Skip to content

86 Comments

  1. Echo
    Jun 17, 2010 @ 18:07

    Nice med skotskenan längst bak på balken i aktern. Ser ut att vara två riktigt fina rorgängarplatser där bak också.

    Reply

  2. Vela Blog Mistro - Beneteau First 30 - Brand New
    Jun 17, 2010 @ 18:22

    […] | http://www.blur.se (che non ho capito dove le ha trovate perchè non ha citato la […]

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Jun 17, 2010 @ 21:39

    Hoppas att skissen inte är skalenlig för i så fall finns det bara en koj i hela båten (är 195 cm lång…).
    Annars ser den fin ut och jag hoppas att snart få se den ur fler vinklar!

    Reply

  4. Björn Wennerström
    Jun 17, 2010 @ 22:27

    Extremt lik Elan 310

    Reply

  5. Sam V
    Jun 17, 2010 @ 22:37

    Fler 30-fotare åt folket!

    Reply

  6. Rickard
    Jun 17, 2010 @ 23:08

    Vill ha!
    Har någon hitta mer bilder och info?

    Reply

  7. Mattias
    Jun 17, 2010 @ 23:14

    Sweet – känns dock lite avigt med masten akter om salongs bordet – eller?

    Reply

  8. Richard D.
    Jun 18, 2010 @ 00:29

    Trevlig.
    Rorkulten långt akterut, ännu mer än på Elan 310. Mkt. sittbrunn över att bråka i. Gott.
    Vad väger hon?

    Reply

  9. Niklas/Tangosailing
    Jun 18, 2010 @ 06:36

    Ja, den är väldigt lik Elan 310. Dock har man lyckats klämma in garderober vid förpikskojen, och ändå har man som sagt masten bakom salongsbordet. Förpikskojen ser onekligen lite liten ut. Inte Expressklass på den precis.

    Reply

    • /HenrikB
      Jun 18, 2010 @ 07:24

      Det är ett bra tecken att förpikskojen är smal, innebär att förskeppet är vasst och fint, till skillnad från på en Express…. ;-)

      Reply

    • Mauritz
      Jun 18, 2010 @ 11:00

      Maxbredden är långt bak. Båtar i den här storleken brukar ha maxbredden längre fram för att få utrymme i salongen. Men inte den här.

      Reply

    • silverminken
      Jun 18, 2010 @ 16:44

      …blir spennende å se forpiggen hvis dette ender opp med garderober. På min 310 er jeg veldig glad for at det faktisk er plass til voksne i begge lugarer…

      Reply

  10. Micke
    Jun 18, 2010 @ 08:32

    Även Titanic hade smalt förskepp, se hur det gick.. Tror expressen seglar i 8òr runt denna i lättare vind precis som runt de flesta andra liknande båtar typ Elan 310 first 27,7, och denna..

    Reply

    • /HenrikB
      Jun 18, 2010 @ 09:39

      Och Wasa hade trubbigt förskepp, se hur det gick ;-)

      Reply

      • Markus
        Jun 23, 2010 @ 07:34

        Estonia hade inget förskepp – se hur det gick

        Reply

  11. Stefan
    Jun 18, 2010 @ 09:08

    Vilken väljer man; First 30, Elan 310 eller Dehler 29?

    Reply

    • Large
      Jun 18, 2010 @ 09:49

      Elan 310, kan inte kryssa………på Sandham Open stod den still på banan, men den pinnade på rejält på halvvindsbogarna. Hoppas Firsten blir lite mer allround.

      Reply

  12. Viggo
    Jun 18, 2010 @ 09:33

    Blir den like rask som sun fast 3200 men med bedre innredning? I så fall er det veldig bra.

    Reply

  13. Hannu
    Jun 18, 2010 @ 09:35

    Irriterad, vi har haft vår 31,7a i några år, helnöjd har man varit, får syn på denna nya läckra 30 fotare, vad händer? Jo ens egen bår känns 100 år gammal……
    Aldrig kan man vara nöjd……..

