Mest segling för pengarna | 100.000:-

Jag har ju fått en del skit för att jag haussar båtar som alla inte har råd med… Precis som TopGear dreglar över nya Koenigsegg. Och då brukar det heta att “min båt ger i alla fall mest segling för pengarna”…

Så under några olika rubriker skall vi hjälpa de villrådiga med vad man skall satsa på om man har en viss budget (typ 20.000, 100.000, 500.000 eller 3 Mkr).

Så vi börjar med nåt enkelt. För 100.000:- skall ni ställa en båt på startlinjen på ett par kul race 2010. Blir det en Kravellkoster, cruising-Express, X-79 eller en tokhottad 707 med nya segel? Eller något annat spännande? Och vilket meck ger mest sedan mest för pengarna?

110 Comments

  1. Erik J Oct 20, 2009 Reply

    En buget? Vadå budget?
    En Express eller X-79 til < 100k behöver kött på railen. 5 race inkl. GT till köttet har dubblat priset ;-)
    Köp en träfolka; lägg käringen på fördäck; frid i sittbrunnen………

  2. Erik Barkefors Oct 20, 2009 Reply

    Det blir en Triss Norlin med nya segel, Dyform, dynemafall och lite annat godis som t ex vridbar sjökortsplotter i nedgångsluckan. Pengarna räcker till en trailer så det kan bli seglingar även på annat håll.

    • Patrick L Oct 20, 2009 Reply

      Helt klart en 505:a i vettigt raceskick med OK segel och snören.

  3. Mattias Heiding Oct 20, 2009 Reply

    606

  4. En som funderar..... Oct 20, 2009 Reply

    Ja ibland funderar man över situationen….

    Skall köpa en ny stor i vinter. Den kostar nästan lika mycket som de båtar ni pratar om ovan – helt sjukt egentligen! ..o.ch det är skattade, intjänade pengar det skall tas av…. huuu

  5. Jakob Oct 20, 2009 Reply

    En J/24 och seglat VM i Malmö nästa sommar! Lite sent med kval kanske…
    ORCi/IRC/Handikapp i all ära men entyps är ju något helt annat!
    H-båtarna samlar också stora fält, klart mer känsla i en J/24 dock.

    • Du får nog inte en konkurrenskraftig H-båt för under 100-lappen. J-24 få du nog komplettera med segel och då hamnar du över.
      En sönderborrad Express med halva kölen uppspacklad kan man kanske hitta. :-)

  6. Niclas Oct 20, 2009 Reply

    Elvström 717 + nytt ställ. Man kanske inte vinner så mycket under LYS (där är nog 707an bättre), men man får jäkligt kul segling!

  7. Author
    Peter Gustafsson Oct 20, 2009 Reply

    Bra om ni med insyn lägger med en gissad budget. Nu har ni chansen att ge folk lite ledtrådar :-)

    606. Köper man en färdigfixad (kostar) eller renoverar upp (kostar)?

    J/24. Är man konkurrenskraftig på VM med den här?
    http://www.blocket.se/halland/J_24_swe_104_23703274.htm?ca=15&w=3&last=1
    Eller var hittar man bästa dealen på en sån? Utomlands?

    • Jakob Oct 20, 2009 Reply

      Har några vänner som kikat på just den båten, i mina ögon är man konkurrenskraftig (kanske inte etta dock, men med ett fält på ≈80 båtar så har man ju inte en chans med tanke på den “ringa” träning det hinns med innan 13-20 augusti om båten så var ny! Så flaskhalsen är nog snarare besättning)

      Själv seglar jag en båt från -83 med för året nytt krysställ och övrigt OK uppdaterad med utrustning(fall,block, tamp etc). Seglade med skandinaviska eliten i kvalen nu under året och det var helt klart kontakt! Givetvis en vis skillnad i placeringar (bla Ooptimerad köl/roder men största nackdelen får ändå anses vara besättning!) men ändå tight racing.
      Och det är även denna båten som vi ska segla i VM nästa sommar! Förhoppningsvis med nytt roder/optimerad köl.

      Så det korta svaret är definitivt: JA!

