent ut sagt. Min allra första kappsegling var Tjörn runt, just för att man kunde vara säker på att det fanns fler blåbär.

    Jag hade Aldrig börjat kappsegla om endast entyp och hög nivå stod tillbuds.

    Av samma anledning tycker jag att det kanske inte främjar målet att höja rättvisenivån på Tj med tex bojar, mm.
    Det höjer nivån på seglingen till fromma för de ” seriösa”.
    Men en allt för seriös och allvvarlig ton skrämmer bort blåbären.
    Tänkvärt?

  15. Dr Krull Aug 24, 2009 Reply

    Hej på er,,,

    Jag seglar både entyp och lys/Orci. När man seglar race som TR så är valet av båt den aktuella dagen det som avgör vem som kan vinna. Men i TR så tror jag många tänker mer på att vinna sin grupp, skulle det gå hela vägen till en totalvinst är det en mkt trevlig bonus. Om man till exempel tittar på en Express som är ansedd som en bra båtklass med en hel del bra seglare i så har man inte en chans om det blir öppnare kryssbogar där man inte kan ha spinnaker. Då är till exempel en Maxi 77 snabbare. Men det är inte det som är grejen med handicapsegling. Man seglar dessa race för att man tycker det är trevligt att komma ut och tävla. Sen att det finns en mycket stor social del i det hela gör det inte sämre.

    När man seglar Orci så tycker jag nog att den regeln är rättvis. Vi ligger och har samma båtar omkring oss som vi skall ha på papperet. Dessa kryss/läns banor är precis lika roliga som entyps banorna. När man har en båt som ligger nära de flesta andras handicap så blir det oerhört tight racing.

    Om man skall se till fördelar med entyp kanske det är att man kan hålla nere sina kostnader lite mer än vad man behöver för att vinna ett VM i exempelvis Orci.

    Det viktiga är väl att vi alla seglar :)

    (Har inte seglat IRC men det är säkert en rättvis regel det med.)

  16. Claes Redin Aug 24, 2009 Reply

    Entyp är inte rättvist!
    När jag skulle skaffa ny båt var jag sugen på entyp som även kunde användas för semestersegling. Kollade runt lite på nätet och hittade team sidor för X-99 med info som: Invägd 1,27 kg över minimivikt, Nya segel varje år, sponsring, besättningens OS och VM meriter…

    Det är klart att det inte blir på samma villkor då.
    (Ja, jag vet att Stino och eXilia klarar sig bra utan att vara så extrema)
    Min poäng är att det är inte många som har möjlighet till såna satsningar.
    Återstår då 606, CB66, Express etc. som funkar ekonomiskt, men knappast på semestern. 2 båtar?

    Jag tror att de diskussioner som varit här tidigare om indelning i startgrupper och mindre focus på totalen ( tex. på TR ) är bra förslag för att få LYS rättvisare. Har stor respekt för de som satsar seriöst och deras behov av rättvisa system. Samtidigt är ju hela vitsen med LYS att få ut så många som möjligt på banorna.

    Ett annat problem med entyp är att nå kritisk massa så det blir tillräckligt många som tävlar. Inte så utmanande med 4 båtar på startlinjen. Hur vi än vrider och vänder på det kan det inte vara optimalt för alla. Däremot kan handikapregler och tävlingsformer hela tiden förbättras, och diskussionerna här är en bra början.

    Snart är det Poly-Ropes Skagen Race. Tjoho!
    ( och TR var förbaskat kul i år )

