Nya Dehler 38 från J/V


Senaste från Dehler som kommer att presenteras på Düsseldorfsmässan i januari. Tufft segment med Xp-38, Grand Soleil 39, Salona 38 och säkert ett par andra båtar.

Hur gillar ni den:

The new Dehler 38 is filling the gap between the Dehler 35 and the Dehler 41.

The new model is a combination of the traditional Dehler values, combined with contemporary features which shows the next generation of Dehler yachts. The Dehler 38 has an aggressive, timeless exterior and a modern designed interior.

The new Dehler 38 is a performance cruiser with a possibility of upgrading to a more comfortable level or a more competition level.

The yacht is well balanced with emphasis on stability and light weight – all according to latest IRC and ORC rating systems which are representing the dominant rating systems worldwide.

Spacious cockpit in standard version is open but possible to be closed with a optional large bathing platform. Dehler 38 has a multifunction bathroom which offers a 3 cabin layout combined with a large luxurious bath, separate shower without compromising the space in the saloon.

LOA 11,30 m
LWL 10,40 m
Beam 3,75 m

Draft 2,00 m standard – 2,30 m competition
Displacement 7 000 kg standard – 6 600kg competition
Ballast 2 250 kg standard – 2 000 kg competition
Mast length above WL 17,82 standard – 18,20 competition

Total sail area
79,3 m² standard
82,4m² competition

Main sail 43,7/46,0 m²
Furling Jib 35,6/36,4m² (105%)

Design Judel/Vrolijk & co

Dehler 38 Polar asymmetric
Dehler 38 Polar symmetric


184 Comments

  1. F424 Oct 23, 2012 Reply

    Kort mast för att kännas som en het 38:a?

    • Hermod Oct 25, 2012 Reply

      Standard versjon er samme rigg som på min Dehler 34 SV RS. Litt lengre bom (E) og J gjør at den har 79m2 mot mine 74m2. Ja, det syns lite. Men har noen sett GZ kurve for den?

  2. MeaDiva Oct 23, 2012 Reply

    Diva 38.2 kanske kan räknas i segmentet!
    /Tobias

  3. Carl Oct 23, 2012 Reply

    Pris?
    Toalösningen känns som ett nytänk!? Bra eller dåligt?
    Ingen peke?

  4. Pelle P Oct 23, 2012 Reply

    Suck, ett par tre olika kölar, olika roder, minst två olika depl OCH två olika masthöjder… SRS-mardröm

    • Raketen Oct 23, 2012 Reply

      Glöm inte, badkar eller inte badkar.
      Jag kommer få svårt att välja. :)

    • Bosse Oct 24, 2012 Reply

      SRS är väl inga problem, bara att peta in andra värden. Är olika roder en parameter?

    • Pelle P Oct 24, 2012 Reply

      Detta är säkert en fantastisk båt med grym inredning och allt. Det jag suckar om är att det knappt kommer att finnas två 38:or som är lika varandra. Självklart inget problem i sig men…Och är nu inte roderet en parameter så blir det bara en källa till snack. Varför överhuvudtaget göra roderalternativ om det inte ska göra skillnad? Titta på skisserna; det djupa rodret får vi förmoda är det “optimala” enl J/V. Det grunda en kompromiss pga den grunda kölen. Vilket är det snabbaste tror vi?… Inga stora skillnader men här finns det folk som snackar tusendelar på SRS-talet.

      • Bosse Oct 24, 2012 Reply

        Tryckcentra,balans.
        Har du en större area på kölen så får du kompensera med ett större roder. Ser ut som att den djupare kölen har mindre korda och mindre area, det djupa rodret har också mindre area och mindre korda.

      • Dagseglare Oct 25, 2012 Reply

        Jag finderar lite på att byta roder på min F31.7 till ett djupare.
        Informationen jag fått ang påverkan på mätetal är att så länge totala arean är densamma så kan rodret ha vilken profil som helst.

        Ett djupare och smalare roder ökar risken för kavitation har jag också hört – nån som vet?

        /Mauritz

        • Peter Oct 25, 2012 Reply

          det blir väl mätbrevsbåt då och som jag vet såfinns roderdjup inte med i formeln som en parameter. Mao. god chance att får samma respittal. Med lite ändrade mått och vikter så blir det troligtvis till och med lägre.

