Skip to content

44 Comments

  1. JIMMY
    Jul 5, 2012 @ 15:45

    Bra sammanfattat.

    Jag var riktigt irriterad över KSSS beslut att dela upp SRS A i två startgrupper med alla ORCi starter emellan så att en hel timme skiljde mellan båtarna, trots att de alltså seglade i samma grupp. Detta ledde denna gång till att de som startade kl 11.00 fick mindre kryss längst Gotlands ostsida och mer tryck på undanvinden på västsidan vilket gjorde det mycket svårt för oss att komma ikapp. Varför inte bara ha 10 min mellan grupperna för att minimera vädereffekterna???

    När vi rapporterade in vår sista rundning vid Alma så avslutades samtalet med “KSSS Race Office hälsar er varmt välkomna till Sandhamn” vilket verkligen värmde och stämningen höjdes ombord. Tänk att några få ord kan göra så stor skillnad! Nu kunde målrakan inte ta slut fort nog och alla i besättningen såg fram mot den gemytliga stämningen som alltid är så speciell i Sandhamn. Men väl i Mål så var det helt dött, ingen musik, ingen aftersail, ingen bar på bryggan, inga uppträdanden, inga sponsorstånd och ingen publik… Det var nästan lika tomt och dött som en sen höstdag då sommargästerna för länge sedan åkt hem, mycket deprimerande!

    Jag hann inte uppleva eventet i stan då jag seglade Bohusracet Fre-Lö och hann bara kasta mig i båten för att starta på söndagen. Det jag hann uppfatta var att det var mycket publik och kul med en speaker som hela tiden höll igång. Jag tror detta var mycket uppskattat av publiken. Ett nytt och kul grepp på seglingen.

    Reply

    • Peter
      Jul 6, 2012 @ 11:09

      “…Men väl i Mål så var det helt dött, ingen musik, ingen aftersail, ingen bar på bryggan, inga uppträdanden, inga sponsorstånd och ingen publik… Det var nästan lika tomt och dött som en sen höstdag då sommargästerna för länge sedan åkt hem, mycket deprimerande!….”

      …mål i stockholm nästa år???

      Reply

      • karin
        Mar 28, 2013 @ 17:53

        Jag står och sjunger för dig då… din kusin i Skåne Karin

        Reply

  2. Richard Göransson
    Jul 5, 2012 @ 22:00

    Varför låter man en TP52 segla mot några 40 fotare i ORC SM (vad der nu är) Det är ju ett skämt.

    Reply

    • anon
      Jul 5, 2012 @ 23:22

      ser inte riktigt problemet, inte så att tp52’an var galet långt före i fleet racen om jag minns rätt

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 5, 2012 @ 23:29

      Nej, i år spikade man bara 6 av 8 race. Det är ju sämre än förra året då en helt annan TP52 spikade 7 av 8 race. Men det är nog bara en tillfällighet…

      Reply

      • anon
        Jul 5, 2012 @ 23:40

        konsekvent en minut före korrigerat på 40-60min race, känns ju kanske inte helt omöjligt att segla in. men vafan vet jag

        Reply

      • Daniel
        Jul 5, 2012 @ 23:42

        Och att dom bara var 2 timmar och 50 minuter före tvåan i klassen, korrigerad tid …

        Reply

    • Seb
      Jul 6, 2012 @ 09:37

      Att en TP 52’a kan starta mot 40 och 30 fotare händer bara i lilla Sverige. I resten av världen har alla förstått att en TP ska ha en egen klass. Tänk dig att försöka trimma en folkvagn för att slå en Formel1 bil, det går ju inte.
      Om två TP 52or ställer upp i en Engelsk regatta så får dom köra i egen klass om egen buckla.

      Reply

  3. lars
    Jul 5, 2012 @ 22:33

    Hoppas att vi kan få ihop en klass för shorthand nästa år, skärgårdsbanan var toppen och vädret kanon!
    Kul att La Dolce Vita fick vinna även detta race, hur känns det för er 40 fotare att bli omkörd av en 33 fotare?

    Reply

    • Petet A
      Jul 5, 2012 @ 23:17

      Ganska enkelt att förstå att LaDolceVita och BLUR har på tok för lågt SRS-tal. Nu är det dax för tekniska komitén att bekänna färg och visa hur den empiriska delen av SRS skall fungera. Det är omöjligt att samma båtar vinner om och omigen, så dåligt är inte motståndet.