  17. Lars Sörqvist Aug 24, 2009 Reply

    Vad som är roligast är skälvklart upp till var och en att avgöra. Personligen tycker jag att entypssegling har dimensioner som saknas i handikappsegling. När man väl är på banan seglar alla på samma villkor och första båt i mål vinner. Man slipper också en massa regelstrul som ofta hör mätetal till, även om jag absolut inte förnekar att regeltolkningar ibland dyker upp i entypsklasser också (särskilt i mindre nationella klasser som inte har de tillräckliga resurserna att utveckla och bevaka regler). En strikt och väl genomtänkt klassregel gör dock seglandet enkelt samtidigt som man slipper en massa onödigt skruvande…
    Nu är dock situationen sådan att man som entypsseglare inte kan avskärma sig från handikappsegling. Förmodar att det finns få “entypsseglare” som inte också seglar handikap. Den steriotypa fundamentalist som du beskriver här Peter kanske dyker upp och provocerar i debatten, men finns nog inte i så stor utsträckning i verkligheten. Personligen upplever jag att det är minst lika mycket förvrängning åt andra hållet, dvs folk som uttalar sig negativt om entypssegling och dess möjligheter. Tror faktiskt att det är betydligt vanligare att “handikappseglare” ej testat entypssegling än tvärt om…
    Att polarisera på denna fråga är hur som helst korkat. Har man en båt som är en entypsbåt seglar man självklart entypsregattor när det går (mästerskap etc) och har man inte en sådan båt seglar man givetvis handikappregattor… Inte så mycket att göra åt det. Massa irrelevanta påhopp lär inte göra saken bättre för segelsporten. Denna tråd tycker jag fáktiskt har en ganska rejäl vinkling åt det hållet…
    Intressant är dessutom att respitregelsegling går mer och mer åt “entypshållet”. I alla fall IRC. Båtarna i stora regattor delas i många läner (USA, England, etc) in i allt fler mindre klasser där ganska snarlika båtar konkurrerar med varandra på ganska lika vilkor. Att segla X-35, A-35, J 109, First 35 etc i samma grupp blir ju faktiskt ganska mycket “entypskänsla” jämfört med att i samma fleet blanda in Wasa 55:or, katamaraner och familjebåtar från 70-talet…
    För mig handlar det dessutom mycket om vilken typ av regatta vi talar om. Att köra lys på kvällskappseglingar eller “skojkappseglingar” runt någon lämplig ö (Lidingö, Gotland, Tjörn etc) är ju helt rätt. Enkelt och bra för de flesta. Att ev köra med lite mer rättvisa regler som IRC och ORCi har också sin tjusning. Entypssegling innehåler andra moment och dimensioner som gör den fantastiskt kul. Det senare anser jag verkligen är rätt i större mästerskap etc…
    Sedan finns det idag en hel del svårigheter gällande entypssegling. Den största är det “individualistiska tänkandet” där alla vill ha något helt unikt. På 70- och 80-talen byggdes ju stora serier (ofta 1000-tals) båtar av samma slag. Idag kan en normal serie ofta bara utgöras av några 10-tal båtar. Detta gör det svårare, inte bara för entyp utan även för erfarenhetspaserade system som lys. Kanske är detta ett skäl att vissa traditionella entypsklasser som Express, 606 och J80 förblir starka då de nya alternativen inte är så många/starka…
    ISAF har i viss utsträckning försökt skapa enhetliga förutsättningar genom att välja ut de mest lämpliga båtarna och rekommendera dessa som entypsbåtar. Genom att dessa klasser får EM och VM status får de en extra skjuts. Personligen tycker jag att man kunde gå ett steg längre. Varför inte göra som när man faststället nya OS-klasser? Bjud in konstruktörer att komma med prototyper som provseglas och välj den bästa var efter man låter vem som helst som blir licencierad byggare tillverka den… Det handlar ju bara om rätt spec (kombination racing och crusing) och urvalskriterier…
    Lars

  18. Gunnar O Aug 24, 2009 Reply

    Vad är problemet? Segla entyp om det är bäst eller handikapp om man tycker det är bäst eller varför inte kombinera, man får ju i alla fall träning.
    Instämmer i övrigt med “Sam V”

  19. Intressant diskussion!
    Denna diskussion liknar diskussionen om konstruktionsklasser. Konstruktionsklasser som t.ex. Mini 6.50 och Moth driver segelbåtutvecklingen framåt, vilket naturligtvis fyller ett viktigt syfte eftersom männskligheten enda sedan tiden med sten och flinta har försökt utveckla sig och segla högre och fortare!
    Jag har hållit på en del med Kanotsegling där bl.a. IC-, C-, D och E-kanoter är konstruktionsklasser. Klasserna attraherar händiga personer som gillar att konstruera och bygga sina båtar på egen hand. Detta får som följd att många, speciellt i IC-klassen försöker att vinna tävlingar redan inne i verkstan. Om man vill göra den prioriteringen mellan tid för meckande och segling så är konstruktionsklassen kanon. Inom C-kanotklassen har dock konstruktionsklassen mer eller mindre förvandlats till entyp då konstruktionen visat sig vara snabbast. Detta har inneburit att intresset för klassen har ökat, vilket är en intressant observation.

