ÅF Offshore Race 2012

gr12-blur-hoburgen.jpg
Så var det dags för sista racet med J/109 Blur. Vi hade lovat att göra det tillsammans med nya ägarna och det kändes som en bra avslutning för en båt som har gjort bra ifrån sig både på kappseglingsbanorna och som semesterbåt i skärgården.

Vi seglade runt båten från Göteborg tillsammans helgen för midsommar. Non-stop till Stockholms skärgård på 3 dygn, så vi hade fått känna på varandra under en lite längre segling.

Från oss var det jag, Pelle på taktik/trim, Patrik på nav/trim, David på fördäck och Mats på keyboard/trim. Från Österskär var det Karl Olov och Oskar som är nya ägare och Carl som seglat med den tidigare. Ett positivt gäng som alla såg fram emot att få segla racet.

Vi landade i Stockholm och fredagen, som skulle ägnats åt finmeck och mingel, gick åt till att byta allt som hade med antenner att göra. Nya antenne, kablar, folk i masten och massor av förbindelseprov ledde till något som funkade en stund. Surt. Men det blir sällan bra när man skall göra sånt här dagen före race.

Stockholm Stad hade fixat en sjysst anläggning vid Af Chapman på Skeppsholmen och det kändes som en bra “race village” även om det var lite skvalpigt.

Till sist fick vi i alla fall igenom allt hos Race Office och kunde avsluta dagen med middag på stan.

Lördag morgon inleddes med frontpassage och regn innan vinden lättade enligt prognos. Vi startade i startgrupp 5 och gav oss ut för att titta på de tidigare starterna. Man har ett system med olika zoner där man skall befinna sig innan start. Tyvärr så hade säkerhetsbåtarna en helt annan uppfattning om vad som gällde och körde bort oss från områden som var ok enligt den information vi hade på papper. Dålig stämning och omöjligt att kolla vindförhållanden innan start… men det var väl samma för alla.

P1020209.jpeg
Det var ganska små startgrupper så det var lätt att komma iväg. Vi startade med vår plana R5 och kunde rycka lite från klungan. Niklas Qvarnström från Tangosailing fångade starterna på bild.

P1020211.jpeg

P1020214.jpeg
Peelade till A2 efter en stund. Några Arcona 340 och Dehler gick bra i den lätta vinden men vi höll oss topp 3 trots plattläns och många gippar. Kul segling även om det var svårt att hitta rätt kant…

Ganska snabbt var vi inne i startgruppen framför och då var det svårt att hålla koll på vem som hade startat när. Samma båttyp kunde finnas i 2-3 olika startgrupper så så det var bara att köra så fort man kunde utan att bekymra sig om andra båtar. Tidvis så gick Arcona 340 tokbra, sedan en First 36.7. Men vi seglade aldrig riktigt dåligt.

_MG_3390_oxdjupet.jpg
Vid Oxdjupet var det dags för genua. Passagen gick smidigt och det var inte alls så trångt som förhandssnacket hade gjort gällande. Sedan var det blandat med gennaker och genua igen innan vi kom fram till Kanholmsfjärden där det stod en helt annan vind. Bidevindssträck söderut. Lurigt med lokala väder på fjärdarna. Foto: Gustav Morin.

Till sist passage i Sandhamn. Det visade sig att vi hade spikat första etappen vilket vi var supernöjda med med så många bra lokala seglare i de andra båtarna. Lokalkännedom kanske inte var så viktigt? Dessutom var vi gennakerbåt på en sträcka som hade innehållit mycket plattläns.

1 ALMAVIVA Blur J/109 09:11:00
2 THYRA Göran Lingvall Luffe 40 MH 09:11:51
3 DEHLIRIOUS Ola Burmark Dehler 34 SV 09:13:18
4 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 09:14:01
5 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 09:14:16
6 S/Y MASKINEN Noel Barkelius Farr 30 09:14:28
7 MIZAR Mikael Gustavsson Arcona 340 09:14:51
8 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 09:18:02
9 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 09:18:35
10 SOLSIDAN Magnus Woxén Farr 30 09:18:50
11 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 09:20:34
12 DAPHNE Anders Olsson Luffe 40 09:21:19
13 OUT OF SIGHT Göran Carlsson Swedestar 370 09:21:42
14 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 09:23:02
15 MATADOR Jonas Grandér J/109 09:24:56
16 FABULOUS Janne Hird Diva 35 09:31:02
17 ADDNATURE.COM Pär Svärdson Arcona 400 09:31:42
18 TWODOZ Tomas Rydman Arcona 340 09:33:22
19 KRUT Freye / Grönvall A35 09:35:08
20 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 09:36:14