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Jun 18, 2010 @ 09:58

    Som ni säkert förstår så är finns det ingen officiell info ännu, så vi skall inte ta ut något i förskott.

    Ryktet säger att Juan K har ritat, och då vet vi ju inte riktigt hur det blir. Har han någonsin ritat en produktionsbåt?

    Gällande jämförelsen med SunFast 3200. First 35 är relativt tung för sin storlek, och det lär gälla den här också. Och man kan inte bygga en 30-fotare med så mycket inredning utan att det märks på vikten.

    Reply

    • silverminken
      Jun 18, 2010 @ 17:43

      Peter: på seilmagasinets artikkel ser det ut som om det er dekksteppet (ikke gjennomgående) mast?

      Se bildet.

      Reply

  15. Mauritz
    Jun 18, 2010 @ 10:07

    Mitt första intryck är besvikelse.
    Jag trodde att Juan K och Beneteau skulle få fram nåt som skulle vara betydligt bättre än 31.7. Nu är jag faktiskt lite tveksam till att byta. Såvida den inte blir betydligt snabbare och roligare att segla. Med masten längre bak får man kanske en tillräckligt stor fock eftersom den inte bär genua. Då krävs väl ett code-segel – men var är peken? Hon blir säkert mer lättstyrd med mastplacering och dubbla roder.
    Storleksmässigt väldigt liten skillnad 31.7’an är 9.50/3.23/1.90
    Liten förpik
    Rulle går inte att få nedsänkt – och var hänger man stävstegen
    Bara B-klassning var förvånande. Franska västkusten kräver väl A?

    Reply

  16. MariaA
    Jun 18, 2010 @ 10:55

    Tycker det verkar knepigt att sköta storskotet bakvänt. Man vill ju sitta med koll framåt och då ha skotvinkeln bakåt ger inga pluspoäng för ergonomin. Garanterat nackont efter ett race.

    Reply

    • Mauritz
      Jun 18, 2010 @ 11:03

      Skotningen kommer att ske från ett roterande block med råtta mitt i sittbrunnen. Kolla starx för om rorkulten…

      Reply

  17. PelleL
    Jun 18, 2010 @ 11:35

    Från den italienska bloggen Mistro

    Main square top 34mt
    Genoa 29mt
    Spi 89
    Depl 3700kg

    vilket skulle innebära att First 30 skulle bli lite lättare och ha betydligtnstörre segel än Elan310…sen är det ju svårt att se men jag tycker nog skrovformen ser ut att vara lite mindre “kantig” än elanen….

    Reply

    • Mats Feldtmann
      Jun 18, 2010 @ 15:23

      Båten har ett ton för mycket att dra runt på för att bli riktigt rolig som seglare. Det syns också på centerlinje och vertikaler, som lovar imponerande transversella häckvågor när det blåser. Synd, för den har många fina detaljer annars.

      Reply

      • Clifford
        Jun 18, 2010 @ 16:40

        Imponerande att du utifrån dessa simpla bilder kan beskriva hur häckvågorna kommer att se ut!

        Reply

        • Mats Feldtmann
          Jun 19, 2010 @ 14:34

          Inte så avancerad gissning egentligen. Vikten över vattenlinjelängden, i kombination med bredden bak och det djupa skrovet, gör att vattnet lämnar skrovet med vektor kraftigt uppåt. Det ger en häckvåg. Kanske funkar det bättre när båten lutar än när den går platt, men lite konstigt ser det ut, tycker jag. Juan K:s många gånger fantastiska tävlingsbåtar ser oftast ganska annorlunda ut och är mer gjorda för halvplaning.

          Reply

  18. Pelle P
    Jun 18, 2010 @ 12:41

    Ett inlägg i debatten; behövs verkligen navbord/utrymme?
    Är plottern i brunn så behövs bara förvaring av sjökort.
    Fortfarande kan skärmar, paneler för brytare etc finns nere i båten, men varför ett HELT utrymme bara för detta??

