Bohusracet 2010

bohusracet10-1.jpg

Det här skulle bli ett av de jävligaste racen i mitt liv.

Båten var genomgången och vi visste att vi hade bra båtfart. Väderprognoserna såg lovande ut och vi hade bra koll på navigationen. Det var många duktiga seglare i vår klass men vi visste att vi skulle kunna vara med och slåss om det om vi inte gjorde bort oss. Allt såg bra ut.

Men dagen började på sämsta tänkbara sätt.

Illamående och en sprängande huvudvärk. Först trodde jag att jag var bakfull… efter tre öl och en liten whisky ombord på Martin Nilssons Salona? Pinsamt. I efterhand är jag ganska säker på att det var matförgiftning från Butler’s i Uddevalla. Förbannade festivaler… Fick inte i mig vare sig frukost eller lunch, så eftermiddagsstart på tom mage och utan energireserver kändes lite tungt.

Vi gick i startgrupp 3 vid 15:00. Vi var ute en bra stund senare och då låg de sista båtarna från starten innan kvar utanför Uddevallabron. Det var mycket stråkigt och helt blekt på vissa ställen… spännande. Det verkade dock fylla på längre ut, så bara vi klarade av startsträckan, så skulle det nog bli vettig segling.

Eftersom puffarna kom från söder hade vi först bestämt att starta vid den ändan, men det såg allt sämre ut dör uppe så vi valde den andra sidan av linjen där vi kom iväg hyfast… i typ ingen vind. Men det var lika illa över hela linjen. Vi, X-99 Exilia, och några båtar till drev bättre, men ingen hade vind. förrän båtarna längs söderut kom gasande i full fart. Först en Melges 24, Dehler 36, X-382 Snubbler och sedan började allt fler båtar rinna iväg. Vi kunde bara vänta på att det skulle fylla på nere hos oss.

När det väl kom lite vind var vi långt efter ledarna i klassen, men vi gjorde en bra kryss fram till bron och var väl då sista båt i den klunga på 10-15 båtar som hade kommit iväg. Men nu var det dags för nästa utmaning. Ledarna hade fastnat i ett nytt bleke precis utanför Stången och allt fler båtar stannade upp där. Nu kanske det var vår tur?

br10chart-1.jpg
Vi hade sett vind inne i bukterna på sydsidan och kryssade nu in så långt vi vågade för att fånga den lilla vind som fanns. Och vi lyckades ta oss runt stora delar av klungan och kom ut på ett bra sätt. I topp fanns fortfarande Melges 24 och Dehler 36, som valde ostsidan av fjorden söderut, X-99 Exilia, ett antal X-332, en X-362 och X-382 Snubbler. Det var fortfarande stråkigt så det gällde att hitta vind. Vi gjorde ett bra jobb och lyckades långsamt hämta in båt efter båt. Men bakifrån kom Arcona 340 med Dan Lovén och Sebastian Christensson. De hade blivit kvar i starten med seglat upp sig. Och de fortsatte att segla gudomligt med bra fart och klockrena vägval.

När lunken satte in var det Arconan som ledde söderut före oss och Snubbler. Lång kryss ner förbi Stenungsund och sedan var det normal Tjörn Runt-strategi som gällde. Dags för middag och jag lyckades få i mig ett par tuggor. Men vi hadde laddat upp med sportdryck och vi var duktiga på att dricka mycket.

bohusracet10-2.jpg
På slutet sträckte man för babords halsar förbi Åstol ut till Hätteberget.

bohusracet10-3.jpg
Vi rundade 22:40, 6 minuter efter Arconan och 10 före Chamsiin. Upp med stora gennakern och stagseglet. Nu skulle det bli åka av. Vi hade sett en del olika strömprognoser, men hade bestämt att vi skulle lägga ett par gippar för att få koll på var det strömmade mest. Vid Hätteberget forsade det rejält, och på första babordsbogen ut i havet blev det klart att strömmen minskade så vi gippade in igen. Bra drag norrut med stadigt 10-12 knop. Underbar segling trots huvudvärk och magsmärtor. Och vi fick varsin halvimmes sömn på durken.

bohusracet10-4.jpg
Efter Smögen timade vi gippen in mot Fjällbacka på ett riktigt bra sätt… när det ljusnade lite så skulle det bli intressant att se vilka båtar som fanns runt omkring. Och det låg nåt stort precis framför… Chamsiin. Hur hamnade de där? De hade kört plattläns på rhumbline, där det hade stått över 2 knops ström. Men vi hade också kommit ifatt Arconan som valt att gå längre ut och kom in lite brant till Fjällbacka. Nu var det fajt igen.

bohusracet10-6.jpg
Här har vi tuffingarna i F18. Thomas Dahl och Henrik Persson hade kanske hoppas på lite mer sträckbogar i stället för världens längsta kryss-läns-bana?

bohusracet10-5.jpg
Lite finlir mellan öarna innan rundningen av Valön. Vi lyckades behålla gennakern uppe trots plattläns, och rann sakta ifatt Chamsiin och en del andra båtar. Vi rundade Valön 04:10, 3 minuter efter Chamsiin som då ledde totalt. På norrisdan om ön var det brant så alla tog ner sina spinnakers, men det var också blekt. Det måste finnas en annnan väg norrut?

br10chart-2.jpg
Efter en snabb koll i kortet, och våra gippvinklar hittade vi den här fina genvägen. Full speed med gennaker gjorde att vi kom ut 300 meter före Chamsiin. Nu skulle det bli spännande att se om vi kunde hålla undan på länsen norrut över Kosterfjorden.

bohusracet10-8.jpg
Riktigt sjysst segling även om jag kände att krafterna började tryta rejält…

bohusracet10_ag-1.jpg
Längs ostsidan upp mot Strömstad. Bilderna på oss från Kosterfjorden och Strömstad är tagna av Adrian Gärstedt som seglade som “inbäddad” fotograf på Elan 410 Alice.

bohusracet10_ag-2.jpg

bohusracet10-9.jpg
Sedan var det dags för rundning inne vid Strömstad. Tajt segling där vi bland annat Elan 410 Alice körde ikapp oss. Den seglades mycket bra och man var aktiva i sina segelskiften.

bohusracet10-10.jpg
Här har vi Klas Brandt och Johan Söderberg i en Dehler 29.

bohusracet10_ag-10.jpg

bohusracet10_ag-11.jpg

bohusracet10_ag-12.jpg

bohusracet10-11.jpg
Ut igen från Strömstad innan man kunde falla av och gasa mot Tresteinerne i Norge. Trots TWA på 130 så var det relativt få som körde spinnaker. Vi, Alice och Snubbler men få andra. Antar att vi plockade ett par minuter här.

bohusracet10_ag-16.jpg

Efter rundning 08:27 så var vi 1 minut före Snubbler och 17 minuter före Lewmar på korrigerad tid). Skulle vi kunna hålla detta på den oändligt långa kryssen söderut? Men nu hade jag mått kass ett dygn, och vi var i alla fall på väg hem!