      Reply

      • Raketen
        Jul 6, 2012 @ 00:02

        Det var det dummaste jag hört.

        Inom alla idrotter,sporter m.m vinner väl de som är bäst??
        Björn Borg, Ingemar Stenmark osv vann väl nästan jämt pga dom var duktiga, vältränade och hade talang?

        Själv, som jämt kommer sist. Då måste jag väl ha för högt SRS tal?
        För så bra kan väl inte motståndet vara? ;-)

        Reply

        • niklas
          Jul 6, 2012 @ 11:27

          Tja, det där får man nog ta med en nypa salt. Med vår fd båt klarade vi oss alldeles utmärkt i SRS, förutsatt att det inte var bleke. Det var så gott som att segla båten normalt utan dess värre dundertabbar och man klarade sig. Nu har vi bytt båt och sagan är en annan. Naturligtvis tar det sin tid att lära sig sin båt, men nog finns det rum för justering i SRS alltid, både på gott och ont.

          Reply

      • alex Ekberg
        Jul 6, 2012 @ 00:13

        Jag tror både Per och Peter + en handfull människor till är dom människor som lägger absolut mest tid och tanke på att få sina båtar och besättning att gå så fort som möjligt! Det lönar sig att va nogrann. Jag har svårt att se att en finngulf 33a ska mäta speciellt mkt högre en en 332a t.ex.
        Stenmark va överlägsen, det går nog i segling med!

        Reply

      • lars
        Jul 6, 2012 @ 07:46

        Hur tänker du?
        En FG 33, Dehler 33 eller en X332 är ju snarlika, att sen en ägare till FG 33 är en riktig fena på att styra sitt projekt in i alla upptänkliga detaljer så att hans båt går för fort ska väl inte straffas.
        Vad jag inte förstår är varför inte fler försöker lära av Per och hans sätt att se på sitt projekt.
        (Av toppbåtarna i SRS C har flera varit eller är del av Pers besättning: Grym, Kaxe, Dagmar)

        Reply

      • Hannu
        Jul 6, 2012 @ 08:31

        Någon måste kolla Collbergs båtar då antar jag, han vinner hela tiden, hmmmmm måste ha för lågt srs…….

        Reply

      • Fred
        Jul 6, 2012 @ 12:06

        Tittar man på BLUR s resultat för något år sedan och jämför med idag så tycker jag att det finns rätt mycket som talar för att tid i båten ger fart!

        Tror inte det har så mycket med mätetalet att göra att de är med i topp nu, efter flera år med ihoptrimmad besättning.

        Ge lite Cred för att någon satsar istället för att klaga på deras mätetal!

        Reply

      • Johan
        Jul 6, 2012 @ 12:33

        Eller som Stenmark sa… Ju mer jag tränar desto mer tur har jag! :)

        Reply

  4. Team Styrbord
    Jul 6, 2012 @ 10:21

    Bilder och filmer finns här… http://teamstyrbord.blogspot.se/

    Kul med publik längs som vinkade glatt och fotograferade. En ny dimension. Vi är gärna med och startar inne i stan 2013.

    Reply

  5. Krull
    Jul 6, 2012 @ 10:38

    Det kommer nog aldrig att vara 100% rättvist med mätetal, det är bara att inse. Frågan är väl mer vad vi accepterar. Men det som verkligen spelar in är nog trots allt de som sitter i båtarna. Att bara sätta sig i en båt som medioker seglare kommer inte ge några vinster oavsett båttyp. Det är nog fortfarande seglarna som avgör om man vinner eller ej. Att duktiga seglare vinner oavsett båttyp de kör beror nog på att de helt enkelt är bättre seglare. Att de dessutom uppdaterar sina båtar fullt ut med perfekt botten och nya segel med rätt design, full kontroll på riggtrim ja den listan kan göras mycket lång och ganska snart kan man se ett mönster och hitta saker som de som vinner gjort med sina båtar och de som inte vinner “glömt” att göra. Att det dessutom skiljer mycket i ren kunskap om hur man driver en båt på bästa sätt med en sammtrimmad besättning premieras är inte så konstigt.

    Men att tex TP52 och tex en X-332 seglar samma race på lika villkor är nog inte rättvist vare sig för Tp52 eller X-332.
    Jag tror nog att de flesta vill mäta sig med båtar som ligger närmare varandra i fart för att göra en vettig analys om varför de vann eller förlorade.