Det här kändes riktigt bra…

gr12-blur-maxm.jpg
På sträckan ut till Alma passerade vi Elan 350 Max Matthiessen…

gr12-blur-matador.jpg
… och vår systerbåt Matador som hade startat 10 minuter före. Jonas har seglat med oss på Blur under Göteborg Offshore Race och min besättning har varit med och kört på Matador under Sandhamn Race Week och Gotland Runt. Men nu verkar han ha fått ihop en bra besättning och de seglade mycket bra hela racet.

Ute vid Alma så ökade vinden till 16 knop och vi bytte till fock och gasade söderut. Vi hade bestämt oss för att ligga till vänster om fältet då det eventuellt skulle vrida på syd under morgonen.

gr12-blur-1natt.jpg
Bra fart och vi passerade ett antal snabbare båtar till en bra position vid Gotska Sandön. Endast X-119, Baltic 43 och en annan båt låg längre österut, men vi ville inte chansa så mycket. Under natten lättade vinden och det blev återigen byte till genua.

gr12-blur-1tired.jpg
Trötta killar på railen. Det var skönt väder men ganska kallt och rått på natten. Vi körde ett vaktschema med tre vakter som roterade. Det ledde till 6 timmar på och 3 timmar av. Inte så mycket sömn för några ov oss, men det funkade fint.

gr12-blur-1morning.jpg
På morgonen så kom skiftet som utlovat. Mycket lite vind just i vridet och många konkurrenter verkade fastna inne vid Gotska Sandön. Båtarna längst ute i havet ryckte rejält, men det var inte mycket att göra åt. I närheten hade vi Pronavia 38 Ellvan och Arcona 340 Imperiet som båda är bra båtar och nyttiga referenser att segla tillsammans med. Dessutom X-35 Escape som dock inte hade sin vanliga besättning ombord.

Timingen på slaget till babord hade varit bra och vi klarade nästan Östergarn. Ett kort slag upp runt ön gav oss möjligheten att byta till fock. Vi hade tappat lite till några av de större båtarna som nu låg över timmen före på vattnet.

1 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 27:00:21
2 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 27:05:45
3 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 27:11:30
4 ALMAVIVA Blur J/109 27:12:09
5 VITKLUCKA Vitklucka X-35 27:17:26
6 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 27:27:10
7 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 27:31:50
8 SANNA 4 Matti Aaltio Mennerberg 34 27:34:36
9 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 27:35:48
10 ADDNATURE.COM Pär Svärdson Arcona 400 27:41:55

Imperiet hade ju också seglat mycket bra och låg precis akter om oss… De verkade gilla vår strategi för de matchade varje slag vi gjorde och följde oss i kölvattnet hela söndagen.

Nu bytte vi till högersidan och började kryssa ner längs Gotlands kust. Vinden skulle långsamt vrida till SSV och vi ville ligga till höger. Men fältet var samlat och det var svårt att vinna särskilt mycket. Vi seglade dock ikapp Finn Flyer 36 Black Pearl, Farr 30 Sissabella och ett par andra snabbare båtar. Byte till genua igen när vinden som väntat mojnade.

gr12-blur-2nighthoburg.jpg
Sista stycket ner mot Hoburgen var som vanligt svårt. Bra vrid inne vid land, men det stod mer vind ute i havet. Så efter ett par avstickare gick vi ut och kunde passera klungan precis innan rundning. Nu såg vi bara Baltic 43 ett par Arcona 400 och Sissabella framför oss. Tätklungan med Farr 30, Blå’s och Dufour 36 hade rundat två timmar före. Framförallt verkar både Blå’s och IT Advisor gjort grymma ryck på den här sträckan:

1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 39:41:15
2 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 39:48:19
3 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 40:01:58
4 ALMAVIVA Blur J/109 40:08:49
5 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 40:15:19
6 MATADOR Jonas Grandér J/109 40:30:10
7 SANNA 4 Matti Aaltio Mennerberg 34 40:32:48
8 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 40:33:27
9 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 40:35:04
10 VITKLUCKA Vitklucka X-35 40:42:26

gr12-blur-11karlsöarna.jpg
Sträckbogen norrut var snabb och vi blandade genua och R5 om vartannat. Mats och Patrik köre en timme var på trim hela vägen till Alma.

gr12-blur-karlsöarna.jpg
Pelle rattar.