Vi försökte ha bra koll på strömmen och köra i de områden där det initialt strömmade med. Efter Kosterfjorden blev motströmmen allt tydligare och därmed försökte vi också köra inne bland skären. Mycket finlir, men det verkade också ge utslag.

Jag var nog inte värdens bästa seglare under slutfasen av racet. Orkade inte skota focken ordentligt utan Pelle fick göra mesta jobbet. Och somnade till rors. Absolut ingen energi kvar. Men efter en chockladbit eller en halv banan kunde jag göra lite smarta vägval som gav konkurrenterna huvudbry…

br10chart-3.jpg
Här har vi en snabb “exit” för att unvika de höga öarna utanför Fjällbacka utan att behöva gå ut i havet.

Vi hade ett par tillfällen där vi hade problem med båtfarten. Men då tog vi tag i det och slet som djur tills vi låg på target igen.

bohusracet10-12.jpg
Till sist var det målgång i Smögen. Klassvinnare, 3 minuter före Snubbler och 10 minuter före Lewmar. Vilken fajt vi tre hade hela racet!!!

Och mindre än två minuter bakom Martin Nilsson i Salona 37. Vi måste ha tappat honom redan på startrakan då vår klass hade det trögt (snittiderna på förstasträckan för klass 3 är nästan 25 minuter högre än för klass 4). Vi var 17 minuter efter Martin vid Hätteberget, 10 i Fjällbacka och 1.5 minuter vid Tresteinerne. Sedan seglade vi helt jämt till mål.

Stort grattis till Martin & Mossberg och alla deltagare!

Stort tack till Viken-Ägir som ser till att vi får köra detta fantastiska race.

Stort tack till Pelle Pederson som stod ut med mig!

Och ett extra tack till de seglarvänner som kom ner från Norge för att vara med i år. Det är alltid kul att köra mot så duktiga shorthandedseglare.

Alla resultat nedan (för er som vill ha alla detaljer finns två Excelark: br10-rundningar.xls och br10-resultat.xls).

1 Martin Nilsson Johan Mossberg Salona 37 1.31 4 34:05:30
2 Peter Gustavsson Pelle Pedersen J/109 1.29 3 34:07:18
3 Felix Hultén Henrik Ottosson Luffe 4004 1.35 4 34:09:07
4 Jan Svernhage Björn Svernhage X 382 1.28 3 34:10:29
5 Anne Heldal Arild Heldal Hansson 31 1.19 2 34:14:51
6 Lewmar Dan Lovén & Sebastian Christenson Arcona 340 1.29 3 34:17:32 – rapport
7 Björn Gerstädt Fredrik Åstrand Elan 410 1.38 4 34:23:37
8 Mattias Wilson Jonas Wilson Bavaria 38 Match 1.31 4 34:25:41
9 Sam Victorin Jonas Fogde Smaragd 1.18 2 34:28:03
10 Anders Dahlsjö Martin Strömberg Dominant 105 1.25 3 34:30:06 – rapport
11 Egil Norli Vidar Moe Elan 40 Grund köl 1.32 4 34:36:15
12 Gunnar Ödman Emil Fägerwall-Ödman Luffe 4004 1.35 4 34:40:25
13 Hans Granhed Jonas Granhed FinnFlyer 36 club 1.35 4 34:47:26 – rapport
14 Sandro Grimpe Göran Wennberg Arcona 370 1.29 3 34:59:51
15 Håkan Hambeson Sanna Hambeson X-332 Sport 1.26 3 35:01:59
16 Jonas Kjellberg Urban Edvardsson First 31.7 HR 1.19 2 35:05:18
17 Dan Turesson Andreas Turesson X 332 1.24 3 35:11:08
18 Svein Olav Moe Per Arne Skjeggestad Cayenne 42 1.26 3 35:13:31
19 Ulf Danielsson Magnus Andren Albin Alpha 1.09 1 35:14:32
20 Roger Ohlsson David Solvert Maxi Racer 1.12 1 35:17:21
21 Olof Zachrisson Mats Swensson Cumulus 1.1 1 35:21:12
22 Hans Pettersson Sören Lundin Accent 1.04 1 35:22:04
23 Lars-Erik Granqvist Jan Karlsson CR360 1.28 3 35:27:48
24 Andreas Lyrstrand Björn Andersson Smaragd 1.19 2 35:33:57
25 Peter Dahlsten Peter Pilups X 382 1.28 3 35:37:33
26 Simen Løvgren Pål T. Christensen Jeanneau SunFast 3200 1.28 3 35:38:51
27 Fredrik Rydin Axel Rydin Arcona 400 1.33 4 35:38:57
28 Kent Johannesson Oskar Lyckegård Design 34 1.23 2 35:40:52
29 Klas Brandt Johan Söderberg Dehler 29 1.16 2 35:41:09
30 Johan Johansson Anders Ekberg Cumulus 1.1 1 35:44:24
31 Carl-Johan Pihlgren Patrik Olsson X 99 1.25 3 35:46:34 – rapport
32 Torbjörn Jonsson Agneta Jonsson X 332 1.24 3 35:49:50
33 Hans Caspersson Jonas Caspersson Omega 30 1.14 1 35:54:05
34 Paul Gaskell-Brown Peter Overup JOD 35 1.29 3 35:54:23
35 Hans-Olof Ohldin Niclas Ohldin Dominant 150 1.41 4 35:58:40
36 Sten Haeger Per Borgillen First 35 1.32 4 36:11:17
37 Hans Helgesson Robert Trolled First 31.7 LR 1.18 2 36:13:16
38 Arne Hammersland Lene Hammersland X 119 1.32 4 36:14:24
39 Leif Enarson Bo Enarsson X 332 1.24 3 36:16:09
40 Jonas Dyberg Bo Hansson X-37 1.3 4 36:18:43
41 Mattias Mellström Carl-Peter Carlsson Café 28 1.17 2 36:22:15
42 Anders Nyberg Lars-Erik Åkersten Cenit 37 1.22 2 36:29:56
43 Peter Schmidt Björn Sallen First 33.7 1.22 2 36:32:45
44 Marcus Andersson Per Alm Express 1.12 1 36:38:55
45 Martin Malmström Cecilia Ekerstig x 99 1.25 3 36:38:59
46 Hans Bäckström Erik Bäckström Arcona 460 1.45 4 36:41:55
47 Lars-Ove Swedenfeldt Per-Erik Gröning R6 1.17 2 36:44:09
48 Jonas Magnusson Kristoffer Borre Contrast 33 1.16 2 36:46:48
49 Daniel Dahlman Andreas Carlsson Express 1.12 1 36:51:51
50 Peter Nohlin Ulf Johansson X342 1.17 2 37:01:31
51 Mats Hansson Mats-Ola Andreasson Selection 37 1.26 3 37:02:23
52 Henrik Holm Carl Ekvall Melges 24 1.27 3 37:03:05
53 Peter Källström Pelle Fälth Ravage 36 1.23 2 37:03:28
54 Mikael Pettersson Per-Arne Worbacke Comfortina 39 1.25 3 37:06:46
55 Kenneth Edvardsson Claes Pilmalm Dehler 33 1.23 2 37:09:33
56 Mikael Vesala Leino Svensson Cheetah 30 1.28 3 37:10:12 – rapport
57 Bertil Rohlén Jonas Carling Maxi 999 1.15 1 37:16:42
58 Bengt Svensson Henrik Svensson Albin Alpha 1.1 1 37:17:39
59 Jan-Olof Nilsson Björn Dahl X 412 1.32 4 37:17:49 – rapport
60 Niklas Strandberg Ola Stenby Faurby 424 1.31 4 37:23:51 – rapport
61 Per Jacobsson Björn Johansson Express 1.12 1 37:36:02
62 Martin Olofsson Börje Toresson Luffe 40 1.31 4 37:37:39
63 Håkan Larsson Johan Larsson IF 1.02 1 37:49:46
64 Anders Sivers Erik Edvardsson CB 33 1.18 2 37:51:53
65 Trond Evensen Hans Andreas Solberg Dragonfly 28 Sport 1.53 5 37:55:42
66 Lars Larsson Gunilla Magnusson Aphrodite 101 1.17 2 37:56:00
67 Ann Liljedahl Tomas Liljedahl X-35 1.33 4 37:58:01
68 Fredrik Mattsson Anders Dahl Bavaria 40 Cruiser 1.22 2 38:01:40
69 Göran Bäckström Mattias Bäckström Dufour 40 P 1.31 4 38:04:42
70 Jan Ellisson Fredrik Ellison Torge Avance 36 1.17 2 38:05:41
71 Martin Rutgersson Erik Boström OE33 1.09 1 38:08:22 – rapport
72 Ulf Nordqvist Tore Vadman Arcona 370 1.29 3 38:08:27
73 Göran Ek Kalle Jönsson Bavaria 35 Match 1.28 3 38:12:04
74 Sven Göthberg Johan Grönvall Omega 36 1.22 2 38:14:03
75 Gustav Rhedin Anders Rhedin Carrera Helmsman 1.22 2 38:17:08
76 Johan Edman Jacob Edman X 95 1.14 1 38:17:10
77 Martin Tommysson Tomas Johansson Luffe 37 1.23 2 38:19:29
78 Karl-Melker Oskarsson Lasse Älmlund Accent 1.04 1 38:24:16
79 Robert Eriksson Johan Fredriksson Bull 7000 1.21 2 38:32:06
80 Greger Nilsson Anders Olhans Dragonfly 26, trimaran 1.55 5 38:34:14
81 Christopher Mörtsell Hans-Olof Mörtsell Sun Fast 35 1.22 2 38:38:28
82 Mats Nilsson Kalle Jonasson CB 33 1.18 2 38:39:44
83 Rolf Sörvik Torsten Sörvik Banner 28 1.18 2 38:42:29
84 Claes Engelin Anna Lindström Bavaria 35 Match 1.28 3 38:45:27
85 Claes Brügge Georg Strömme Gambler 35 1.19 2 38:46:22
86 Gunnar Olsson Christofer Olsson 11-Meter 1.32 4 38:51:32
87 Jonas Gustafson Niclas Coster Sweden Yachts 45 1.36 4 39:02:28
88 Lars Olsson Anders Swedenfeldt Dehler 36 1.29 3 39:08:43
89 Thord Lyrstrand Tomas Olsson Centerline 40 1.38 4 39:10:38
90 Peter Lindh Thomas Wallenfeldt Hanse 341 1.21 2 39:19:18
91 Jonny Vesterberg Jonas Larsson Dragonfly 800 1.52 5 39:20:32
92 K-G Sahlin Sigrid Sahlin Bavaria 35 Match 1.28 3 39:42:55
93 Jonas Pollack Niklas Ullman Banner 33 RC 1.23 2 40:05:49
94 Krister Gustafson Fredrik Johansson First35- 2010 1.32 4 40:26:23
95 Urban Thorsson Melvin Kronlund CB365 1.28 3 40:29:50
96 Bosse Cederlöv Börje Lindqvist Wasa 55 1.24 3 41:22:28
97 Thomas Dahl Henrik Persson Formula 18 1.69 5 41:47:33
98 Kaj Lith Daniel Andersson. Dragonfly 35 Ultimate 1.55 5 41:56:03
99 Thor Magnus Lie Ole Aaby First 50 1.43 4 42:18:29
100 Peter Berg Peter Dahl Beason 24 1.01 1 43:08:57