  20. Andreas i Missmatch Aug 24, 2009 Reply

    Hejsan
    Ser man på golfen så har HCP bara syfte på klubbnivå. Det förekommer lika mycket HCP myglare som LYS har sina dark horses i båtar med omtvistat LYS….
    Skillnaden är att golf är socialt och man har ofta trevligt under tävlingen med konkurenterna. I golfen kan man få till en kanonrunda och överaska.
    Men inget mästerskap eller liknande spelas med HCP.
    Men detta beror på att o GOLFEN seglas kompetensen på spelare mer roll än vad för båt.

    Vet med mig en justering på regel kallas LYST. Där man förutom utrustningen(dvs båten ) oxå skulle värdera besättningens kunskap. Om det började tillämpas skulle det bli riktigt kul!
    Jag som färre o sämre kompetensmässigt skulle då kunna slå andra båtar som e riktigt skarpa för jag tävlar på min nivå.
    Men RIKTIGA titlar skulle bara spelas som 1-typ…dvs först i mål…

    Men jag köpte en 1typs båt för att ev kunna segla både ock…men tyvärr köpte inte tillräckligt många andra samma båt…

  21. JBW Aug 24, 2009 Reply

    Det finns massor av orättvisor! Snyft…

    Lys tävlingar är förbaskat roliga. Tänk att Flera hundratals båtar kan tävla mot varandra varje vecka. Nog finns det orättvisor… snyft…

    Stora båtar gynnas på våren gentemot små båtar… då det blåser mer och stabilare ju högre upp man kommer över den kyliga vinden.
    ….torsdagsseglingar i Björlanda. Vinden avtar nio av tio gånger framåt kvällen och de snabba båtarna gynnas gentemot de små eftersom de går i mål när vinden har lagt sig.

    Tycker nog Yking Cup har gjort rätt som slagit ihop klasserna till en och resonerar att i långa loppet jämnar det ut sig och som någon innan sa att man får jämföra sig med de båtar i samma startgrupp och samma entyp.

    Men utan LYS vore kölbågtseglingen död – Tror jag! Håller med Gunnar O.

  22. Calle P Aug 24, 2009 Reply

    Varför är IRC och ORCi mer rättvisa än LYS?

    • Joakim Aug 24, 2009 Reply

      IRC och LYS räcknar resultater på samma sätt, så kan den enda skillnaden vara i själva talet. Jag tror nog inte, att IRC är mer rättvisa än LYS, om bara LYS är väl skött. Att IRC har tusendelar kan jag inte se som en viktig sak, eftersom det går inte att nå sådan nogrannhet med så litet data.

      ORCi kan ta hänsyn till vinden och kan därför vara mer rättvis när vinden är inte det man har antagit i LYS/IRC. Det gäller både vindhästighet och vindrikting.

  23. Author
    Peter Gustafsson Aug 24, 2009 Reply

    Så klart är entyp “rättvisare”. Det är ingen som påstått något annat.

    Att några ser respitsegling som ointressant är helt OK. Inte ens konstigt :-) Jag kan tycka att viss entyps-segling eller windsurfing är ointressant och skittråkigt, men för den sakens skull behöver jag ju inte ta varje chans att kritisera dem?

    Några av värdens viktigaste race avgörs i box-regler. Man kan tycka AC, VOR eller Med Cup är ointressant också, och bara fokusera på kryss-länsbana på Baggen. Men man kan inte dömma ut alla annan form av segling som inte är “entyp” eller “os-klass”.

    Nä, öppnare sinnen ger bättre seglare!

    Att prova på saker utanför ankdammen gör att man utvecklas. Oavsett om det handlar om en raid i F18, foiling i en Moth, en havskappsegling eller att starta som minsta båt i ett respitrace.

    Sedan är ju segling en redskapssport, och precis som t.ex. motorsport så blir det sällan helt rättvist. Det gnälls på besättningsvikter och optimerade båtar i Express? Att någon testar 10 ställ i Melges, och bara mäter in det snabbaste. Eller på att någon har lagt 5 miljoner på en specialdesignad Stare. Eller att en Drake med “up-to-speedpaket” går på en mille (och de danska proffsen som skall gasta kostar lika mycket).

    Man som sagt, det finns för- och nackdelar med all form av segling. Och 99.5% av oss seglar för att det är roligt. Och när jag pensionerar mig kanske jag också får tid att köra en seriös entypssatsning. Då i Melges eller något annat kul (just nu 90 båtar på EM – men bara tre svenskar)

    Hur som helt är det ingen stor fråga (och nej, jag skulle inte låtit mig provoceras).

