Mirsky och Lööf testar Marström 32

Gänget på Marströms fortsätter med provseglingarna av nya M32, både hemma och nere på Garda.

IMGP1014.JPG
Man har fått med sig lite rock stars som Torvar Mirsky i filmen ovan och Freddie Lööf nere i Malcesine. Snyggt jobbat.

Bröderna Sach i Tyskland har varit igång längst med sin itelligence, och fått mycket press och TV i Tyskland.


TV: NDR Schleswig-Holstein-Magazin, Regional Hamburg+Schleswig-Holstein (klicka på “Taufe des hightech-Katamarans”) % RTL Regional Hamburg+Schleswig-Holstein-Nachrichten,

Foto: Yachtfoto

Web: Segelreporter, boot.de, Yacht.de, Travemünde.netz, Palstek, HL-Live, Samstag-Aktuell, Travemünde Aktuell, Mein wochenspiegel, SHZ.de

IMGP0991.JPG

IMGP1000.JPG

IMGP1001.JPG

IMGP1002.JPG

IMGP1003.JPG

IMGP1004.JPG

IMGP1005.JPG

IMGP1006.JPG

IMGP1015.JPG

IMGP1027.JPG

 

20 Comments

  1. Staffan Calluna S-73 Sep 8, 2011 Reply

    Testseglingarna i helgen på Garda slutade med succé. De båda M32:orna kom 1:a och 2:a. Inte illa! Grattis gänget på Marström.

  2. Per Sep 8, 2011 Reply

    Läcker som fan men lite för dyr leksak:(

    • Det där kan ju tolkas på olika sätt. “Läcker som fan..” Blött? ;-)

      • Kåre Sep 8, 2011 Reply

        Normalt väldigt torrt, förutom att man blir svettig.
        Har varit ute när det har blåst 12-13m/s i byarna utan att få stänk på mig.

        • o Sep 20, 2011 Reply

          definiera “ute”.

          • Kåre Sep 20, 2011

            Ett par sjömil ost om Storklippen, norr om Västervik.
            Om sanningen ska fram så var det inte speciellt stora vågor.
            I riktig havssjö och hög fart så blir det självklart vått som vilken annan båt som helst.
            MVH
            Kåre

  3. Patrik A Sep 8, 2011 Reply

    Vilken drömleksak, skall man ändå inte bo i båten är det en sån här som gäller !
    Lättseglad på 2man men gissar att det funkar bra på 4-5 också ?
    Har själv haft en Tornado och det jag upplevde som svårast var till och från bryggan när det var blåsigt så använde vi bara focken… hur gör man här ?

  4. Petter Isaksson Sep 9, 2011 Reply

    Lättmanövrerad med en Yanmar diesel i vart skrov;-)

    • Kåre Sep 9, 2011 Reply

      Nä, lättmanövrerad med en Torqeedo el-utombordare med inbyggt litium batteri :-P

  5. bo karlberg Sep 9, 2011 Reply

    Vilken båt!!
    Skenbart enkel men det har tagit ett liv att envis produktdesign att nå dit!
    Världsklass!! Rätt igenom. Visionen av segling inkarnerad!
    Grattis Göran!
    10 andelar a 200 000 kr så har vi en båt + lite runt
    Vem är med?

  6. Kåre Sep 19, 2011 Reply

    Har fått SRS-tal på 2,36, verkar lågt satt.

    • Pelle P Sep 19, 2011 Reply

      Spännande, vilket race ska den vara med på?

  7. Gustaf Dyrssen Sep 19, 2011 Reply

    Kåre, om du möjligtvis är designern från Marströms kanske vi Blörare kan få en liten lektion i wave piercing eller inte ??? ni har gjort en otroligt cool båt men den ser ut att ha en annorlunda fördelning av volym än andra nya kattor och rundare bak (som en Infusion) snarare än C2 med sin plattare bak. etc etc. Kan vi få ett design statement ????