    Det är väldigt sällan man kan se att en usel besättning vunnit ett race bara för att de hade “rätt båt”

    Om man mot förmodan aldrig vill eller kan acceptera SRS, IRC eller ORC som en bra plattform så välkomnar jag er till Entypssegling.

    Reply

  6. Staffan Calluna S-73
    Jul 6, 2012 @ 16:13

    Jag håller helt med Krull om att det troligen är skickligheten och inte mättalet som tillslut avgör. Jag hade förmånen att på nära håll, i en på pappret snabbare båt, runt Gotland studera hur aktivt de båda Forslundarna drev sina Scampis. Det är helt otroligt hur de kan få en sådan gammal häck att gå så fort. Till slut var vi tvungna att stumma av förundran skratta åt den prestigekamp som pågick i detta matchrace. Det tycktes aldrig skilja mer än ett par båtlängder. När alla andra rev för rundning av Almagrundet upp mot mål körde de stenhårt med spinn och hela familjerna (?) på railen. Imponerande!

    Reply

  7. Anders Österborg
    Jul 6, 2012 @ 16:39

    Tack Peter för ett fint reportage och bra sammanfattning! Denne segling har väl inte fått reportage i Rapport sedan The Card smällde, så jag tror nyordningen gynnar segelsporten i stort -strålkastaren på och massor av publik. Håller med i det mesta som skrivs ovan. KSSS och Stockholm bör ha en eloge för en fin hamn, snyggt race village och synnerligen goda säkerhetsarrangemang i starterna. Så goda faktiskt att man borde kunna våga nästa år att starta lite fler båtar i varje start, och därmed få iväg samtliga klasser på söndan nästa år. Börjar man kl 10, har 15-20 båtar per start med 20 min intervall för att undvika stockningar (och, faktiskt, kunna låta småbåtarna gå först!) så är hela fleeten iväg kl 15. Ge storbåtarna en timmes glapp så är Oxdjupet inget problem mot övriga. Och alla får glädjen se massor av båtar såsom förr, det var ganska ensligt på vägen ut i år, ffa på havet. Det är något magiskt över skepp som mötas på havet -denna effekt uteblev nästan helt i år. Att dela upp lika båtar i olika grupper och starter var väldigt synd men är lätt att ändra på, spec om inte SM särbehandlas. Att man som på ORCi VM i H-fors ska dela upp båtarna i stora resp små är självklart -speciellt som i på ÅFOR i föreligger en nästan linjär korrelation mellan mätetal och slutplacering. Kan man man ha två världsmästare i ORCi i H-fors så kan man ha ha två totalsegrare på ÅFOR i Sthlm. Och kanske även 2 totalsegrare i SRS.
    Tror också man ska igen ge längre bana för de största, så alla går i mål mera samlat. Då kommer festen i Sandhamn tillbaka automatiskt.
    Skärgårdsbenet blev en succé, trots alla som visste innan hur dåligt det skulle bli. Men nästa år bör man inte nolla vid Skanskobb, utan bara köra på -då lättare hålla reda på hur man egentligen ligger. Skulle omstart behövas pga brist på vind, ja då kan det få bli två ben. Tror inte på stopp i Sandhamn -logisktiskt svårt och synd pysa luften ur teamet och gå i hamn när racet är i full gång och man längtar ut på havet nu -inte dagen efter.
    Vänliga hälsningar
    Anders Ö

    Reply

  8. Team Styrbord
    Jul 8, 2012 @ 11:32

    Ett tydligt mål som ÅF har kommunicerat, är att det ska vara ca500 båtar som seglar runt Gotland.
    Med tanke på din statistik så borde vi få se en grym marknadsförings kampanj inför nästa års race…för att få fler deltagare.

    Åskådare var det gott om så uppenbarligen finns det ett bra publikt intresse för att följa segling inne i Stockholm.

    Men hur gör man för att få fler att segla?

    Lättare att vara med? -Det är inte speciellt svårt som det är idag. Informationen om säkerhetsutrustning är tydlig och lätttillgänglig.

    Mer familjevänligt, mer som ARC? Det är trotts allt en tävling, ARC är en eskadersegling där man kan anvämda motorn i fall det är stiltje. Det finns en tävlingsklass i ARC men den är inte störst.
    Men kanske en ren familjeklass, SFS (Svensk Familje Segling) lite som öppet spår. segla runt Gotland med båtar runt ikring sig.