    • Bästa dealen på en J-24 är nog efter VM eller EM då man köper loss någon båt från seglarna som byter upp sig till en av de nybyggda charterbåtarna som använts på mästerskapet.

  8. Author
    Peter Gustafsson Oct 20, 2009 Reply

    Låter som vilken sifferkombination som helst funkar; 505, 606, 707, 717, 806 :-)

  9. Jonas Oct 20, 2009 Reply

    Formula 18.
    En säsong med
    http://www.krograiden.se/
    och http://www.f18worlds2009.com/204

    är svår att slå! Pure Happiness!

    • Mackan L Oct 20, 2009 Reply

      Word

  10. Bosse Oct 20, 2009 Reply

    Man får nog vara snävare i definitionen än “mest segling” kanske, annars kul ämne Peter!

    Är det renodlad bankappsegling med spinn och allt är C55 ett bra alternativ, eller CB66 ( fast lite dyr). Bägge samlar hyfsade startfält året om (tänker på Frostbite). Skall det gå att sova över i båten faller dessa, då passar kanske H-båt eller Express är bättre.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 20, 2009 Reply

      Bra förslag allihop Bosse; men jag tror de är svåra att få in under 100.000:- med bra segel på?

      Men det är ju inte mycket man behöver lägga till. Och Express eller H-båtar håller ju värdet bra…

      Vad skulle du tippa på att en SM-klar Express skulle gå loss på?

      • PelleL Oct 20, 2009 Reply

        Det såldes en bra express nyligen med trailer och ett ställ oanvända segel nyligen för 170′ så där ligger det väl…

  11. PelleL Oct 20, 2009 Reply

    För 100.000 köper man, om man har lite tålamod, en 606 byggd på 90-talet och ett ställ nya segel. Äldre bra båtar brukar gå för 40-50′ och vrak från 10′. En ny innermodul går att bygga för 20′ men de flesta lägger nog mer. En ny rigg går på ca. 25′ liksom ett nytt ställ.

  12. Erik Oct 20, 2009 Reply

    Något för den händige:
    http://www.blocket.se/stockholm/Snabbseglare_24074538.htm?ca=9&w=3
    Nya segel, kolfiber och titan för 75′.
    Vad kan den få/ha för LYS?

  13. seilTor Oct 20, 2009 Reply

    Hva med en Banner 28 mk2 :) Dansk flyvepapp er svært morsom både i regatta og på tur om man har rette innstillingen… i Norge ca 85000 NOK.

  14. Calle P Oct 20, 2009 Reply

    Kan du vara lite mer precis Peter. Menar du att säsongen skall kosta 100.000 (Köpa båt, träna, lite nya prylar, Lite kappsegling och sedan sälja) eller bara köpa något för 100.000 behålla båten x antal år och kappsegla med den?
    Det fanns tidigare en diskussion vad olika båttyper kostar att kappsegla per år.
    Två veckor kappsegling i norge inklusive VM för Exilia gick på ca 8500 per person inklusive boende, fest, transport, segel och slitage

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 20, 2009 Reply

      Skumpan på Aker Brygge är inte med i budgeten…

      Du har ingen båt, men ett kuvert med 100.000:-

      Köper båt + segel + riggfix + bottenfärg + dekal-trim + mätbrev + whatever = max 100.000:- när du seglar ut till din första start för säsongen…

  15. Per Oct 20, 2009 Reply

    Upplevelse och fart: A-Cat

  16. Fredrik Lönegren Oct 21, 2009 Reply

    För spannet 25-140tkr kan ni bli ägare till en bra DN isjakt. Säsongen är snart här, så slipper ni vänta till i vår. För 25′ så är det mest crusing och njuta av fartens tjusning. Ett segel och en omgång medar (troligen en mjukmast).

    Om man vill hävda sig så är det ett koncept för 50-80′ Då skall det ingå förutom själva kroppen.
    – bra kapell för transport på biltaket
    – tvärplanka anpassad för din vikt
    – nyare glasfiber/ kolfibermast
    – minst två nyare segel
    – aluboom med bra block och skot
    – flera medar för olika förhållanden, snö, mjukis, snöhögar, blankis mm
    (2 styrmedar och 6 sidomedar)

    Med denna isjakt skulle många vara nöjda. Självklart så vinner du inte SM, men det kanske beror på dig.

