Linjett 34 | bilder

linjett34_1132.JPG
Nu seglar Linjett 34. Några av oss blev lite osäkra när det pusslades i plast i vintras. Vi får se dem på Roslagen Sea Race och Gotland Runt. Spännande.

linjett34_1076.JPG
En del snygga lösningar. Notera rorsmans plats och placeringen av autopiloten under aktertoften.

linjett34_1186.JPG


linjett34_1064.JPG

linjett34_1065.JPG

linjett34_1067.JPG

linjett34_1071.JPG

linjett34_1072.JPG

linjett34_1089.JPG

linjett34_1091.JPG

linjett34_1104.JPG

linjett34_1130.JPG

linjett34_1149.JPG

linjett34_1153.JPG

linjett34_1179.JPG

35 Comments

  1. Anders Eriksson May 11, 2010 Reply

    Snygg båt, snyggt med rorkult och placering av autopiloten, bra rorsmansplats, mycket ljusinsläpp i salongen, rejäl pushpit att hänga grejor på. Men jag har svårt att gilla storskotskena på rufftaket, avsaknad av fall/spinnakervinschar på taket, Andersenwinschar som inte håller tampar mindre än 16mm, 40 fall/skot/trimtampar bak hos rorsman med omöjlig vinkel att handdra i rätt riktning = bakåt. Hur jobbar man med storen? Hur trimmar man spinnaren? Funkar vare sig med full besättning eller short-handed, men kanske för narrow-minded. Sweet? Not!

  2. Anders May 11, 2010 Reply

    Det funkar om man har rejäla seglarhandskar(Typ de gasten har:-))

  3. Team styrbord May 11, 2010 Reply

    Ser ut som en typisk svensk båt, snygg och trevlig. Skulle kunna varit byggd på 80 talet.

  4. Nordh-O.S.T.en May 11, 2010 Reply

    Det är lite märkligt (eller typiskt kanske) att denna nyhet finns först på Blur, Tangosailing och Linjettförbundet (när jag googlar på Linjett 34). Inget på Linjettvarvets egen hemsida http://www.rosattravarv.se. Där är senaste inlägget från 10e augusti 2009.

    //Tomas

    • Fab5 May 11, 2010 Reply

      fast just det varvet har ju en förmåga att nå ut rätt bra till sin målgrupp även utan Web 2.0 satsningar (eller marknadsföring i någon traditionell bemärkelse heller för den delen) – kölista för leverans av 34:an till nästa sommar…

      Linjett kör sitt eget race as usual. Take it or leave it säger Mats med ett leende och klättrar in i nästa plugg med tumstock och tigersåg i händerna.

  5. Anders May 11, 2010 Reply

    Den båten ser 30 år gammal ut redan från start. Får man löständer med på köpet?

  6. Mike May 11, 2010 Reply

    Skönt att någon går sin egen väg och levererar båtar som är användbara även i skärgården, dessutom seglar dom ruggigt fint, behöver alltså inte se ut som ett strykjärn för att kunna segla..

    • F424 May 11, 2010 Reply

      Håller med.
      Mycket trevligare än t.ex. Elan 350!

  7. Finnngulf May 11, 2010 Reply

    Anderss denna båt har ett fantastiskt andrahandsvärde om 5-20 år får tillbaka pengarna. Gissa vad en Elan 350 är värd med chines och dubbla roder.

    Linjetten fungerar även att segla med i skärgården sluttande för och ett modert djupgående.

  8. Ola May 11, 2010 Reply

    Intressanta kommentarer.
    Dom negativa låter mest som dom kommer från kappseglare.
    Är och har inte Linjetterna alltid varit lite finare båtar för familjer med barn?
    Det känns som att kappseglare väljer något annat.
    Tycker det är sällan jag hör rallyförare gnälla över V-70. Den är ju inte ens intressant i deras syfte, men grym för en barnfamilj med barnvagnar.
    Vore jobbigt för mig om alla bilar hade 500hk och obefintligt lastutrymme.
    Storskot på taket och rent från tampar i sittbrunnen är något iaf jag och min oftast semesterseglande sambo skulle uppskatta med nyfikna barnafingrar.
    (funkade klockrent i den L37 vi lånade förra sommaren)
    Plus att det ger en enormt fin sittbrunn att umgås i på kvällarna.
    Sen gillar jag att dom fortfarande har lite fall på stäven, så det finns en vettig möjlighet att komma iland på en typisk svensk skärgårdsklippa.