    Men vi fick i alla fall avslutat demolishon-tråden :-D

    • Entyp Aug 24, 2009 Reply

      Hej roligt att du nämner dessa seglare “som Mats Johansson och Göran Marström förra helgen), Dennis Connor, Paul Cayard, Paul Elvström” i vilken klass (handikapp eller entyp) utvecklades de som seglare – till de världsnamn (de tre sista) de blev inom segelsporten?

      Sen kan man visst vara seriös i sitt lys-seglande…..men rättvis segling mellan olika båtar med olika förutsättningar kommer det aldrig någonsin att bli – oavsett hur mycket ni vill. Och sen visst är det pengar som styr – men det är nog en mer kostsamt att segla 40 fot-lys än att ha en funktionell semesterbåt med 20 år på nacken + en express, H-båt etc – då får ni ju både funktionell (semesterbåt) segling och en chans att vinna i lys + rättvis bankappsegling

      Och oftast är det så att du får mycket mera hjälp som ny i klassen om du börjar segla entypsklass en LYS, Handicap – med tanke på kommentaren att det är svårt att börja segla entyp…

      Optimala (entyp) klassen är nog lasern – som många skulle ha som extrabåt för att utveckla sitt seglade när det gäller boathandling och taktik och regler – kontra nu inte med att det är en atletbåt – finns en masterklass med gubbar och gummor mellan 35-70 år worldwide…….

  24. Svenne Aug 24, 2009 Reply

    Man får inte in alla under samma paraply, låt var och en segla det som känns mest bekvämt för dem.
    Det finns åsikter om allt och jag som seglar SM i regelbåt hör ständigt det där snacket om entyp. Men jag har gjort mitt val och har inga problem alls med att andra gör sina val.
    Men en sak har jag lärt mig och det är att de med samma intresse (oavsett intresse) gärna hackar på varandra !
    Som ett gammalt “stabilt” par ;9)

    mvh

    Svenne

  25. Härligt Peter!
    BLUR-hulliganerna åkte dit på eget grepp. :-D
    Nästa steg i seglingsporten är väl slagsmål på Bohusklipporna.

  26. Per Aug 24, 2009 Reply

    Jag rejsade i helgen. På en inofficiell bana om cirka 15 nm tävlade jag och vann mot en Sun Odyssey 40.3 (Har själv en Bavaria 36). Jag hade gärna seglat en X-99 eller en Express. Men man kan inte bo 5 v i en sådan under en 1200 nm semester – sorry. Två båtar är inte heller på agendan.

    Därför är “LYS” berättigat som en fungerande kompromiss. Bästa exemplet är kanske http://www.gullviverallyt.se som gått 34 år i rad och seglas med omvänd LYS där först i mål vinner.

    Entyp är som F1, NASCAR, INDY etc, skitkul att se på. Men fungerar inte för den stora massan. LYS är väl då mer som Folkrace (kanske speciellt med tanke på senaste Tjärn Runt).

    • Hans Gunnarsson Aug 24, 2009 Reply

      Lite petig är jag men ändå:
      Entyp är som Carrera cup – alla har likadana bilar, men kan mecka med dem.
      Boxregler (AC, VOR etc) är F1, NASCAR, Indy – man har mätregler och så får man göra vad man vill så länge man håller sig innanför dem.

      Boxregler tycker jag är intressantare (obs, jag, andra tycker annorlunda). Då blir det både seglingsskicklighet samt båtbyggeri som i samklang är avgörande.

      I entyp är det ju större vikt på seglingsskicklighet, men det finns ju fortfarande båtoptimering med. Ska man bara ha seglingsskicklighet måste ju båtarna vara exakt likadana. För mig blir entyp en halvmesyr, varken eller helt enkelt.

      /Hans, som endast seglar SweLYS än så länge, och definitivt inte hade kappseglat entyp (kostnad/tid/intresse/kunskap brister).

  27. JBW Aug 24, 2009 Reply

    Vill bara lägga till att jag har alltför mycket att lära mig innan jag har tid att gnälla över mitt LYS-tal. För det är bevisligen oftast samma som placerar sig i toppen oavsett vilken båt de sätter sig i och vilket Lys-tal de har har båten, högt eller lågt!

  28. JBW Aug 24, 2009 Reply

    Den som vill kan ju segla måndagsseglingar på Hinsholmen där de har hittat på eget LYS. Där kan man få justerat om man har gammal ett segelställ osv. Tjena… där går min gräns! Men för de som tycker de är bra så är det ju kanon och det ger ju fler som vill kappsegla och det är ju skoj!

