Prestart i Expedition

Jag får ganska mycket frågor kring hur vi använder Expedition som hjälp i starterna. Tidigare i veckan hade vi en diskussion om hur ProStart funkar, och det är ju en enkel produkt som är intuitiv.

Expedition har ju betydligt mer data, egentligen mer data än man kan och vill använda.

I vår båt så har vi fördelat ansvaret på några olika personer. Navigatören har koll på Expedition och siffrorna ovan på en iPad i vattentätt case. Någon annan har koll på nedräkningen. Utifrån dessa input försöker jag och taktikern positionera oss rätt. Tidigare hade taktikern hand om Expedition, men det är bättre att han har huvudet ute ur båten och fokuserar på andra båtar. Så klart har fördäckaren fortfarande en viktig funktion och jag försöker hela tiden jämföra hans input med det vi får från elektroniken.

expstartingbar.jpg

När man har pingat (talat om för Expedition var märkena finns) så får man direkt reda på hur sned linjen är mot vinden. Längst ner till höger ser man att det är 1 grad, eller 0.4 båtlängders, styrborsfördel. Detta uppdateras i takt med att vinden vrider, men eftersom det kan vara störd vind i startområdet kan man låsa vinden under startsekvensen.

Överst på skärmen är de tre siffror som jag tycker är viktigast. Tid till start, tid att bränna, och båtlängder upp till linjen. “Time to burn” är ju den tid som jag är för tidig och som jag på något sätt måste slarva bort. På bilden ovan är det 1:20 till start, jag har 21 sekunder till linjen om jag kör max och jag är alltså 59 sekunder för tidig.

Expedition använder ett polardiagram för att räkna ut tiderna, och oftast väljer man att dämpa farten i sitt normala polardiagram något då man inte får ut 100% prestanda under en startsekvens.

De röda siffrerna på startlinjen är tiden det tar för att ta sig till olika ställen. Framförallt när man letar position så är det nyttigt att veta hur långt man har till de olika märkena. Ofta frågar jag navigatören “hur långt till lä”, och har lättare att vända lagom långt bort. Det är också nyttigt att veta om man är 5 eller 15 båtlängder under linjen och när man börjar närma sig laylines. Här finns det ju massor av andra siffror som vi inte använder…

När vi har bestämt oss för en lucka eller approach till linjen så är jag intresserad av avstånd och tid att bränna. Tricket är att försöka bränna tiden tidigt, för att kunna gasa fullt när det är 10-15 sekunder kvar.

Som med allt annat så krävs det övning för att detta skall funka smidigt. Det krävs också en del arbete för att alla ombord skall känna sig komfortabla och lita på siffrorna. Vi lade ett par kvällar för att köra mot en linje eller boj – alla fick gissa tid till linjen och när Expedition var överlägset bäst på att gissa så var alla med på att det var ett bra hjälpmedel.

För det är just ett hjälpmedel. Och när funktionen ändå finns ombord verkar det fånigt att inte använda den. För vi har ju framförallt Expedition för väderanalys, routing och prestandaanalys. Så startfunktionerna är en ren bonus.

Om man är nyfiken så kan man ladda ner en demo och köra fritt i 30 dagar.

Stort tack till Nils Melsom Kristensen som rett ut många av begreppen för oss.

Disclaimer: jag är engagerad i Happy Yachting, som
kan ha intresse av produkter som nämns i artikeln.