ÅF Offshore Race 2012

Så var det dags för sista racet med J/109 Blur. Vi hade lovat att göra det tillsammans med nya ägarna och det kändes som en bra avslutning för en båt som har gjort bra ifrån sig både på kappseglingsbanorna och som semesterbåt i skärgården.

Vi seglade runt båten från Göteborg tillsammans helgen för midsommar. Non-stop till Stockholms skärgård på 3 dygn, så vi hade fått känna på varandra under en lite längre segling.

Från oss var det jag, Pelle på taktik/trim, Patrik på nav/trim, David på fördäck och Mats på keyboard/trim. Från Österskär var det Karl Olov och Oskar som är nya ägare och Carl som seglat med den tidigare. Ett positivt gäng som alla såg fram emot att få segla racet.

Vi landade i Stockholm och fredagen, som skulle ägnats åt finmeck och mingel, gick åt till att byta allt som hade med antenner att göra. Nya antenne, kablar, folk i masten och massor av förbindelseprov ledde till något som funkade en stund. Surt. Men det blir sällan bra när man skall göra sånt här dagen före race.

Stockholm Stad hade fixat en sjysst anläggning vid Af Chapman på Skeppsholmen och det kändes som en bra “race village” även om det var lite skvalpigt.

Till sist fick vi i alla fall igenom allt hos Race Office och kunde avsluta dagen med middag på stan.

Lördag morgon inleddes med frontpassage och regn innan vinden lättade enligt prognos. Vi startade i startgrupp 5 och gav oss ut för att titta på de tidigare starterna. Man har ett system med olika zoner där man skall befinna sig innan start. Tyvärr så hade säkerhetsbåtarna en helt annan uppfattning om vad som gällde och körde bort oss från områden som var ok enligt den information vi hade på papper. Dålig stämning och omöjligt att kolla vindförhållanden innan start… men det var väl samma för alla.

P1020209.jpeg
Det var ganska små startgrupper så det var lätt att komma iväg. Vi startade med vår plana R5 och kunde rycka lite från klungan. Niklas Qvarnström från Tangosailing fångade starterna på bild.

P1020211.jpeg

P1020214.jpeg
Peelade till A2 efter en stund. Några Arcona 340 och Dehler gick bra i den lätta vinden men vi höll oss topp 3 trots plattläns och många gippar. Kul segling även om det var svårt att hitta rätt kant…

Ganska snabbt var vi inne i startgruppen framför och då var det svårt att hålla koll på vem som hade startat när. Samma båttyp kunde finnas i 2-3 olika startgrupper så så det var bara att köra så fort man kunde utan att bekymra sig om andra båtar. Tidvis så gick Arcona 340 tokbra, sedan en First 36.7. Men vi seglade aldrig riktigt dåligt.

_MG_3390_oxdjupet.jpg
Vid Oxdjupet var det dags för genua. Passagen gick smidigt och det var inte alls så trångt som förhandssnacket hade gjort gällande. Sedan var det blandat med gennaker och genua igen innan vi kom fram till Kanholmsfjärden där det stod en helt annan vind. Bidevindssträck söderut. Lurigt med lokala väder på fjärdarna. Foto: Gustav Morin.

Till sist passage i Sandhamn. Det visade sig att vi hade spikat första etappen vilket vi var supernöjda med med så många bra lokala seglare i de andra båtarna. Lokalkännedom kanske inte var så viktigt? Dessutom var vi gennakerbåt på en sträcka som hade innehållit mycket plattläns.

1 ALMAVIVA Blur J/109 09:11:00
2 THYRA Göran Lingvall Luffe 40 MH 09:11:51
3 DEHLIRIOUS Ola Burmark Dehler 34 SV 09:13:18
4 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 09:14:01
5 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 09:14:16
6 S/Y MASKINEN Noel Barkelius Farr 30 09:14:28
7 MIZAR Mikael Gustavsson Arcona 340 09:14:51
8 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 09:18:02
9 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 09:18:35
10 SOLSIDAN Magnus Woxén Farr 30 09:18:50
11 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 09:20:34
12 DAPHNE Anders Olsson Luffe 40 09:21:19
13 OUT OF SIGHT Göran Carlsson Swedestar 370 09:21:42
14 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 09:23:02
15 MATADOR Jonas Grandér J/109 09:24:56
16 FABULOUS Janne Hird Diva 35 09:31:02
17 ADDNATURE.COM Pär Svärdson Arcona 400 09:31:42
18 TWODOZ Tomas Rydman Arcona 340 09:33:22
19 KRUT Freye / Grönvall A35 09:35:08
20 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 09:36:14

Det här kändes riktigt bra…

gr12-blur-maxm.jpg
På sträckan ut till Alma passerade vi Elan 350 Max Matthiessen…

gr12-blur-matador.jpg
… och vår systerbåt Matador som hade startat 10 minuter före. Jonas har seglat med oss på Blur under Göteborg Offshore Race och min besättning har varit med och kört på Matador under Sandhamn Race Week och Gotland Runt. Men nu verkar han ha fått ihop en bra besättning och de seglade mycket bra hela racet.