          • Dagseglare Oct 25, 2012

            Minsann, då är det väl som vanligt “bara” pengar det handlar om. :0)

        • JIMMY Oct 26, 2012 Reply

          Nej, ett roder med SAMMA yta men högre Aspect Ratio ökar inte direkt risken för “stallning”. Vitsen med högre AR är att rodret kommer göra mindre motstånd för samma lyft, alltså bättre Lift/Drag förhållande. Högre AR generera mer lyft vid en given fart och anfallsvinkel. Dock brukar maxlyftet vara hyfsat lika oavsett AR vilket innebär att ett roder med högt AR kommer att stalla vid lägre anfallsvinklar än ett roder med lägre AR (så kanske upplever man att rodret stallar tidigare, men kraften är alltså den samma även om rodervinkeln är mindre).

          Kölar med högt AR (jämför fenköl med långköl) har förhållandevis alltid minde yta eftersom de är effektivare vid små anfallsvinklar (mer lyft och mindre motstånd). Men eftersom lyftet ökar i kvadrat med farten så överbelastar man lätt en köl med liten yta i låg fart. Roder har å andra sidan alltid hyfsat högt AR och därmed “relativt” liten yta och ett roder med FÖR liten yta överbelastar man också lätt. Så för roder är generellt rodrets yta den avgörande faktorn för hur stor risken är att rodret stallar.

          Allt hänger ihop, som Peter Norlin brukar säga… ;)

          • Anders Dahlsjö Oct 26, 2012

            Jimmy, vad tror du om kombinationen bred båt- djupt roder?
            Breda båtar som ofta lyfter rodret en bit ur vattnet vid stora krängningsvinklar (Dit de flesta nya båtar kan räknas) Måste väl tjäna på att ha ett djupare roder, jämfört med ett kortare med samma yta? Mindre yta lyfts ju ur vattnet, samtidigt som luften som vill åka ner på sugsidan vid stor belastning, skall sugas ner längre mot högre vattentryck, mindre risk för stallning. Vilket talar för ett roder med högt AR. Right?

            /AD

          • JIMMY Oct 26, 2012

            Ja du har helt rätt Anders. TP52 är ett typexepmpel på detta då deras boxregel inte tillåter dubbla roder. För att minska problemet med ventilering (när rodret suger ner luft) så har man dels väldigt djupa roder med superkort korda vilket ger mycket högt AR. Vidare flyttar man också rodret förut, bort från aktern vilket gör att det inte lyfts ur vattnet lika mycket. http://www.charterworld.com/news/wp-content/uploads/2010/08/TP52-Teams-Training-Luna-Rossa-Trofeo-Caja-Mediterr%C3%A1neo-Regi%C3%B3n-de-Murcia-Audi-MedCup-Circuit-Photo-Credit-Ainhoa-SanchezAudi-MedCup-665×408.jpg

            Ett roder som är ytskärande och inte har botten på båten som “endplate” tappar halva sitt geometriska AR vilket betyder att det blir mycket mindre effektivt (L/D minskar drastiskt). Lägg där till att rodret börjar göra sitt eget vågmotstånd och spray när det är ytskärande vilket ytterligare ökar motståndet. Av denna anledning har IMOCA 60 båtarna endplates på sina lyftbara, akterhängda roder. http://3.bp.blogspot.com/_S-EYZrnYOfE/TJpcdwyrQpI/AAAAAAAAAo8/ETzltU8n4tg/s1600/1090.jpg

            Nackdelen med extrema roder på crusingbåtar är att man inte vill ha lika djupt roder som kölen då risken är stor att det skadas vid grundstötning. Djupa roder ställer också höga krav på konstruktionen så de blir betydligt mer kostsamma.

          • Peter Oct 26, 2012

            jag tror nog att min lilla båt kan räknas till de något bredare båtar med L/B-förhållande på endast 2,48.
            Jag har råkat ut för att rodret tappar greppet totalt ett antal gånger djupare roder avhjälper troligtvis då det inte är så mycket yta kvar när båten lutar några grader för mycket. Obalans mellan segelplan och lateralplan gör lätt att båten får sin egen vilja…

            jag misstänker att där kommer det in vad Jimmy skriver om “för liten” yta.

          • srsseglaren Oct 26, 2012

            Hur mycket av roder greppet förloras av kavitering pga av luft leds ned uppifrån ?
            Ett djupare roder gör antagligen att man har mer yta kvar att styra med, en kort stund, innan luften går ned längs hela rodret, vilket ökar chansen att man kan styra mot och därmed minska krängningen och bryta kaviteringen ?

            Effektivast är antagligen två roder ?
            Men borde det inte gå att bryta/minska kaviteringen med fler små plates på rodret jmf ovansidan på foilerna på l´hydroptere ?
            Ett annat alt.mot djupare roder är ett H monterat längst ned, jmf l´hydropters roder, är skapar det en foilande effekt men borde även kunna bidra med ökat rodergrepp ? om den tvärgående delen inte görs av en vingprofil alt. en upp och ned vänd sådan dras rodret nedåt ?