    Billigare? Tyvärr så kommer nog segling aldrig att bli en billig sport, ett alternativ för att få ner kostnaderna är att i Famlijeklassen är att begränsa antalet segel till en rullgenua och en gennaker.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 8, 2012 @ 16:49

      “Enkelt” och “billigt” är relativa begrepp.

      För oss som lägger massor av tid och energi på havskappsegling så är det säkert inget problem. Men skall man locka en familjen eller kompisarna i en Comfortina 32 eller Hanse 355 som börjar från scratch så blir säkerhetskrav, flotte, AIS och allt annat oöverstigliga hinder. Och vad får man förutom nöjet att segla runt Gotland?

      På den “kustnära banan” förra året hade man en enda anmäld båt.

      Jag tror mycket väl att man hade kunnat locka fler båtar. I första hand de som kappseglar shorthanded i andra sammanhang (de har utrustning & intresse), i andra hand hitta en lägre tröskel som inträdesbiljett. Kanske kan man segla classic-banan utan flotte och AIS?

      Men framförallt handlar det nog om attityd och intresse. Vill KSSS locka bredden så måste det märkas i marknadsföring och rapportering. Så det är nog mer en intern fråga…

      Reply

  9. Fredrik Lönegren
    Jul 8, 2012 @ 14:51

    Dela upp skärgård och hav i två olika tävlingar. Då kommer massor ansluta och köra skärgårdstävlingen eftersom det blir enklare och all dyr utrustning inte behövs. Då kan man ha två fester i Sandhamn också.

    Reply

    • Roger H NF Magda
      Jul 8, 2012 @ 18:09

      Hurra!!

      Reply

    • Stefan A
      Jul 8, 2012 @ 18:22

      +1

      Reply

  10. Anders Eriksson
    Jul 8, 2012 @ 15:38

    Vinnande koncept?

    ÅF Gotland Runt eller ÅF Round Gotland Race för de som vill.
    Enda respitsystem för resultatberäkning är SRS. Båtar med internationella mätrev (ORCi, IRC, etc.) får starta i SRS genom att GPH etc. omräknas till SRS enligt en fastställd omräkningsfaktor.

    Inga officiella resultat för SM/EM/VM, entypsklasser etc., de som vill ha en tävling-i-tävlingen typ Liros Cup, Avantime Cup, X-35, Farr30 etc. får hantera detta själva efter bästa förmåga.

    Start och mål i Sandhamn. Alla utom Classic seglar samma 360 M bana: Sandhamn – Alma SB – Gotland SB – Knolls SB – Visby BB – Alma BB – Sandhamn.

    Alla startar lördagen den 29 juni 2013:
    08:00, Klass S, SRS 1.000 – 1.250
    12:00, Klass M, SRS 1.251 – 1.350
    14:00, Klass Flerskrov
    16:00, Klass L, SRS 1.351 – 1.450
    18:00, Klass Classic
    20:00, Klass XL, SRS 1.451 – >

    Riktigt dyrt och fint pris för Totalseger (snabbaste båt beräknad tid på riktiga banan, ej Classic).
    Dyra och fina priser för Seger per klass.
    Tröstpriser för placering 2 och 3 per klass.
    Tröstpris till bästa shorthanded (max 2 i besättning).
    Inga andra prestationer än ovanstående uppmärksammas på prisutdelningen.

    Inget snack om Line Honour, den seglare som ertappas med att använda ordet mer än 3 ggr under veckan får böta 1000kr, för KSSS-personal är bötesbeloppet 2500kr.

    Startavgifter:
    2000kr LOA under 11m,
    3000kr LOA 11-13m,
    4000kr LOA 13-15m,
    5000kr LOA 15-17m,
    6000kr för LOA över 17m.

    Båtar i Klass Flerskrov betalar 1,5 x LOA för att de tar så djävla mycke plats i hamn och på havet.
    Båtar i Klass Classic betalar 0,5 x LOA för att de är långsmala och inte seglar lika långt.

    …och de som absolut vill segla skärgård kan välja Lidingö, Ornö, Hyundai, DataCom, GranPrix, Gullvivan, Sandhamn Open, Roslagen m.fl. Alla dessa har redan vinnande koncept på temat!