  29. PelleL Aug 24, 2009 Reply

    Choklad eller vanilj…gott bägge…=)

  30. MA Aug 24, 2009 Reply

    Lustigt, här fanns det inte så många som snackade skit om handicapsegling, tror faktiskt att skitsnacket sker mest inom familjen handicap! Kan kanske vända på det – ni som är så starka förespråkare för handicapsegling, prova segla entyp någon gång, då vet ni. Alla verkar ju för övrigt vara rörande överens om att en gammal kosterbåt är modellen om man skall vinna Tjörn Runt.

  31. Peter G Skallkroken Aug 24, 2009 Reply

    Hej Peter.
    Det är Peter G i Blå H-båt Skallkroken.

    Mycke intressant läsning.

    En lite “reklam notis” är att Skallkroken kör sitt årliga Krabbsegling i södra delen av Hallands kusten i helgen (29 aug).

    Prata om kontrast krock.
    – Start fältet är brett när det gäller merit listan på deltare. GR vinnare och SM vinster och neråt…….
    Det är ju ändå detta som får segel sporten att rymmas i samma vatten hål.

    Vi alla är i olika stadium i livet och med olika ekonimiska förutsättningar.

    Full respekt för dom som seglar bra och ofta, men samtidigt lyfter jag dom som vill ta med både barn och glada amatörer.

    Kör hårt
    //pg
    PS. Nu är H-båten såld och nya projektet är att få fart på en maxi 95. ( med lite färgade segel)

    Ner och jaga Grynet till nästa år:-)

    • Stefan Blom Aug 24, 2009 Reply

      Maxi 95…intressant. Det finns två numer flitigt kappseglandes Maxi 95:or. Den ena ligger i Sthlm (Nordimar) och i Gbg (Rödluvan). Bägge har hottade segel, tror faktiskt att bägge kör med North Sails…i alla fall far min som har NS på Rödluvan.

      Nu kommer poängen i mitt inlägg….inom Maxi familjen så är LYS talen helt galna i en intern jämförelse. Tidiga Maximodeller har mycket mycket mindre plast i sej och väger mycket mycket mindre än senare modeller som är godkända av sjöfartsverket (eller vilket verk som nu godkände dem när det begick sej). Men båtarna har samma LYS tal. Skall du skaffa dej fördel med en Maxi 95 så skall du alltså ha en tidig modell. Tror de väger dryga 300kg mindre än de senare modellerna. Farsan tog en nitlott och kajkar omkring i en tung Maxi SWE 906….sicken otur.. :-)

      // Stefan Blom

      • Stefan Aug 25, 2009 Reply

        Har samma erfarenhet med min Maxi 87 fr 1979, som är godkänd av Sjöfartsverket….Jag har ingen chans mot tidiga årsmodeller och till råga på allt, har vissa tidiga Maxi 87 bulbköl……

        //Stefan

  32. Fredriksson Aug 24, 2009 Reply

    Jag förstår inte motsättningen mellan entyp och LYS-segling. Och det är väl inte alltid entyp är så rättvist heller. En gammal H-båt t ex har inte en chans mot en ny i SM eller VM med likvärdig besättning. Jag har seglat entyp med H-båt, det var skitkul och jag har seglat LYS med H-båt, det var skitkul. Och det är väl det som är det viktiga, att ha kul.

    • Entyp Aug 24, 2009 Reply

      Janne Gustavsson (Världsmästare i H-båt ex antal gånger) i Malmö seglar i en H-båt från 1985 – en 24 år gammal båt – är inte speciellt ny…….så där har du helt fel

    • Entyp Aug 24, 2009 Reply

      ….att den sen är en botnia med rätt modell på skrov är en annan sak – nya segel och rigg är en förutsättning oavsett vad du seglar för att du ska vara med i toppen

      • F424 Aug 24, 2009 Reply

        Nejdå, det är det inte alls. Skaffa dig en LYS-raket så slipper du ha nya dyra segel och ny rigg;) Ännu en fördel med Handicapsegling, Hihi….

  33. Janne E. Aug 24, 2009 Reply

    Fredriksson,
    Inte konstigt att du inte förstår, för det ÄR inga motsättningar mellan LYS och entyp, det är bara Peter som är lite känslig… =)
    Vi försöker visa med våran nr 22 att man inte måste ha en ny båt för att komma en bit upp i resultatlistan. Missar du ett vrid eller startar dåligt så spelar det väldigt liten roll om båten är ny eller gammal.
    Helt förbannat rätt, det viktiga är att ha kul!

