Mest segling för pengarna | 500.000:-

Förra veckan kollade vi in vilken båt som gav mest segling för 100.000:-. De gångbara alternativen blev en snabb LYSracer, (inte helt optimerad) Express, F18 och 606 vilket täcker av de flesta behov…

Nu provar vi i ett lite svårare segment. För 500.000:- skall ni ställa en båt på startlinjen på ett par kul race 2010. Alltså båt + segel + riggfix + bottenfärg + dekal-trim + mätbrev + whatever = max 500.000:- när du seglar ut till din första start för säsongen… Och det skall vara en båt (inte tre Expresser eller 20 Lasers).

(Nästa vecka blir det 20.000:-)

95 Comments

  1. Stefan Peterson Oct 26, 2009 Reply

    Det borde gå att få till en X 99 och den är oslagbar. Lägg handen på skrovet och känn när hon drar iväg eller pitch rejält mot vinden och slå det mesta på höjd.

  2. Calle P Oct 26, 2009 Reply

    X99…

  3. Matthias Oct 26, 2009 Reply

    Melges 24, vm i tallin mm

  4. alex Oct 26, 2009 Reply

    Så omåttligt populär som x99an verkar va så förvånar det mig att man inte ser fler på kappseglingsbanan! Cruisar alla som äger 99or bara?
    Det är ju en fantastiskt rolig och kompetent båt så alla 99-ägare, ut på banan nästa sommar!

  5. Patrick L Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30 OD förstås. För en 500-hundring får du hem en bra båt inkl trailer och kan köpa nytt storsegel, ett par fockar och en spinnaker och så kan du uppgradera lite snören och block också om det behövs. Och så har du lite pengar över. Du åker trailar båten till Big Boat Challenge och Kieler Woche sedan tar du ditt IRC entypsbrev och seglar hem IRC RM på hemmaplan. Sedan har du en bra grund att stå på inför F30 Baltic Tour 2011. Strikt entyp, massor av speed, höjd och väldigt rolig segling.

    Enkelt val.

  6. Lasse Bergkvist Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30-enkelt val! Mvh Lasse Bergkvist

  7. Rob Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30, solklart. Mycket segling för pengarna. Det blir min nästa båt när familjekappseglaren säljs…

  8. Johan Oct 26, 2009 Reply

    Contrast 33 så får du med familjen också.

    X99 allför spartansk för familjen
    Farr 30…

    • Calle P Oct 27, 2009 Reply

      Vad är det som är spartanskt med en X99?
      Skillanden mot Contrasten är dörr till toan (Gissning) och sprayhood.

      Ibland säger familjen att dom saknar den “lyxen” från Compis 97an jag seglade innan. Men när jag frågar om vi skall byta tillbaka så värdesätter dom seglingsegenskaperna mycket höger än lyxen i C97an… Själv är jag ganska nöjd med både båt och familj :-)

  9. Leif Oct 26, 2009 Reply

    Måste väl bli en Nova!

  10. Alex Oct 26, 2009 Reply

    X-99 är ett helt OK alternativ. Men nu när jag själv har seglat BB10 1 sommar så faller faktiskt valet på den. Fördelen är att man har en heldel pengar över att lägga på pilsner och resor iom att den inte är riktigt lika dyr i inköp.

  11. Pelle P Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30, enkelt val.

    Tänk att ens X99 är på tapeten-backstag och bomhöjd som en e-jolle!!!
    Skämt åsido, 99:an står sig förbannat bra det är bara att erkänna!

  12. Emil Wiberg Oct 26, 2009 Reply

    Farr30.
    Sjukt prisvärd fullblods GP båt. Appellerar både jolleseglare, entypsfantaster och havskappseglingsrävar. Symetriska och assymetriska ballongsegel, upp till masttoppen eller bara till förstaget, du väljer.
    40fots prestanda på bara 30 fot och lägg till planing i stabil sjöbris. ca 6 mans besättning. Traila efter bilen som en express, segla på västkusten en helgen, traila och segla i på ostkusten andra helgen. Kan man bo i en express bor du bättre i en F30.
    Starkt växande klass i skandinavien/norra europa.

    F30 Baltic Tour 2011. Där avgörs det. “Som borta fast hemma”.

