Sweet… J/111 Fleetwing

j111fleetwing-18.jpg
Vad kan gå fel. Man väljer en bra dag i Newport, blandar lika delar J/111, familjen Johnstone och en helikopter med legenden Onne van der Wal. Yummy!

Bara en månad tills Blur³ sjösätts i Frankrike…

j111fleetwing-13.jpg

j111fleetwing-7.jpg


j111fleetwing-1.jpg

j111fleetwing-2.jpg

j111fleetwing-3.jpg

j111fleetwing-4.jpg

j111fleetwing-5.jpg

j111fleetwing-6.jpg

j111fleetwing-8.jpg

j111fleetwing-9.jpg

j111fleetwing-10.jpg

j111fleetwing-11.jpg

j111fleetwing-12.jpg

j111fleetwing-14.jpg

j111fleetwing-15.jpg

j111fleetwing-16.jpg

j111fleetwing-17.jpg

18 Comments

  1. Jan-Eric Wilhelmsen Feb 28, 2012 Reply

    Ser på näst sista bilden att gennakerns skothorn är försett med en kort tamp för att ansluta skotlinorna strax bakom. Vad är vitsen med detta? Är det enbart för att minimera slitaget på skothornet vid gipp?

  2. Pelle Lindell Feb 28, 2012 Reply

    Det minskar risken att skothornet fastnar på förstaget när man gippar “inside” (skoten innanför förliket).

    • jk Feb 29, 2012 Reply

      Hej,
      En liten fundering som jag har varje gång jag ser en bild med denna lösning.

      Varför så lång? Den längd tampen adderar, adderas ju även att hala hem i gippen.

      Ok, att jag seglar 20ft flerskrov och antal armtag i gippen är kritiskt, men alla förbättringar ger resultat……..

      Ingen som tänkt på detta?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 29, 2012 Reply

      Håller med. Vår nya blir ~30 cm.

      Liten lös dyneema-stropp med ögonsplits i ena änden som man loopar genom bägge skoten innan man knyter den i seglet.

  3. Jan-Eric Wilhelmsen Feb 28, 2012 Reply

    Kräver ju då att det finns bra med plats mellan.

  4. Pelle Lindell Feb 28, 2012 Reply

    Jo, har man inte hyfsat långt peke är utsidesgippar att föredra.

  5. Calle Feb 28, 2012 Reply

    Vit mast på dEnna, vad blir det på Blur?

    • Author
      Peter Gustafsson Feb 28, 2012 Reply

      Svart/klarlackad kolfiber. Hall-masten är verkligen “a work of art”. Nedan en mockup för att se om loggan passar…

      • Calle Feb 28, 2012 Reply

        Snyggt!

  6. Author
    Peter Gustafsson Feb 28, 2012 Reply

    Peket är 2.50 så det finns gott om plats. På J/109 är peket 1.70 men det är helt ok att gippa inside (vi har provat en outsidegipp på 5 år).

    Den lilla stroppen finns i olika varianter. Ibland sitter den i gennakern, men då får man ju ändå knutar som skall dras runt förstaget. Dessutom är de ofta onödigt långa (varje utsläppt meter i en gipp skall ju dras hem igen). Påminn mig att jag skall ta lite bilder på vår nya setup.

    • kim Apr 1, 2012 Reply

      “…Påminn mig att jag skall ta lite bilder på vår nya setup.”

      Okej. Då är du härmed påmind om foton.

  7. Niclas Dahlgren Feb 28, 2012 Reply

    mycket tamp som skall hem om man gippar outside…

    • large Feb 28, 2012 Reply

      outsidejipp kan vara att föredra i hårdvind med liten besättning

  8. Thomas Wiberg Feb 28, 2012 Reply

    Bilden på J-111 Blur “mockup” ser exotisk ut. Är det säkert att du inte har en 111:a under cover i västindien?!

  9. Kocken Feb 29, 2012 Reply

    Vilken snygg båt J111 är. Riktigt snygg!

  10. Ulf Palm Feb 29, 2012 Reply

    Med tanke på vilken ända av båten vi oftast kommer att få se är jag förvånad att du håller fast vid att ha namnet på sidan, Peter…

    • F424 Feb 29, 2012 Reply

      Låringen är väl bra? I bogen brukar man ju sätta reklamlapp och startnumret så där är det ju upptaget…:-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.