            Har uppfattningen att First 31.7 kaviterar relativt tidigt samt även utan ngn märkbar snabbt ökande lutning ?
            Frågan är om det är orsaken till att byta roder ?

            För SRS 2011 fanns det för mätbrevsbåtar i kommentarsfältet, info som visar om och vad en båt avvek från standard, det vore bra om man kunde få med samma info till 2013 ?

          • JIMMY Oct 26, 2012

            Visst är det så att ett djupare roder har mer yta kvar att styra med om det börjar lyftas ur vattnet men börjar rodret ventilera så går det oftast blixtsnabbt och då har man redan tappat kontrollen på båten. Ett sätt är som du säger att sätta flera små plattor, brukar kallas “fences”, för att förhindra ventilation. http://www.farriermarine.com/pdf/Rudderfence.pdf

            Jag har inte sett rodret på 31.7 men ofta kan man göra underverk med rätt roderprofil och finish.

          • Dagseglare Oct 28, 2012

            Jo jag upplever kavitering lite för ofta. Är man beredd och snabb i uppfattningen och släpper på rodertrycket vid minsta/första tendens till släpp kort så återfår jag greppet. Det innebär givetvis att båten lovar upp, men det är bättre än en broach. Tyvärr kommer släppet helt utan förvarning så det är svårt att hinna med att parera.

            Finish förstår jag – men vad är RÄTT profil?
            Ett nytt Jefaroder med högre AR än original kan alltså vara precis lika fel eller tom sämre?

            Fences/skvalpskott är ju en tanke – men hur blir det med beväxning över/under plattorna? Spontant känns det utsatt…

          • Dagseglare Oct 29, 2012

            Jimmy. 31.7ans roder är ytskärande. Spalten till botten är ca 0,5-2 cm beroende på roderutslag. Skulle det teoritiskt bli bättre om man stängde spalten med tex ett gummiblad mot rodrets överkant?

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 29, 2012

            Är det verkligen rodret det är fel på? Alla båtar har en gräns där man pressar dem för hårt…och just 31.7 är ju en så vanlig kappseglingsbåt (som ofta seglas hårt), så jag har svårt att se att den skulle vara “feldesignad”?

            Får man vattenplaning på motorvägen kanske man inte bara behöver bättre däck :-)

          • JIMMY Oct 29, 2012

            Kanske inte direkt fel på rodret men det mesta går att optimera. Kanske lite av allt i detta fallet? Dels seglas båten hårt och över gränsen lite för ofta och dels finns det kanske lite utrymme för enkel optimering av rodret?

            Spalten mot skrovet är helt klart en sådan sak, desto tajtare mot skrovet desto effektivare roder (förutsatt att båten inte lutar så mycket så att rodret ändå är i luften). Bra finish (polerat) gör alltid skillnad till det bättre förutsatt att profilen är hyfsat rätt och formen är jämn överlag.

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 29, 2012

            Vad jag menar är att detta mycket väl kan vara ett SYMTOM på något annat; för mycket lutning, bukiga segel, dåligt strim, sovande trimmer, … Och då kanske det är bättre att börja med det innan man byter roder.

            Det gäller kanske inte just 31.7, men många som har bytt till en modern båt med mycket segel upplever att den kan tappa greppet i vissa lägen. i 99% av fallen lär man sig hanter det utan att modifiera båten.

          • JIMMY Oct 29, 2012

            Ha ha så kan det såklart vara! :)

            Får mig att tänka på Filmen Days of Thunder: “Maybe you can setup the car so I don´t have to change?!”

          • Lars Rönnberg Oct 29, 2012

            Jag polerade mitt roder inför säsongen med 4000 papper och tycker mig uppleva stor skillnad i rodergrepp mot en normal bottenmålning.

          • srsseglaren Oct 29, 2012

            Många båtar har sina för och nackdelar, ibörjan var jag nog inne på samma tankar som ovan men är nu ganska säker på att 31.7 är relativt sett känsligare och kaviterar betydligt tidigare samt utan den ökning av lutning som man försöker segla efter för att pressa båten.
            Jämfört med Nova´n som är tåligare och talar om när lutning ökas att nu bör det fallas av.
            Hade nog satsat på minskad spalt roder/skrov samt två/tre fences och bra ytfinnish på rodret först, om det inte hjälper ökat bulbvikten ? billigast och lättast ? först därefter roderbyte ?