    • Pelle P Oct 26, 2009 Reply

      Tjenare Emil,

      F30 Baltic Tour 2011, vad e det?
      Låter spännande.

      Pelle P

  13. Jens L Oct 26, 2009 Reply

    3 solklara alternativ…
    X99 (been there, done that)
    Melges 24 (been there, done that)
    Farr 30 (återstår… )
    Vilket man väljer är lite beroende på vilken typ av racing man vill göra och vilken typ av seglingskänsla man söker…, men måste man nödvändigtvis kunna bo i båten så är bara X99:an ett alternativ. (å andra sidan finns ju hotell…!)

  14. Johan Oct 26, 2009 Reply

    Helt klart Melges 24

  15. Erik Barkefors Oct 26, 2009 Reply

    D2 650 från Marée Haute och Pierre Rollands penna. Kostar 37.200€ färdig i Frankrike och sen kommer segel och elektronik till. Borde gå att få ihop det. Pierre Rolland har just seglat in sitt eget ex på en 8:e plats på andra (3.100 nm) långa etappen på Transat 6,50.

    http://www.mareehaute.fr/index.php?option=com_content&task=view&id=36&Itemid=52

    • Team Hoffstedt Oct 26, 2009 Reply

      Håller helt med Erik!

      För att klara 500-gränsen kanske man får lägga ett bud på Pierre Rollands ex som lär anlända frankrike på lastfartyg innan nyår. Annars har jag sett en till D2 till salu inomhus på ett varv i La Rochelle. När jag var där guidade säljaren runt en spekulant. Vet dock inte vad han skulle ha för båten.

      Det är ju för övrigt samme Pierre Rolland som ritat Pogo 1 också. Men det var ju några år sen.

  16. Patrik Svensson Oct 26, 2009 Reply

    Fast frågan är om inte 600000 ligger närmare sanningen för en bra X-99.
    Men X-99 är ju en fantastisk båt att segla så kostnaden förtränger man när båten har kommit i sjön.
    Och lagom stor att hantera på våren när det skall slipas och målas.

    • Richard Domack Oct 26, 2009 Reply

      Man kan hitta en ok båt för 400 k. kr.

  17. henrik Oct 26, 2009 Reply

    X-102?

  18. PelleL Oct 26, 2009 Reply

    Jag instämmer med de som föreslår Farr 30. Väldigt mycket segling för pengarna. Enda tveksamheten är att det är svårt att göra resultat i respitseglingar annat än i lättvind. X99 är ju också en trevlig och prisvärd båt men jag tycker den känns lite “dated”.

  19. Gerhard Oct 26, 2009 Reply

    Självklart en ny Starbåt med trailer, kapell, extra mast och segelställ.
    Det behövs inte en massa besättning och du kan tävla på den högsta nivån över hela världen.
    Fast du klarar dej långt med en begagnad för halva priset, men en ny är alltid en ny.

  20. Calle P Oct 26, 2009 Reply

    Anledninge till att inte fler X99 syns på kappseglingsbanorna är att man begöver en 6-7 mans besättning med en vikt från ca 490 till 512 kg för att vara konkurrenskraftig.
    Känns dock som om F30 har samma problem.
    Hur många F30 kappseglar på västkusten? På TR var vi 10 stycken X99or

    Och en bra X99a får man för ca 400-450′ idag. Då räcker pengarna till lite segel osv.

    • L-B Gustafsson Oct 26, 2009 Reply

      Pratar vi 500k och bara racing (F30) eller skall familjen vilja följa med 1-2 veckor i skärgården och någon weekend?.
      Priset på en FC-10 ligger fortfarande 10-30% under, mer pengar till segel, en jämnårig X-99 men kan inte erbjuda den “berömda” entypsracingen däremot i mångas ögon en något bättre planlösning för familjen.

      /FC-10
      Team Cayenne Tern

    • Patrik Svensson Oct 26, 2009 Reply

      Du har nog rätt tyvärr, man kan nog få en X-99 för “bara” 400000 – 450000 om man prutar lite kanske.
      Andrahands-värdet verkar bli sämre och sämre. Kul för icke X-99 ägare, mer båt för pengarna…
      Finns mycket begagnade segel också.