    Nä, keep on Rosättra!!!!! (Önskar bara jag hade pengar nog att beställa en egen… ;)

    • Nordh-O.S.T.en May 12, 2010 Reply

      Håller med dig fullständigt. Har själv familj med fru och tre barn som ska trivas och fungera ombord.

      Tomas

  9. Freddy May 11, 2010 Reply

    En mycket trevlig gubbracer/ familjebåt. Om den också seglar bra så är det ju kul för dom som hostar upp en bra peng. Andrahandsvärdet kommer ju troligen vara det bästa på marknaden. Brukar ju vara det för Linjetter.
    Jag personligen tycker man kan få mycket mera bra båt för minder peng. Men när det gäller båtar så shoppar ju vi med hjärtart. Eller hur!!

  10. Johan May 12, 2010 Reply

    Som någon skrev ovan, så har Linjetten alltid haft ett riktigt bra andrahandsvärde. Kanske mycket beroende på seglingsegenskaper (hur många konstruktörer har ritat, byggt och seglat båten till vinst i tex GR). Kvalliten har alltid varit top notch, med mycket smarta lösningar. Angående det där med winchar så är jag ganska övertygad om att man kan beställa andra (ändra placeringen är nog svårare) men att Rosätrafolket skulle ha ritat en båt som inte går att trimma, det låter löjligt osannolikt med tanke på deras tidigare produktioner! Man ska kanske inte bara ska köpa teorierna om hur en båt ska se ut, det går trender i det med. många av dagens båtar är i princip “dekaltrimmade” typ spoiler på en volvo 240…

  11. Olav May 12, 2010 Reply

    Jeg blir ikke overrasket om denne båten fysisk seiler fra Elan 350 på gode dager. Planende båter blir hardt straffet i Lys når forholdene ikke innbyr til planing. De vil dermed risikere å gå en trist framtid i møte, de som seiler moderne konstruksjoner og må se seg fraseilt av en båt som ser ut til å være fra 80-tallet med skippere med løstenner ;)

  12. Stefan P May 12, 2010 Reply

    Om man tittar i aktern så syns att även Linjett tar steg i utvecklingen. Jag håller med dem som sjunger Mats G och Linjetts lov. Nu är båttypen inget som passar mig men om jag ändrar mig ligger en Linjett klart före tex HR.

  13. Expressen May 12, 2010 Reply

    är den inte ganska trist? Målgruppen torde vara 50+ och sexigheten infinner sig inte alls. Kan tänka mig att inredningen går i gammal traditionell stil med puffgardiner och en massa “smarta” stuvfack som i förlängningen gör båten tyngre. Nä det är nog ingen båt att bli platoniskt kär i. Kanske mer som ett gammalt tryggt äktenskap där man är mer kompis än förälskad?

  14. Team Dehlerdoris May 12, 2010 Reply

    Trots allt en båt som kan segla Cat3 utan att behöva “korka igen” ruffluckan upp till däcksnivå :-))
    Linjett har sin kundkrets, kanske t.o.m 60+ o det är väl inget fel på det antar jag. Vad kan hon hamna i SRS? 1,24-25 kanske, nu finns inga uppgifter om vikt m.m. vilket gör det lite osäkert. Den ser “tung ut” men det kanske bara är synvilla? Genua tycks den ha iallafall vilket säkert bidrar till goda lättvindsegenskaper och att den blir en “snäll” familjebåt med fock. Skönt också med indragna vant, när man ska fram på däck. Säkert en trevlig båt.
    StefanK

  15. Per May 12, 2010 Reply

    Undrar hur hon står sig mot Arcona 340? Mellan Arcona 400 och Linjett 40 skiljer SRS 3 procent. Med samma skillnad skulle Linjetten få 1.26 i lys, som X-34. Hmm. Tja, kanske. Kvaliteten är nog däremot outstanding gentemot samtliga konkurrenter i klassen.

