Skip to content

44 Comments

  1. Patrick L
    Jun 21, 2012 @ 08:30

    Jag köpte en ProStart från Happy Yachting nyligen och använde på Sandhamn Open för första gången. Funkade klockrent, men tyvärr tar den inte bort båtar som trycker en över linjen när man är tidig…

    Reply

  2. Team Exilia
    Jun 21, 2012 @ 08:39

    Vi har använt den funktionen i snart 10 år. Problemet är att få tid att mäta linjen och man riskerar att missa massa annat som är viktigare.
    På en ren kryssstart som i Marstrand tex är det mycket viktigare att starta mot fältet.
    Är det en djungelbana där det inte är kryssstart funkar det OK.

    Den varianten vi kör med ger inte bara avståndet till linjen utan också vilken hastighet man skall hålla för att vara på linjen när starten går. Desutom kan man välja var på linjen man vill starta för att räkna avståndet

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 21, 2012 @ 08:54

      Vad kan vara viktigare än att pricka linjen med full fart?

      Det fanns gott om tid att pinga märken, och jag upplever att vi vågar gasa mer än andra sista 10 sekunderna när vi har bra koll på linjen (vi kör motsvarande funktioner i Expedition).

      Att “starta mot fältet” funkar säkert när det är riktigt bra entypsfält. Gör jag mitt jobb som rorsman i en SRS-start så hittar jag en lucka mellan båtar som går lite sämre. Då ger de mig ingen indikation på hur min start skall se ut.

      Reply

      • Patrick L
        Jun 21, 2012 @ 09:05

        Håller med om att man vågar gasa mer när man har koll på linjen. Självklart är det viktigt att starta mot fältet men även (framför allt?) i ett tight entypsfält handlar ju edgen mycket om att tajma linjen bättre än konkurrenterna.

        Reply

      • Team Exilia
        Jun 21, 2012 @ 09:07

        Det är inte jag som sköter starterna ombord, jag styr dit Koffe vill att jag skall styra och han styr också hur stor och genua skall vara skotade.

        Sista 10 sekunderna är det väll alltid full fart som gäller?

        Det som översakade oss positivt och som vi var mest oroliga för var starterna med så många olika båtar på MBBR. Det gav oss en väldigt bra tränning inför Gold Cup i sommar.

        Reply

    • Pelle P
      Jun 21, 2012 @ 10:31

      Spännande CJ, vad är det för prylar ni använder?

      Reply

  3. Mattias Bodlund
    Jun 21, 2012 @ 08:42

    Vi körde med en hela förra året på FarrBar2 och den fungerade helt ok – vi gjorde även en hel del torr körning på land springandes på fotbollsplaner. Generellt så fungerar den utmärk så länge man inte gör några stora kursändringar. Min gissning är att det beror på att den död räknar (om det nu heter så) fram och skall man snabbt ducka bakom en båt för att sedan snabbt komma upp på kurs mot linjen igen så tar det ett bra tag innan ProStarten är med på noterna igen.
    Detta förklarar också varför den fungerar för AC båtarna. I de starter jag sett så ligger de stilla för att sedan med rak kurs mot linjen accelerera.

    Reply

  4. Per
    Jun 21, 2012 @ 08:43

    Sorry jag tycker detta är en helt meningslös idotpryl. Hehe men det är ju förståss upp till var och en att avgöra:)

    Reply

    • Pelle P
      Jun 21, 2012 @ 08:53

      Kul kommentar… tillförde extremt mycket till tråden…

      Reply

  5. Per
    Jun 21, 2012 @ 09:03

    Tja kanske, själv tycker jag tjusningen med segling avtar när det blir allt för perfekt med allehanda teknikprylar men det är ju en smaksak:). Även din kommentar tillförde mkt.

    Reply

  6. Krull
    Jun 21, 2012 @ 09:59

    JAg tycker absolut att man skall använda all teknik som finns tillgänglig. Det som Mattias Bodlund säger om snabba duckningar innan start håller jag med om. Men om man kan få till en rak approach till linjen de sista 30sek så fungerar den perfekt. Kan det bero på att den uppdaterar långsammare än tex en del konkurrenter som gör samma sak?
    En annan sak att tänka på är nog att en hel del starter släpps som borde vara allmäna återkallelser, då hjälper det inte mkt att veta att man var på rätt sida linjen. Här är det oerhört viktigt att strunta i om man är över eller ej. Då får man byta mode till att vara över men osynlig istället.

    Kontentan. Använd på rätt sätt är det ett superbra hjälpmedel…..

    Reply

    • Björn Svala
      Jun 21, 2012 @ 10:59

      +1

      Det är egentligen så vi gör på Exilia också. Använd tekniken och hjälpmedlen med sunt förnuft.

      Pelle, vi använder ett program som jag tror Calle har snickrat ihop själv.
      Han är en tusenkonstnär när det gäller teknik.
      Björn Svala

      Reply

  7. JV
    Jun 21, 2012 @ 10:37

    Vad säger reglerna ? Är det tillåtet även i jolleklasser ? Någon typ av begränsning finns väl på vilken utrustning man får använda ?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jun 21, 2012 @ 10:39

      Vad som är tillåtet regleras i klassreglerna för varje klass.