  21. Seiltor Oct 26, 2009 Reply

    X-99 er det klare førstevalg om en også ønsker en båt som kan brukes utenom regatta. Samboern min digger båten og vi har vært tre uker på ferie med hele familien.. Racing på østkysten er også bra og en tur til Hankø Race Week i juni samler X-99′er for baneseilas!

    Farr 30 er nok det kuleste alternativet og med forsvarets 8 mannstelt og en multifuel har du bokomforten du trenger også…

  22. Bengt Oct 26, 2009 Reply

    Varför inte en JOD 35 med LYS 1,27. Har själv en av de tre som finns i Sverige. Inga backstag, hygglig att bo i. Går att hitta skapliga exemplar ute i Europa för c:a 350 000. Köp sedan segel för resten och du har en häftig båt!

  23. Patrick L Oct 26, 2009 Reply

    Tjenare PelleP,

    Under en tid är vi några som har haft en idé om att skapa en minivariant av Tour de France i länderna kring Östersjön med Sverige/Danmark som bas. Blandad havskappsegling i etapper om 30-240 M och så 4-6 publikvänliga banrace när man är i hamn.

    Detta har nu tagits upp med nordeuropeiska F30-ägare i en diskussion om vart klassen är på väg nu när italienska flottan minskar samtidigt som den nordeuropeiska ökar. Förslaget att köra en tourvariant (som kan skalas upp om intresset blir bra) har tagits emot väl och vi planerar nu att sjösätta en tour till säsongen 2011. Det som är klart i dagsläget är att det finns en finansiär som vill gå in och att vi skall diskutera upplägget vidare utifrån exponeringsmöjligheterna och vad seglarna i klassen vill ha.

    • Pelle P Oct 26, 2009 Reply

      Låter helt perfekt Patrik, vi på västkusten/GBG måste få ihop ett team!
      Är inte detta ett perfekt tillfälle för dom med Commodore Cup planer att köra detta först och se om besättningar/sponsorer mm klarar trycket??
      Kör hårt Patrik!! F30OD har länge varit en drömbåt och nu smulas argumenten MOT ett köp sönder ett efter ett…

  24. MN Oct 26, 2009 Reply

    Mumm 36 är kul

  25. MN Oct 26, 2009 Reply

    Eller kanske en ILC40

  26. Øystein S Oct 26, 2009 Reply

    Twostar 36

  27. Hansen Oct 26, 2009 Reply

    Köp min Kracer 30 så är det pengar över och segla nere i Europa på sjöarna.
    Då får man även vingar för pengarna………….

    • DICK Oct 26, 2009 Reply

      ÄR LILLKRACERN TILL SALU ?PRIS?

      • Hansen Oct 26, 2009 Reply

        Kommer att sättas ut till försäljning i vinter. Dock osäker på med vilken utrustning. Har extremt mycket grejor till henne som olika trailers, riggar och segel. Båten har stått inomhus ett år nu men det är i princip bara att rigga och köra.

  28. Author
    Peter Gustafsson Oct 26, 2009 Reply

    Time to vote!

    • L-B Gustafsson Oct 26, 2009 Reply

      Svårt att bara lägga en röst.

      Med kompisarna, Farr30
      Vid köksbordet, FC-10 / X-99

      Sen finns det ju lottodrömvinsten…

    • Richard Domack Oct 26, 2009 Reply

      En parameter tycker jag saknas i dessa enkäter.. Mest segling för pengarna är lite för diffust. Expempel: Skall det bara bedömas vad som är roligast att segla så vinner t ex Farr 30 över X-99. Skall bedömningen gälla hur roligt det är att delta i en klass över en hel säsong lokalt någonstans i landet (eller norden) så blir det tvärtom..

