Najad Owners Forum @ Henån

Jag är ju bollplank åt några starka varumärken när det gäller sociala medier och hur man bäst kommunicerar med sina kunder på nätet. Bland annat så har jag hjälpt Najad lite, vilket är superkul. En av de saker som dök upp då var att det fanns ett forum (Najad Owners & Crew Forum) som drevs av några engelsmän, men där kommunikationen inte fungerade.

Det är ju ett ganska vanligt att ett företag eller organisation tycker det är svårt att förhålla sig till diskussioner på nätet som man inte kan kontrollera. Färska exempel är ju Seglarförbundet och tidningen Segling som förfasades över att deras medlemmar och läsare diskuterade saker som tidigare lösts bakom lyckta dörrar. Då är det lätt att det blir ett motsatsförhållande.

Men 2011 måste man vara med där kunder och andra intressenter diskuterar avgörande frågor. Lyssna. Lära. Förstå. Och vare sig man vill eller inte, så formas varumärket av verkliga människor i verkligheten, inte på styrelsemöten eller i fina skrifter.

Så när det visade sig att Frank Hatful och de andra bakom forumet inte hade varit på Najad i Henån, så var det självklart att bjuda in dem för en diskussion om hur man kunde arbeta tillsammans. Det visade sig, så klart, att den lilla misstro som hade funnits var helt obefogad. De var bara ovanligt engagerade kunder och seglare. Och en otroligt viktig kommunikationskanal.

Dessutom fick vi träffa massor av duktiga hantverkare, spana in fina cruisers och hann också segla runt en Najad 570 från Henån till Stenungsund. Sjukt fina båtar. När jag pensionerar mig…

Och tipset till er som undrar vad era kunder eller medlemmar håller på med på nätet. Engagera er.

More from our site

6 Comments

  1. Anders B May 1, 2011 Reply

    När du pensionerar dig ska du väl bygga en Hansson 31!

    • Author
      Peter Gustafsson May 1, 2011 Reply

      Det jag har nu påminner väldigt mycket om en “Hansson 36” :-)

  2. Clifford May 1, 2011 Reply

    Ja, det har ju aldrig varit fel att fråga kunderna vad de vill ha. Och sen fråga om de fick vad de önskade sig.

    • Fredrik Lönegren May 2, 2011 Reply

      verklig/upplevd kvalitet
      Det som kunden sist men inte minst uppfattar och kommer ihåg!

  3. Pamela Spencer Feb 16, 2017 Reply

    I am a resident of the UK looking for a Najad 361

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*