          • Dagseglare Oct 29, 2012

            Det är väl så – att allt hänger ihop. Det är ju en väldig massa parametrar som påverkar, fler än de du räknar upp Peter. Men om man nu har svårt att få bollen dit man vill kanske ett racket eller en klubba med större sweet spot hjälper. Jag slår ju inte hårdare för det, inte heller förändrar det min sving, men min träffsäkerhet ökar likväl. Tanken med min fråga var om ett roderbyte kunde ha motsvarande effekt. Men fullt så enkelt verkar det inte vara. Får nog lära mig använda motorbromsen istället ;0).
            Tack för alla bra inlägg.
            /Mauritz

        • Bosse Oct 29, 2012 Reply

          Kavitering? Blir det verkligen det?

          Varför suger det ner luft, rent fysikaliskt?

          Att ett roder stallar, det förstår jag. Blir det sedan ett undertryck, vaccum, där vattnet inte längre är laminärt? Som det sedan drar ner luft i? Kan man ana, men är det så?

          • Pelle Lindell Oct 29, 2012

            Nä…kavitation är det inte frågan om. Kavitation uppstår när det lokala trycket understiger vattnet ångbildningstryck och då uppstår en blåsa fylld med vattenånga. För att detta skall kunna inträffa (och specellt i stor omfattning att man får kraftnedsättning) på ett roder krävs betydligt högre farter än vad normala kölbåtar kan prestera. Vad som händer är snarare ventilation (luftnedsug) i kombination med nornal överstegring (stall). Vill man minska känligheten för ventilation bör man ha en profil med reltivt spetsig nos där rodret skär vattenytan och en trubbigare (typ Naca00xx) längre ner. Detta är ofta ett problem i praktiken eftersom kravet på hållfasthet hos hjärtstocken och rodrets balans begränsar vad man kan göra.
            Ett roder med lägre AR hjälper också eftersom belastningen (tryckskilnaden mellan lovart och lä) blir mindre vilket ger mindre drivkraft till ventilationen. “Fences” funkar också bra men kan innebära praktiska problem.

          • srsseglaren Oct 29, 2012

            Det är nog som Pelle L. säger, eg. ingen kavitering utan mer att rodret ventilerar.
            Mest en felaktig vana hur man uttrycker sig, dom flesta brukar förstå vad man menar ?

          • Anders B Oct 29, 2012

            Är det inte så enkelt att framkanten på rodret är för vass?

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 25, 2012 Reply

        Eftersom roder oftast väljs i samklang med kölen så fås det ju ändå med i kalkylen i 99.99% av fallen.

        Väljer man en racingköl och ett dassigt roder får man skylla sig själv. Väljer man att sätta ett kolroder från en racer på sin 31.7 så skall man nog vara tydlig i sin ansökan.

        • Peter Oct 25, 2012 Reply

          som den här???

          obs mätbrev från 2011!

          http://www.ssf.se/tk/pdf/srs/E3766.pdf

          http://samst.se/?p=405

          Är väl inte så troligt att roder och plattan gav något extra.

          för en del Wasa-båtar togs det fram effektivare roder för att få en “facelift”. Frågan är då om det måste tas upp om man söker mätbrev. Det finns ingen regel för modifierade standardbåtar och för one off behöver man inte redovisar hur rodret är byggd.

          Det blir kanske en ändring till 2013. vem vet….

  5. Raketen Oct 23, 2012 Reply

    Nice skuta! :)

    Gillar den frächa inredningen som har blivit standard i nya båtar.
    “Scandinavisk” möbeldesign. Ingen mörk grotta med plysch soffor,
    a lá bordellstuket! :) (fan, måste byta dynor)

    Men, snart kan man kappsegla med inte bara spis, ugn,värmare, dusch. Utan även med ett badkar i båten! Yee haa!!!! ;)

  6. Sebastian Oct 23, 2012 Reply

    Liknar en krokodil.

    • Johan Oct 24, 2012 Reply

      +1

    • Anders Oct 24, 2012 Reply

      Det här trodde jag aldrig jag skulle skriva, men i så fall en ganska snygg krokodil :-)

  7. Lars Rönnberg Oct 23, 2012 Reply

    Jag tycker att den liknar Hanse 385, som nog är en av de sämre seglare jag provat…. hoppas inredningen är hopsatt med mindre täcklister och spackel än på systerbåten.