  17. fills Oct 21, 2009 Reply

    En Moth så klart 50000 SEK för en beg, flygbiljett till Dubai VM 2010 8000 SEK

    http://mothforsale.free.fr/index.php?option=com_adsmanager&page=show_category&catid=1&text_search=&order=0&expand=0&Itemid=0

  18. Gunnar Oct 21, 2009 Reply

    _Int 11:a, lys 1.32, pris ca 110-150kkr

  19. knoll Oct 21, 2009 Reply

    505, VM i Danmark neste år(100+ båtar),kieler woche med 60-100 båtar på startlinjen..
    och det är gäng som seglar ganska aktivt i GBG.
    100 000:- får du en bra båt med segel, dock kanske köpa den i danmark/tyskland/England/Finland (större marknad)

  20. Stefan Peterson Oct 21, 2009 Reply

    606 skulle bli min satsning. En hygglig båt och fina segel fixas på 100 000:- och då kan vi segla både entyp och SRS i insjöar och på havet.

    Stefan

  21. Martin Oct 21, 2009 Reply

    Nästan skrämmande att så få föreslagit F18 (formula 18)
    10knop på kryssen och 17 knop på undanvinden, normal segling i 6-8m/s
    En Hobicat Tiger (mäter in som F18) kostar från 60.000:- från tidigt 2000-tal.
    Ett nytt ställ med stor, fock o gennaker kostar ca 35.000:-

    Saken är klar! SM samlar ca 30 båtar, du kan vara först runt på massa Ö-runt seglingar och VM går i Frankrike med ca 170 båtar! Vad slår den kombinationen?

    Mvh
    Martin Strandberg

    • Jonas F Oct 22, 2009 Reply

      Word!
      / Silverräven på Swe 50

  22. Author
    Peter Gustafsson Oct 21, 2009 Reply

    Många bra och roliga förslag!

    Måste vi ha en omröstning sedan?

  23. Björn Oct 21, 2009 Reply

    inte helt otippat handlar man en IOD för 150 000:- visserligen träskrov men annars allt i toppskick. största. enda klassiska båten som har VM status. segla bermuda race week. bor gör man gratis när man är utomlands. behöver inte ta med båten. arrangerande flotta ställer upp med det, måste ju kvala in förstås, men chansen finns alltid. Hankö Race week 15 + båtar på linjen. största entypsklassen i STSS varje torsdag.. plast båtar finns och byggs även nya.

  24. Thomas Oct 21, 2009 Reply

    F18 bör helt klart ge mest fart för under 100kSek. Säkert också mycket segling och lite meck och samtidigt en bra reklamplats för sponsorer.

  25. Richard Oct 21, 2009 Reply

    En vecka på Lanzarote.

  26. Gerhard Oct 21, 2009 Reply

    Börja segla Starbåt.
    Utan tvekan den klassen som har högst status i världen. Massor av seglingar i Sverige och utomlands. Du köper en vass båt och trailer som tar dig högt upp i resultatlistorna för runt 100 000:- om du kan segla!
    Du kan hitta hyffsade båtar från 65 000:- och det finns massor av begagnade segel att köpa för en billig peng, så det är bara att börja.

  27. o Oct 21, 2009 Reply

    fem folkbåtar till närmsta båtklubb som inte är gkss till traktens ungdomar att börja segla kölbåt i. Eller 606, eller nån annan kölbåt man kan få loss för sisådär 20.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 21, 2009 Reply

      20.000:- blir nästa veckas utmaning :-)

    • Det måste finnas åldersgräns för att få kallas ungdom. :-)
      Ungdomar i Folkbåt är nog mellan 50-55 år gamla.

      /Anders

  28. Peter Oct 21, 2009 Reply

    Jamen, en e-låda då? Klassisk segling med mycket fart och upplevelser! Ett par riktigt fina med fina segel och allt bjöds nyss ut på blocket för 65-80 papp!

  29. Stefan G Oct 21, 2009 Reply

    M22 + Laser. Då ingår nya segel till M22:an och ett landslagsbeggat segel till Lasern.