    • Stefan Kindeborg May 13, 2010 Reply

      Hej, ser att vikten är beräknad til hela 5,6 ton. Sluttande förstäv ger också kortare vattenlinje, man kan inte få allt. Dom skriver själva att SRS kommer att hamna på 1,23-1,25 och stämmer det så är det väl riktigt bra.
      Det här med “kvalitet” kan nog tolkas väldigt olika. Det går att bygga båtar med betydligt enklare/lättare inredning utan att för den skull kvaliten är låg. Det finns många exempel på detta, men även på motsatsen.
      Linjett har hög kvalitet absolut, samtidigt finns det många varv som har jäkligt bra kvalitet fast man kanske bygger lättare och med regnskogsträ i mindre omfattning… ;-)
      StefanK

  16. Feffe May 12, 2010 Reply

    Fin cruiser / racer. 1,25 är väl inte så dåligt med med full komfort ?

  17. Per May 13, 2010 Reply

    Spelar ingen roll hur praktisk den är – den är för ful…
    att lystalet skulle bli 1,23 – 1,24 är helt osannolikt. Snarare 1,20….

  18. Oliver May 14, 2010 Reply

    Glömmer aldrig Ornörunt 2008 när en Linjett 33 i lätt bris 2-4 m/s kryssade om samtliga “nya” racers som Prima 38, Ridas 31, Melges24, first 36,7, First 27,7, Arcona400, Dehler 29 & Dehler 36. En liten express var väl den enda som hängde på någorlunda, Linjetten seglade fantastiskt fint och bättre än diverse “strykjärn” som säkerligen går bättre på undanvind. Som allround båt är Linjetterna fantastiskt fina seglare som dessuton inte kräver åtta man på kanten för att gå bra.

    /Diva seglare

  19. Stefan May 14, 2010 Reply

    Håller med Stefan K. Jag är också frågande varför vi ska ha så mycket träinredning i båtarna…..Vem har teak eller mahognyinredning hemma? Om vi inte har det hemma, varför ska vi ha det i båtarna? Det blir bara dyrt och tungt! Det är väl nostalgi från träbåtstiden!

    /Stefan

    • Pär Johansson May 14, 2010 Reply

      Köp en Elan, Bavaria eller ngt Franskt. Som tur är finns det båtar för alla tycken. Det blir lite löjligt att “hacka” på Linjetten. Det är min farsas drömbåt men inte min – han vill ha trä, jag klarar mig utan. Jag vill ha fart utan kompromisser, farsan vill ha bekvämlighet och praktiska lösningar före ngt annat. Målgruppen är köpstarka +55 åringar som gillar traditionella linjer och båtar som passar i den svenska skärgården.

    • Patrick L May 14, 2010 Reply

      Lustig logik! Båtar borde alltså ha parkettgolv och klinkers istället? Men är det någon som har väggar i plastlaminat hemma?

      Jag tycker det är snyggt med teak, mahogny etc. Många har det ju förresten hemma – i utemöbler etc eftersom det är ett material som är snyggt, tål fukt och inte kräver mycket underhåll.

      Skönt att det finns båtar som svarar upp mot olika smak. Frågan är varför vissa känner sig tvingade att kritisera sånt de själv inte gillar. Tyngd vs segelyta kommer alltid att vara en skala som man rör sig längs, inte ett absolut tillstånd där man antingen är rätt eller fel. Det finns många båtar med träinredning som är mycket fina seglare. Arcona, X-yachts, Grand Soleil, J-boats etc. Det blir lite larvigt att rätt och slätt påstå att dessa båtar är “för tunga” ungefär som om det fanns en absolut sanning i vad som är för tungt.

      • F424 May 14, 2010 Reply

        Spot on!
        För att fylla på listan:
        Luffe, CR, Faurby, SwedStar….