    • Erik C Oct 29, 2012 Reply

      Dehler 38 är väl inte mer lik en Hanse 385 än vad t.ex. en Arcona eller First är lik en Delphia eller Harmony. Hoppas det kommer en ren racingversion också för alla Blurläsare som gillar surfar på över 20 knop. Dehler 38:an ser klart grym ut och passar in som “prestandacruiser”, vilket ger båten ett second hand liv under lång tid också som bekväm/sportig familycruiser.
      EC

  8. Martin Fredin Oct 24, 2012 Reply

    Usch vad svenskar är gnälliga !
    Vad skall man med en sådan båt till ? vem vill ha den ? hur kan peket komma ut där o.s.v. listan kan göras hur lång som helst

    Tänk istället fantastiskt att nån verkligen har engagerat sig att konstruera en ny båt , vad många som fått arbete pga det , när släpps den ? , kul nu får segelmakarna nått att jobba med , Volvo Penta kan öka takten m.m.

    Nä att gnälla oss fram lär inte inte ta oss ur några ekonomiska kriser

    • JIMMY Oct 24, 2012 Reply

      +1

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 24, 2012 Reply

      Det finns många (typ alla båttidningar) tillrättalagda artiklar/pressreleaser det alla båtar är “bra seglare med fin och rymlig inredning”. Och jag tycker nog att nya båtar uppskattas av de flesta.

      Samtidigt så är det ju kul att vrida och vända på konceptet. Och då måste folk få säga vad de tycker. Det är det alldeles för lite av i seglingsvärlden.

      PS. Tycker du svenskar är gnälliga så skall du kolla in Sailing Anarchy, Segelreporter eller någon annan sajt som faktiskt engagerar läsarna.

      • Martin Fredin Oct 24, 2012 Reply

        Naturligtvis skall man granska och diskutera nya saker , lösningar både kritiskt och kreativt.

        Men det är otroligt lätt att det hela tiden glider över mot kritik baserad på nonsens om det är det i detta fall är upp till var och en.

        Dock vill jag framhäva viktigheten av att vara positiv i sitt sätt att se på saker och ting , att bara vara kristisk och klanka ner tillför ingen ny enegri det bara drar bort och det vill iaf inte jag .

        Vad gäller Sailing Anarchy antar jag att den är från US utan att vara för mycket insatt , och när såg jänkarna nyktert på saker och ting som inte tillverkats av dom själva för deras behov ?
        Dom må vara många men knappast bäst i klassen på någotvis.

        • Joakim Oct 24, 2012 Reply

          Hårt att “klanka ner” så på hela USA.
          Mvh Joakim

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 24, 2012 Reply

        Har du hängt på blur.se ett tag så vet du att det finns en positiv grundsyn på allt som har med segling att göra, både online och när det gäller aktiviteter i verkligheten.

        Men verkligt engagemang kräver högt i tak, raka rör och möjligheten att issa och dissa.

        Lysssna på riktiga fans som ser på en fotbolls- eller hockematch. Där är domaren eller spelarna inte bättre än sin senaste passning, och spelar man kass så får man höra det. Och gör man mål så är man hjälte.

        Det kallas passion – och segelsporten skulle behöva mer av det! Vi har för många seglare och båtar som är lagom.

        Eller titta på Top Gear, världens mest spridda “faktaprogram”. Med lite humor och glada upptåg har man inga problem att såga nya bilmodeller, kalla dem skitfula och utse världens tråkigaste bil.

        • Martin Fredin Oct 25, 2012 Reply

          Hm Top Gear du har en poäng !
          Eftersom att det finns så mycket kreativitet här så hoppas jag att den verkligen används här till att skapa eller tillföra något så det inte blir stopp i maskineriet.

          // Martin

  9. Johan O Oct 24, 2012 Reply

    Om det ej stått vilket märke båtbilderna var ifrån hade jag gissat på Hanse.
    Samma planlösning som Hanse 385, nästan samma läng/bredd/djup och deplacement. Segelarean är också nästan samma.
    Känns som en ganska defensiv satsning på ny modell från Dehler om Dehler ska vara mer åt performance hållet och Hanse åt cruising hållet.

    Dehler har alltid varit mer påkostade och haft högre kvalitet och i sina byggen och det är väl detta som skiljer Dehler mot Hanse förutom priset.

  10. Stefan P Oct 24, 2012 Reply

    Ju mer jag tittar på den desto mer liknar den NM 38 och det seglades bra i Helsingfors. Ett GPH på 615-620 och den kan bli en hit.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 24, 2012 Reply

      Driver du med oss?

      En nydesignad 38-fotare från J/V måste rimligtvis vara snabbare än motsvarande båtar ritade för 10 år sedan (Bavaria 38 Match) eller många moderna 36-fotare? Jag hoppas att de inte har gjort den för att segla långsamt (för att mäta bra). Den tiden är väl förbi?