När vinden vred med och kusten svängde så kunde vi peela till vår stora A2 och få upp stagseglet. Jobbade aktivt med att gå ut max vid uddarna söder om Visby och rundade tillsammans med en Arcona 400 och strax framför Ellvan.

1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 47:40:18
2 ALMAVIVA Blur J/109 48:00:13
3 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 48:00:31
4 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 48:06:42
5 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 48:25:56
6 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 48:29:49
7 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 48:31:00
8 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 48:40:23
9 MATADOR Jonas Grandér J/109 48:40:45
10 SNUFFELS Jan Beckman X-43 48:51:08

Det här kändes bra. Vi var ganska säkra på att kunna hämta hem 20 minuter på Blå’s och största oron var egentligen Farr 30:orna som skulle gå fort nu. Strunt samma, det är bara att köra så hårt vi orkar.

gr12-blur-gerdny.jpg
Norr om Visby så mötte vi också Antikrundan på väg söderut. Här har vi Gerdny.

Routingen pekade på ett medvrid, så vi gick lågt och nära Gotland. I takt med att vinden vred var vi tvungna att höjda och med ett par timmar till Alma var vi tvungna att lägga en kort gipp. Men vi var fortfarande före Arconan och Ellvan så vi hade gått bra i alla fall. Men vi visste redan nu att det inte skulle räcka…

gr12-blur-allaibrunn.jpg
Hela gänget på sista undanvindsrepan med gamla Blur. Patrik på trim, jag till rors, David pumpar storen, Karl Olof i “the owners seat”, Oscar trimmar stagsegel, och Mats och Carl bara njuter. Toppfarten under dagen stannade på 17.04.

Efter Alma en kort, kall och blöt halvvind in mot Sandhamn och målgången.

gr12-blur-sandhamn.jpg
Förtöjda i Sandhamn. Inte så mycket båtar… Vika seglen, av med sjöställen och en besättningsmiddag på Vardshuset. Det blir inte bättre än så.

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda. Vi seglade stabilt och gjorde inte bort oss. Vi rådde inte på de snabbare båtarna som också seglades mycket bra. Framförallt Blå’s gick fort i alla vindar och är en värdig klassegrar. Stor grattis!

Slutresultat (skärgårdsetappen + Gotland Runt = total)
1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 1,327 8 + 1 = 1
2 SOLSIDAN Magnus Woxén Farr 30 1,348 10 + 2 = 2
3 S/Y MASKINEN Noel Barkelius Farr 30 1,348 6 + 3 = 3
4 ALMAVIVA Blur J/109 1,288 1 + 5 = 4
5 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 1,322 11 + 4 = 5
6 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 1,315 9 + 6 = 6
7 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 1,283 14 + 7 = 7
8 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 1,297 5 + 8 = 8
9 THYRA Göran Lingvall Luffe 40 MH 1,3 2 + 10 = 9
10 FORUM ILS Christofer Brugge Farr 30 1,348 26 + 9 = 10

Ok, vad tyckte vi om det nya formatet då?

Att starta på lördag kändes lite konstigt. Det var helt ok stämning fredag, men många av båtarna och besättningarna var inte på plats fredag och det var uppenbart att söndagen skulle vara den stora folkfesten. Samma sak vid målgång. För de flesta var det inte aktuellt att vänta två hela dagar på regattamiddag så många åkte hem tisdag morgon innan. Så trots att vi körde samma race som t.ex Feelgood så träffades vi aldrig och kan heller inte jämföra våra prestationer.

