Ännu mer fredag…

Vänta till andra halvan av videon. Soto 40 is da shit!?

18 Comments

  1. Sam V Oct 9, 2010 Reply

    Det börjar onekligen se så ut. Vore kul om någon tog en till Norden, en norrman kanske eller varför inte några Farr 30 eller X-35-seglare som Johan R föreslog? Kanske rentav någon som gillar snabba J-båtar?
    Fast den mår nog som bäst när den seglas mot likadana, och att hoppas på en 40-fots entypsklass häruppe är nog i mesta laget.

    • Sam V Oct 9, 2010 Reply

      Saknar man inte en överbyggnad? En liten ruff eller kapp, minskar risken för vatten under däck. Funkar dessutom som bra fotstöd. I övrigt übersweet.

  2. Patrik Oct 9, 2010 Reply

    Som en Dj…… stor Melges :-)

  3. Martin Oct 9, 2010 Reply

    Ser blött men roligt ut!!!

  4. Team Styrbord Oct 9, 2010 Reply

    Ser väldigt trevligt ut….

  5. Stefan Oct 9, 2010 Reply

    Nu börjar det märkas hur fattiga svenskarna är. Vi är inte ens i närheten av dessa klasser. Så här ska segling se ut för att locka unga förmågor. Härlig video ! I Sverige syns bara massa trötta seglingar med trötta gubbar. Dags av vakna upp och börja satsa ordentligt istället.

  6. SWE Oct 9, 2010 Reply

    Stefan,
    Trötta seglingar å trötta gubbar? Vad tycks om Farr30, Melges24 och Formula 18? Rätt pigga kärror och vad jag fattat är det rätt många i dessa klasser i Sverige som har gott om energi för sin sport…………….

  7. Bebbe Oct 9, 2010 Reply

    Hur mycket kostar en Soto 40, Gp42 var väl för dyr att segla?? Hur mycket skiljer det då mellan dem.

    • Pär Lundberg Oct 9, 2010 Reply

      GP 42:an var inte så farligt mkt dyrare att köpa en Soto 40:an, men att drifta den ett år på MedCupen var dyrare än vad Soto 40:an kommer att bli. Dock får man nog räkna det kommer kosta minst lika mkt till (som att köpa den) för att köra runt en vettig kampanj, i varje fall om du vill köra MedCupen med Soto 40:n.

      Det där med att Grael’s kampanj skulle kosta 250.00 pund för ett år skall man ta med en rejäl nypa salt. Det lär hamna en bra bit över det om han inte får hela besättningen gratis…

      Som jämförelse bränner de bättre TP52:orna närmare 1 mill € per säsong…Det har blivit lite bättre med de nya reglerna, färre segel, färre regattor etc men det är fortfarande rätt pricy. Ur den vikeln blir ju Soto rena rea-båten ;-)

      Ang. 40:an, som jag gillar skarpt som koncept, tycker jag det ser lite skumt ut att det står på näsan i vågorna hela tiden och är såpass blöt. Det är riktigt nog inte många sekvenser där hela besättningen är bak i bussen, men ser ändå ut som om bärigheten i förskeppet är lite sådär…Nu är det ju ingen offshore båt såklart, men ändå….

      My two pennies…

      MVH Pär

      • Calle Oct 10, 2010 Reply

        Jag hade samma refelektion Pär1
        tycker att den står väldigt mycket på näsan även med i stort sätt hela besättningen längst bak jämför man med tex Farr 30 så får man ju där upp nosen väldigt mycket när man flyttar bak besättningen coh detta hjälper ju till att komma upp i planing….

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 10, 2010 Reply

      Jag fick en uppgift på att de bästa GP42 projekten lade ungefär 8 Mkr/säsong när klassen var som mest aktiv.

      http://www.blur.se/2008/02/06/vad-kostar-ett-seriost-projekt/

      En ny Soto 40 kostar väl $350.000 (eller Graels £250,000) men driftskostnaderna är det som rusar iväg om man skall köra hela MedCup. I Telegraph-artikeln ovan nämdes £500,000 “to purchase a boat and campaign the 2011 Audi MedCup”. Och det låter väl rimligt att ren drift står för lika mycket som båt-inköpet?

  8. Jon Fangel Oct 10, 2010 Reply

    Soto 40 kostar USD 297 000:-. Till det kommer frakt instrument ev moms och segel. Jag gissar att det hamnar kring 3 MSEK för att bli stolt ägare till en 40-fotare som mäter kring 1,25 i IRC.
    Se http://www.longitudeyachts.com för mer info.

  9. Pelle P Oct 10, 2010 Reply

    En sån på Transpac eller Fastnet BLÖT… torrdräkt gäller nog på Marstrandsfjorden också!!

  10. PelleL Oct 10, 2010 Reply

    Jo det är helt klart ingen offshorebåt….och jag tycker det ser lite tungt ut också…lite konstigt för L/(depl)^1/3 är bara obetydligt högre än Melges 32 och segelytan känns helt tillräcklig också. Kanske är det det relativt korta bogsprötet som spökar lite….

  11. o Oct 11, 2010 Reply

    lagom kul att segla runt med en båt det står pajero på, eller så kanske det är något man står för, vilket kanske är kul.

    • O! Oct 11, 2010 Reply

      Pajero är en bil. (skall likna en Jeep)
      Det kallas för sponsring…

  12. o Oct 11, 2010 Reply

    Pajero är också ett ord. Det betyder runkare, eller wanker, om du föredrar det språket. jättebra valt av Mitsibushi.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.