      Xp-38 har ~580, en “långsam” GS39 har ~600. En FF36 har ~600. Den borde komma in på samma siffror. Annars är det en rejält tråkig båt…

      • Stefan P Oct 24, 2012 Reply

        Nej inte driver jag med er men titta på båten. Jag tvivlar på att den matchar dem du nämner ovan. Allt är relativt och om den skall vara framgångsrik kappseglare krävs nog ett sådant GPH sen gäller det att segla båten så den överpresterar men det är en annan fråga. Det var därför jag medvetet skrev seglades bra och sedan tror jag inte NM 38 är en riktigt så gammal konstruktion.

        • Sture Smith Oct 24, 2012 Reply

          Att den matchar båtarna som Du nämnt är ju helt klart.
          38an skall relativt sett vara snabbare än 41an som nu har ngra år på nacken och det är en mkt snabb båt.
          När ett design hus av J&Vs kaliber kör en ny design blir den snabbare. Deras data bas är välfylld med absolut senaste värdena matchade mot ORC, IRC eller annan box regel tex TP 52 och liknande. Den erfarenhetsbasen är det bara kanske 4-5 andra design hus i världen som har tillgång till.
          Du får nog kamma Dig lite…..
          Varför skulle J&V eller liknande design hus göra en långsammare båt än vad dom gjort tidigare. Det är ju kommersiellt inte möjligt att överleva med en sådan strategi.

          Sture Smith
          Dehler 39SQ
          “Sjöglans”

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 24, 2012 Reply

        NM38 är en väldigt udda båt som man kanske inte seglar till Danmark med familjen i? Den är medvetet designad för att vara störst i lilla klassen och det hade inte alls varit svårt att göra den både snabbare och roligare att segla.

        Lite som när när Dufour 40 vann lilla klassen på VM 2005 (IMS 670). Då var det en prestation att baxa in en 40-fotare i lilla klassen när alla andra 40-fotare mätte runt 600.

        Å andra sidan har J/V en förkärlek för att slöa ner fina båtar. Jag såg utvecklingen i Maxi 11-projektet där man med deras input gick från en lätt och kul båt till en tung som skulle mäta bra.

        I min bok är det lite pinsamt att komma dragandes med en kass 40- eller 42-fotare för att slå välseglade 33-fotare i “lilla klassen”. Men det är ju bara jag (som har en 36-fotare som mäter som 43-fotarna).

        • Sture Smith Oct 26, 2012 Reply

          Att generellt säga att J&V slöar ner båtar och gör dom tunga är väl lite att ta i så skjortan står rätt ut.
          Att TP 52or eller Americas Cup design från J&V är slöa är det nog få som håller med om.
          Sinergia 40 är bevisligen oxå en tung design, men ack så framgångsrik när det begav sig.
          Låg/Hög Vikt går i perioder beroende på mätregler och hur mkt pengar som betalas för båten plus om båten skall ha ett liv efter racingkarrären är slut.
          Det finns otaliga exempel, IMX 40 First 40,7 är relativt tunga “billiga” båtar som vunnit mkt över flera år.

          Jag blev från seglad på ett Kieler Woche för många år sedan av “Rubin” känd lätt J&V IOR design. Den gick uta h-e med Jochen Schuman vid rordet.

          Sture Smith
          Dehler 39SQ
          “Sjöglans”

          • Peter Oct 26, 2012

            nu får man väl inte glömma att Jochen tillhör världens seglingselit…

          • Sture Smith Oct 30, 2012

            Även Jochen som naturligtvis tillhör världseliten kräver bra och snabba verktyg, undrar om han får fart på en Pop 16 …?!?!….
            Rubin gick fruktansvärt fort även med andra mer mediokra besättningar.

            Sture Smith

  11. kim Oct 24, 2012 Reply

    Peke eller ej går ju alltid att komplettera med, liksom pullpit och mantåg som ju också saknas i renderingarna. Värre är det väl med förstagsinfästningen i fören, som ju kommer förändra hela segelplanet då de tillslut tvingas rita in det där det faktiskt KAN sitta på en mer realistisk och bakåtflyttad fästpunkt i däck.

    Har inte roderprofil/djup någon inverkan på IRC och andra internationella mätregler?
    Jag tvivlar på att J/V optimerar för SRS.

    • Hannu Oct 24, 2012 Reply

      Finns många båtar där den sitter i ett beslag längst fram!

  12. Anders B Oct 24, 2012 Reply

    Nån kanske tycker jag sällar mig till gnällgänget, men jag kan ju iallafall få undra. Det är en ganska tung båt, borde den inte väga 1 ton mindre? För att motivera sitt segelplan. Båten måste väl ha max läns VMG där gennakern är effektiv, sådär 145 grader? En gennaker på rulle borde vara riktigt familjesnällt och roligare att segla? Men jag kanske har blivit hjärntvättad av alla fina BLUR filmer.