DNF (41 båtar)
Niclas Domack Richard Domack Pogo 6,50 1,16 2
Jan Brügge Erik Brügge Hanse 350 1,23 2
Lennart Nilsson Claes Nyberg Sweden Yatcht 340 1,18 2
Ewa Samuelsson Andreas Samuelsson HP 1030 1,31 4
Claes Redin Charlotte Kjellsson Beneteau First Class 10 1,25 3
Peter Nilsson Tomas Perman Corsair 750 Dash 1,44 5
Patrik Erdegard Torbjörn Karlsson X 99 1,25 3
Hannu Karjalainen Pertti Karjalainen First 31.7 LR 1,18 2
Göran Johnsson Samuel Johnsson Murena 1,08 1
Peter Keerberg Anders Rosling Viper 640 1,24 3
Asko Malila Kari Vuorinen Contrast 33 1,15 2
Rolf Söderström Roger Wibbling Scanmar 33 1,13 1
Hans Berg Per Promitz Maxi 999 1,15 1
Thomas Olsson Ewa Olsson Linsäter X 412 1,32 4
Gunnar Wiberger Bengt Wiberger Senorita Helmsman 1,07 1
Daniel Monus Peter Gustafsson Aphrodite 22 0,99 1
Tommy Strandberg Ulf Lindahl Bavaria 32 Cruiser 1,15 1
Marko Kärkkäinen Dan Nilsson Contrast 33 1,16 2
Kenth Johansson Andreas Barbnopulos Cumulus 1,07 1
Torsten Nordgren Bengt Magnusson Hanse 400 1,32 4
Bo Bergqvist Kristi Grosskopf Hanse 411 1,29 3
Dan Grunditz Roger Skog Bavaria 38 1,18 2
Birgitta Molin Neil Gregory X-362 Sport    1,29 3
Mats Årman Per (Pelle) Årman Beneteau First 300 Spirit 1,18 2
Sture Smith Dan Hammar Dehler 39 SQ 1,32 4
Martin Lundskog Björn Petersson X 79 1,14 1
Raoul Wall Kent-Erik Andersson Cumulus 1,1 1
Johan Parrow Janne Aronsson 717 1,15 1
Jan Plantoft Per Plantoft X 332 1,24 3
Peter Essle Mikael Amundsson Hanse 350 1,23 2
Acke Dahlman Dan Björkman Bavaria 35 Match 1,28 3
Emil Bergman Mathias Larsson IF 1,02 1
Anders Johansson Jonas Carlsson Hallberg Rassy 37 1,23 2
Erling Arvidsson Anders Hedberg First 31,7 HR 1,19 2
Peter Davidsson Oscar Davidsson Arcona 370 1,29 3
Michael Cukierman Victor Cukierman Gecco 39 1,2 2
Calle Christensson Ewa Luvö NF 1,1 1 – rapport
Tommy Johansson Mikael Johansson CB 365 1,28 3
Bernt Jonasson Mikael Björsell Vindö 32 0,97 1
Lars Helgesson Magnus Olsson Banner 30 1,16 2
Michael Johansson Roland Johansson Maxi 95 1,04 1