Och detta tar oss till själva kappseglingen. Jag tycker det är synd att starta över två dagar. Framför allt när liknande båtar kör på olika dagar. Det blir som att vi kört två helt olika race… Och man kan säkert tycka till om startgrupperna. Varför dela upp ORC i klasser om 8-10 båtar och att exakt likadana båtar kör i samma regel, med starter 10 minuter efter varandra, men ändå inte tävlar mot varandra? Dessutom hade det varit kul att köra mot Feelgood, Arken Zoo och andra båtar även om de seglar under en annan regel

Skärgårdsbanan då? Vi tyckte det var superkul att segla ut genom skärgården. Inte så mycket strategi och vägval, men intensivt och många täta fighter.

Men det som blev klurigt var gaten och poängberäkningen. Havsetappen inleddes med att de snabba båtarna redan var 30 minuter före på havet. Man såg dem aldrig och skillnaderna i väder blev bara större. I ett race där “rich get richer” så känns det lite tufft. Det ledde också till att man hade få båtar att segla mot. Vi hade en jättebra fight med Imperiet runt hela banan, men i övrigt fanns inga jämförbara båtar att segla mot vilket var synd.

Jag hade föredragit att man startade om inför Gotland Runt. Då hade man åtminstone haft samma förhållanden vid ett tillfälle… Kanske en skärgårdsbana för hela gänget på lördagen. Sedan pitstop i Sandhamn lördag kväll för umgänge innan alla startar för att segla runt Gotland igen på söndag? Små båtar på morgonen. Stora på kvällen. Allt men målet att alla skall passera Visby samtidigt.

Med det vill jag tacka KSSS och ÅF för ett kul race. Jag uppskattar att man tar nya grepp och jag hoppas att man under vintern samlar in feedback på ett strukturerat sätt.

44 Comments

  1. JIMMY Jul 5, 2012 Reply

    Bra sammanfattat.

    Jag var riktigt irriterad över KSSS beslut att dela upp SRS A i två startgrupper med alla ORCi starter emellan så att en hel timme skiljde mellan båtarna, trots att de alltså seglade i samma grupp. Detta ledde denna gång till att de som startade kl 11.00 fick mindre kryss längst Gotlands ostsida och mer tryck på undanvinden på västsidan vilket gjorde det mycket svårt för oss att komma ikapp. Varför inte bara ha 10 min mellan grupperna för att minimera vädereffekterna???

    När vi rapporterade in vår sista rundning vid Alma så avslutades samtalet med “KSSS Race Office hälsar er varmt välkomna till Sandhamn” vilket verkligen värmde och stämningen höjdes ombord. Tänk att några få ord kan göra så stor skillnad! Nu kunde målrakan inte ta slut fort nog och alla i besättningen såg fram mot den gemytliga stämningen som alltid är så speciell i Sandhamn. Men väl i Mål så var det helt dött, ingen musik, ingen aftersail, ingen bar på bryggan, inga uppträdanden, inga sponsorstånd och ingen publik… Det var nästan lika tomt och dött som en sen höstdag då sommargästerna för länge sedan åkt hem, mycket deprimerande!

    Jag hann inte uppleva eventet i stan då jag seglade Bohusracet Fre-Lö och hann bara kasta mig i båten för att starta på söndagen. Det jag hann uppfatta var att det var mycket publik och kul med en speaker som hela tiden höll igång. Jag tror detta var mycket uppskattat av publiken. Ett nytt och kul grepp på seglingen.

    • Peter Jul 6, 2012 Reply

      “…Men väl i Mål så var det helt dött, ingen musik, ingen aftersail, ingen bar på bryggan, inga uppträdanden, inga sponsorstånd och ingen publik… Det var nästan lika tomt och dött som en sen höstdag då sommargästerna för länge sedan åkt hem, mycket deprimerande!….”

      …mål i stockholm nästa år???

      • karin Mar 28, 2013 Reply

        Jag står och sjunger för dig då… din kusin i Skåne Karin

  2. Richard Göransson Jul 5, 2012 Reply

    Varför låter man en TP52 segla mot några 40 fotare i ORC SM (vad der nu är) Det är ju ett skämt.