      Reply

  8. Peter Gustafsson
    Jun 21, 2012 @ 11:14

    Reply

  9. Svenne
    Jun 21, 2012 @ 12:12

    Jag använder Pro Finish, verkar lite ssmartare att komma först över mållinjen.
    http://www.mercuryracing.com/blog/pro-finish-2/

    Reply

  10. Team Exilia
    Jun 21, 2012 @ 13:11

    Ett problem om man skall få linjen rätt i GPSen är att du måste segla till båda bojarna med samma kurs och hastighet som du gör i starten. Det räcker inte att “segla” förbi märket hur som helst. Och sedan får man lägga till en marginal på ca 1-2 sekunder pga uppdateringshastigheten.

    Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Jun 21, 2012 @ 13:38

      Det beror på hur bra GPS man har…

      Reply

      • Team Exilia
        Jun 21, 2012 @ 14:26

        Mig veterligen så “pingar” sateliterna bara 1 gång i sekunden.
        Då spelar det ingen roll vilken GPS du har

        Reply

        • Svea-Jonas
          Jun 21, 2012 @ 17:00

          Eftersom GPS positionering bygger på avståndsmätning till satelliterna är det mottagaren som begränsar hur ofta positionen uppdateras.

          Reply

        • Erik Barkefors
          Jun 21, 2012 @ 18:58

          Det framgår inte hur många mottagare Prostart har men oftast får man in 5-10 “bra” satelliter samtidigt på GPS. Det ger bättre noggrannhet än 1 gång per sekund. Sen finns en uppgift hur ofta displayen uppdateras men det är inte så intressant att ha oftare än 0,5 sekunder…

          Reply

          • Per
            Jun 21, 2012 @ 21:58

            Det är inte antalet sateliter man får in som styr uppdateringsfrekvensen, det är mer en fråga om beräkningskapacitet i mottarkretsen. Numera finns det kretsar som inte kostar skjortan som fixar snabbare än 1 Hz. Enligt Google så sitter det en LEA-5A mottagare ifrån U-blox i prostarten och den beräknar position i 4 Hz.

        • Patrik Måneskiöld
          Jun 21, 2012 @ 22:21

          Pingar en gång i sekunden? Spelar ingen roll vilken GPS? Jag antar att du gissar eller så har någon lurat dig rejält.
          Jag är ingen expert på området men jag vet åtminstone att en mottagare beräknar kontinuerligt men ju sämre den är desto fler samples behöver den för att presentera ett vettigt resultat. Fördröjningen du märker beror antagligen på att mottagaren försöker dölja sin onoggranhet genom att använda död räkning tills den fått tillräckligt många samples för att vara säker på att farten ändrats.
          Du kan köpa en RTK-mottagare som ger mm-noggrannhet 10 gånger i sekunden men den är svindyr. Den beräknar fasförskjutningen i bärvågen för att få en noggranhet bättre vad GPS-systemet är egentligen är byggt för. Den har dock svårt att fungera bra i båt p.g.a. signalernas reflektioner i vågorna (Multipath-effekt) och vibrationer.

          Reply

          • Pelle P
            Jun 22, 2012 @ 13:30

            Jag tror min sagt vår käre navigatör/prestandaanalytiker fick sagt en hel där…!!

      • Jonas
        Jun 22, 2012 @ 15:12

        Rekommenderar dgps för de som känner att 25 meter inte är tillräckligt noggrant.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 21, 2012 @ 22:52

      Med ProStart eller Expedition behöver man inte lägga på några sekunder. Om det beror på att de räknar smart eller vad det är, men det stämmer otäckt bra.

      Reply

  11. Anders
    Jun 21, 2012 @ 13:36

    Såndäringa har jag sneglat på ett tag. Tur att båtkontot är no limit och bara övervakas sporadiskt av min bättre hälft :-)

    Kul att läsa att grejen verkar funka, jag gillar att den är avskalad.

    Hur kör ni andra med den, fäste på mast/nånstans ombord, i handen, snöre runt halsen, … ?

    Reply

    • Kalle
      Jun 21, 2012 @ 14:53

      På ruffluckan

      Reply

  12. Anders
    Jun 21, 2012 @ 15:41

    Så 2sek marginal måste man ha för GPS uppdatering hm?. 2sek kommer man långt på i 6knop

    Reply

  13. Krull
    Jun 21, 2012 @ 22:01

    Jag trodde att Prostartern jobbade med 1hz och till exempel Nexus racebox på 5hz. Någon som vet hur det är? Hur är det till exempel med Rockbox?