DNS (11 båtar)
Ulf Brändström 0 Nacira 650 1,19 2
Hans Petersson 0 HP 1030 1,31 4
Mikael Bäckström Fredrik Bäckström X-46 1,42 4
Jonas Wallberg Hans Melin Najad 405 1,23 2
Per Sahlberg Jan-Erik Sahlberg H-Båt 1,08 1
Per Ferskaug Conrad Thrane H-Båt 1,08 1
Fredrik Kullenberg Peter Wigren H-Båt 1,08 1
Marcus Nyberg Olof Ekdahl IF 1,02 1
Mathias Edlund Malin Samuelsson Fenix 1,07 1
Johan Strömdahl Carl-Johan Karlsson 717 1,15 1
Gunnar Lieungh Leo Ekbom Open 50 1,47 4

61 Comments

  1. S-256 Jul 5, 2010 Reply

    Inte illa att bli 2:a på “tre händer”?!

  2. Sebastian Jul 5, 2010 Reply

    Tråkigt att du inte mådde bra Peter. Själv hade jag ett av de trevligaste racen (även om det var ett av de längsta) i mitt liv. Helt underbar läns mellan Hätteberget och Fjällbacka. Lite synd att vi inte hade tillräckligt bra koll på strömmen. Det är bara att lyfta på hatten. Vi var helt säkra på att vi skulle behålla eller utöka ledningen på undanvinden.
    Jag har själv skrivit min lilla rapport om racet på http://lewmarshorthandracing.blogspot.com/

    mvh
    Sebastian Christenson

  3. Erik Boström Jul 5, 2010 Reply

    Två nybörjare i en OE:33 – Bohusracet 2010

    http://oe33.blogspot.com/2010/07/bohusraset-2010.html

    Vi har ingen större erfarenhet, men ändå vill jag påstå att det funkade ganska bra. Det tror jag till stor del beror på att man var mentalt förberedd genom de tips Peter/BLUR listade. Funderar du på att testa? – Det är bara att läsa dessa och likande tips, och sen köra! Hur kul som helst!

    Tack Per och SS Viken/Ägir, Uddevalla för en fin tävling!
    Vi kommer igen nästa år!

    Erik Boström och Martin Rutgersson

  4. Jonas C Jul 5, 2010 Reply

    1:a men absolut inte sista gången.

    Synd att du inte var i slag Peter, för då hade ni vunnit!
    Själv hade vi hur kul som helst, visst blev vi trötta, men det hör till antar jag =)

    Instämmer i tacket, perfekt arrangemang med båtplatser i Uddevalla, men framför allt servicen i Smögen där hamnkapten anvisade plats med varm maten och dryck framdukat!

    Hans & Jonas Caspersson – Omega 30

  5. Author
    Peter Gustafsson Jul 5, 2010 Reply

    Med lite distans är vi grymt nöjda.

    Jag kanske inte kunde njuta ordentligt, men vi hade inte gått så mycket fortare om jag varit frisk. Vi seglade otroligt bra. Konservativt och utan större misstag.

    Det är väl en sak man lär sig efter några shorthandedrace, att alltid försöka köra på. Tar man det lugnt ett tag eller väntar med att sätta rätt segel, så kommer man att ångra det efteråt :-)

    Så klart kommer vi tillbaks 2011.

    Och som någon sa efter skepparmötet: “Han är ju helt otrolig. Pär Bäck for President!”

  6. Pär Bäck Jul 5, 2010 Reply

    Tack för dom orden Peter och vem det var som sa detta.
    Nu finns alla resultat ute på http://www.bohusracet.se

    I år fick vi tyvärr lite växtvärk när det gäller att få till rundningsrapporteringen. SMS funkar kanske för 60 båtar men inte för 142 båtar. (Jag och Curt har båda SMS tumme nu). Vi klarade inte av att få med alla rundningsrapporteringar och har missat en del av dom vi fick in. Detta är en av sakerna vi måste förbättra till nästa år.

    1:a anmälan till Bohusracet 2011 har kommit. Det är Mr Vesala i Cheetha 30 som vill stå först på listan i år.

    Att annordna ett Shorthanded possitiva, glada och man hjälper varandra. Tror inte man kan se denna sammanhållning i någon annan sport. Tyvärr så missade jag nästan allt eftersnack vid soppan med jag hörde från tjejgänget där att det var en mycket trött men glad grupp som samlades över en rykande ärtsoppa.

    Helt fantastisk känsla. Trots att jag var skittrött igår så längtar jag redan till nästa år. Ni är en fantastisk grupp seglar som jag gärna vill träffa igen och jag hoppas att ändo fler sluter upp nästa är till som en norrman sa, “Inte kanske det längsta shorthanded racet i Skagerak med defentivt det tuffaste”

    Ha en bra semester nu. Vi ses nästa år

    /Pär

  7. Anders Dahlsjö Jul 5, 2010 Reply

    Kul att få köra imot er och grattis. Det var ju inte många minuter mellan båtarna. Jag har också tagit mig tid att plita ner några rader http://www.ad-sailsport.blogspot.com
    /Anders

  8. Leino Jul 5, 2010 Reply

    Helt makalös segling, trevliga glada människor. Otroligt bra arrangemang, även vädret var närapå bästa tänkbara. Stort tack till Per Bäck o company!!!!

  9. Author
    Peter Gustafsson Jul 6, 2010 Reply

    För er som vill ha alla detaljer finns två Excelark: rundningstider och slutresultat.

  10. Patrik Jul 6, 2010 Reply

    Är inte överraskad att Melgesen gick bra i början, lätt undanvind är den fullständigt oslagbar på och även lätt kryss medbara två man ombord är en riktig höjdare.
    Men med lite frisk kryss så är de borta.
    Kom ihåg att jag sagt det: Med rätt vindar kommer de att stå som totalsegrare på Tjörn Runt !

  11. Janne E. Jul 6, 2010 Reply

    Varför så många DNF?

    • Pär Bäck Jul 6, 2010 Reply

      Materialfel, Trötthet och någon sjösjuka. Är dom anledningarna jag fick när dom rapporterade att dom utgick. Det är ett tuft race som sätter manskap och båt på prov.