    • anon Jul 5, 2012 Reply

      ser inte riktigt problemet, inte så att tp52’an var galet långt före i fleet racen om jag minns rätt

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 5, 2012 Reply

      Nej, i år spikade man bara 6 av 8 race. Det är ju sämre än förra året då en helt annan TP52 spikade 7 av 8 race. Men det är nog bara en tillfällighet…

      • anon Jul 5, 2012 Reply

        konsekvent en minut före korrigerat på 40-60min race, känns ju kanske inte helt omöjligt att segla in. men vafan vet jag

      • Daniel Jul 5, 2012 Reply

        Och att dom bara var 2 timmar och 50 minuter före tvåan i klassen, korrigerad tid …

    • Seb Jul 6, 2012 Reply

      Att en TP 52’a kan starta mot 40 och 30 fotare händer bara i lilla Sverige. I resten av världen har alla förstått att en TP ska ha en egen klass. Tänk dig att försöka trimma en folkvagn för att slå en Formel1 bil, det går ju inte.
      Om två TP 52or ställer upp i en Engelsk regatta så får dom köra i egen klass om egen buckla.

  3. lars Jul 5, 2012 Reply

    Hoppas att vi kan få ihop en klass för shorthand nästa år, skärgårdsbanan var toppen och vädret kanon!
    Kul att La Dolce Vita fick vinna även detta race, hur känns det för er 40 fotare att bli omkörd av en 33 fotare?

    • Petet A Jul 5, 2012 Reply

      Ganska enkelt att förstå att LaDolceVita och BLUR har på tok för lågt SRS-tal. Nu är det dax för tekniska komitén att bekänna färg och visa hur den empiriska delen av SRS skall fungera. Det är omöjligt att samma båtar vinner om och omigen, så dåligt är inte motståndet.

      • Raketen Jul 6, 2012 Reply

        Det var det dummaste jag hört.

        Inom alla idrotter,sporter m.m vinner väl de som är bäst??
        Björn Borg, Ingemar Stenmark osv vann väl nästan jämt pga dom var duktiga, vältränade och hade talang?

        Själv, som jämt kommer sist. Då måste jag väl ha för högt SRS tal?
        För så bra kan väl inte motståndet vara? ;-)

        • niklas Jul 6, 2012 Reply

          Tja, det där får man nog ta med en nypa salt. Med vår fd båt klarade vi oss alldeles utmärkt i SRS, förutsatt att det inte var bleke. Det var så gott som att segla båten normalt utan dess värre dundertabbar och man klarade sig. Nu har vi bytt båt och sagan är en annan. Naturligtvis tar det sin tid att lära sig sin båt, men nog finns det rum för justering i SRS alltid, både på gott och ont.

      • alex Ekberg Jul 6, 2012 Reply

        Jag tror både Per och Peter + en handfull människor till är dom människor som lägger absolut mest tid och tanke på att få sina båtar och besättning att gå så fort som möjligt! Det lönar sig att va nogrann. Jag har svårt att se att en finngulf 33a ska mäta speciellt mkt högre en en 332a t.ex.
        Stenmark va överlägsen, det går nog i segling med!

      • lars Jul 6, 2012 Reply

        Hur tänker du?
        En FG 33, Dehler 33 eller en X332 är ju snarlika, att sen en ägare till FG 33 är en riktig fena på att styra sitt projekt in i alla upptänkliga detaljer så att hans båt går för fort ska väl inte straffas.
        Vad jag inte förstår är varför inte fler försöker lära av Per och hans sätt att se på sitt projekt.
        (Av toppbåtarna i SRS C har flera varit eller är del av Pers besättning: Grym, Kaxe, Dagmar)

      • Hannu Jul 6, 2012 Reply

        Någon måste kolla Collbergs båtar då antar jag, han vinner hela tiden, hmmmmm måste ha för lågt srs…….

      • Fred Jul 6, 2012 Reply

        Tittar man på BLUR s resultat för något år sedan och jämför med idag så tycker jag att det finns rätt mycket som talar för att tid i båten ger fart!

        Tror inte det har så mycket med mätetalet att göra att de är med i topp nu, efter flera år med ihoptrimmad besättning.

        Ge lite Cred för att någon satsar istället för att klaga på deras mätetal!

      • Johan Jul 6, 2012 Reply

        Eller som Stenmark sa… Ju mer jag tränar desto mer tur har jag! :)

  4. Team Styrbord Jul 6, 2012 Reply

    Bilder och filmer finns här… http://teamstyrbord.blogspot.se/

    Kul med publik längs som vinkade glatt och fotograferade. En ny dimension. Vi är gärna med och startar inne i stan 2013.