    Reply

  19. Hans
    Jun 18, 2010 @ 13:43

    Inne på sjätte säsongen i vår 31.7a. Mycket nöjd!
    Navbordet är bra – som avställningsyta. Inte för navigering…
    Navstolen däremot kunde man gärna skippa o flytta bak bordet istället. Hade gått lika bra att sitta bakvänd i salongskojen/soffan.

    Reply

  20. Team styrbord
    Jun 18, 2010 @ 13:58

    Det ska bli spännande at se hur det går utan häckstag. Storseglet ska ha fettopskedda. Michel Desojyeaux var med och presenterade båten, han har varit teknisk konsult och ska sköta intrimmningen av första seglande båtarna.

    Reply

  21. henric
    Jun 18, 2010 @ 14:21

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 18, 2010 @ 15:13

      Bra tips!

      Fick det för 5 minuter sedan från Beneteau. Jag hade tydligen förekommit deras lansering med någon timme :-)

      Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jun 18, 2010 @ 21:21

    Juan K kanske har ritat inredningen på sitt vanliga “rule beater”-sätt:

    – Beneteau: Men, Juan… förpiken är ju bara 1.10
    – JuanK: Och?
    – Beneteau: Ja, man kan ju inte ligga raklång?
    – JuanK: Det stod det inget om i specen!
    – Beneteau: Men det borde du väl förstå själv?
    – JuanK: Som sagt. Det är två kojer. Precis enlig specen. Titta här.
    – Beneteau: Men de går ju inte att använda…
    – JuanK: Inte mitt problem. Jag har bara utnyttjat de ramar ni gav mig.
    – Beneteau: Mmmm, borde så klart ha tänkt på det…

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jun 18, 2010 @ 21:43

      ;-)

      Reply

    • Mauritz
      Jun 28, 2010 @ 16:19

      Kommenterade den lilla förpiken på First 30-bloggen.
      Svaret blev att förpiken är lika rymlig som i 31.7 + ståplats med dörrarna stängda! Om det stämmer är layout-bilden ovan inte rättvisande. Men desto viktigare att en stor punkt i kritiklistan som utgår.

      Reply

  23. Patrice Martin
    Jun 19, 2010 @ 09:30

    Hi Everyone, I’m Patrice, my job is to coordinate the Team First 30 for BENETEAU. Very interesting comments and questions actually ( big issues about the shape of the hull and the differences vs Elan 310). I will discuss it with the team First 30 next week and try and give you some highlights and feed back on this blog. Special thanks to Peter Gustafsson for the dialogue between Juan K. and BENETEAU ;-) An interview of Michel Desjoyeaux will also be published next week on http://www.teamfirst30.com. If more questions, can you put your comments in english ? My english is pretty bad, but better than the french of Google automatic translator…See you soon on BLUR, Best, Patrice

    Reply

  24. Peter Gustafsson
    Jun 19, 2010 @ 11:04

    For Immediate Release
    June 18, 2010

    Contact: Erika Gay
    Marketing Manager, Beneteau USA, INC.
    843-629-5300

    MARION, SC, June 18, 2010: BENETEAU is launching the new FIRST 30, designed by the talented Juan Kouyoumdjian, well known for his contributions in the America’s Cup and the Volvo Ocean Race. The new FIRST 30 by Beneteau combines the best of both worlds, Beneteau comfort and First performance.

    BENETEAU comfort

    The First 30 is a performance boat with a high level of comfort for cruising due to the layout being conceived in collaboration with the interior design firm Nauta Design.

    The interior features the basic framework with two improvements:

    – the forward cabin has a double door for privacy yet still an open feeling
    – the salon table is forward of the mast post thanks to the aft positioning of the mast

    Also worth noting are bulkhead recesses built into the bottom of the forward cabin lockers and at the front of the salon seating which allow full length providing good settee berths.