    SM + några småseglingar och semester med M22:an, kvällskör med Lasern. Funkar för mig. Baksidan är väl träbåtsbestyren….

  30. o Oct 21, 2009 Reply

    jag skrev fem båtar á 20 papp. det är mycket segling för pengarna. tävling i entyp direkt liksom.

  31. Clifford Oct 21, 2009 Reply

    En beg 2,4 som komplement till vardagsseglingen. Ger bra möjligheter till att träna starter, rundningar och taktik. enda nackdelen är att man måste köpa hinkvis med små jävla Harkenblock.

  32. En slörspinnaker och en lätt/mellan fock till befintliga Grynet, VHF/AIS, diesel till transporter vindfattiga sommarnätter, lite säkerhetsutrustning och anmälningsavgifter. Sedan var pengarna slut.
    Fan jag börjar redan längta och masten är bara nermonterad. :-)

  33. Author
    Peter Gustafsson Oct 21, 2009 Reply

    B&R 23 = LYS 1.33

  34. Team Dehlerdoris Oct 21, 2009 Reply

    Jag tycker J-24 som många andra. Internationell klass, trailerbar båt som ger möjlighet till utlandsäventyr. Var själv i Japan på VM 1985(!) skitkul båt, tuff klass med stora möjligheter. Trång men ändå beboelig. Funkar som semesterbåt när det är “gött väder”.
    H-båt kan också funka, fast inte utanför Norden.
    Vill man hålla sig inom landet o segla LYS-raket så finns ju alltid Triss Norlin som ErikB skrev…
    707, Banner 28 eller 717 är också bra alternativ för den som vill segla fort.

    • H-båt är stark i Tyskland, Schweiz, Österrike, Holland och sen finns det spridda skurar i Belgien och Storbrittanien. I övrigt har du rätt.
      Håller med om J-24. Som arrangör ser det ut att vara en de tightaste klasserna. Ett fantastiskt arbete gjordes i förbundet med att samla ihop båtar till Swedish Open i Malmö. Många tjejer seglar mixat i klassen vilket ger en trevlig atmosfär. Nordborna har tyvärr alldeles för sent förstått att de måste kvala till VM i världens mest spridda kölbåtsklass.
      Lite som med Yngling -klassen som också är en fantastiskt socialt gäng. Mycket positivism i Kalmar i somras.
      J-24 Worlds 2010 i Malmö Segel Sällskap, där fler seglar mer.

  35. Johan Oct 21, 2009 Reply

    Mest segling för pengarna borde vara en långsam koster, tar en evighet att segla.

  36. Dannibig Oct 21, 2009 Reply

    En Express givetvis! Stor SM-klass med sjukt stark konkurrens. Riktigt bebolig för cruising och snabb och fin :-)

  37. Erik Barkefors Oct 21, 2009 Reply

    En Cirrus F18 katta från 2003 med “uppdaterade segel” för 70-tusen. Då räcker pengarna till varsin torrdräkt, en GPS och ett par bra paddlar inför Archipelago 2010.

    http://www.katamaranspecialisten.se/product_info.php?products_id=280

  38. Mats Thelin Oct 21, 2009 Reply

    En Hunter 707 från England kan vara ett kul alternativ.
    Man blir troligtvis ensam i sverige, men som en liten J80 men till en tredje del av priset.

    http://www.rightboat.com/Hunter-707/boat-12055247/

    Borde vara kappseglingsklar för 100 000 SEK

  39. Ludvig X-35 Oct 21, 2009 Reply

    För 100.000 skulle jag köpa mig en express.

  40. Martin Oct 21, 2009 Reply

    707:ans storebror Dominant Race med nytt segelställ borde landa på 90′-100′.

  41. Mats Bosson Oct 21, 2009 Reply

    Mest segling : Köp någon långfärdsutrustad båt i västindien (ballad vega b31 eller vad som ) och segla hem den (vill du tävla finns det ett race som går från USA till Asorerna)
    Jag tror att detta i alla fall ger mest sjömil för pengarna.