      • Team Dehlerdoris May 14, 2010 Reply

        Det är helt rätt Patrick L, det finns inga absoluta sanningar om detta som så mycket annat. När det gäller mahogny/teak eller vita skivor så är det kanske t.o.m. med så att skott m.m. i laminat väger mer. Min durk och pentryskiva i laminat är skittunga(plywood i hög kvalitet=hög vikt) . Dörrarna i Dehlern till förpik/toa/akterpik är fanerad divinycell med riktigt tjusig mahognyfaner. Dörrarna är dock riktigt lätta, och det är säkert dyrare att bygga dessa light dörrar än att köra med tung marinplywood.
        Det som vanligen skiljer är om inredningen är enkel/spartansk eller väldigt “svulstig” typ HR/Najad med en massa massiva kraftiga teakbitar överallt som helt klart lockar en massa nostalgiska seglare, som inte alls förstår hur man kan bygga en J-109 med vitt mastskott… ;-) Ursäkta Peter…
        Sedan är det en helt annan sak också att att varven ofta har dålig koll på hur mycket polyester som “blaskas på”.
        Kontentan är att det är dyrt att bygga lätt/high tech och att det också blir dyrt att bygga tungt, det går åt mer mtrl. Det mest ekonomiska är någonstans mitt emellan och där hittar vi också “standardbåtarna”.
        Vi (“galningar”) som kanske vill ha ut prestanda lite mer än ren cruising får alltså betala lite mer för bra byggkoll, bättre hand-utrollade mattor, S-glas, Kol, kevlar, lätta inredningsmtrl. enklare inredningslösningar osv. Detta syns dock inte på typ båtmässan där alla nya båtar är precis lika blanka och med ibland obegripliga prisskillnader.
        StefanK

  20. Micke May 14, 2010 Reply

    Är det Pär “Päron” som skrivit senaste inlägget tro?? I så fall gör som jag börja vindsurfa igen:)

    Det är skitkul vid sidan om expressen

    /Express Micke

    • Pär Johansson May 15, 2010 Reply

      Tjena Micke, visst är det Pär “Päron”! Jag tänkte damma av min bräda faktiskt, vart och när surfar du? Jag hänger gärna med!

  21. Feffe May 15, 2010 Reply

    Men gubbs, En Bavaria 50 Vision placerade sig som total 3 i Helly Hansen. Detta är ju en däcksalongsbåt med en massa trä överallt, ingen high-tech så långt ögat når….

    Collberg kom väl nr 3 i Tjörn runt med en Bavaria 38 för några år sedan ?

    Sätt ett bra gäng i Linjett 34 så kommer den nog vara riktig konkurrenskraftig med ett lys på mellan 1,20 – 1,23…..Ädelträ och allt…..

    Kontentan borde väl bli att så länge alla seglar i olika båtar spelar det ingen roll om man har asketinredning eller full komfort med gardiner och puffade kuddar ?

    Att det sedan känns lite coolare med kolfiber och racingblöja är ju en annan femma. Personligen tror jag att det är lite lättre att sälja in en Linjett hos frugan än en Mumm 36 ? :-)

    • Team Dehlerdoris May 16, 2010 Reply

      Feffe, du har helt rätt och det visar också på ett LYSande sätt att en 50 fots däcksalong-cruiser utan high tech med lågt SRS=1,32 kan komma i topp när dom får ett SRS ungeffär som en vass 35 fotare. Hur snabb båten är ska ju inte spela någon roll. SRS funkar som det ska m.a.o.
      Du har också rätt i att det är lättare att sälja in en Bavaria 50 eller 38 till hustrun istället för en A35. Fast inte är det lika kul ;-)) Dom som slutar leka när dom blir lite äldre är inte vuxna. Dom är döda.
      StefanK
      http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  22. Calle May 15, 2010 Reply

    all segling är bra segling!
    Dessto mer dessto bättre!

    • Feffe May 16, 2010 Reply

      Det var väl egentligen dit jag ville komma Calle.. :-)
      // F

  23. viktor Sep 14, 2011 Reply

    vad är det som är nytt med fockskotningen?
    Man kopplar vanliga skot och självslående på samma gång och väljer sedan vilken man vill skota hem i …… eller???

    • Large Sep 15, 2011 Reply

      Ser ut som om ett skot är förberett för självslående fock, men båten seglas med en 108% som skotas normalt med konventionella skot.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.