    An aft cabin and generous head compartment with shower complete the accommodations.

    Woodwork is light oak tinted Alpi retaining the FIRST rich attributes, such as solid wood moldings on the chart table and galley.

    On deck the boat is fitted with an anchor well for coastal cruising, a dedicated liferaft locker in the cockpit benches and a large storage locker with area for the stove gas bottle.

    A 20HP Yanmar diesel with sail drive and folding propeller is also standard.

    FIRST performance

    Don’t be deceived by the all the comfort, as the new FIRST 30 includes the best innovations developed by Juan K’s vast racing experience. What is revolutionary in a production 30 is the set back position of the mast, reflecting the Volvo 70’s and Open 60’s. To this there are several benefits:

    – large easy to handle genoas without overlap
    – flexibility in the interior layout with centralized weight concentration
    – absence of backstay with the mast controlled by the 25° angle of the upper spreaders and the main sheet at the end of the boom with a track on the transom beam

    Other Performance innovations include:

    – A deep draft T-shaped keel for the lowest possible center of gravity and optimization of the longitudinal trim
    – 1 single tiller activating the two rudders fixed to the transom for maximum efficiency and minimum drag
    – The maximum beam moved aft towards the twin rudders for control under any condition
    – Deck gear with 4 winches and all control lines brought back to the cockpit, with optional symmetric or asymmetric spinnaker gear available

    Specifications:

    Length overall : 32’ 2”
    Beam : 10’ 6”
    Displacement : 8,267 lbs
    Draft (Std deep keel): 6’ 3”
    Ballast (Std deep keel): 2,403 lbs
    Engine power: 20 HP

    For more information visit the interactive site at http://www.teamfirst30.com/. The First 30 will make its North American debut at the United States Sailboat Show taking place October 7th-11th in Annapolis, MD.

    Beneteau USA, the American division of the world’s largest sailboat manufacturer, builds hundreds of 31-50 foot production sailboats in Marion, SC and imports sailing and power yachts up to 58 feet in length from its parent company in France.

    Reply

  25. Jussi Kaakinen
    Jun 19, 2010 @ 12:27

    With “my english”:
    Looks good.
    But, please: Mast on the keel, better so. If with longer boom, so with boomstrut, please.
    With a stronger pulpit, four (4) feet pro side.
    Fresh water tank in the middle of the boat. Fuell tank a little bigger than in the 31.7 – like 50 liters. ( Engine like on 31.7 ).
    Deck Equipments, as winches, like on 31.7.
    Furling roll under the deck.
    Compass and other ( speed,depth, wind,…) mounted over companionway.
    LED-navigation lights.
    CE-Certification, Class A
    I like this.

    Reply

  26. Hannu
    Jun 19, 2010 @ 12:28

    Såg inte det tidigare men den har utanpåliggande roder, lite bökigt tycker jag, hade det på vår Cumulus, på denna dessutom då 2 st, vad tror ni fördel, nackdel?
    Vet inte hur försäljningssiffror påverkas för varven då båtarna blir mer och mer raciga för varje år…..

    Reply

    • Jussi Kaakinen
      Jun 19, 2010 @ 14:51

      Kryssningen myckett bättre med två roder med en så bred akterdel. Utanpåliggande dock “trasiga” – båten sågs inte så harmonisk ut. Att bygga en känslig styrning med två roder är också ett svårare affar. Raciga båtar med cruisingkomfort är moderna.

      Reply

  27. Peter Gustafsson
    Jun 19, 2010 @ 21:43

    Var inte 27.7 skitfräck när den kom? Årets båt 2002? Och alla var alldeles till sig och skulle byta när den kom… Sedan stod den helt still. Fast den ser faktiskt snabb ut vid bryggan fortfarande.

    Sedan vet jag inte hur familjemässigt det är att gippa den där storen i 10-12 m/s med skenan på akterspegeln. Hörde jag katapultgipp?