  42. Kalle Oct 21, 2009 Reply

    IC kanot, Skulle jag se som det självklara valet! Att plana på kryssen i 10-12 knop måste väll ändå anses som rätt mycket utdelning för investerad krona! När man sen dra iväg på slören i 20 så sittande på sin planka 2 meter bredvid kanoten och ser centerbordet i motljus under skrovet. Så är det faktiskt svårt att sluta njuta. Kan tänka mig att sälja min engelskbyggda kolfiber /mahogny kanot för 30 papp. Så jag kan bygga en smalare och snabbare till våren!

    Ut och häng! Kalle!

    • Leino Oct 21, 2009 Reply

      Låter störtskönt ;-)
      Kattamaraner F18, Tornado, A-cat funkar oxå ;-)

  43. Fredrik Oct 21, 2009 Reply

    Min F18 för 90´ bästa svenska båt på VM. Trailerbar lite besättning många race i olika former samt fartfylld segling. 0709391204

  44. Hasse Malmsten Oct 21, 2009 Reply

    Tvåfyran är ett ekonomiskt alternativ. Bra beg båt för 30-50k, ett ställ nya segel runt 10k.
    Trots sin litenhet minst lika spännande och intressant att segla som “stora” båtar.
    Är du sugen att prova kan du höra av dig till mig på 0738-226601.
    Vi seglar i Långedrag i helgen.

    Hasse/SWE 335

  45. Lasse Oct 21, 2009 Reply

    Håller med om förslaget Moth (http://swemoth.snabber.se/) ovan. Nybörjarens absolut sista val men en utmaning för den erfarne. Har drömt om en några år, men när familjen fick bestämma blev det något större å tyngre, men en dag…

  46. Sillstryparn Oct 21, 2009 Reply

    Skulle satsa på LYS och då gärna på någon båt som mäter förmånligt.
    Tror det skulle bli en IW 26 “lill-scampi”, som är en riktig mordvinnare på LYS (dubbelspridarriggversionen). Man får en för 30-40k. Skulle lätta båten invändigt (utan att gå utanför LYS-reglementet), fixa bottenfinishen och investera i ett bra ställ (kanske får man nöja sig med fock, stor & spinnare för att klara budgeten).

  47. Micke Oct 21, 2009 Reply

    Som expresseglare borde man säga express men kan man vindsurfa också så skulle jag nog köpa mig en utrustning för 20 papp och sedan segla med ett leende på läpparna så fort det blåser över 8m/s… Blåser det under 8 är expressen en njutning..

  48. Calle P Oct 21, 2009 Reply

    F18 är bästa förslaget hittils :-)

  49. Feffe Oct 21, 2009 Reply

    Expressen är ju mycket båt för pengarna men ska man enbart se till seglingsupplevelse skulle jag nog välja en Tornado, F18 eller kanske en Starbåt.
    // F

  50. 4 stycken Soling till matchracing träning. Världens billigaste och bästa match race båt. Man får en hel fleet för 100 000. Betydligt roligare än Folkbåt.
    Ändrar man sig sen och vill köra fleet race så är övergången enkel till H-båt. seglas ganska lika. :-)

  51. Patrick L Oct 21, 2009 Reply

    Man får 100 fina Optimister också att ge bort till de närmsta 10 klubbarna… Eller…? Är det inte EN båt man skall köpa så kanske vi kan täcka in 25 000:- båtarna under en annan rubrik?

    505 eller F18 är frågan för min del. Kanske Laser kvalar in också eller de är “för billiga”?

  52. Bosse Oct 21, 2009 Reply

    Tror Du har rätt Peter, en Express för 100.000 vinner man nog inte SM med. Man får nog lägga på ett par 10tusen lappar för en potent skuta.

    Men, är inte ambitionen topp 10 på SM, utan kunna slåss på klubbnivå räcker 100.000 för en Express.
    Första året, innan man blir permanent biten…..