  29. Niklas Oct 26, 2009 Reply

    Nya Dehler 29 för 445 tusen inkl tysk moms…. Oslagbart alla dagar i veckan

    • PelleL Oct 26, 2009 Reply

      445 000 danska kr ja…..så med svensk moms blir det väl runt 640.000..fortfarande ett mycket pris men mer än 500.000

  30. CBN Oct 26, 2009 Reply

    Diva 35 naturligvis,,,,

  31. Claes Redin Oct 26, 2009 Reply

    Helt opartiskt…
    Beneteau First Class 10 (FC-10)
    “Retro sweet”

  32. För 500 000 får man inte bara en laser du får också en mkt kompetent seglare, träningsläger, världscuper, VM och EM och det blir garanterat pengar över. Det tror jag är flest seglingstimmar för pengarna iaf. Jag är förresten till salu:)

    • PelleL Oct 26, 2009 Reply

      tyvärr….Slaveri (eller snarare träldom) förbjöds i svensk lag 1337 så jag kan inte köpa dig…;-)

  33. BellatriX-99 Oct 26, 2009 Reply

    Vill bara bekräfta att det går alldeles utmärkt att hitta en snygg och frisk x-99 med fina segel för bra under 500 kkr. Har skaffat ny genua, vagn och instrument och inklusive trailertransport från Holland och hem håller jag mig under den halva miljonen. Seglat Göta Kanal med familjen, kappseglar med goda vänner i Öresund även om 2-handsrace, i stundtals friskt väder, från Lomma i somras var tufft med bara två ombord. Seglar ibland ensam på korta turer och när det är kvällsrace så hittar man lättare juniorer som vill följa med på en rolig båt än att de behöver sitta i tröga flytetyg. Visst måste man jobba med backstagen men handen på hjärtat vilket är roligast att köra, manuellt eller automat?
    Känslan att växla ner, gasa på och gå igenom några kurvor med en potent cabbe eller en automat med AC med klonk i dörrarna. Välj själv, mitt val är gjort!

  34. Jan-Olof Oct 26, 2009 Reply

    Känns skönt att höra din opartiska åsikt Claes… Sätter pengarna på en X99.. CB66 med extrasegel och träningstid (i varmare klimat) kunde också funka.

  35. Pär J Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30 tillhör de roligaste och mest utvecklande båtar jag seglat oavsett prisklass. Lagom storlek, inga tunga “oxiga” segel att hissa upp och ned. Sätt focken/ballongseglen och kör! Väl i hamn tar det inte mer än en kvart så är allt klart och man kan gå och ta sig en öl och ljuga lite. Man behöver inte heller vara livrädd för närkontakt med andra båtar, lite som med expressen – rallycross!
    Ett självklart val!

  36. Leino Oct 26, 2009 Reply

    JOD 35, Figaro1 eller Farr30 Både JOD o Figaro erbjuder ju boende såväl som bra segling även om nog Farr30 seglar häftigare.

  37. CB Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30 OD är det självklara och helt överlägsna valet. Även med dubbla budgeten hade valet varit Farr 30! Nån som vet var VM går 2010 respektive 2011? Brukar ju vara vartannat år USA och Europa men nu blev det ju inställt i Europa i år när båtklubben som skulle arrangera brann ner…

    • Patrick L Oct 27, 2009 Reply

      Hej CB,
      Klassen hade förra veckan val till ny styrelse där Deneen Demourkas blev ordförande. En av den nya styrelsens första uppgifter blir just att ta tag i mästerskapsfrågan. VM 2010 kommer att gå i Europa. Kiel och Cannes har biddat på detta VM men inget är klart ännu. Jag hoppas förstås på ett Farr 30 VM under Kieler Woche 2010.

      2011 kommer då VM att gå i USA, var är inte klart.

  38. Henke S Oct 26, 2009 Reply

    Jag sätter Farr 30 högst och skulle vilja likna den med 11MOD som jag haft förmånen att tävla med under sent 80-tal/tidigt 90-tal. Två fantastiska båtar som kompromisslöst är designade för en sak – prestandasegling – fina kryssegenskaper och adrennalinstinn undanvind när det brallar på. Absolut inga båtar att semestersegla i om man inte är lagd åt spartansk camping… Bägge båtarna är kompromisslösa i sin design och layout, vilket gör seglingen otroligt levande, givande men också krävande. Farr 30 begåvades med en backstagslös rigg vilket storasyster Mumm 36 också skulle ha fått i en MK 2 version om ägarna kunnat enas (liksom en mastheadspinnaker), ngt vi snöpligt fick erfara på Mumm a Mia när vi inverterade toppen.
    Så kan Team Orca och Letto få till ett par båtar till och de kan enas om hur entypsregeln bäst “anpassas” för Sverige/Scandinavien för att hålla nere kostnaderna, så är det bäst “bang for the adrenaline bucks” i en Farr 30.

