J/111 | #1 snart klar

J111-bristol-5.jpg
Jag är i Newport på semester med familjen. Lite bad, lite god mat och lite racing på NYYC Race Week.

Ja, och kan man ju kolla in nya J/111 också…

Jag har ju en skrovreservation på #18 men behöver inte bestämma mig riktigt än.

Spenderade fredagen tillsammans med Jeff Johnstone hos CCF Composites i Bristol, strax norr om Newport. Efter samarbetet med Pearson Composites avslutades, har man tagit över byggandet av J/95, J/100 och nu J/111. Många duktiga båtbyggare i trakterna. 200 meter bort på samma gata ligger konkursade Goetz Custom Boats. Min bedömning är att man har bra koll på läget, även om J/Europe kanske är snäppet vassare när det gäller detaljfinish.

J111-bristol-cockpit.jpg
Däckslayouten känns mycket bra. Stor, ganska grund sittbrunn med bra plats för både rorsman och storstrimmer. Som på J/109 så har man storskot med 1:6 grov- och 1:24 fintrim. Största skillnaden är att skenan sitter på durken och att trimmern nu sitter bakom skenan i stället för framför. Jag kan tycka att detta blir bättre, framförallt om rorsman behöver hantera storskotet.

Bra ergonomi i övrigt (notera fotstöden på däck för focktrimmern).

J111-bristol-1.jpg
Båt nummer 2 med innermodulerna på plats. Man har valt att göra pluggar och formar för alla innermoduler redan från början. Annars är det vanligt att man på de första båtarna bara plastar fast inredningen för att få båtarna i sjön.

Det är ju alltid en balansgång mellan att hålla vikten nere, och få en inredning som är så snygg som möjligt. På J/111 har man fokuserat på att göra båten användbar och se till att den har stor volym invändigt. Pentry och navbord har man lagt lite krut på, så det påminner ganska mycket om J/109. Men man sparar in på innerliner i taket, inredning i förpik (kan sättas in vid semester) och där det inte fyller någon funktion. Lite mer spartanskt än vad vi är vana vid. Men så sparar man ett par ton också.

J111-bristol-2.jpg
Friborden var lägre än vad jag trodde (och överbyggnaden något högre). Men detta medför också minskad vikt. Och båten får ju ett minst sagt sportigt utseende.

J111-bristol-3.jpg

J111-bristol-4.jpg
Roder med hjärtstock i kolfiber.

J111-bristol-6.jpg
Jeff diskuterar mantågfsstötternas vinkel. De lutade ganska mycket utåt, så vi var lite osäkra på om de uppfyllde reglerna, men det visar sig att de får luta utåt med 10 grader.

Just den här båten skall till NZ, och ägaren har valt svart pulpit och svarta mantågsstöttor.

J111-bristol-7.jpg
Just nu kör man tvåskift för att få allting klart. Vi får se om båten kommer i sjön under nästa vecka…

J111-bristol-8.jpg
Ser snabbt ut. Kan man ana en snällare variant av J/125?

J111-bristol-9.jpg
Kölarna från kanadensiska Mars Keel. På några tidiga renderingar fanns en T-köl, men det verkade bara ha varit en gimmick för att se om vi var uppmärksamma. J/boats tycker att fördelarna med L-köl överväger. Framförallt tycker man det är enklare att designa en bulb som genererar mer lyft. Något som är viktigt när man har liten profil på själva kölbladet.

J111-bristol-side.jpg
Sammanfattningsvis så verkar konceptet rätt, och man har bokat nästan 30 båtar.

Viktigast är så klart seglingsegenskaperna, och där lär vi få svar de närmaste månaderna. Personligen är jag inte orolig – det här kommer att bli en kul båt med 130 m2 gennaker. Vikten blir såklart viktig, men man har marginal i sina kalkyler. Så man lät säkra på att komma in på rätt SA/D.

Baksidan på myntet blir så klart en spartansk båt. Men på samma sätt som man inte köper GT-versionen av en sportbil för dess inredning, så kommer nog köparna av J/111 att vara mer intresserade av prestandan än att alla plastytor är klädda i trä, Vi får återkomma i den här frågan när inredningen är klar. Typ nästa vecka.

Updatering 100722. Här är lite fler bilder från bygget ett par dagar senare:

j111_100721_B-10.jpg
Mycket har hänt på ett par dagar. Nästan all däcksutrustning är klar, och det jobbas febrilt med inredningen. Kölen kom på under fredagen.

j111_100721_B-2.jpg
Rattpiedestalen har diskuterats nedan. Här (båt #2) ser man hur den är integrerad i däcksformen. Snyggt och lätt.

j111_100721_B-3.jpg

j111_100721_B-4.jpg
Snygg placering av röstjärnen. Ofta sätter man dem direkt i skrovets utsida vilket kan se lite udda ut, men här har man fått till det bra.

j111_100721_B-5.jpg

j111_100721_B-6.jpg

j111_100721_B-7.jpg
Storskotstrim blir som på J/109 fast trimmern (eller rorsman) sitter bakom skenan. 1:6 grovtrim och 1:24 fintrim direkt ovanpå. Eventuellt skulle man kunna göra en liten “pod” i stället för den rostfria bygeln om man vill göra häckstag med utväxling i stället för hydraulik.

j111_100721_B-8.jpg

j111_100721_B-9.jpg

j111_100721_B-11.jpg
Nedgångstrappa i aluminium. Lätt och snyggt. Kanske skall man bygga en i kolfiber bara för att skoja till det…

j111_100721_B-1.jpg

More from our site

19 Comments

  1. Stefan P Jul 17, 2010 Reply

    Cool men med de fönstren liknar den en diva 39 med rak stäv typ.