    • Mats V Oct 24, 2012 Reply

      NM38 5,5 ton.

  13. Sture Smith Oct 24, 2012 Reply

    Har sett underlagen tidigare och slogs då även av mkt snygg design, tidlös och en del nytänk under däck. Ingen suchi varning med kantiga blåmärkeshörn utan mer maritim design vilket kännetecknar J&V.
    Lite kort mast och litet segelplan men förhoppsnings vis väldigt “glatt” skrov, och att man kanske får lita sig på Code segel i lättväder uppvind. Vilket även ger mättalsfördel.
    Köl och rodervarianter verkar vettigt med balanserade ytor. Samt köl djupare än rodrer till skillnad mot XP 38 som har samma djup ?!? Men Jeppesson kanske har kommit på ngt som ngn annan inte tänkt på.
    Vaknar konjukturen till kommer det säkert det säkert att säljas ett antal 38or. 41an är snart uppe i 50 levererade båtar.

    Men det som slår mig är vad är egentligen skillnaden på alla nya båtar i denna storleken, dom ser i stort sett likadana ut. Är det ingen som vågar sticka ut designmässigt ???

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    • Carl Fjällman Oct 24, 2012 Reply

      +1, det blir helt klart svårare att se skillnad på nya båtar.

  14. Johan O Oct 24, 2012 Reply

    Jämfört lite med Dehler 35.
    Aktern på 38:an är rakare än 35:an, stäven som på 35:an känns väldigt jag rak är spikrak på 38:an.
    38:an ser även lite grundare ut i förskeppet jämfört med 35:an.
    35:an har 72Kvm i krysstället och 38:an 79,3Kvm
    Displ. 35:an 5,5 ton, 38:an 7 ton.
    10,5 vs 11.30 i längd
    3,5 vs 3,75 i bredd
    Ballast, 1,9 ton vs 2.2 ton
    Djup, 1,95 vs 2.0
    Att 38:an skulle vara snabbare än 41:an tvivlar jag på.
    41:an har 22 Kvm mer i krysstället, 1 meter längre och 1 ton tyngre.
    Ska vi gissa att SRS hamnar på 1,35?

    Nu får vi se vad Arcona kontrar med, det brukar alltid dyka upp en Dehler/X-Yachts kopia i efterhand.

    • Johan O Oct 24, 2012 Reply

      P-måttet på Dehler 38 standard är mindre än P måttet på Dehler 35.
      14,48 vs 14,55, ingen stor skillnad, kanske samma mast t.o.m.
      E-måttet är däremot större på D38, 5,20 vs 4,70

      http://www.batverket.se finns mer info om D38.

      • Bo Bäversjö Oct 25, 2012 Reply

        Kollade VPP för std modellerna
        Vid 14 kts TWS
        Dehler 34/35 6,4 knop vid 42 (uppskattat i diagram) TWA
        Dehler 38 6,8 knop vid 39 ( uppskattat i diagram) grader TWA
        Dehler 41 7,10knop vid 40,8 ( läst i tabell) grader TWA

        • Leif E. Oct 25, 2012 Reply

          Dehler 34/35 seglar i realiteten och i ORCi mätbrev med 6,8 knop i 14 knops vind och med 39 grader TWA vilket är max VMG. Dehler 38 borde naturligt prestera någonstans mellan 34/35 och D41. Broschyrdiagram får man nog ta med en nypa salt enl. min uppfattning så vi får nog vänta och se. Utvecklingen går framåt men naturlagarna gäller fortfarande. Ett problem i sammanhanget är också att olika konstruktörer ej alltid gör sina teoretiska beräkningar med samma förutsättningar vad gäller vågmotstånd, vindmotstånd i riggen, propellermotstånd o.s.v.
          Närmast sanningen kommer man förmodligen i ORCi mätbreven.

    • Bosse Oct 24, 2012 Reply

      Ok, så Arcona är kopior på Dehler och X-yachts?

    • Sture Smith Oct 26, 2012 Reply

      Jag skrev att 38 blir “relativt” snabbare. Vilket innebär att med storlekesskillnaden på båt medtaget blir 38 relativt sett snabbare.
      Men vid jämförelse båt mot båt är naturligtvis 41 snabbare.

      Hoppas det förklarar saken.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

    • Feffe Oct 26, 2012 Reply

      Japp, det kommer nog en XP38 vilken dag som helst… :-)

  15. Henrik N Oct 24, 2012 Reply

    Gäsp…

  16. Martin Oct 25, 2012 Reply

    Draft 2,00 m standard – 2,30 m competition

    T-köl,några olika kölar, järn eller bly köl???