    Reply

  14. Johnny
    Jun 22, 2012 @ 10:09

    Nexus NGPS
    Specifications Dimensions: ø108x49mm (4.2×1.9”) Weight: 200g (7oz) Enclosure: Waterproof Transducer cable: 10m (32.8ft) Power supply: 12V DC (6-16V) Current consumption: 100mA Communication out: NMEA 0183 Receiver: 16 channel parallel Antenna: Ceramic patch Position accuracy: Less than 25 m 95% of the time Art. No: 21970-3, GPS Antenna Optional: Art. No: 20992-2, Antenna bracket

    VAd menar dom med ” Less than 25m 95% of the time ”
    Vilket kan betyda att man kan vara upp till 25 m fel om man har otur. Men hur nogran kan den vara.. i medel tal ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 22, 2012 @ 10:34

      Eftersom noggrannheten troligtvis är inte ändras inom startområdet inom 10 minuter (felet är konstant, oavsett hur stort det är) så skulle jag säga “tillräckligt” dvs mycket bättre än en fördäckare! Vi har kört med 3-4 olika GPS-varianter de senaste säsongerna, nu senast med Nexus nGPS, och det stämmer sjukt bra. Min känsla är att det är en mjukvarufråga snarare än hur bra GPS man har.

      Det var ju själva vitsen med referenserna ovan. Duger det för proffsen i AC eller på RC44 så duger det nog för mig som amatör hemma i viken :-)

      Tipset för de som är tveksamma är att köra startträning ett par kvällar. Lägg en linje, be alla duktiga seglare ombord att gissa hur lång tid det tar till linjen. i 9 fall av 10 så gissar elektroniken bäst.

      Reply

    • Svea-Jonas
      Jun 22, 2012 @ 10:36

      95% = 2 standardavvikelser = 2RMS = Root Mean Square, vill jag minnas. Under 5 % av tiden är noggrannheten sämre än 25m. Sedan beror det ju på hur dämpningen är ställd. Ju längre mellan uppdateringarna destå noggrannare position.

      Reply

    • Patrik Måneskiöld
      Jun 22, 2012 @ 20:38

      Siffrorna betyder att om du har bra mottagning så kommer felet att vara mindre än 25 meter 95% av tiden. 5% av tiden kan felet statistiskt sett vara större men det finns ingen gräns i hur stort. Teoretiskt kan det vara hur stort som helst. Men i och med att mottagaren hela tiden beräknar position utifrån senaste kända position och fart så filtrera den bort helt orimliga värden och ger den mindre vikt till mindre troliga värden än till troliga. Det är därför det finns en tröghet i positionen.

      Om du dessutom har dålig mottagning eller om antennern är delvis skymd kan felet bli ännu större. Därför är det en bra idé att hålla ett öga på någon kvalitetssiffra GPS:n ger, t.ex. HDOP. Den ger ingen absolut sanning men en indikation på hur bra positionen teoretiskt kan vara för tillfället.

      Bra fakta om GPS-fel: http://en.wikipedia.org/wiki/Error_analysis_for_the_Global_Positioning_System

      Reply

  15. niklas
    Jun 22, 2012 @ 18:18

    Vad tycker ni om tex. iPad+iRegatta vs prostart? Kostar ju ungefär lika, men iPad kan man ha till en massa annat också i fortsättningen. Prostarts goda sidor är lång batterilängd och enkel att byta batterier i, vattentät, inte lika ömtålig som ipaddan.

    Reply

    • jonas w
      Jun 23, 2012 @ 08:58

      Använder android-surfplatta med en gps-puck för bluetooth samt iregatta. Avstånden till starten och nedräkning funkar kanon. Dock är det som du säger strul med vatten samt solljus gör den svåravläst. Testade att plasta in plattan med plastfolie men när allt är blött så är skärmen svår att trycka på.
      En prostart är nog bättre om man vill garantera sig något som fungerar i alla väder.

      Reply

      • Perry Jönsson
        Jun 24, 2012 @ 00:10

        Vad är det för android platta som du har?

        Reply

      • jonas w
        Jun 24, 2012 @ 11:13

        En modifierad toshiba folio. Fast tror inte det spelar så stor roll, bara den klarar iregatta och har bluetooth.

        Reply

  16. Anett S
    Jun 22, 2012 @ 22:46

    Det mest störande med Prostarten är ju att hela displayen blir regnbågsfärgad när man har solglasögon…..
    Vi har den monterad på masten o med glasögonen på syns nästan ingenting tyvärr.

    Reply

    • Krull
      Jun 23, 2012 @ 08:57

      Byt til icke polariserade solglasögon, då skall det nog bli bra

      Reply

      • Per-Erik
        Jun 23, 2012 @ 10:25

        Tack för tipset.
        För övrigt, om man vill ha en exakt startlinje, så får man ju ta med i beräkningen att bojarna rör sig om vinden ökar eller minskar.

        Reply

      • JonasJ
        Jun 23, 2012 @ 12:30

        Det har de löst på TackTic;)

        Reply

  17. Prestart i Expedition | BLUR
    Jun 23, 2012 @ 10:39

    […] frågor kring hur vi använder Expedition som hjälp i starterna. Tidigare i veckan hade vi en diskussion om hur ProStart funkar, och det är ju en enkel produkt som är […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.