    Reply

    • PA
      Jun 24, 2010 @ 22:38

      Hej
      First 27.7 var konstruerad för en totalvikt om ca 2,2 ton. När Beneteau slöjdat färdigt var man uppe i ca 2,7 ton och med den fasta kölen ännu mer .
      min uppfattning är at man släppte båten för tidigt , vilken blev flop , då båten aldrig seglade upp till sin tänkta prestanda.

      Reply

  28. Rickard
    Jun 19, 2010 @ 22:14

    Tror fortfarande att 31.7:an är den mest lyckade Firsten, kan nog ge nya 30:an en match på flera bogar. Ser fram mot en test mot Elan 310 och Bavaria 32 (hahaha!)

    Reply

  29. Lennart G
    Jun 19, 2010 @ 22:31

    Äntligen en båt som ÄR sweet! Förstår inte att så många har så mycket att gnälla på. Förvånansvärt att inte fler sett att Beneteaus nya serie First-båtar är outstanding. Nya First 30:an sticker verkligen ut. Hoppas att den hamnar rätt i pris. Vill man ha rulle på förstaget kan man ju välja den nya typen med band som bygger mindre.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 20, 2010 @ 10:11

      Lennart, Firstarna är mycket fina båtar, men “outstanding”?

      First 40 är en kanonbåt, precis som 40.7 var på sin tid. Och sätter väl ganska mycket ribban för andra cruiser/racers.

      First 45 var inte alls lika lyckad. First 35 är jättefin och går fort. Man kanske har det lite svårare i det lätta registret och “IOR-tendenser” på hårda undanvindar :-)

      Dessutom har den här ingenting gemensamt med de Farr-ritade båtarna, och det är väl ungefär 50% chans att det blir riktigt bra.

      Men som sagt – både sweet och innovativ!

      Och jag tror det är helt rätt av Beneteau att våga lite mer i denna storleksklass för att differentiera sig.

      Reply

    • Team Styrbord
      Jun 25, 2010 @ 10:07

      Bra båtar men knappast Outstanding, har seglat den första modellen bland de nya firstarna nu i 3 säsonger, trevlig båt men inte outstanding…..

      Reply

  30. Andreas S.T Brunvoll
    Jun 19, 2010 @ 22:33

    Jeg er enig med deg Peter, 27.7 var “guds gave til seilerene”, sånn bortsett fra at den står helt stille på alt annet en frisk slør, men da er 31.7, med sine Figaro-aner, også svært rask…

    Fra skissene har First 30 ganske mye mer rocker enn 27.7, så man kan håpe at den gjør seg bedre i ett bredere vindregister…

    Andreas

    Reply

  31. Andreas S.T Brunvoll
    Jun 19, 2010 @ 22:49

    Hi Patrice.

    Having raced (and cruised) the 31.7 offshore, among this Bergen-Shetland (200 nm) twice, I support Jussis comment:
    * Water tank in middle of the boat. The 31.7 handles awfully with water in the tank in the front. We seriously looked into solutions for moving the water tank to the saloon (look to sun fast 32).
    * Larger fuel tank. The size in 31.7 limits transports.
    * align the log-sensor in the centerline (please).
    * light wind performance…

    Regards,

    Andreas

    Reply

  32. Isbjörnen
    Jun 21, 2010 @ 10:24

    Låter spännande, tror hon kan bli riktigt snabb men återstår att se. Tycker det är riktigt roligt när folket här börjar rätta modellen innan den ens har seglat. Förstår ni inte själva hur utomordentligt naiva ni framstår som när ni klankar ner på funktioner som inte ens är testade. Massor av era invändningar är ju bara saker som “så ska det inte vara för det har stått i båttidningen alt boken”. Skulle vilja gissa att det finns stark korrelation mellan forumsgnäll och stora spågor i fötterna.

    Reply

    • Hannu
      Jun 21, 2010 @ 13:45

      Isbjörnen!
      Lite det som är tanken med forum kanske :) Att folk kan diskutera det dom är intresserade av, trodde jag i alla fall, sorry om vi inte skrev “precis” som du ville…..

