Deformationszon

deformationszon-02.jpg

Bifogar bilder efter VSS Inbjudningssegling helgen den 26-27 september som seglades på Lilla Värtan i strålande solsken och frisk vind med upp till kulingstyrka i byarna.

Vi deltog med vår Carrera och hade vunnit de två första delseglingarna på lördagen i den friska vinden. På den tredje delseglingen låg vi på en styrbordsbog upp mot lovartsmärket när vi fullständigt rammades av en Z31:a som kryssade för babord. Z31:an träffade oss med full kraft i höjd med sittbrunnen och deras peke sköt fram mellan de två gastarna i den främre sittbrunnen. En ruggig smäll som ekade över fjärden och vi är tacksamma för att vi överlevde och att ingen blev skadad.

Z31:an såg oss men verkade ha tappat styrförmågan i en vindby. Resultatet av kollisionen framgår av bilderna. Bilderna kanske kan vara en hälsosam tankeställare om vikten att segla med omdöme och goda marginaler när det brallar på, även om det är tävling. Att få in ett förskepp i sittbrunnen var ingen trevlig upplevelse.

Med vänlig hälsning

Johan Svahn

deformationszon-01.jpg


deformationszon-03.jpg

deformationszon-05.jpg

deformationszon-04.jpg

16 Comments

  1. Jocke_R Oct 1, 2009 Reply

    Vill minnas att en Carrera vid namn Blondie gjorde en fin entre för babord vid kryssmärket på ovan nämnda segling (typ 2007). Så det känns ju helrätt att ni nu predikar säker segling. ;)

  2. Team Styrbord Oct 1, 2009 Reply

    En klassiker….tråkigt att sånt ska hända. Men skönt att ingen skadades.

  3. Peter Oct 1, 2009 Reply

    Är Jocke_R den jag tror så borde du nog ligga lite lågt med tanke på vad som händer i våras. Men det kanske inte är du.

    • Jocke_R Oct 2, 2009 Reply

      Jo jag är den jag är. Därmed vågar jag påstå att alla kan göra misstag och felbedömningar.

      Det jag störde mig på var lite den “bror duktig” attityd jag anade mellan raderna ovan. Detta då en del Carreror i Stockholm inte är direkt kända för säker segling.

      Men detta är kanske inte rätt forum att posta syrliga kommentarer. Då kanske man inte heller ska skicka in bilder på sin kvaddade båt i hopp om medlidande, eller?

      • Peter Oct 2, 2009 Reply

        Kan hända alla (förutom mig;)). Ett problem är att vi blandar olika på korta/trånga banor. Det är ju en väldig skillnad mellan en Carrera och en Folkbåt. För att inte tala om när flerskrovare finns på samma bana som ena sekunden går 7kn och nästa 15. Svårt att bedömma avstånd.

      • Johan Svahn Oct 3, 2009 Reply

        Skickade in bilderna eftersom det var en spektakulär kollision som omnämndes tidigare här på blur.se. Syftade inte till att anta en moraliserande “bror duktig”-attityd, eller påstå att carreraägare skulle vara bättre än några andra, det är ju löjligt… Snarare visa ett exempel på konsekvenserna av just ett misstag.

  4. Oops Oct 1, 2009 Reply

    Viktigt att tänka på att detta kan hända på havet både vid kappsegling och vid semestersegling. Minns bilderna på 77an eller vad det var som sjönk i Lysekil vid bryggan.

    Låt inte BLUR bli en gnällplats för krockar, grundstötningar och annat som kan gå åt Hvete när flera båtar möts. Om vi antar att alla försöker undvika krockar och olyckor så behöver vi inte höra om höjda premier mm. Låt folk göra upp sina olyckor i fred…!

    Pajkastning hör hemma på regatta.nu ;-)

  5. Team Dehlerdoris Oct 1, 2009 Reply

    Peter, hur gick det med Z31:an?
    Stefan

  6. Peter Oct 1, 2009 Reply

    Säker segling….. efter att ha fått vindexen avskalad av en “Razzmaseglarjävligttaskigit” håller jag mej nogsamt borta från alla Carreror i Stockholm
    mvh
    fd x79

  7. Author
    Peter Gustafsson Oct 2, 2009 Reply

    Oops, här verkar det finnas många lik i garderoberna… Kanske lika bra att dra streck i debatten, så får ni göra upp bakom klubbhuset i stället :-)

  8. Janne Ask Oct 5, 2009 Reply

    Ojdå!
    Har Razzmatazz seglat av någons vindex?? Inget jag minns, måste varit på typ 80-talet för min tid…………..

    /SY Razzmatazz

    • peter Oct 5, 2009 Reply

      nä du janne 2000talet……. men det va väll mycket att hålla reda på……
      kommer åxo ihåg att vi var före samtliga carreror i mål trotts att vi startade samtidigt, fast en X-79 ska väll vara snabbare !!!
      mvh
      fd swe120

      • Janne W Dec 11, 2009 Reply

        Händelsen visar att Z 31 är en livsfarlig konstruktion “modell strykjärn” som skär upp utan kontroll vid en kraftig vindby. Förstår om rorsman inte hann med att släppa storen. Jag har upplevt samma sak med en X-79. Det gick mycket snabbt. Tacka vet jag runda långsmala skrov, typ Carrera, som bara går fortare då det brallar i på kryssen. 60 % av vikten i kölen. Men då får man ju lämna vardagsrummet hemma. SWE 13.

        • Sam V Dec 11, 2009 Reply

          De där livsfarliga konstruktionerna är de som kappseglar runt jorden.

          • Janne W Feb 2, 2010

            Ja, av professionella seglare som gör det på heltid.

        • Sam V Feb 3, 2010 Reply

          Janne W se dig omkring. De flesta moderna båtar är flatbottnade med mer eller mindre bred häck. De kan behöva seglas annorlunda än en Carrera. Är de dessutom lätta är de mer krävande att segla. Och roligare! Det finns en jäkla massa lätta flatbottnade båtar därute som seglas väl av vanliga motionärer.
          Och även en Carrera kan broacha, likväl som proffs kan gå på grund.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.