    Samma skillnad/likhet gäller väl för nästa alla ovan nämda båtar beroende på amibtionsnivå. En trailer 30TSEK, ett segelställ 35 TSEK, Tacktick 7TSEK, köljobb 5TSEK Harken Carbo 5TSEK, snören 5TSEK osv

  53. BD fisken Oct 21, 2009 Reply

    100 000 kr. räcker lätt till minst tio st. Isabella isjakter. Bygg, dela ut till kompisarna och kör sedan utav bara h-e. Mer fart och fläkt för pengarna fås icke! Dåligt med is? No problems, det blir pengar över för flera vintrars biltransporter upp till Norrland och hem igen om man bor taskigt til…;-)

  54. Torgeir Oct 21, 2009 Reply

    Hyra en J/109 for en helg :-)

  55. Peter Oct 21, 2009 Reply

    Är det några F18 som seglar på västkusten?

  56. pnt Oct 21, 2009 Reply

    Beror ju till viss del på vad det finns för båtar i övrigt där man seglar, alltid kul att kunna jämföra sig med nån i likadan båt, oberoende om det är exempelvis IF eller 707 vi snackar om. Se där – två förslag, annars kan man ju få en Comfort 26 för en billig penning och köpa segel för resten av pengarna, en mycket trevlig båt.

  57. Sven Gester Oct 21, 2009 Reply

    Du får en kanon fin IOM för 20′. Inga problem med transport in i bagagen bara och iväg. 10-15 starter på en dag.
    grss.se, srss.se, enmeter.se

  58. MiniMe Oct 21, 2009 Reply

    mini-compis är också en trevligt kandidat för under 100k och då kan man räknar in ett nytt ställ segel.

  59. Author
    Peter Gustafsson Oct 22, 2009 Reply

    Dags att rösta :-)

  60. Sam V Oct 22, 2009 Reply

    Om mycket segling inkluderar både race- och övernattningsmöjligheter finns som föreslagits ovan:
    Entyp sunkig Express eller H-båt
    LYS Dominant Race eller Banner 28, möjligen 707

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 22, 2009 Reply

      Människor funkar ju olika, men jag skulle nog inte tycka det var kul att åka omkring med halvkassa segel eller tråkig köl i en skarp entypsklass (som Express eller H-båt).

      Minns Mattias Rahm i familjens Express på Express-SM 1997 i Tanum. Han vann varenda start, men sedan var det kört. Serien blev 44-40-51-54…

      “Don’t bring a knife to a gunfight” :-)

      • Sam V Oct 22, 2009 Reply

        True, vill man segla entyp så satsa på en konkurrenskraftig 606:a och en fin supstuga istället :-)

      • Sam V Oct 22, 2009 Reply

        True, vill man vara konkurrenskraftig i entyp så satsa på en hyfsad 606:a och en fin supstuga istället :-)

  61. Thomas Oct 22, 2009 Reply

    #Peter,
    Vi har precis köpt hem en F18 som vi kommer att träna med i Göteborgsområdet. Vad jag förstår skall det väl dessutom bli en Västkustraid även i år och prognosen är mer än 10 deltagare.
    //Thomas

  62. Bosse Oct 22, 2009 Reply

    Att kunna ha en serie som Mattias Rahm hade 1997 ( 44-40-51-54 ) är väl en parameter som kan vara viktig för mest bang for the buck.

    Det är väl 606, C-55 och Express som drar relativt hyfsade SM startfält.

    Det är väl egentligen tre nivåer på “mest segling för pengarna”:
    1 segla på kul basis ( inte träna)
    2 segla skarpt på regional basis (träna ibland, schyssta grejer)
    3 segla för att vinna SM (medvetet kompetent besättning o båt)

  63. Leif Oct 22, 2009 Reply

    49:er ca 60- 70000 kr begagnat + nya segel
    Lys 1.70
    Svårt att slå…

  64. Mr G Oct 22, 2009 Reply

    Ni kan köpa en fin 49:er från 2002 på blocket för 55 000:- med som det verkar OK segel och allt.
    Måste vara super billigt.

  65. Tobias Oct 24, 2009 Reply

    Snipe är det givna valet, för 100 000:- får ni en ny båt från SKIPPER Snipe. Ni slipper dessutom ragga nån stor besättning och har kommande år chans att kvala till EM i Norge 2010 samt VM i Danmark 2011.

  66. mattias allroth Oct 24, 2009 Reply

    Snipe ?????