      Reply

  33. Jussi Kaakinen
    Jun 21, 2010 @ 11:08

    Helt och hållet: normal roder med ett 15 – 20 cm längre blad än hos 31.7 är ok. Då inga 27.7- kompleksar och båten kommer att vara känslig att styra – och sågs bättre ut. Och billigare.

    Reply

  34. Örjan Berg
    Jun 21, 2010 @ 18:44

    Hoppas att det blir en isfri vinter, jag får min First 30 i november. Hoppas jag inte blir ensam vinterseglare med 30:an. Den kommer att fnnas i Oxelösund för den som vill testsegla

    Reply

    • stefan
      Jun 21, 2010 @ 21:33

      Grattis! Får man fråga vad den kostar?

      Reply

      • Rickard
        Jun 22, 2010 @ 21:20

        Det verkar inte komma någon prisuppgift. Man kan väl misstänka att den blir ganska dyr med lite xtragodis.

        Reply

    • Mattias
      Jun 22, 2010 @ 08:58

      Instämmer. Det var snabbt.

      Reply

    • Mauritz
      Jun 22, 2010 @ 10:36

      Hej Björn – gratulerar!
      Jag kommer gärna på testsegling!
      Via dig eller återförsäljaren?

      Reply

      • Mauritz
        Jun 22, 2010 @ 10:37

        Örjan…

        Reply

  35. Erik Barkefors
    Jun 21, 2010 @ 20:53

    Då ska jag tjuvkika på den ;-)

    Reply

  36. Örjan Berg
    Jun 22, 2010 @ 13:13

    Beneteauförsäljningen på ostkusten kommer att ha Oxelösund som bas. Den första 35:an kommer nästa vecka. Produktionen av 30:an startar i mitten av oktober, räknar med att få en båt till Scandinavian Boat Show.

    Reply

    • Team Styrbord
      Jun 22, 2010 @ 19:24

      Det är bra Örjan att du är återförsäljare för segelbåtarna, tyvärr så har du Öresunds marin som SK Generalagent mellan dig och varvet. Där verkar inget fungera som det ska……
      Har garantiärenden som efter mer än ett år inte blivit fixade….

      Reply

  37. Peter Gustafsson
    Jun 22, 2010 @ 17:35

    Nu har jag lagt till en lite festlig video ovan.

    Reply

  38. Anders Eriksson
    Jun 22, 2010 @ 20:43

    Någon mer än jag som tror att den kommer att väga minst 4500-4700 kg och inte 3750 som de hoppas på? Beneteau är inte direkt kända för att hålla matchvikten.

    Reply

    • PelleL
      Jun 22, 2010 @ 22:59

      3750 är dessutom CE lightship deplacement dvs sopren båt. Jag tror nog verkligheten blir minst 4200.

      Reply

    • Öresund Regatta, AN
      Jun 22, 2010 @ 23:16

      Är det uttalandet verkligen förankrat i verkligheten? Att siffrorna hos Beneteau är i underkant.
      Min First 31.7 vägde den uppgivna vikten och det gjorde First 36.7an som vi seglade också.
      Jag tycker 3750 kilo med en köl på 1090 verkar högst rimligt. Däremot är jag skeptisk till balansen i inredningen. Beneteau göt till slut in en extra vikt(ca 50kg tror jag) på babordsidan i Firsta 31.7orna för att de skulle flyta utan att kränga från början. Nu verkar de ärva samma layout.

      Reply

      • Joakim
        Jun 23, 2010 @ 00:21

        Vad var den uppgivna vikten för 31.7 före den första båt var färdig? För 27.7 var det 2500 kg (kanske även om 2200 kg var den första siffran?), men i verkligheten väger dom nästan 3000 kg. Nuförtiden är också den uppgivna vikten 2795 kg. I ORCi har 27.7 GPH>710 för 2010, vilket betyder ~1.14 i SRS/LYS. Nu skulle 27.7 har första gången möjligheter i någon regel.