      • Janne E. Jul 6, 2010 Reply

        Låter som dom vanliga orsakerna till att man bryter och om vi (jag och Janne P.) kommit till start så hade vi absolut varit bland DNF:arna…
        Janne P. blir alltid jätte trött och grinig av att styra en hel natt.

        Kanske gör vi ett nytt försök att få till det nästa år.
        Nu blev det Incontro efter fotbollen i fredags och två riktigt bra golfrundor lörd. & sönd. istället, inte så pjåkigt det heller även om det inte som segla upp och ner längs sveriges i särklass vackraste kust…

        • Pär Bäck Jul 6, 2010 Reply

          Golf har förstört många bra talanger inom segling, så passa dig.

          • Janne E. Jul 6, 2010

            Talanger ja…
            =)

        • Author
          Peter Gustafsson Jul 6, 2010 Reply

          Det var ändå för mycket kryss-läns för att passa gubbarna på Stino ;-)

          • Janne E. Jul 6, 2010

            Ähh, va de verkligen så mycket kryss Peter?
            Du vann ju klassen?! =)
            Grattis förresten!

            Ps. Segla entyp med dig (X99)… Ds.

    • Sam V Jul 6, 2010 Reply

      Det blåste och rullade på rätt bra på natten efter Hätteberget, tror en del saker gick sönder då. Särskilt om man som vi gick alldeles för långt ut på havet och fick skära brant in mot Fjällbacka. Big mistake.
      En helt suverän segling annars för oss BR-debutanter i lånad båt. Arrangemang, bana, väder och vindar i toppklass. Tack!

  12. Author
    Peter Gustafsson Jul 6, 2010 Reply

    Nu finns det ett antal rapporter från olika båtar

    2 Peter Gustavsson Pelle Pedersen J/109 – rapport
    6 Dan Lovén Sebastian Christenson Arcona 340 – rapport
    10 Anders Dahlsjö Martin Strömberg Dominant 105 – rapport
    13 Hans Granhed Jonas Granhed FinnFlyer 36 club – rapport
    56 Mikael Vesala Leino Svensson Cheetah 30 – rapport
    59 Jan-Olof Nilsson Björn Dahl X 412 – rapport
    71 Martin Rutgersson Erik Boström OE33 – rapport
    Calle Christensson Ewa Luvö NF – rapport

    YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=UYttjXI7ZVk
    http://www.youtube.com/watch?v=q-81TLhyRfw

  13. Olsson Jul 6, 2010 Reply

    Imponerande bra jobbat Blur!
    Jag är fortfarande helt matt efter seglingen.

    /STORM

  14. Thomas Jul 6, 2010 Reply

    Stämmer att vi önskat oss lite mer sträckbogar men vi hade det ändå väldigt roligt längs banan (förutom de 45 minuter vi låg och simmade med båten vid Valön efter en stor miss i samband med en by).
    Efter lite återhämtning har vi nu inställningen att köra BR 2011 (om Pär tillåter oss) .
    mvh thomas F18 SWE-757

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 6, 2010 Reply

      Jasså, det var det som hände. Vi trodde att ni kanske hade vart iland någonstans och ätit en god frukost när ni kom ifatt andra gången :-)

  15. Pär Bäck Jul 6, 2010 Reply

    Bohusracet är på väg att förändra seglarvärden tror jag. Först har vi Mr Cheetha som snor åt sig startnummer 1 snabbare än den spanska yatchclub lyckades lura amerikanarna på utmanartitteln för några år sedan.

    Men inte nog med det startlista för 2011 ser redan ut så här.
    1. Mickael Vesala Cheetha30
    2. Niclas Domack, Pogo 6.50.
    3. Marcus Domack, Albin Express.
    4. Richard Domack, X-79
    5. Peter Gustavsson, J/109
    6. Lennart Hansson, Mani 32
    och många till som säger att dom skall komma.

    Är inte detta ett rekord i sig. Det är 2båtar/ dag och håller detta i sig så blir det drygt 700båtar som kommer till start.

    Undra om det är någon annan segling som har råkat ut för något liknade.
    /Pär

  16. Andreas i HP1030 Jul 6, 2010 Reply

    Bra Pär
    Vi anmäler oss i HP1030..som nummer 7…..nästa år är båten klar:-)……garanterat…
    nu är frågan om det blir premiär till Helgen…botten o kölen var nu helt klar…rutor skall på sedan i princip bara sjösättning…

    Sedan skall vi se om vi avslutar hösten i Danmark då det vankas flera seglingar med de nybyggda 4-5 HPar…eller om vi kör avslut här på västkusten…

    1 typ sägs ju vara roligt?!

    Grattis Pär, BLUR,CAPIO mfl för en väl genomför tävling.
    Alla som slet o kom i mål skall vara stolta…

    BRA JOBBAT
    MVH Ewa o Andreas

    • Leino Jul 7, 2010 Reply

      Saknar ni gast något race eller transport så hör av er, är inte så lite nyfiken på HP1030.

      • Håkan Jul 7, 2010 Reply

        Hej Leino
        Var bor du någonstans?
        Ev kan vi snart behöva en hand från Helsingborg-Göteborg (Marstrand) om du är seriöst intresserad.
        Vad har du för e-mail adress?

  17. Ulf Danielsson Jul 7, 2010 Reply

    Hej Pär,
    tack för din stora insats.
    Ber att få anmälla oss som nr 8. Albin Alpha, Swe 17.

    Häsningar Ulf Danielsson

  18. Andreas i HP1030 Jul 7, 2010 Reply

    Hej Leino
    Tack för erbjudandet.
    Jag håller på att diskutera logistik,gast mm inför slutsäsongen…
    Skall vi köra bara shorthanded eller med full besättning.

    Huvudfrågan blir
    -hur vi tror vi kommer upp i fart,hantering med en ny typ av båt på kortast tid.

    Semestern blir det familjesegling och bekantskap av båt…
    Sedan oklart vilken/vilka tävlingar av; GOR,Ven runt,TJ runt,Poly skagen race eller race i danmark eftersom där finns 4-5 likadana båtar i det området…kan vi segla 5-6 båtar 2 helger kan ju ge ganska mycket…

    Men kontakta mig på eva.andreas@telia com
    Mvh Andreas

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 7, 2010 Reply

      Har ni ett organiserat utbyte med båtarna i Sundet, och de har bra fart redan nu så är ju det ett alternativ. Är de lika förvirrade som ni med helt nya båtar, och ni skall köra boathandling på korta banor så kommer det inte att ge nåt.

      På två år borde ju någon ha funderat ut hur man får fart på en HP1030?

  19. Thomas Jul 7, 2010 Reply

    http://www.bohusracet.se står följande;
    Vi har nu en fotograf som kommer att följa racet. Han kommer sälja bilder efter racet. Ta gärna en titt på hans hemsida. http://www.sunden.se.