  39. mattias allroth Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30´n ser förbannat skoj ut att segla så får man fatt i ett vettigt ex så kan man nog f-n ha jäkligt skoj i den för dom pengarna :)

  40. Andrej Oct 26, 2009 Reply

    För att få fart, mest seglingskänsla och rätt så gott om plats så Mumm 36. Tuff båt med tanke på åldern. Det är synd att det finns så få just nu…

  41. Dannibig Oct 26, 2009 Reply

    Farr 30 ser riktigt najs ut. Letto-gänget går ju ruskigt snabbt i alla väder här hemma i bukten. Jag har till och med sett den som badbåt utanför Tylösand så den funkar nog för det också :-)

    Hur mycket får man ge för en Farr 30 egentligen?

    /Dannibig

  42. Feffe Oct 26, 2009 Reply

    Jag skulle ha köpt en X99 fort som fanken innan frugan hinner säga kastruller, varmavatten och ugn. Det måste ju vara mycket båt för pengarna o man kan hitta en MK2 med volvomotor, stålram och bra segel för 500 papp.

    // F

    • Patrik Svensson Oct 27, 2009 Reply

      Har ugn i min X-99′a.
      Kräver sin man iochförsig om man vill hämta lasagnen under gång.

  43. Patrick L Oct 27, 2009 Reply

    Kul med så många positiva röster om Farr 30 i denna tråd. Det är verkligen en fantastisk båt och den är otroligt prisvärd nu när lågkonjunkturen har drivit ned priserna på racebåtar. Idag får du tag i en F30 för ca 35-40 000 EUR i Europa. De amerikanska båtarna ligger högre i pris. Just nu finns inte så många till salu på den öppna marknaden i Europa längre, men för den som är intresserad av så har jag också kontakt till ett par båtar som är till salu på den inofficiella marknaden, bl.a en italiensk VM-vinnare som aldrig har seglat Tour de France utan legat inomhus flera år och nu är till salu. Jag brukar också försöka hålla koll på marknaden och skriva om denna på min blogg eller på min mailinglista. Ni som är intresserade av klassen mailar mig på farr30_swe@me.com så lägger jag upp er på mailinglistan.

    Båtar till salu på Yachtworld just nu:

    http://se.yachtworld.com/core/listing/cache/searchResults.jsp?ftid=0&man=Mumm+30&slim=quick&searchtype=homepage&Ntk=boatsSV&hmid=0&sm=3&enid=0&cit=true&currencyid=1009&luom=127&resultsLayout=0

  44. Mats Oct 27, 2009 Reply

    Cayenne Int. :-)

  45. per andersson Oct 27, 2009 Reply

    Svårt att se något som slår Melges 24 om det kommer till bara kapsegling : )

  46. pnt Oct 27, 2009 Reply

    J/80 för min del. Kräver mindre besättning än de övriga och går till nöds att övernatta i.

  47. larsa Oct 27, 2009 Reply

    Ang F30 pris, åk till UK o shoppa en där, vår SEK är ju numera guld värt i UK.

    Efter ett antal 606 SM så varför inte 4st 606or, då kan du köra MR vid bryggan hemma på landstället o slåss mot fd OS seglare i norden på SM o NM.

  48. Tommy Oct 28, 2009 Reply

    F30 – uansett halser =)

  49. Author
    Peter Gustafsson Oct 28, 2009 Reply

    Farr 30 26% (151 votes)
    X-99 24% (144 votes)
    Melges 24 22% (130 votes)
    Mini 6.50 7% (40 votes)

    4 båtar som jag skulle kunna leva med… Tänk om antalet röster kunde omsättas i startfält :-)

  50. CB Oct 28, 2009 Reply

    5% gör verklighet av sin dröm och köper båt, är det ett realistiskt mål? Skulle 5% av alla som röstat på Farr 30 göra så är vi halvvägs mot sm-status och har nått kritisk massa (tror jag) för att klassen skulle börja växa av sig själv… Vad krävs?