    Vh Janne E. X99 SWE22 Stino

  34. Entyp Aug 24, 2009 Reply

    Min sista kommetar – Många tycker nog det är bra :) – eller hur Öresunds Anders – med tanke på att du syftar på huligan :-) :-) men det blev en debatt iallafall och alla debatter är bra eller hur?

  35. Team Dehlerdoris Aug 24, 2009 Reply

    Entyp skriver “….att den sen är en botnia med rätt modell på skrov är en annan sak”…. Rätt kul faktiskt!
    Kanske borde några entyps H-Båtar med “fel modell på skroven” ha en omräkningsfaktor.. 0,99 ? ;-)
    P.s Varför inte ändra namnet Tjörn Runt till “Tjörn Grunt” och att alla bara får segla H-båt? Då blir det ju rättvist, när alla kan segla samma bana också ;-).
    StefanK
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  36. MiniMe Aug 24, 2009 Reply

    segla entyp??? visst om det går… respit har väl den stora fördelen att olika båtar kan tävla mot varan. alternativ är väl att man på sitt håll är bunden att pelle kommer till segtlingen och kalle som har en likadan båt ska också övertalas… ;-) .

    Jag tror inte att det var skoj när det envisades i trakten när startfält för entyp var på minst 3 båtar för H-båt eller Express. M30:orna klara att få ihop ett startfält på ca. 8 båtar men de andra klasser inte alls. I så fall kan det faktiskt vara roligare att segla respit.

    • Hans Aug 24, 2009 Reply

      Instämmer med MiniMe – om man får ihop ett större antal båtar av samma typ så är entyp jättekul, men de enda båtar där detta går att få till brukar vara Express eller möjligen H-båt (lokala avvikelser finns ju).
      Om jag vill kappsegla regelbundet i min hemmahamn så är det LYS/SRS som gäller. Också jättekul, speciellt som man träffar o kan mäta sig mot andra båtar.
      Talibaner är alltid av ondo, oavsett om det är den religösa sorten eller såna som hävdar att det de själva seglar är det allenarådande.

  37. MA Aug 24, 2009 Reply

    Finns det SM i LYS? Finns det någon intresseförening, typ klassförbund som driver dessa LYS frågor aktivt? Tror jag kan svara nej på båda frågor, och där har vi en del av problemet, hela LYS grejen ligger på ett fåtal händer. En stark påtryckargrupp saknas, Vem räcker upp handen och säger;”- Jag anmäler mig frivilligt och vill starta Svenska LYS förbundet!”?
    Här har ni en möjlighet att bli Sveriges största lobbygrupp inom svensk segling, om det nu finns så många aktiva LYS seglare?

    Peter, jag nominerar dig till ordförande :-)

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 24, 2009 Reply

      :-) SSF är inte intresserade. De skulle inte acceptera en ansökan… Jag antar att det skulle bli ett alldeles för stort förbund som skulle rubba balansen inom svensk segling. Och vem vill ha massa besvärliga respitseglare på seglardagen?

      I något läge menade Svenska Havskappseglingsförbundet att man representerade alla resppitregler, alltså även LYS, men av detta blev det nog inte så mycket. Det har ju sedan varit en del diskussioner kring hur man skall organisera IRC, ORCi och havskappsegling som disciplin… men jag har inte hört något resultat av detta.

      Sedan tror jag att jag gör bättre nytta i min nuvarande “fria roll”?

      • Patrick L Aug 24, 2009 Reply

        Peter, jag tror du vet att Svenska Havskappseglingsförbundet aldrig har menat sig representera alla respitregler, det är ett illasinnat rykte som bygger på att vi numera välkomnar även LYS-seglare i förbundet och detta är en naturlig följd av att vi ju numera seglar LYS i stora havskappseglingar som Gotland Runt, Watski 2Star etc och att vi vill jämställa alla ägare i detta och få ett bredare underlag för vårt arbete med tiden.

        IRC/ORC och “havskappsegling som disciplin” skall jag gärna återkomma till vid ett senare tillfälle.

        • Author
          Peter Gustafsson Aug 24, 2009 Reply

          Sorry. Ni representerar så klart era medlemmar, men många av dem råkar vara LYS-seglare. Det är svårt med olika respitregler, och hur man organiserar dem är ännu svårare :-)

          • Freddy Aug 25, 2009

            Peter
            Svårigheter och problem är utmaningar.
            Kom ingen nu tänk ………..