  5. Krull Jul 6, 2012 Reply

    Det kommer nog aldrig att vara 100% rättvist med mätetal, det är bara att inse. Frågan är väl mer vad vi accepterar. Men det som verkligen spelar in är nog trots allt de som sitter i båtarna. Att bara sätta sig i en båt som medioker seglare kommer inte ge några vinster oavsett båttyp. Det är nog fortfarande seglarna som avgör om man vinner eller ej. Att duktiga seglare vinner oavsett båttyp de kör beror nog på att de helt enkelt är bättre seglare. Att de dessutom uppdaterar sina båtar fullt ut med perfekt botten och nya segel med rätt design, full kontroll på riggtrim ja den listan kan göras mycket lång och ganska snart kan man se ett mönster och hitta saker som de som vinner gjort med sina båtar och de som inte vinner “glömt” att göra. Att det dessutom skiljer mycket i ren kunskap om hur man driver en båt på bästa sätt med en sammtrimmad besättning premieras är inte så konstigt.

    Men att tex TP52 och tex en X-332 seglar samma race på lika villkor är nog inte rättvist vare sig för Tp52 eller X-332.
    Jag tror nog att de flesta vill mäta sig med båtar som ligger närmare varandra i fart för att göra en vettig analys om varför de vann eller förlorade.

    Det är väldigt sällan man kan se att en usel besättning vunnit ett race bara för att de hade “rätt båt”

    Om man mot förmodan aldrig vill eller kan acceptera SRS, IRC eller ORC som en bra plattform så välkomnar jag er till Entypssegling.

  6. Staffan Calluna S-73 Jul 6, 2012 Reply

    Jag håller helt med Krull om att det troligen är skickligheten och inte mättalet som tillslut avgör. Jag hade förmånen att på nära håll, i en på pappret snabbare båt, runt Gotland studera hur aktivt de båda Forslundarna drev sina Scampis. Det är helt otroligt hur de kan få en sådan gammal häck att gå så fort. Till slut var vi tvungna att stumma av förundran skratta åt den prestigekamp som pågick i detta matchrace. Det tycktes aldrig skilja mer än ett par båtlängder. När alla andra rev för rundning av Almagrundet upp mot mål körde de stenhårt med spinn och hela familjerna (?) på railen. Imponerande!

  7. Anders Österborg Jul 6, 2012 Reply

    Tack Peter för ett fint reportage och bra sammanfattning! Denne segling har väl inte fått reportage i Rapport sedan The Card smällde, så jag tror nyordningen gynnar segelsporten i stort -strålkastaren på och massor av publik. Håller med i det mesta som skrivs ovan. KSSS och Stockholm bör ha en eloge för en fin hamn, snyggt race village och synnerligen goda säkerhetsarrangemang i starterna. Så goda faktiskt att man borde kunna våga nästa år att starta lite fler båtar i varje start, och därmed få iväg samtliga klasser på söndan nästa år. Börjar man kl 10, har 15-20 båtar per start med 20 min intervall för att undvika stockningar (och, faktiskt, kunna låta småbåtarna gå först!) så är hela fleeten iväg kl 15. Ge storbåtarna en timmes glapp så är Oxdjupet inget problem mot övriga. Och alla får glädjen se massor av båtar såsom förr, det var ganska ensligt på vägen ut i år, ffa på havet. Det är något magiskt över skepp som mötas på havet -denna effekt uteblev nästan helt i år. Att dela upp lika båtar i olika grupper och starter var väldigt synd men är lätt att ändra på, spec om inte SM särbehandlas. Att man som på ORCi VM i H-fors ska dela upp båtarna i stora resp små är självklart -speciellt som i på ÅFOR i föreligger en nästan linjär korrelation mellan mätetal och slutplacering. Kan man man ha två världsmästare i ORCi i H-fors så kan man ha ha två totalsegrare på ÅFOR i Sthlm. Och kanske även 2 totalsegrare i SRS.
    Tror också man ska igen ge längre bana för de största, så alla går i mål mera samlat. Då kommer festen i Sandhamn tillbaka automatiskt.
    Skärgårdsbenet blev en succé, trots alla som visste innan hur dåligt det skulle bli. Men nästa år bör man inte nolla vid Skanskobb, utan bara köra på -då lättare hålla reda på hur man egentligen ligger. Skulle omstart behövas pga brist på vind, ja då kan det få bli två ben. Tror inte på stopp i Sandhamn -logisktiskt svårt och synd pysa luften ur teamet och gå i hamn när racet är i full gång och man längtar ut på havet nu -inte dagen efter.
    Vänliga hälsningar
    Anders Ö

  8. Team Styrbord Jul 8, 2012 Reply

    Ett tydligt mål som ÅF har kommunicerat, är att det ska vara ca500 båtar som seglar runt Gotland.
    Med tanke på din statistik så borde vi få se en grym marknadsförings kampanj inför nästa års race…för att få fler deltagare.