Ute vid Alma så ökade vinden till 16 knop och vi bytte till fock och gasade söderut. Vi hade bestämt oss för att ligga till vänster om fältet då det eventuellt skulle vrida på syd under morgonen.

gr12-blur-1natt.jpg
Bra fart och vi passerade ett antal snabbare båtar till en bra position vid Gotska Sandön. Endast X-119, Baltic 43 och en annan båt låg längre österut, men vi ville inte chansa så mycket. Under natten lättade vinden och det blev återigen byte till genua.

gr12-blur-1tired.jpg
Trötta killar på railen. Det var skönt väder men ganska kallt och rått på natten. Vi körde ett vaktschema med tre vakter som roterade. Det ledde till 6 timmar på och 3 timmar av. Inte så mycket sömn för några ov oss, men det funkade fint.

gr12-blur-1morning.jpg
På morgonen så kom skiftet som utlovat. Mycket lite vind just i vridet och många konkurrenter verkade fastna inne vid Gotska Sandön. Båtarna längst ute i havet ryckte rejält, men det var inte mycket att göra åt. I närheten hade vi Pronavia 38 Ellvan och Arcona 340 Imperiet som båda är bra båtar och nyttiga referenser att segla tillsammans med. Dessutom X-35 Escape som dock inte hade sin vanliga besättning ombord.

Timingen på slaget till babord hade varit bra och vi klarade nästan Östergarn. Ett kort slag upp runt ön gav oss möjligheten att byta till fock. Vi hade tappat lite till några av de större båtarna som nu låg över timmen före på vattnet.

1 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 27:00:21
2 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 27:05:45
3 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 27:11:30
4 ALMAVIVA Blur J/109 27:12:09
5 VITKLUCKA Vitklucka X-35 27:17:26
6 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 27:27:10
7 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 27:31:50
8 SANNA 4 Matti Aaltio Mennerberg 34 27:34:36
9 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 27:35:48
10 ADDNATURE.COM Pär Svärdson Arcona 400 27:41:55

Imperiet hade ju också seglat mycket bra och låg precis akter om oss… De verkade gilla vår strategi för de matchade varje slag vi gjorde och följde oss i kölvattnet hela söndagen.

Nu bytte vi till högersidan och började kryssa ner längs Gotlands kust. Vinden skulle långsamt vrida till SSV och vi ville ligga till höger. Men fältet var samlat och det var svårt att vinna särskilt mycket. Vi seglade dock ikapp Finn Flyer 36 Black Pearl, Farr 30 Sissabella och ett par andra snabbare båtar. Byte till genua igen när vinden som väntat mojnade.

gr12-blur-2nighthoburg.jpg
Sista stycket ner mot Hoburgen var som vanligt svårt. Bra vrid inne vid land, men det stod mer vind ute i havet. Så efter ett par avstickare gick vi ut och kunde passera klungan precis innan rundning. Nu såg vi bara Baltic 43 ett par Arcona 400 och Sissabella framför oss. Tätklungan med Farr 30, Blå’s och Dufour 36 hade rundat två timmar före. Framförallt verkar både Blå’s och IT Advisor gjort grymma ryck på den här sträckan:

1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 39:41:15
2 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 39:48:19
3 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 40:01:58
4 ALMAVIVA Blur J/109 40:08:49
5 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 40:15:19
6 MATADOR Jonas Grandér J/109 40:30:10
7 SANNA 4 Matti Aaltio Mennerberg 34 40:32:48
8 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 40:33:27
9 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 40:35:04
10 VITKLUCKA Vitklucka X-35 40:42:26

gr12-blur-11karlsöarna.jpg
Sträckbogen norrut var snabb och vi blandade genua och R5 om vartannat. Mats och Patrik köre en timme var på trim hela vägen till Alma.

gr12-blur-karlsöarna.jpg
Pelle rattar.

När vinden vred med och kusten svängde så kunde vi peela till vår stora A2 och få upp stagseglet. Jobbade aktivt med att gå ut max vid uddarna söder om Visby och rundade tillsammans med en Arcona 400 och strax framför Ellvan.

1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 47:40:18
2 ALMAVIVA Blur J/109 48:00:13
3 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 48:00:31
4 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 48:06:42
5 GRAND PLACE Kjell Nilsson First 36.7 48:25:56
6 DREAMLINE ONE Urban Lagerström Linjett 40 48:29:49
7 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 48:31:00
8 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 48:40:23
9 MATADOR Jonas Grandér J/109 48:40:45
10 SNUFFELS Jan Beckman X-43 48:51:08

Det här kändes bra. Vi var ganska säkra på att kunna hämta hem 20 minuter på Blå’s och största oron var egentligen Farr 30:orna som skulle gå fort nu. Strunt samma, det är bara att köra så hårt vi orkar.

gr12-blur-gerdny.jpg
Norr om Visby så mötte vi också Antikrundan på väg söderut. Här har vi Gerdny.