  8. Kåre Sep 20, 2011 Reply

    Jag ska försöka svara på dina frågor.
    Det stämmer att våra skrov har en annan volymsfördelning på undervattenskroppen än de flesta andra katamaraner samt betydligt betydligt mer volym generellt.
    Våra skrov och framförallt M32:an har mer volym i ändskeppen än vad som är normen samt att vi har en helt annan form på kölkurvan än de flesta konkurrenterna.
    Nej våran akterspegel är inte rund som Infusion, faktum att inga av våra egna konstruktioner någonsin har haft speciellt runda akterskepp. Se tredje bilden uppifrån http://www.marstrom.com/index.php?option=com_content&view=article&id=204:m32-coming-up&catid=43:m-32&Itemid=68
    Den stora volymen i ändskeppen bidrar till att kunna pressa båten hårdare samt att stoppa pitching.
    Den stora volymen, formen på kölkurvan, låga vikten samt volymsfördelningen bidrar till att göra båten halvplanande även när den seglar på ett skrov.
    Anledningen att vi aldrig har hakat på trenden med wave piercing trots att detta skulle ha gjort det lättare för oss att sälja våra båtar de senaste åren är att vi är helt övertygade att wave piercing är ingen bra ide’.
    Wave piercing förskepp anser vi ha dessa nackdelar.
    Ingen reservvolym i fören vilket innebär att man inte kan pressa båten lika hårt.
    En wave piercing för vill trycka ner förskeppet så fort båten har bra fart och fören har tippat ner lite under vatten ytan. Syns tydligt på många av videoklippen med AC45.
    Sprutet från fören ökar rejält vilket gör båten våtare att segla och ökar motståndet.
    På A katamaran regattorna har vi sett att våra båtar dessutom pitchar betydligt mindre än de med wave piercing skrov. Att segla en båt som rör sig som en gunghäst kan väl inte vara bra.
    Seglar man en båt perfekt så ska man inte dyka och då spelar det inte någon större roll om man har en rak eller en wave piercing för, men hur många seglar båten perfekt hela tiden?
    Det är intressant att de flesta verkar titta på hur skroven ser ut ovanför vattnet och inte under vattnet. Det som är under vattnet är betydligt viktigare än det som är ovan vattnet på skroven.
    Vatten har 800 ggr högre densitet än luft så det är bättre att segla ovan på vattnet än genom det.
    Lite mer läsning.
    http://www.marstrom.com/index.php?option=com_content&view=article&id=179:m5-a-cat-design-part-ii&catid=40:a-class&Itemid=66
    http://www.marstrom.com/index.php?option=com_content&view=article&id=237:m-32-speed-design&catid=43:m-32&Itemid=68
    http://www.marstrom.com/index.php?option=com_content&view=article&id=238:m-32-speed-design-part-ii&catid=43:m-32&Itemid=68
    MVH

    Kåre

    • Gustaf Dyrssen Sep 20, 2011 Reply

      Stort tack, mycket intressant läsning. Jag tror också att pitchen spelar otroligt stor roll i snabba båtars prestanda. hur man kommer dit övergår helt klart mitt förstånd (därav frågan). Jag tycker också det är intressant att ni, som har kunskap och förståelse, kommer fram till egna svar och vägar. Engelsmännen säger ” there are many ways to skinn a cat” och i box klasserna (som F18) ser det ut som om man kan köra på många olika sätt (Infusion, C2, wildcat, Cirrus R är ju otroligt olika) och ändå vara med.
      Skulle vara kul med en Marström F18 även om jag inser att den regeln kanske är lite för low-tec för era produktions metoder.

      Stort tack för ditt svar. MVH,

    • Sam V Sep 20, 2011 Reply

      Intressant läsning. Tänk om det rentav är så att wave piercing-skrov på flerskrovsbåtar är en trend liknande den att ha skarpa slag på enskrovsbåtar? Slag kan säkert vara motiverat på en VO70 men knappast på en Elan. Tror jag. Några av de absolut snabbaste enskrovarna, som Nya Zeeländska Shaw, har inte slag. Och wave piercing på en stor katta (120 fot) testade ju Pete Goss med Team Phillips för tio år sedan med resultatet att den bröts sönder och sjönk.

      Ska bli spännande att se om AC72:orna alla kommer ha wave piercande skrov eller om någon kör med Marström/Kåres filosofi.

    • Erik Barkefors Sep 23, 2011 Reply

      Hur tror du att era idéer skulle fungera på en större havsgående katta? Jag tänker då på gången i havssjö och funktionen för en autopilot.

  9. Petter Isaksson Sep 20, 2011 Reply

    Hallberg Rassy körde ju med skarpa slag i aktern på 352:an redan på 80 talet.
    Jag vet inte om det gjorde nåt på farten… Inget nytt under solen;-)

    Gott att höra Kåres åsikter om de nya katamaranstävarna. Det ser ju skitfräckt ut men alla som utger sig för att veta något om katamarandesign förordar bärighet i ändskeppen bland annat för att för att motverka sk. hobbyhorseing eller gunghästeffekt. Bärigheten behöver inte ligga i nedre delen av stäven utan kan komma högre upp för att inte bromsa alls när båten seglas “perfekt”
    /p

    • Sam V Sep 20, 2011 Reply

      Fransmannen Yver Parlier lät bygga en katta med skrov liknande flygplanspontoner, “Hydraplaneur”, som såg spännande ut men den verkar inte skördat några lagrar. Någon som har bättre koll/kommentar på designen?
      http://www.aeroyacht.com/2009/03/12/farewell-archimedes/

      • Erik Barkefors Sep 20, 2011 Reply

        Den var snabb i rätta vindar men tydligen väldigt jobbig i sjögång. Parlier kappseglade Transat över Atlanten och kunde inte laga varm mat de sista 5 dagarna pga de våldsamma rörelserna.
        Kolla in riggen med dubbla master och stagning med en bom mellan masterna och enbart stag tvär till andra skrovet. Han satte genua/gennaker på lämasten från halvvind och nedåt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.