    • Patrick L Oct 29, 2009 Reply

      CB,
      Min bild av vad som krävs är först och främst att några som funderar på att skaffa sig en F30 vågar göra slag i saken utan att “vänta på de andra”. Sedan behöver vi snacka ihop oss om var vi skall ha båtarna och vilka race vi skall segla så att vi maximerar utfallet så mycket som möjligt direkt. Mycket annat finns på plats. Vi har redan tillgång till både RIB och servicetrailer, vi kan snabbt engagera klasstränare och komma iväg på heta race som Big Boat Challenge redan i maj, Kieler Woche i juni.

      I St Petersburg har de ett givet ställe att vara på, så där gav det effekt när de första båtarna dök upp för tre år sedan och de blev snabbt 9 st! Vi har en lite speciell situation i Sverige eftersom kusten är väldigt lång och även i Stockholm är det splittrat med många båtklubbar och inga givna baser, så vi behöver enas om något. Jag har en idé om Nynäshamn som en mycket bra F30-bas. Det blåser nästan alltid bra, vi kan torrsätta båtarna med mast på och parkera bakom lås och bom, vi kan köra bana i viken direkt utanför klubbhuset samtidigt som det är nära ut till öppet vatten. Både klubben och klubbhuset är kanontrevliga, det går nu ny motorväg dit och även pendeltåg. Arrangerar vi race där finns hotell på simavstånd.

      Det skulle räcka med 3-4 båtar där så skulle det vara en mycket bra grund för framtiden. Men det finns såklart andra ställen också man kan tänka sig, t.ex. Saltis. Var man skulle vara på västkusten får de som bor där lista ut. Letto är baserade i Halmstad.

      Vi har möjligheten att bygga en klass som faktiskt kan bli en verklig rekryteringsbas där jolleungdomar kan gå vidare in i GP kölbåtssegling och få behålla både entypspulsen och prestandakänslan de är vana vid, samt få utväxling på förstklassigt besättningsarbete och inte riskera att bli “rail meat”. I den tour vi skissar på ingår att finansiera några båtar som skall besättas av ungdomar för att bygga en sådan brygga mellan jolle och kölbåt.

      Allt detta kan ske om bara några fler av oss som brinner för kappsegling också vågar skaffa en F30. Letto och Orca har plogat ett par säsonger nu, det är bara att hänga på. Lågkonjunkturen har drivit ned priserna på begbåtar 30-35% på två år. Det är svårt att tänka sig att det skall bli otroligt mycket billigare. Vi har i klassen redan tillgång till RIB, servicetrailer o.s.v. Blir vi fler så kan vi engagera klasstränare m.m och snabbt komma framåt i utvecklingen.

  51. Team Dehlerdoris Oct 28, 2009 Reply

    Hej, kan inte låta bli att delge den här, fast den kunde nog passa bättre i en annan priskategori.. Här kommer Norina;
    http://www.blocket.se/vastmanland/Norina_24338324.htm?ca=12&w=3
    Konstruerad av Brohäll för Oceansegling enligt R.O.R.C skriver http://www.sailguide.com
    StefanK

  52. Kent Persson Oct 28, 2009 Reply

    Hej

    Det var mycket prat om X 99.
    Har ni aldrig hört om Ylva ? Kolla med danskarna.
    Spöar lätt upp det mesta av dessa båtar som angivets i detta forum
    Mvh
    Kent

    • Ola Danielson Oct 28, 2009 Reply

      Kent, varför inte satsa på en Wasa 55, kan man nog klämma in i budget och vad jag hört går dom rätt bra gentemot ylvan. =)

      Mvh Ola

  53. Feffe Oct 28, 2009 Reply

    Eller så köper man två sprillans nya CB66 så kan frugan segla i den ena med barnen…

    20 båtar anmälda till Frostbite och tre på reservplats. Det verkar som om en god ide att lägga SM i December om man har problem att komma över 20 deltagande båtar ! :-)

    // F

  54. Niklas Lundberg Oct 28, 2009 Reply

    Inget flerskrovsalternativ?
    Jag måste nämna:

    Corsair Sprint 750 ny med kringutrusning och lull lull för tävlingar. Entyp.

    eller

    F28 begagnad få andra båtar.