  38. Martin Krite Aug 24, 2009 Reply

    Vad är det frågan om? Vill man inte segla LYS så skit i det. Seglingen är en för liten sport för att vi ska hålla på och gnälla på varandra. Gå ut och segla istället.

  39. Author
    Peter Gustafsson Aug 24, 2009 Reply

    Case closed.

  40. Mikael Bogefors Aug 25, 2009 Reply

    Ja du Peter, vad ville du få ut av den här tråden egentligen? Hade du inget att skriva om?? Riktigt låg nivå för att vara blur . Tycker Martin Krite sammanfattade det ganska optimalt.

    Mikael Bogefors Expresseglare

  41. Sam V Aug 25, 2009 Reply

    Det låga ligger väl i att vissa ägnar sig åt pajkastning och dissar respitsegling, även om de var lite tysta nu. Tycker det var vettigt att det fick luftas så kan man hoppas på mer konstruktiva inlägg framöver.

  42. Erik S Aug 25, 2009 Reply

    Lite trist att det så ofta handlar om prylar hit och dit. Vad är rättvist? Vad är det som gör seglingen intressant? Kärnan som gör att man inte tappar sugen? I grunden är det väl ganska skit samma vilken båt man seglar. För mig är segling ett så stort kunskapsområde att en livstid inte räcker till att bli fullärd. Hela tiden nya saker att förbättra och upptäcka. Vi ser tävlandet som ett kvitto på vår utveckling och känner oss ganska ensamma om att tycka så.

  43. Per Aug 25, 2009 Reply

    Denne weekenden skal det arrangeres norgesmesterskap i X-35 i Stavanger.
    Det er foreløpig påmeldt 16 båter, og det skal seiles regattaer over 3 dager.
    Arragementet slår vel ned noen av påstandene her på blur.se om X-35 klassen?

  44. Richard Aug 25, 2009 Reply

    Det gäller att man hela tiden håller sig uppdaterad så man har rätt entyp.

  45. SSPA Aug 25, 2009 Reply

    Onedesign boats are fun. Farr, Melges, J-boats, X-boats…

    Sailboats are fun.

    But wining old guys not so much fun.

    Join a church if you need confession!

    See you on the water otherwise..

  46. Andreas E Aug 26, 2009 Reply

    Jag gillar segling!
    Entypssegling med stora fält har ofta den högsta intensiteten och spänningen och vi som upplevt detta vill gärna ha mer och då krävs det samling…därför trashtalkar vissa respitsegling, i hopp om att de ska välja någon av de rätta klasserna. Några vill kanske bara vara förmer.

    Varför kan inte entypsseglarna samlas i färre klasser!? Här i ligger det största problemet! Men ingen vill ge upp sin egde, sin investering och större möjlighet till segrar. Vi har snart inga klasser med stark SM/Internationell status och tillväxt. Kan SSF göra något för att få oss att konsolidera? Vilka klasser har potential att vara starka om 5 år? Vart vill dagens jolleseglare? Varför dog J-80 efter VM i Sandhamn 2004 (som på våren hade 15-20 båtar på onsdagstävlingar)

    Respitsegling har sin plats och kan vara riktigt kul det med. Every dog has it’s day, så rättvisan jämnar ut sig. Det historiskt jobbiga är optimering från år till år för att lura regeln i klasser som ORCi och IRC, mycket tid o pengar o lite träning. I LYS räcker det nog med att hitta en tillräckligt bra båttyp, fixa botten, bra segel + trim och rätt gäng – så vinner du!

    Jag har full förståelse för de som verkligen vill ha en dualpurpose-båt och verkligen använder den för både familj och tävling. Det finns dock många som har en stor båt med halvdana prestanda som familjen ändå inte vill ut i, där segel ändå kostar skjortan pga storlek, ni borde byta ner er i storlek och upp i prestanda, varför inte en Melges 24, så som en fd 40.7 ägare gjorde i Kalmar.

    Entyp är utslagsgivande och oförlåtande, ibland till och med grymt. Det avskräcker vissa seglare som kommer bättre till sin rätt när de kan segla lite mer för sig själva i båtens idealfart. Ska man bli bra i entyp får man inte lämna något åt slumpen, men det är inte bra pengar som räknas.