    Åskådare var det gott om så uppenbarligen finns det ett bra publikt intresse för att följa segling inne i Stockholm.

    Men hur gör man för att få fler att segla?

    Lättare att vara med? -Det är inte speciellt svårt som det är idag. Informationen om säkerhetsutrustning är tydlig och lätttillgänglig.

    Mer familjevänligt, mer som ARC? Det är trotts allt en tävling, ARC är en eskadersegling där man kan anvämda motorn i fall det är stiltje. Det finns en tävlingsklass i ARC men den är inte störst.
    Men kanske en ren familjeklass, SFS (Svensk Familje Segling) lite som öppet spår. segla runt Gotland med båtar runt ikring sig.

    Billigare? Tyvärr så kommer nog segling aldrig att bli en billig sport, ett alternativ för att få ner kostnaderna är att i Famlijeklassen är att begränsa antalet segel till en rullgenua och en gennaker.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 8, 2012 Reply

      “Enkelt” och “billigt” är relativa begrepp.

      För oss som lägger massor av tid och energi på havskappsegling så är det säkert inget problem. Men skall man locka en familjen eller kompisarna i en Comfortina 32 eller Hanse 355 som börjar från scratch så blir säkerhetskrav, flotte, AIS och allt annat oöverstigliga hinder. Och vad får man förutom nöjet att segla runt Gotland?

      På den “kustnära banan” förra året hade man en enda anmäld båt.

      Jag tror mycket väl att man hade kunnat locka fler båtar. I första hand de som kappseglar shorthanded i andra sammanhang (de har utrustning & intresse), i andra hand hitta en lägre tröskel som inträdesbiljett. Kanske kan man segla classic-banan utan flotte och AIS?

      Men framförallt handlar det nog om attityd och intresse. Vill KSSS locka bredden så måste det märkas i marknadsföring och rapportering. Så det är nog mer en intern fråga…

  9. Fredrik Lönegren Jul 8, 2012 Reply

    Dela upp skärgård och hav i två olika tävlingar. Då kommer massor ansluta och köra skärgårdstävlingen eftersom det blir enklare och all dyr utrustning inte behövs. Då kan man ha två fester i Sandhamn också.

    • Roger H NF Magda Jul 8, 2012 Reply

      Hurra!!

    • Stefan A Jul 8, 2012 Reply

      +1

  10. Anders Eriksson Jul 8, 2012 Reply

    Vinnande koncept?

    ÅF Gotland Runt eller ÅF Round Gotland Race för de som vill.
    Enda respitsystem för resultatberäkning är SRS. Båtar med internationella mätrev (ORCi, IRC, etc.) får starta i SRS genom att GPH etc. omräknas till SRS enligt en fastställd omräkningsfaktor.

    Inga officiella resultat för SM/EM/VM, entypsklasser etc., de som vill ha en tävling-i-tävlingen typ Liros Cup, Avantime Cup, X-35, Farr30 etc. får hantera detta själva efter bästa förmåga.

    Start och mål i Sandhamn. Alla utom Classic seglar samma 360 M bana: Sandhamn – Alma SB – Gotland SB – Knolls SB – Visby BB – Alma BB – Sandhamn.

    Alla startar lördagen den 29 juni 2013:
    08:00, Klass S, SRS 1.000 – 1.250
    12:00, Klass M, SRS 1.251 – 1.350
    14:00, Klass Flerskrov
    16:00, Klass L, SRS 1.351 – 1.450
    18:00, Klass Classic
    20:00, Klass XL, SRS 1.451 – >

    Riktigt dyrt och fint pris för Totalseger (snabbaste båt beräknad tid på riktiga banan, ej Classic).
    Dyra och fina priser för Seger per klass.
    Tröstpriser för placering 2 och 3 per klass.
    Tröstpris till bästa shorthanded (max 2 i besättning).
    Inga andra prestationer än ovanstående uppmärksammas på prisutdelningen.