  2. Erik Barkefors Jul 17, 2010 Reply

    Mycket hög vill-ha-faktor!
    Kul att de verkar ha fått till en brunn med rattstyrning där det fungerar för rorsman att även skota storen – nödvändigt för oss på (svenska) ostkusten med oftast byiga vindar ;-)

    • Pär Johansson Jul 17, 2010 Reply

      Starka vill ha känslor! Riktigt sexigt med svarta mantågsstöttor…

  3. Clifford Jul 17, 2010 Reply

    Inget att tveka på Peter, slå till för tusan! (uppskattar verkligen de låga friborden)

  4. SOFIA Jul 17, 2010 Reply

    Även en “gubbe” skulle kunna tänka sig den “spartanska” inredningen för att uppleva seglingen med den.

  5. Team Styrbord Jul 17, 2010 Reply

    Cool, kanske kan vara något. Jag funderar på att byta båt. J båt ligger bra till.

  6. Sam V Jul 17, 2010 Reply

    Ser grym ut. Men.. om man vill spara vikt, varför en så klumpig rattpiedestal? Borde räcka med ett par stöttor eller?

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 17, 2010 Reply

      Jag är inte säker på att det blir så mycket lättare med en rörkonstruktion a la X-35 (är den i kol?). Dessutom kommer hyrdaulpanelen för häckstaget att sitta på framsidan.

      • Sam V Jul 17, 2010 Reply

        Tror inte 35:ans rör är i kol, möjligt att vikten blir densamma. Tycker ändå det ser lite klumpigt ut. Enda plumpen på en übersweet båt.

      • Anders R Jul 19, 2010 Reply

        Tror att det är en historia i svetsad aluminium från http://www.jefa.com/. Plast borde som sagt inte bli tyngre och ja, det är nice med bra fotstöd när man trimmar storsegel under ruffiga förhållanden =)

    • Mattias Jul 17, 2010 Reply

      Bra att ha fötterna på som rorsman eller stor trimmer.

  7. Gunder Jul 18, 2010 Reply

    Ser ut til å bli en stilig båt, og supert med fotstøtte for fokketrimmeren, men men med så stor cockpit kunne jeg kanskje tenkt meg litt bedre plass mellom fokkevinsjen og storseilskjøtet.

  8. JonasB Jul 18, 2010 Reply

    “Friborden var lägre än vad jag trodde (och överbyggnaden något högre). Men detta medför också minskad vikt”

    Tyvärr så minskar det också boytan rätt så kraftigt.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 18, 2010 Reply

      Ja, det har ju varit problemet med t.ex. J/105 (eller J/100) som blir mycket trånga inuti.

      Med J/111 så har man målet att göra en båt som får ett större användningsområde och då är ståhöjd ett måste.

      Inuti så upplevdes båten ungefär lika stor som min J/109 eller de nya 34-35 fotare vi ser på mässorna (Arcona 34, Salona 34). Men betydligt trängre än t.ex. First 35 som är enorm inuti.

      Ståhöjden blir helt ok. Dubbelkojerna akterut blir bra. Salongen känns stor då huvudskottet sitter långt förut. Med uppfällbara sjökojer så sover man 6-8 man utan att behöva inreda förpiken. Och den öppna lösningen gör att båten känns stor. Vill man, så får man ugn, kyl, tryckvatten, varmvatten, landström och sprayhood.

      Det som blir “spartanskt” är avsaknaden av innerliner under däck och mycket synliga plastytor. Och så blir det så klart mindre stuvutrymme än i en djupare/bredare/högre båt. Detta begränsar ju marknaden ganska avsevärt. Men det finns nog tillräckligt många som värdesätter seglingsegenskaperna.

      Det är få som säljer 30 båtar innan första exemplaret är i sjön.

      • Large Jul 19, 2010 Reply

        Arcona 340 har segnmentets största akterhytt, mina tre barn trivs där, natt som dag. En kombination av skrovform, platsbyggd inredning är nog orsaken.
        Har inte blivit omseglad ännu………

  9. Måns Jul 22, 2010 Reply

    Peter, hur är Newport som semesterort? Jag övervägt att göra som du, dvs bad, god mat, och segling. Detta räcker ju för mig (och uppenbarligen dig), men vad finns i Newport och omgivningen som lockar resten av familjen? Måns

  10. Author
    Peter Gustafsson Jul 24, 2010 Reply

    Lade upp lite mer detaljbilder ovan.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>