    E du toppad eller ?
    När hörde man om ett race i snipe senast och när var det några bra seglare i den klassen ? 1982 eller ??

  67. Lars S Oct 25, 2009 Reply

    Mattias, fråga Torben Grael och andra hyfsade snipeseglare….

  68. SWE757 Oct 25, 2009 Reply

    Tror starkt på F18. Senior-SM klass även 2010, West coast raid (Archipelago raid fast på Västkusten?) och klassen på stark frammarsch i Norge borde vara en bra grund för att klassen får starkt fäste även på västkusten.

  69. Bosse Oct 25, 2009 Reply

    Expressen verkar vara poppis i omröstningen!

  70. Martin Oct 25, 2009 Reply

    Allroth har koll på den svenska plaskdammen men inte i ett internationellt perspektiv!!
    Snipe är en mycket tuff klass.

  71. Björn Oct 25, 2009 Reply

    Snipen måste ha mycket att erbjuda med eftersom den är grymt stor internationellt år efter år. Ser att guldmedaljören i Starbåts VM, Szabo, kom 9:a på Snipe VM, och då är han ändå en mycket rutinerad Snipeseglare och ansvarig för Snipe på Qvantum.

    Kanske är det den internationella konkurrensen som gör att få vågar segla Snipe och andra internationella klasser på hemmaplan. Varför kör vi i Sverige med egna båttyper som C55, CB66, Express eller 606, och inte med båtar som det seglas med internationellt? Det är synd för de som är riktigt bra att inte få möjlighet att mäta sig mot internationell konkurrens. Är det likadant i andra länder att det seglas mycket inhemska båttyper, någon som vet?

  72. Bengt Oct 26, 2009 Reply

    707 eller Dominant Race är bästa alternativ under 100 000 för att segla LYS-seglingar. Båtar som var långt före sin tid när dom kom och ger härlig seglingsupplevelse till ringa kostnad!

  73. Tomas Berg Oct 26, 2009 Reply

    Snipe is the shit!

    Håller med Tobias, Lars, Martin och Björn om detta. Du får en bra begagnad båt för runt 50′ , och en ny för runt 100′. Nytt segelställ kostar c:a 10-12′. I en Snipe får du möjlighet att segla mot internationella “rock stars” på EM 2010 i Norge och VM 2011 i Denmark.

    Vi ses!

  74. Andrej Oct 26, 2009 Reply

    Ett hett förslag om man är ute efter fartupplevelse är F18. Men vill man kunna vända på en femöring och kryssa bra så är alternativet 505. Till skillnad från 49:ern går den också att segla i de flesta vindstyrkorna. Alltså: mest flexibel, snabb och kraftfull är 505. Om man vill ha den typen av upplevelse alltså…

  75. JANNE Oct 3, 2010 Reply

    HUNTER 707!!!

    Vad vet ni om denna? Något att segla med på Västkustens lysrace??

    • Erik Barkefors Oct 3, 2010 Reply

      Stor klass under Cowes week och liknande. Verkar lättbroachad men annars riktigt kul. Ska du köpa båt i UK så räkna med att de är hårt seglade och att det syns.

  76. JANNE Oct 4, 2010 Reply

    Kan den jämföras med någon båt som är mer bekant här i Sverige?? Vad kan den tänkas få för lystal??

    • Expressen Oct 4, 2010 Reply

      Otroligt kul båt att segla! Den planar, är lättseglad och sjövärdig. Huntern är mycket snabb, så den kanske skulle hamna mellan en 707 och en 717 i LYS.
      Klassen i England väl jämföras med Expressklassen i Sverige – en gammal favorit med 50+ båtar på Nationals. Vet inte om inte Laser SB3 har tagit över lite eller helt. SB3an är ju också en riktig pang båt!

  77. JANNE Oct 4, 2010 Reply

    Tack ni som svarat. Verkar som att denna båt är mer eller mindre helt okänd här i Sverige då sidans alla experter är ovanligt tysta. Brukar ju hagla åsikter här annars. :)

  78. JANNE Oct 4, 2010 Reply

    Så sant. Jag ger mig till tåls. Väntar med spänning på experternas utlåtande.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.