  55. Author
    Peter Gustafsson Oct 29, 2009 Reply

    Just hur man bygger en fleet är en intressant diskussion. Patrick har ett bra tänk med Farr 30 i Nynäs, som borde kunna funka för de i Stockholmsområdet. Och då är det lättare för andra att transportera dit för race och träning. Kanske dags för informell träff kring detta på mässan?

    På samma sätt verkar Melges 24 ha fått fäste i Stenungsund med 6 båtar inför 2010. Jättekul! Och ser man hur norrmännen går på VM (Melleby spikade sista racet i natt före storheter som Larson, Hutchinson och italienarna) så vet man att det finns skarpt motstånd på nära håll…

  56. Hans Backman Oct 29, 2009 Reply

    Farr 30, en av de bästa segelbåtarna någonsin. Dessutom byggd i epoxi så de håller länge.

  57. Kent Persson Oct 29, 2009 Reply

    Ola

    Nu var det väl ingen som tidigare nämt Wasa 55 i sammanhanget Får du en Wasa 55 för under 500000 ?

    Mvh
    Kent

    • Ola Danielson Oct 29, 2009 Reply

      Det var väll ingen som hade nämnt Ylva innan dig heller =)
      Jag har sett wasa 55:or för under 500000, men det finns nog en del att önska på en sådan.

      Mvh Ola, ser fram emot fler tuffa fighter kommande sommar, gärna med gennacker.

  58. Per Oct 29, 2009 Reply

    X99 må være et bra valg? Disse selges nå i Norge for ca NOK 250-300.000.
    Om en da kjøper et nytt sett seil og en biltilhenger eller en liten lastebil for å frakte den på har du utstyr for en topp satsing!
    (I tillegg har du fått deg en sommerbolig!)

    Totalt kostnad < 500.000,-

  59. Janne E. Oct 29, 2009 Reply

    Jag tror oxå att X99 är ett bra val, troligtvis det bästa.
    En riktigt trevlig och bra båt många sätt…

    Vh. Janne E. X99 SWE22 Stino

  60. Pär Johansson Oct 29, 2009 Reply

    Är jäkligt sugen på en Farr 30! Men hur bygger man ett fleet? Är det så att alla väntar på att det skall komma någon båt till innan man själv köper med resultatet att ingen slår till? Det finns ju 9 st båtar vad jag hört i Ryssland, St Petersburg. Kan man göra ngt tillsammans med dem kanske + ett gäng svenska båtar som även drar till Danmark och Tyskland och seglar. Vore riktigt kul!

  61. Backe Oct 29, 2009 Reply

    Bara köp en Farr 30 man lever bara en gång!
    Ligg i framkant om Baltic sprint cup drar igång sommaren 2011!!!

    MVH
    Letto di Pletto

  62. Jesper Oct 29, 2009 Reply

    Jag gillar erat tänk! Speciellt den biten om att finansiera en ungdomsbåt… ;)
    Såg en f30 i saltis tidigare idag, såg hur sweeeeeet ut som helst.

    För 500k kan ni förövrigt säkert köpa hela laserlanslaget, och lite där till! :)

  63. MiniMe Oct 30, 2009 Reply

    en Corby 33 som den här?

    http://yachts.apolloduck.com/feature.phtml?id=112271

    det går säkerligen att pruta så att priset hamnar under 500k SEK.

  64. Claes Redin Oct 30, 2009 Reply

    Kite-Cam !!!
    När jag av en händelse (och fortfarande helt opartiskt) stötte på följande videoklipp tyckte jag det kunde passa här då intresset för att filma ökar. Kite-Cam verkar vara grejen. Att sedan man får se en FC10:a i Alaskas fina natur gör det inte sämre. Kolla in:
    http://www.youtube.com/watch?v=fmAlNCQImUI

  65. Backe Oct 30, 2009 Reply

    Känns kanske inte kanon att seglen är från 2003

  66. Håkan Stenholm Nov 1, 2009 Reply

    Absolut en gammal trä Drake , ruffad eller kappad spelar ingen roll . Fantastisk segelbåt.

  67. Mikael Nov 11, 2009 Reply

    Drake, vem skrev det… Seglar långsamt i lätt vind o platt vatten och “stompar” i sjö.. Enda orsaken till att klassen lever är väl att kungar o rikemansbarn av någon underlig anledning valt att segla just den båten.. Seglar illa gör den i alla fall.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>