    Har kollat på denna hemsida, men har svårt att hitta några bilder. Ngn som kan hjälpa till?

    mvh Thomas

    • Mikael Vesala Jul 7, 2010 Reply

      Har varit i kontakt med Lasse S nu och han har haft strul med att konvertera bilderna pga ny utrustning. Kommer att lägga ut en del bilder i kväll, och fortsätter så fort som möjligt. Han hälsade och bad om överséende med dröjsmålet. Det kan dröja till slutet av veckan innan alla över tusen bilderna ligger ute.

  20. Pär Bäck Jul 7, 2010 Reply

    Hej
    Han en hög med bilder och hållerpå att redigera dessa. Jag lägger ut en blänkare på BLUR när han är klar med sitt arbete.

    /Pär

  21. Pär Bäck Jul 7, 2010 Reply

    Bilder börjar komma ut på nätet. Vår fotograf Lasse Sunden jobbar på att få ut alla men här kommer länken till hans bibliotek
    http://picasaweb.google.se/lassesunden/7d1# om inte den fungerar så prova http://picasaweb.google.se/lassesunden så kommer ni till första sidan. En folder kommer att skapas där för Bohusracet.

  22. Author
    Peter Gustafsson Jul 7, 2010 Reply

    Här kommer en analys från Martin Lundskog som seglade en X79. Han var en av ganska många som tar upp kappsegling igen efter långa uppehåll. Det är så kul att Bohusracet lockar och ger mersmak!

    Analys av Bohusracet 2010 sett från sittrbrunnsargen av en amatör

    Båt: X79 1986
    Segel: 10 år gamla racingsegel från North Sails men välvårdade
    Övrigt: begagnat fall från Russel Cotts RC44, Tack Fredrik Aurell
    Startnr: 113
    Besättning:
    Martin Lundskog 50 år,
    Björn Petersson, 50 år, vän sedan 1:a klass och tokig nog att honka på detta stolleprov
    Ingen av oss har kappseglat på 20 år

    Föreberedelser:
    Mat och dryck: OK men det kunde var bättre organiserat för att hitta rätt fort
    Sömnbank: Katastrof för båda innan racet p.g.a. mkt jobb veckan innan. Misstag #1
    Träning: I det närmaste obefintlig. En spinnakersättning i lättvind under tillfartsseglingen från Björholmen till Uddevalla. För övrigt var det mest motorgång och autopilot. Misstag #2
    Entusiasm: God men balanserad

    Uddevalla till Hätteberget
    I starten blåser det nästan inget. Det är ingen tydlig styrbordsfördel och de flesta båtar verkar starta i någon ända av linjen varför vi väljer mitten för fri vind. Vi gör en perfekt start och tajmar linjen precis när skotten går. Efter ett tag kommer lite vind och vi drar i väg med några båtar framför oss. Då vi har ett av de högsta Lystalen i startgruppen bör vi ligga i täten. Efter några timmar ligger vi först och vi letar aktivt efter vind. Det blir många slag nära Orustlandet. Vi drar ifrån fältet och ligger faktiskt först i 5-6 timmar vilket vi borde men ändå …. Vi ser oss hela tiden över axeln för att se om några av de heta lådorna med namnkunniga seglare ombord kommer ångande men inget i sikte. Vi har läst på lite på Blurs hemsida om vägval och där hänvisas det till den normala Tjörn runt taktiken. Vem kommer ihåg hur man seglade för 20 år sedan? Icke för ty så väljer vi att gå väster om Brattön vilket få andra båtar gör men vi ligger fortfarande först. Rorkultsförlängaren lossar men det fixas snabbt med längre skruv och silvertejp. När vi närmar oss Marstrand ökar vinden och vi byter till fock och tar ett rev. Vi väljer att gå nära Marstrand för att vi tror oss veta att det är sydgående ström och vill ha strömlä så länge som möjligt. De andra båtarna vi kan se väljer att gå norr om Dyrön. Misstag #3? När vi närmar oss Hätteberget ser vi att strömmen sätter ordentligt åt norr, säkert med 1-2 knop. Vi rundar som 3:dje båt kl 21.25. Det visar sig sedan var plats 49. Helt OK m.t.p. att vi är glada amatörer.

    Hätteberget till Valön
    Vi slår ut revet och byter ut focken mot genuan. Det blåser ca 10 m/s och det går ganska mycket sjö. Vi väljer att inte sätta spinnaker trots att alla andra båtar vi kan se gör det. Men eftersom vi ligger långt fram är det bra gubbar och vi har ingen träning. Trots allt imponerande men jag tror att några kör med spinnakerstrumpor. Vi ser det mer som en sträcka att sova och vila oss på. Då det är nästan plattläns väljer vi att hålla en kurs för att kunna köra med saxade segel. Vi sätter även en preventer på bommen. När vi kommer ur kurs skotar vi om genuan och skär upp till rätt kurs. Vi gör även några gippar under natten. Vi gör god fart med surfar upp till 11-12 knop och ser ut att hänga på resten av fältet ganska bra. Vi försöker sova men ingen av oss lyckas mer än en slummer på max 20 minuter. Misstag #4 (det största kommer det att visa sig) Jag fattar inte hur vi kunde vara så korkade när vi hade chansen att sova. Troligtvis för att det låter mycket och att vi är rätt speedade av att vi har seglat bra trots mina farhågor. Vi angör Fjällbackaskärgården just när det börjar ljusna och tack vare GPS-plottern och de andra båtarna hittar vi lätt vår väg, men vi har inte ägnat någon tid åt planering av navigering innan racet Misstag #5. Vi rundar Valön 04:03. nu som nr 56.

    Valön till Furuholmen, Strömstad
    Vi letar oss ut mot fria vatten mot Kosterfjorden. Den sydliga vinden på ca 10 m/s håller i sig. Vi sätter inte spinnaker. Borde vi det ? Ingen dramatik men vi dundrar på i samma hastighet som tidigare. Vi rundar Furholmen utanför Strömstad kl 07:47 Nu som nr 55.

    Furuholmen till Tresteine, Norge
    Nu väntar en halvindsbog och vi byter ganska omgående genuan mot focken. En öppen bog. Vi rundar ön Tresteine kl 09:21 som nr 54.

    Norge till slutet …

    Vi har en bidevindbog sydost mot Kosterfjorden. Det är sjölä från Kosteröarna och vi kan släppa några millimeter på skoten. Vi kör på rätt bra. Men när vi kommer ut på Kosterfjorden börjar det jobbiga. Vi har svårt att hålla höjden och farten. Jag är kass på att driva båten i hård sjö och mkt vind. Båten skall seglas så upprätt som möjligt men vi får inte till trimmet mer vi enstaka tillfällen. Dessutom är det en konst att styra i vågor och vi börjar tappa skärpan då vi är trötta. Vi kämpar på till ca kl 14:00 då vi inser att vi har bergis 10 timmars hård kryss kvar. Vi är redigt trötta efter 26 timmars segling och ingen sömn. Vi bryter.