        Det är ju mycket vanligt hos nästan alla tillvärkare, att man tror på lättare vikt före den första båten är färdig.

        Reply

  39. Örjan Berg
    Jun 23, 2010 @ 07:19

    Vikten är en av de faktor som påverkar prissättningen. Tror man på en lätt båt och därmed färre kilo med material, då finns förutsättning för en optimistisk priskalkyl.
    Å andra sidan är det dyrt att bygga billigt…
    Väntar med spänning på priset !

    Reply

    • Mauritz
      Jun 24, 2010 @ 10:46

      Vant och stag ända ut i sidan är billigare än indraget, liksom en däckstående mast. Att båten sedan bara får B-cert tyder också på en svagara/billigare konstruktion.
      Om sedan kölen och två roder istället är dyrare vet jag inte.
      Men rimligen borde den väl bli något billigare än 31.7?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jun 24, 2010 @ 11:22

        Cat B kan bero på en sådan vanlig sak som öppen akter och för djup nedgångslucka. Trist att inte tillverkarna (och EU) direkt kör på ISAF Cat3 som min på de här båtarna!

        Reply

        • Mauritz
          Jun 24, 2010 @ 15:21

          Håller fullständigt med!
          För ett par år sedan vann en norsk 31.7 ARC. Det kommer mao aldrig att hända med den här båten – trots förliga passadvindar hela vägen.
          Men i våra vatten är iof B inget problem.

          Reply

  40. Jussi Kaakinen
    Jun 23, 2010 @ 12:33

    Nästan samma komponenter såsom i 31.7. Och samma storlek. Vikten kommer att vara nästan samma.
    Tex. vilka är de viktskilnader mellan 36.7 och bredare 35?

    Reply

  41. Patrice Martin
    Jul 1, 2010 @ 16:12

    Dear BLUR members,

    My name is Patrice and I’m in charge of the Team First 30 coordination.

    We found your comments on BLUR very interesting. Unfortunately, we’re not able to answer all of these because we are working hard on that project and we are lacking time. Actually, sharing information is the http://www.teamfirst30.com blog primary reason for beeing and you’ll find many answers and unofficial materials on it after each sailing sessions in July (by the way, as you may have noticed, we started to sail on June the 29th with her and you can already take a look at the first pictures of the new FIRST 30 in action on the blog).

    But as an answer to your comments, Juan K. wanted to explane the choices he made and the guidelines he followed when designing the new First 30. So he asked me to publish this first comment on BLUR for your attention. I will publish this comment on http://www.sailinganarchy.com too because they also started a discussion after reusing the informations you first published.

    “The idea was to design a fast, confortable and seaworthy sailboat capable of being sailed as a cruiser with limited crew and also to be raced under IRC. The trialed IRC rating is 0.99 which includes the big roach mainsail. The displacement of the boat is 3750 Kg which provides high stability without requiring a lot of people hiking on the rail. This was very important because from here one person that is keen to race the boat more than to use it as cruise, can reduce the displacement considerably by removing part of the interior accomodations. Even further than this, a race version keel can be done with a deeper draft which provides the possibility of sailing substantially lighter for the same righting moment.

    The hull shape is the output of a serious and meticulous CFD refinement. The shape of the bow searches to increase the length when heeled which contributes to reducing drag for a given heel angle. The appendages have also been refined using the same CFD technique. Therefore performance and sailing confort have been paramount during this refinement. The conclusion of tubby ( read on http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=109873) somehow subjective, but the only thing I can say is that when Ericsson 4 won the last VOR, nobody thought she was tubby!!! Something similar can be said of Alinghi 100 when winning the AC32.”

    Hope to see you soon on BLUR or on the sea !