Routingen pekade på ett medvrid, så vi gick lågt och nära Gotland. I takt med att vinden vred var vi tvungna att höjda och med ett par timmar till Alma var vi tvungna att lägga en kort gipp. Men vi var fortfarande före Arconan och Ellvan så vi hade gått bra i alla fall. Men vi visste redan nu att det inte skulle räcka…

gr12-blur-allaibrunn.jpg
Hela gänget på sista undanvindsrepan med gamla Blur. Patrik på trim, jag till rors, David pumpar storen, Karl Olof i “the owners seat”, Oscar trimmar stagsegel, och Mats och Carl bara njuter. Toppfarten under dagen stannade på 17.04.

Efter Alma en kort, kall och blöt halvvind in mot Sandhamn och målgången.

gr12-blur-sandhamn.jpg
Förtöjda i Sandhamn. Inte så mycket båtar… Vika seglen, av med sjöställen och en besättningsmiddag på Vardshuset. Det blir inte bättre än så.

Sammanfattningsvis är vi mycket nöjda. Vi seglade stabilt och gjorde inte bort oss. Vi rådde inte på de snabbare båtarna som också seglades mycket bra. Framförallt Blå’s gick fort i alla vindar och är en värdig klassegrar. Stor grattis!

Slutresultat (skärgårdsetappen + Gotland Runt = total)
1 BLÅ´S Peter Ohlsén Luffe 40 7/8 1,327 8 + 1 = 1
2 SOLSIDAN Magnus Woxén Farr 30 1,348 10 + 2 = 2
3 S/Y MASKINEN Noel Barkelius Farr 30 1,348 6 + 3 = 3
4 ALMAVIVA Blur J/109 1,288 1 + 5 = 4
5 SWETRE Team Ecolution Dufour 36P 1,322 11 + 4 = 5
6 IT ADVISOR Carl Johan Marnell Gambler 40 1,315 9 + 6 = 6
7 IMPERIET Team Imperiet Arcona 340 1,283 14 + 7 = 7
8 ELLVANN Lars Billström Pronavia 38 1,297 5 + 8 = 8
9 THYRA Göran Lingvall Luffe 40 MH 1,3 2 + 10 = 9
10 FORUM ILS Christofer Brugge Farr 30 1,348 26 + 9 = 10

Ok, vad tyckte vi om det nya formatet då?

Att starta på lördag kändes lite konstigt. Det var helt ok stämning fredag, men många av båtarna och besättningarna var inte på plats fredag och det var uppenbart att söndagen skulle vara den stora folkfesten. Samma sak vid målgång. För de flesta var det inte aktuellt att vänta två hela dagar på regattamiddag så många åkte hem tisdag morgon innan. Så trots att vi körde samma race som t.ex Feelgood så träffades vi aldrig och kan heller inte jämföra våra prestationer.

Och detta tar oss till själva kappseglingen. Jag tycker det är synd att starta över två dagar. Framför allt när liknande båtar kör på olika dagar. Det blir som att vi kört två helt olika race… Och man kan säkert tycka till om startgrupperna. Varför dela upp ORC i klasser om 8-10 båtar och att exakt likadana båtar kör i samma regel, med starter 10 minuter efter varandra, men ändå inte tävlar mot varandra? Dessutom hade det varit kul att köra mot Feelgood, Arken Zoo och andra båtar även om de seglar under en annan regel

Skärgårdsbanan då? Vi tyckte det var superkul att segla ut genom skärgården. Inte så mycket strategi och vägval, men intensivt och många täta fighter.

Men det som blev klurigt var gaten och poängberäkningen. Havsetappen inleddes med att de snabba båtarna redan var 30 minuter före på havet. Man såg dem aldrig och skillnaderna i väder blev bara större. I ett race där “rich get richer” så känns det lite tufft. Det ledde också till att man hade få båtar att segla mot. Vi hade en jättebra fight med Imperiet runt hela banan, men i övrigt fanns inga jämförbara båtar att segla mot vilket var synd.

Jag hade föredragit att man startade om inför Gotland Runt. Då hade man åtminstone haft samma förhållanden vid ett tillfälle… Kanske en skärgårdsbana för hela gänget på lördagen. Sedan pitstop i Sandhamn lördag kväll för umgänge innan alla startar för att segla runt Gotland igen på söndag? Små båtar på morgonen. Stora på kvällen. Allt men målet att alla skall passera Visby samtidigt.

Med det vill jag tacka KSSS och ÅF för ett kul race. Jag uppskattar att man tar nya grepp och jag hoppas att man under vintern samlar in feedback på ett strukturerat sätt.