    Analys
    Sov mer om möjligt
    Se till att vara så utvilad som möjligt
    Mer mentalt inställd på hur jävla jobbigt det är
    Organisera maten ännu bättre
    Planera navigeringen i förväg
    Lär dig segla båten på kryss med mkt vind och vågor
    Träna mer
    Ta höjd för hela helgen, räkna med målgång på söndag morgon och ta ledigt på måndag.
    Släpp inte väg Björn i bilen på lördagkvällen

    Det gav mersmak och var sjukt kul. Klart erfarenhetsberikande.
    Försök igen!!!

    Jag vill även ta tillfället i akt att tacka min vän Björn för fantastisk insats, segling (bra styrt) och trevligt sällskap.

    //Martin, Utby 5 Juli 2010

  23. Calle P Jul 8, 2010 Reply

    Nu finns det en rapport på X99.se och en film på youtube
    http://www.youtube.com/watch?v=C2FLKy6bFYs

  24. Calle P Jul 8, 2010 Reply

    Och en till film.
    http://www.youtube.com/watch?v=uwyZW4ggiLA

    Är det någon som har en bild/bilder på oss från racet?

  25. Ola Jul 8, 2010 Reply

    Nu har även team Alinde fått ordning på fotografier, video och blogg..
    Här hittar Du vår upplevelse av Bohusracet 2010!

    http://olastensby.wordpress.com/2010/07/08/bohusracet-2010-2/

  26. Arild Jul 9, 2010 Reply

    Her kommer rapporten fra NOR 10455 Frøkna Hansson 31

    Starten var på fredag kl 1300. Værmeldingen var at det skulle blåse 3 til 9 sekundmeter fra sør sørøst med noen dreining mot sørsørvest ut på morgenkvisten lørdag. Vi fikk en fin start midt på linjen med god fart og fri vind. Jobbet hardt ut over mot mot Udevallabroen slik at vi ville være med i tet nedover mot Stenungsund. Dette fordi det var veldig lite vind og vi viste at det lå vind lenger sør og de første båtene ville dermed bli rikere og rikere etter vært som vinden kommer. Vi lykkes godt og var andre båt under broen. Denne båten seilte vi forbi før vi begynte at og seile sørover i fjorden. Nedover mot Stenungsund kom det 2 smaragder og en first 31.7 (Trindy) og seilte forbi. I lite vind ( under 6-7 knop) sliter vi litt med farten i forhold til andre båter. Dette kommer av at vi seiler kun med kryssfokk og har satt trimmen på riggen for mer vind ( ca 10 knop og oppover).

    Når vi kom til Stenungsund øker vinden hele tiden og rett etter Stenungsund blåser det 25 knop. Her begynner Frøkna å flytte seg fort og vi henter igjen mye av det tapte. Ut mot Hetteberget har vi kontakt med alle de første og vi runder som 3 båt i klassen bak 2 smaragder. Vinden hadde løyet og det blåste bare 12-14 knop. Vi var ca 8 minutter bak første båt og kun rett bak andre båt.

    Etter runding Hetteberget er var det en platt lens med til Smøgen. Vi satt den store spinnakeren og begynte å ta igjen båter. Vinden økte igjen og vi kunne begynne å surfe på bølgene. Seilte her meget fort og i løpet av litt over 1 time hadde i seilt igjen alle båtene og var da første båt i regattaen. Vi økte nedover hele veien. Vi hadde funnet den nordgående strømmen og formelig fløy nedover. Farten over grunn lå mellom 9,5 til 15.4 knop. Vi jibbet etter ca 1.5 timer og fortsatt å gå lavt. Vi greide å stå opp Smøgen og forsatte mot Sotens Svarte skär som er inngangen til runding ved Fjellbacka. I det vi nærmer oss Sotens svarte skär oppdager vi at vi er litt langt nord og må skjære opp. Vinden er nå oppe i 25 knop og med den store spinnakeren opp blir dette en liten kamp mot brotscher. Vi greier å stå opp, men i det vi passere Sotens svarte skär kommer det en vindkast og vi går inn i en sikkelig broch. Vi ble liggen på tvers inne blant skjærene og måtte til slutt dumpe spinnaker i vannet for å få falt av. Med 90 kvadratmeter spinnaker trålende etter oss og kunn storseil gikk det det ikke fort. Til slutt fikk vi inn spinnakeren og fikk opp fokken. Seilte da med fokk med til runding mens vi fikk ryddet opp i båten. Tidsmessig tapte vi nok ca 20-30 minutter, men allikevel var vi ca 5 minutter føre neste båt på runding. Vi satte spinnaker igjen denne gangen den lille. Uten denne brochen hadde vi hatt en snittfart på godt over 10 knop.

    Seilte bra ned til Strømstad og hadde igjen økt til de andre båtene. Rundet i Strømstad ca 12 minutter før neste båt. Neste legg ned til Tresteinene hadde vinden dreid mot sørvest og den ble veldig skarp nedover. Vi valgte da å sette kryssfokk og sløret med det ned. De 2 andre båtene satte spinnaker og tok nok noe inn på, men ikke mer en ca 2 minutter. Dette strekket benyttet vi til å spise og forbrede oss på en lang kryss tilbake til Smøgen.

    Etter runding Tresteiene var det kryss oppover på en sør sørvest Dvs lange legg på Styrbord korte legg på babord. Det var viktig å seile på strøm. Hadde medstrøm på kosterfjorden, men motstrømmen møtte oss rett etter kosterfjorden. Det var da viktig å seile inne i skjærgården og navigering var viktig.

    Etter vært fikk vi også besøk av de store båtene. Kryssen oppover gikk bra men var veldig trøtt da vi ikke hadde sovet noe i det hele tatt.. Vi av og til misset litt på sporvalget inne i skjærgården og tapte noe på det, men var godt fornøyd med regattaen.

  27. Salona Jul 9, 2010 Reply

    Bohusracet är redan en klassiker som kommit för att stanna. Detta var andra året vi körde racet med Salonan, vi seglade in i bleket 2009 och drog en riktig nit lott. 2010 har vi marginalerna på vår sida.

    Efter en kanonstart så höll vi de flesta i klassen bakom oss med genua 1 i den lätta vinden ut mot Svanesund. Vinden fyller på och vi har nu för mkt segel med det är för trångt för att byta segel, vi överlever men tappar mark innan segelbytet. Finnflyer, Elan 410, Luffe 4004 seglar om oss och rycker ifrån innan vi får ordning på grejorna. Ingen panik i båten, vi har seglat bra fram till nu. Vinden lättar längs Tjörnlandet och vi har kanske lite segel uppe men avvaktar, farten är OK. Upp mot Tjörnekalv så blir det bleke, vi byter segel men lite sent. Vinden fyller på efter Åstol och vi är overpower igen men det är sträck till Hätteberget så vi kör på. Jag kör på rumbline ut till fyren och får hålla upp kraftigt för avdriften mot slutet. Givetvis så skulle jag tagit mer höjd innan vi kommer ut i strömmen.