    Best,
    Patrice

    Reply

  42. Patrice Martin
    Jul 6, 2010 @ 09:56

    Hi Peter and everyone,

    http://vimeo.com/13119787

    Please find above a short video we made yesterday, showing the very specific rig and mainsail. About 18 Knots and no crew on the rail.

    Best,
    Patrice and Juan K.

    Reply

  43. Patrice Martin
    Jul 7, 2010 @ 19:53

    Hi everybody,

    The first VIDEO of the new FIRST 30 is online http://www.teamfirst30.com/?p=534&lang=en. Great time !
    Best,
    Patrice

    Reply

  44. Kristian Larsson
    Sep 16, 2010 @ 15:14

    Reply

  45. Bengt Falkenberg
    Sep 23, 2010 @ 22:26

    Jag var i Son och seglade First 30:an idag.
    Båten bjöd på många överaskningar för mig. På insidan så tycker jag att den känns minst lika inredd som 31,7:an, Kanske mer.
    Förpiken fungerar för två vuxna, Jag och Kjetil (Team Magics fördäckare) testade.
    Det kan bli lite tåflörtande möjligen men inga problem med 0,2 ton i förpiken. Salong, akterhytt, toa, stuv,sittbrunnen mm kändes mycket stora för en 30fotare.
    Vi hade ca 6-10 m/s. Efter lite trimmande för att hitta rätta känslan så kryssade vi enligt polardiagramet trots de crusing segel som var ombord.
    Båten balanserade otroligt bra och fart/höjd fanns där, inga problem.
    Jag har seglat många rena racers i denna båtstorlek och de brukar vara roliga på undanvindarna. Det som var riktigt kul med First 30:an var att trots att båten är fullt inredd så gick hon mycket bra med vinden utan att kännas för tung.
    Jag måste säga att jag blev mycket positivt överaskad av First 30:an. Jag tänkte innan seglingen att hon skulle kännas “Fransk” att segla men är nu sugen på att komma ut och åka igen då denna känsla inte fanns i båten.
    Riggen fungerade mycket bra även på kryssen när det drog på lite.
    För mig så är denna båt en värdig ersättare till 31.7:an samt att hon bjuder på helt nya dimensioner av segling i en fullt inredd 30 fotare.

    Häls. Bengt Falkenberg

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 23, 2010 @ 22:41

      Tack Bengt. Låter spännande. Jag skall kanske provköra nästa vecka…

      Reply

    • Team Hoffstedt
      Sep 24, 2010 @ 09:17

      Hej Bengt, hur känns en “Fransk” båt? Lite som en Citroën?

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Sep 24, 2010 @ 09:47

        Om du tänker på Citroens mjuka fjädring så är det säkert så – mjuk.
        ;-)

        Reply

        • Pelle P
          Sep 24, 2010 @ 10:01

          Vad har holländska bilar för fjädring?:-)

          Reply

          • Dagseglare
            Sep 24, 2010 @ 11:42

            Finns det holländska bilar?

    • Dagseglare
      Sep 24, 2010 @ 11:42

      Hej Bengt.
      Det låter väldigt bra.
      Nya 30’an har i stort samma längd/bredd-mått som 31.7’an = inte en 30-fots båt.

      Hur funkar det utan akterstag?
      – förstags-sagg
      – hur planar man storen när det brallar

      Reply

  46. Bengt Falkenberg
    Sep 24, 2010 @ 14:01

    Hej.

    Med inte så “Fransk” menar jag att båten presterade både mot och med vinden.
    Jag tror att vi under torsdagens segling utvecklade kryssfarten mot tidigare testdagar. Riggen fungerade mycket bra och båten var lätt trimmad/seglad.

    Häls. Bengt Falkenberg

    Reply

  47. Leif Andersson
    Sep 24, 2010 @ 15:08

    Hur var det nu med kryssegenskaperna. Varför ser båtar ut som dom gör?
    J111/Seaquest 36 lång och slank med goda kryssegenskaper.
    Nya First 30 kilformad dubbla roder, bäst på undanvind eller?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.