    Reply

    • Lars M
      Jul 8, 2012 @ 17:06

      Ungefär så kommer säkert ÅFGR att bli så småningom, frågan är bara hur många år det tar ?

      Reply

    • Anders Karlsson
      Jul 8, 2012 @ 21:31

      Då gäller det också att hitta ett bra system för alla utländska båtar som inte har SRS.

      Reply

    • kiw
      Jul 8, 2012 @ 21:38

      Kanon!
      Lägg det i KSSS förslagslåda asap.

      mvh KIW

      Reply

    • Peter
      Jul 8, 2012 @ 21:49

      jag förstår inte det med räknar om till SRS. utländska båtar får väl gratis SRS-mätbrev. Dessutom kan man få SRSv baserad på ORCi-mätbrev. Var ligger problemet?

      Reply

      • Anders Eriksson
        Jul 8, 2012 @ 22:23

        Ledordet är enkelhet. Gratis SRS-brev går förstås lika bra som ett som inte är gratis. Men om Pekka, Vladimir, Preben, Helmut, Maxime eller Giovanni missat att ansöka i tid får de långväga gäster ändå vara med och kappsegla samma dag och i samma klasser som oss Svennar. Ragata Office delar ut SRSq enligt enkel formel (q står förstås för quick).

        Reply

        • Peter
          Jul 9, 2012 @ 12:12

          men nuvarande handlingsprocessen är det egentligen inget problem att ta fram mätbrev snabbt. Tar väl inte så lång tid att lägga till klassning samt bedömma för och akter. Frågan är snarrare om man vill möjliggöra sena anmälningar/sena mätbrev då man kan utnyttja det av ren taktiskt skäl – dvs. väljer en viss segelgarderob utifrån väderleksrapporten.
          De flesta som vill delta på ÅFOR vet det rätt tidigt. sen tror jag att även arrangören vill veta i förväg vem som vill starta.

          Reply

  11. Team Styrbord
    Jul 9, 2012 @ 17:47

    Fler bilder från Söndagens starter i ÅFOR, tagna från Fjällgatan finns här
    http://www.styrbord.com/

    Reply

  12. Iaktagaren
    Jul 10, 2012 @ 13:08

    Satt i en båt intill Oxdjupet och såg båten ” Blur” segla in in en Arcona 340, rakt akter ifrån… Höga röster hördes, men ingen snurrade… Märkligt.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 10, 2012 @ 15:40

      Nog för att vi susade igenom Oxdjupet med bra fart, men hade vi kört på en Arcona så hade vi nog märkt det :-)

      Reply

  13. Iaktagaren
    Jul 11, 2012 @ 12:10

    Tyckte nog det faktiskt. Att det var kontakt var inget tvivel…

    Man väljer vad man vill se antar jag…

    Skreks en hel del, bla protest…

    Reply

    • Pelle P
      Jul 11, 2012 @ 13:47

      Som “iaktagare” ombord på BLUR/Almaviva ;
      Vid Oxdjupet (och för all del strax före och efter) var vi inte i kontakt med någon båt, vare sig Arcona 340 eller någon annan. Visserligen är jag strax 46år och minnet har varit bättre men jag är så säker man kan vara!

      Reply

    • J
      Jul 11, 2012 @ 13:56

      Jag satt på första parkett då Blur rann igenom Oxdjupet. Inga skrik från några båtar då. Och min bildserie styrker inte heller någon båtkontakt.

      Reply

  14. Wrap Up 2012 | BLUR
    Dec 30, 2012 @ 17:41

    […] Årets avsked och årets sluta när du är på topp var J/109:an. Spik i Marstrand och sedan vann vi skärgårdsetappen på ÅF Offshore Race. […]

    Reply

  15. Fokus 2016 - ÅF Offshore Race - BLUR
    Dec 21, 2015 @ 01:00

    […] har ju kört racet många gånger, senast 2012 med J/109 då vi var 3:a i klassen. Men att köra det på två blir en ny utmaning. Shorthandedklassen samlade ju 36 båtar 2013 och […]

    Reply

  16. Patrik Forsgren om ÅF Offshore Race - BLUR
    Mar 16, 2016 @ 04:40

    […] att vi kan ändra på denna ordningen när resultatlistan kommer upp (jag vet att vi hade ett vad förra gången vi var med 2012, men jag minns inte hur det […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.