    Inget snack om Line Honour, den seglare som ertappas med att använda ordet mer än 3 ggr under veckan får böta 1000kr, för KSSS-personal är bötesbeloppet 2500kr.

    Startavgifter:
    2000kr LOA under 11m,
    3000kr LOA 11-13m,
    4000kr LOA 13-15m,
    5000kr LOA 15-17m,
    6000kr för LOA över 17m.

    Båtar i Klass Flerskrov betalar 1,5 x LOA för att de tar så djävla mycke plats i hamn och på havet.
    Båtar i Klass Classic betalar 0,5 x LOA för att de är långsmala och inte seglar lika långt.

    …och de som absolut vill segla skärgård kan välja Lidingö, Ornö, Hyundai, DataCom, GranPrix, Gullvivan, Sandhamn Open, Roslagen m.fl. Alla dessa har redan vinnande koncept på temat!

    • Lars M Jul 8, 2012 Reply

      Ungefär så kommer säkert ÅFGR att bli så småningom, frågan är bara hur många år det tar ?

    • Anders Karlsson Jul 8, 2012 Reply

      Då gäller det också att hitta ett bra system för alla utländska båtar som inte har SRS.

    • kiw Jul 8, 2012 Reply

      Kanon!
      Lägg det i KSSS förslagslåda asap.

      mvh KIW

    • Peter Jul 8, 2012 Reply

      jag förstår inte det med räknar om till SRS. utländska båtar får väl gratis SRS-mätbrev. Dessutom kan man få SRSv baserad på ORCi-mätbrev. Var ligger problemet?

      • Anders Eriksson Jul 8, 2012 Reply

        Ledordet är enkelhet. Gratis SRS-brev går förstås lika bra som ett som inte är gratis. Men om Pekka, Vladimir, Preben, Helmut, Maxime eller Giovanni missat att ansöka i tid får de långväga gäster ändå vara med och kappsegla samma dag och i samma klasser som oss Svennar. Ragata Office delar ut SRSq enligt enkel formel (q står förstås för quick).

        • Peter Jul 9, 2012 Reply

          men nuvarande handlingsprocessen är det egentligen inget problem att ta fram mätbrev snabbt. Tar väl inte så lång tid att lägga till klassning samt bedömma för och akter. Frågan är snarrare om man vill möjliggöra sena anmälningar/sena mätbrev då man kan utnyttja det av ren taktiskt skäl – dvs. väljer en viss segelgarderob utifrån väderleksrapporten.
          De flesta som vill delta på ÅFOR vet det rätt tidigt. sen tror jag att även arrangören vill veta i förväg vem som vill starta.

  11. Team Styrbord Jul 9, 2012 Reply

    Fler bilder från Söndagens starter i ÅFOR, tagna från Fjällgatan finns här
    http://www.styrbord.com/

  12. Iaktagaren Jul 10, 2012 Reply

    Satt i en båt intill Oxdjupet och såg båten ” Blur” segla in in en Arcona 340, rakt akter ifrån… Höga röster hördes, men ingen snurrade… Märkligt.

    • Author
      Peter Gustafsson Jul 10, 2012 Reply

      Nog för att vi susade igenom Oxdjupet med bra fart, men hade vi kört på en Arcona så hade vi nog märkt det :-)

  13. Iaktagaren Jul 11, 2012 Reply

    Tyckte nog det faktiskt. Att det var kontakt var inget tvivel…

    Man väljer vad man vill se antar jag…

    Skreks en hel del, bla protest…

    • Pelle P Jul 11, 2012 Reply

      Som “iaktagare” ombord på BLUR/Almaviva ;
      Vid Oxdjupet (och för all del strax före och efter) var vi inte i kontakt med någon båt, vare sig Arcona 340 eller någon annan. Visserligen är jag strax 46år och minnet har varit bättre men jag är så säker man kan vara!

    • J Jul 11, 2012 Reply

      Jag satt på första parkett då Blur rann igenom Oxdjupet. Inga skrik från några båtar då. Och min bildserie styrker inte heller någon båtkontakt.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.