Prestart i Expedition

Jag får ganska mycket frågor kring hur vi använder Expedition som hjälp i starterna. Tidigare i veckan hade vi en diskussion om hur ProStart funkar, och det är ju en enkel produkt som är intuitiv.

Expedition har ju betydligt mer data, egentligen mer data än man kan och vill använda.

I vår båt så har vi fördelat ansvaret på några olika personer. Navigatören har koll på Expedition och siffrorna ovan på en iPad i vattentätt case. Någon annan har koll på nedräkningen. Utifrån dessa input försöker jag och taktikern positionera oss rätt. Tidigare hade taktikern hand om Expedition, men det är bättre att han har huvudet ute ur båten och fokuserar på andra båtar. Så klart har fördäckaren fortfarande en viktig funktion och jag försöker hela tiden jämföra hans input med det vi får från elektroniken.

expstartingbar.jpg

När man har pingat (talat om för Expedition var märkena finns) så får man direkt reda på hur sned linjen är mot vinden. Längst ner till höger ser man att det är 1 grad, eller 0.4 båtlängders, styrborsfördel. Detta uppdateras i takt med att vinden vrider, men eftersom det kan vara störd vind i startområdet kan man låsa vinden under startsekvensen.

Överst på skärmen är de tre siffror som jag tycker är viktigast. Tid till start, tid att bränna, och båtlängder upp till linjen. “Time to burn” är ju den tid som jag är för tidig och som jag på något sätt måste slarva bort. På bilden ovan är det 1:20 till start, jag har 21 sekunder till linjen om jag kör max och jag är alltså 59 sekunder för tidig.

Expedition använder ett polardiagram för att räkna ut tiderna, och oftast väljer man att dämpa farten i sitt normala polardiagram något då man inte får ut 100% prestanda under en startsekvens.

De röda siffrerna på startlinjen är tiden det tar för att ta sig till olika ställen. Framförallt när man letar position så är det nyttigt att veta hur långt man har till de olika märkena. Ofta frågar jag navigatören “hur långt till lä”, och har lättare att vända lagom långt bort. Det är också nyttigt att veta om man är 5 eller 15 båtlängder under linjen och när man börjar närma sig laylines. Här finns det ju massor av andra siffror som vi inte använder…

När vi har bestämt oss för en lucka eller approach till linjen så är jag intresserad av avstånd och tid att bränna. Tricket är att försöka bränna tiden tidigt, för att kunna gasa fullt när det är 10-15 sekunder kvar.

Som med allt annat så krävs det övning för att detta skall funka smidigt. Det krävs också en del arbete för att alla ombord skall känna sig komfortabla och lita på siffrorna. Vi lade ett par kvällar för att köra mot en linje eller boj – alla fick gissa tid till linjen och när Expedition var överlägset bäst på att gissa så var alla med på att det var ett bra hjälpmedel.

För det är just ett hjälpmedel. Och när funktionen ändå finns ombord verkar det fånigt att inte använda den. För vi har ju framförallt Expedition för väderanalys, routing och prestandaanalys. Så startfunktionerna är en ren bonus.

Om man är nyfiken så kan man ladda ner en demo och köra fritt i 30 dagar.

Stort tack till Nils Melsom Kristensen som rett ut många av begreppen för oss.

Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting, som
kan ha intresse av produkter som nämns i artikeln.

17 Comments

  1. M N Jun 23, 2012 Reply

    Fråga

    Fungerar det att köra på ipaden eller är den som en extraskärm till pc?

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 23, 2012 Reply

      iPad är repeater till PC på navplatsen.

      • Morten Klever Jun 24, 2012 Reply

        Jeg har både PC med Expedition installert og iPad, men behøver å finne ut hvordan jeg får iPad til å fungere som repeater. Noen tips?

        • Anders Averdal Jun 25, 2012 Reply

          Instarllera splastop på PCn och iPaden.
          Funkar grymt bra.

          • Morten Klever Jun 25, 2012

            Takk for tipset.

        • Author
          Peter Gustafsson Jun 25, 2012 Reply

          Vi har kört Splashtop en säsong men nu segade det ihop.

          Tillbaka på VNC Viewer på iPad och Real VNC på Windows som kändes mycket snärtigare…

          • Morten Klever Jun 25, 2012

            Takk for tipset. Sjekker ut både VNC og Splashtop!

  2. jonas w Jun 23, 2012 Reply

    Har testat, men inte fått det fungera så bra med enbart GPS-data. Får då inte fram någon distance to line eller burn time. Gör jag något fel eller krävs det kompass och knop via loggen för att programmet skall klara starterna?

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 23, 2012 Reply

      Jag tror du behöver vinddata för att Expedition skall kunna veta hur det blåser (och räkna ut “polar speed” åt olika håll). Det vanligaste misstaget är annars att man inte har någon startpolar laddad.

    • jonas w Jun 23, 2012 Reply

      Fast rent praktiskt borde programmet klara sig gott på GPS-data, precis som prostart. De har då isf bara valt att inte använda informationen på det sättet. Vilket utesluter expedition som lösning vid startlinjen för mig.

      • Pelle Lindell Jun 23, 2012 Reply

        Jag tror faktiskt du gör något fel, “distance to line” borde funka enbart med gps input. Jag tror också man kan “lura” expedition genom att sätta “hold wind” och mata in en uppskattad riktning och styrka för att få “time to burn” utan vindinstrument. Jag tycker faktiskt man ofta får en bättre skattning om låser vinden i prestarten.

        • Pelle Lindell Jun 23, 2012 Reply

          (start)polaren är förstås nödvändig för att få ut något vettigt (utöver avståndet till linjen) ur expedition

    • Author
      Peter Gustafsson Jun 23, 2012 Reply

      Fast utan prestandadata för båten och vinddata så kan du inte förutse hur lång tid det tar att segla till olika ställen på linjen. Inte heller hur skev linjen är eller laylines går att räkna ut. Tittar man på detaljer så finns det båtspecifika faktorer som “rate of turn” och “acceleration” vilka ju inte är samma på en J/80 och en Swan 65.

      Vill man bara köra på GPS-data så finns det många (billigare) alternativ…

      • jonas w Jun 23, 2012 Reply

        Absolut är det så. Fördelen med att ha expedition skulle ju vara att man har flera funktioner samlat i samma system. Skall jag segla enl klassregler så får jag inte använda vindinstrument.

  3. Pelle Lindell Jun 23, 2012 Reply

    Min erfarenhet är att Prostart (eller liknande) är att föredra framför expedition (eller liknande) så länge inte besättningen är stor nog att avsätta en dedikerad taktiker/navigatör i starten.

  4. Krister S Jun 26, 2012 Reply

    Hur är det med Nexus Racebox. Någon som testat den?

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.