    Det hade varit super med bara tre stora kölbåtsklasser i Sverige, men dessa hade snabbt krympt till små, då många inte varit lika lyckliga som jag.

    Vi är alla olika. Jag har i år seglat 1 LYS (Watski 2S) och 2 entyp (Melges) och haft ett leende på läpparna efter alla.

    /andreas

  47. Svenne Aug 26, 2009 Reply

    Varför diskuterar man överhuvudtaget vad som ska seglas, det valet gör väl respektive individ ???

    Vänligen

    Svenne

  48. LA Aug 26, 2009 Reply

    Svenne. för att kan man få fler att segla samma båttyp blir det mer lattjolajban.

  49. Patrick L Aug 26, 2009 Reply

    Utopia existerar tyvärr inte utan det är marknaden som styr. Jag tror alla som seglar entypsbåt (och många andra också) gärna skulle se fler just i sin båttyp. Alla talar sig såklart varma för sin egen klass (så även jag) och det är väl gott så, det är en del av marknadsföringen.

    Men däremot tror jag man måste inse att vi seglare har alldeles för åtskilda behov för att lyckas samla alla i en (eller tre) klass(er) trots att vi ju alla egentligen vill segla i stora fält. Det finns för många andra faktorer som spelar in.

    En del har ekonomi som sin främsta begränsning och tycker kanske att 606 eller Express är den bästa båten i världen eftersom den ger mycket segling för pengarna och har liten besättning. Andra tycker att det är hål i huvudet att köra nationella klasser när det finns så många fina internationella och skaffar kanske en Melges 24 istället, som inte kräver så mycket besättning men är snabb och kul på bana. Andra har mycket pengar och drivs av att ha stora båtar med stora besättningar, eftersom lagarbetet i sig är en kul utmaning och en stor båt dessutom syns bättre om det är ett värde man vill ha. Då skaffar man sig en 40-50 fotsbåt och är nöjd med det.

    Sådana som jag tycker att en 10 år gammal Mumm 30 är det ultimata redskapet för att utvecklas i en krävande och belönande båt som är mycket mer överkomlig ekonomiskt än en 40-fotare men ändå går att segla på Grand Prix-nivå på både bana och hav. Jag accepterar också att den klassen aldrig kommer att bli störst i vare sig världen eller Sverige. Det är inte det viktigaste – jag skulle nöja mig helt och fullt med 5-6 båtar i Stockholm och en cirkus på stadigt 20 båtar i Skandinavien, något som kan bli verklighet i framtiden om bara några till vågar satsa så att vi får momentum nu när klassen börjar få några år på nacken och begbåtarna även för en svensk går att köpa till ett vettigt pris.

    I många andra länder lever många klasser parallellt och samma besättningar tävlar extensivt i flera klasser för att utvecklas. Så verkar det inte fungera på amatörnivå i Sverige och därför är det svårt för många klasser utom de som redan är störst att växa märkbart. De som kappseglar mest kör en segling i veckan under säsongen och kanske lite träning på det. I de team jag har varit inblandad i har det varit svårt att få commitment från hela teamet för mer än 5-6 kappseglingar per år och veckoträning på försäsongen. På andra ställen verkar man hänga på yachtklubben minst tre dagar i veckan och seglar många olika klasser. Vi har då också ägare som satsar betydligt mer än vad vi gör i Sverige och kanske t.o.m har flera klassbåtar.

  50. Jonny Aug 26, 2009 Reply

    Hej,
    Jag tror att nästan allt har sagts i frågan, inte mycket nya åsikter eller tänk.

    Jag har seglat LYS i 11 år, på Vättern. Här finns varken klass eller entyp, bara typer :-). För det mesta är det mot samma båtar man tävlar år ut och år in. I hård vind, i lätt vind, slörar, länsar, kort & långt. Man lär sig snabbt hur de andra båtarna går i olika förhållanden, så man kan vara i mitten av en resultatlista men ändå känna sig som en segrare. Man skapar sig helt egna referenser och värderingar som ligger bortom den kallhamrade resultatlistan. Jag är övertygad om att de flesta LYS-seglare har det tänket och förhoppningsvis kan känna att man “vunnit lite granna” trots en mediåker placering. Nu tror jag att även klass-seglare har det tänket, för det är väl som vanlig några som alltid kommer först. Sedan har vi några i mittet och några stackare som kommer sist, de har nog också sina egna referenser som håller dem igång och ser till att de kämpar vidare.

    Jag tycker LYS är skitspännade.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.