    Spinnaker åker upp på direkten med strumpan, strumpan kommer inte upp tillräckligt och håller in skuldrorna på spinnen, det stör mitt öga så Johan tar lite motvilligt ner spinnakern och kopplar bort strumpan, nu är det frid i sinnet och stagsegel rullas ut. Vi kör på lågt för bb för att hålla oss långt ut i strömmen. Gippar efter ett par timmar och rycker från Draklunne och Dominant 105 ordentligt. Vi seglar i skift och vilar 30 min var,,,bra disiplin. Här kom nog en av de första strategiska missräkningarna. Strömmen var tydligen starkare längs land och med en platt sb bog på rumbline så rycker bla Luffen ordentligt, närmare och kortare väg. Vi tappar nog 10-15 min men ligger i toppen när vi får rapporter. Efter Fjällbacka så var vi sugna på Blurs shortcut mellan skären, vi har kikat på den före start och funderar in i det sista, jag fegar och vi kör safe väster ut. Bär spinnaker runt Valö men lägger dagens första bredsladdar när vi möter vinden.

    Seglar förbi en Banner 28 som står på högkant med spinnaker…….seglade själv banner 28 några år i 20 års åldern så jag får flashback till gamla tider med Väderöarna runt med skön surf på hemväg och högkantsegling, tänk vad ölen smakade gött på den tiden.

    Enkel segling norröver med spinnaker och stagsegel. Lägger några gippar på vägen utan några större missar. Jag anar att vi tappat under natten när jag inte kan sikta Luffen och Blur. Vi tar ner spinnakern på väg in mot Strömstad efter 2 bredsladdar mellan skären, kör med spinnen länge fast det är brant, vi borde hissat försegel och kört safe. Efter Strömstad så kör vi med stor och genua och är nöjda med farten, vinden öppnar men vi hissar inte spinnaker, vi sitter nöjda och åker med (hinner äta varm mat och ladda inför maratonkryssen). Tappar säkert flera minuter mot Finnflyer 36 som kör code 0 och rycker. Vi får rapport att vi ligger i topp men ligger lite i ett mellanläge mot våra vassaste konkurrenter. Vi tänder till när vi möter båtarna i klassen före som redan rundat i Norge. Vilket försegel skall vi köra med på kryssen? Johan röstar fock och jag vill ha G1 som redan sitter uppe. Jag tycker inte det blåser så mkt och tror vi kan bära G1. Det går fint efter rundningen men vinden ökar igen…..byte till fock, jag åker på att byta, rätt åt mig, det sliter på en trött kropp innan focken är på plats och vi tar sikte på en Arcona 400 tror jag. Vi seglar otroligt lika och jag är nöjd ända tills jag upptäcker att det är en 370…..vi har svårt att hålla våra target siffror och ligger långa stunder långt under siffrorna vi kryssar på med full besättning. Vi får en ny tidsrapport och ligger 2a efter Hansson 31. Vi kommer överens om att topp 5 är bra om man känner att man ger allt men inte om man sitter nöjd…..vi taggar till och Johan kör storen hela tiden vilket ökar farten flera tiondelar. Hittat några fina vänsterskift som biter fint norr om Hunnebo, sjön är lite snällare och vi har fint flyt sista 3 timmarna. Avståndet akterut ökar men vi har dålig kontakt föröver. Vinden lättar och vi är nöjda med vårt race efter målgång. Vi anar en topp placering men vågar inte ta ut någon seger.

    Tack Johan för ett fint race, du är mer tjurskallig än jag kan vara, aldrig riktigt nöjd. Vi har seglat ihop under 10 år, här ligger mkt i vår styrka.

    Salonan är allround i de flesta vindar och vinklar, rusar inte ut för vågorna men håller en fin medelhastighet och känns trygg. Stark på kryss med G1. 10/7 inspekterar jag min nya Salona i Split och kombinerar detta med charter, Salona 42 och 44 skall testseglas. Bohusrace vinnaren är till salu, hör av er om ni önskar testsegla. hjuvik@spray.se 0730-520893

    /Martin Nilsson

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 9, 2010 Reply

      Återigen. Grattis som fan!

      • Salona Jul 9, 2010 Reply

        Tack Peter. roligaste seglingen på länge…
        Väskan är packad, flyger tidigt imorgon och skall segla i garanterat fint väder. prognosen för Bästkusten ser annars bra ut för veckan.
        ha en fin semester. vårt nästa race är SM i Express + 60 båtar på linjen. Klarabella vilar sig i form.
        /Martin

  28. SWE Jul 12, 2010 Reply

    Lyckas inte hitta mer än ca 20 bilder från Lasse Sunde’n på hans “Picasa-Log”. Någon som vet var det finns fler bilder från årets hittills “goaste” race?
    //SWE

  29. Fredrik Jul 13, 2010 Reply

    Här kommer ett litet bidrag med vår skildring av Bohusracet 2010.

    http://fhm.mine.nu/WhiteStar/lang/se-sv/2010/07/12/bohusracet-2010/

    Otroligt rolig tävling, väldigt lärorik för oss, vi kommer tillbaka.

    /Fredrik

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 13, 2010 Reply

      Kul läsning och en snygg sida! Bra seglat!

      Hur skall vi locka fler Bavariaseglare nästa år?

      • Fredrik Jul 13, 2010 Reply

        Jag har försökt “promota” det på Bavariaklubbens hemsida, får försöka lite mer inför nästa år.

        /Fredrik

      • Author
        Peter Gustafsson Jul 13, 2010 Reply

        Klura på vad som behövs för att de skall vara med. Speciellt pris för “bästa Bavaria” eller något annat!?

        Själv funderar jag på att sätta upp ett fint pris för bästa “unga besättning”. Total ålder < 60 år..?

        • Erik Barkefors Jul 14, 2010 Reply

          Vore det inte bättre att sätta upp pris till Bästa halvtonnare – Scampi, Ballad, Comfort 30, Granhill osv? Där finns det massor som ligger vid bryggorna och är lämpade för de här seglingarna.

          • Pelle P Jul 14, 2010

            Det ena behöver väl inte utesluta det andra…

  30. Bosse Jul 13, 2010 Reply

    Fanns en diskussion om vilken båt som gav mest för pengarna.
    Var hittar man de inläggen?

  31. Pär Bäck Jul 13, 2010 Reply

    Nu finns det ännu fler bilder på http://www.bohusracet.se dock inte fotografens ännu utan sådana som funktionärerna tog vid start och mål. Tyvärr stälde åskan till det i går kväll men vi fortsätter att ladda upp bilder under kvällen idag.

  32. J-O Dec 9, 2010 Reply

    Nu finns en 15 minuter lång film från racet på bloggen.

    http://x-412-primex.blogspot.com/

    Inte världens sexigaste film men ändå…

    // JanO på PrimeX

    • Hans Dec 9, 2010 Reply

      Shit, nu fick jag abstinens igen…
      Till näst års BR tycker jag att vi beställer 8-10m/s ostlig vind så att alla hinner i mål innan lördagens kalas i Smögen o slipper driva över mållinjen framåt småtimmarna.
      Tomten hänger väl på Blur o läser detta…?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.