    • Pelle Lindell Oct 25, 2012 Reply

      Om man läser specen är standardkölen (2.0 m) helt i järn medan den grunda och djupa varianten har blybulb.

    • Bo Bäversjö Oct 25, 2012 Reply

      2,30 är en T-köl i järn/bly
      2,00 är en T-köl i järn

  17. Jocke_R Oct 25, 2012 Reply

    Ser fin ut. Bara att hoppas att Dehler får fortsätta i tidigare anda, även om det tyvärr inte funkade..

    Däremot känns ju vikten väl i överkant. 6.6 ton varav 2 i kölen. Kom igen, inte mycket till racebåt iaf, eller? Jämför med denna :)

    http://www.sydneyyachts.com/yachts/sydney-GTS37/GTS37-poster.html

    Samma segelyta och 1.7 ton lättare..

  18. Author
    Peter Gustafsson Oct 25, 2012 Reply

    Polardiagram (ORCi) för er som vill jämföra farter med andra båtar:

    Dehler 38 Polar asymmetric
    Dehler 38 Polar symmetric

    • Team Dehlerdoris Oct 25, 2012 Reply

      Jämförde lite med en Dehler 34DD (genuabåt 140%, design 2002) i polardiagrammen(med symmetric spinn):
      20 knops vind max speed c:a 130 true vind:
      D38= 9,8 knop
      D34DD= 9,2 knop
      8 knops vind max speed c:a 100 true vind
      D38 =7,1 knop
      D34DD= 7,0
      20 knops vind 60 gr:
      D38 =8,1 knop
      D34DD= 7,6 knop
      8 knops vind 60 gr:
      D38= 6,6 knop
      D34DD= 6,6 knop
      Osäkerheter:
      Vet jag inte vilken variant av D38 vi jämför.
      Teoretiska polardiagram som Leif E. nämnde bör man nog ta med en nypa salt.
      Dehler 34DD körs normalt med 150% genua och SRS-stor(+1,5kvm), i stället för 140% som i polaren. D38 har säkerligen inte heller en SRS stor (+2kvm) i polardiagrammet.
      I TWA runt 39-45 grader “bomkryss..” så händer det massor av saker med speed så det får väl framtiden visa om hur fort/högt båten kryssar. Bara någon grad +/- så händer det saker.
      Med tanke på J/V:s “adelsmärke” så är nog kryssen i lite vindtryck ett starkt kort även på denna nya J/V Dehler.
      Får väl hoppas att premiumbåtar som Dehler m.fl. kan överleva denna europeiska lågkonjunktur i skydd av en stor “charterbåtstillverkare”. Det finns en hel del fräscht begagnat på Blocket med köpläge nu…
      Stefan K

  19. Nobbe Oct 26, 2012 Reply

    Prestanda versionen har samma längd/vikt/bredd som cruisern Jeanneau SO 379 dock med 225 kg mer i kölen till Dehlern’s fördel. Så nån lättviktare verkar det inte bli ;-)
    http://sydostmarin.se/index.php?option=com_content&view=article&id=202&Itemid=172

  20. Bo Bäversjö Oct 27, 2012 Reply

    Judel/vrolijk har tydligen funderat ett varv till på riggen, troligtvis kommer man att höja den. Dehler har också beslutat att Dehler 38an skall ha Selden mast.

    Är nere på på Hanse boot mässan och tittar, Dehler och Judel/vrolijk har sina montrar väldigt nära varandra. Kanske kommer mer förbättringar, det här var ju första mässdagen…..

  21. Author
    Peter Gustafsson Oct 28, 2012 Reply

    På kul tänkte jag att ni skulle få betygsätta nya båtar.

    Så bestäm själva vad ni tycker om nya Dehler 38 uppe i artikeln (1-5 stjärnor).

    • Lars M Oct 28, 2012 Reply

      3 stjärnor för Dehlern ! (jag tycker att den är för tung)

    • Erik Barkefors Oct 28, 2012 Reply

      Som prestandacruiser (eller c/r) ger jag den 4 stjärnor med möjlighet till en 5:e när den visat att den är en J/V:are ;-)

    • Anders Nilsson Oct 28, 2012 Reply

      2 stjärnor av mig och här har jag summerat varför:

      http://sundetregatta.blogspot.se/2012/10/dehler-38-hanse-fortsatter-att-dra-ner.html

      • Erik Barkefors Oct 28, 2012 Reply

        Du har inget tips för oss som har skånefilter i webläsaren ;-)

        • Anders Nilsson Oct 28, 2012 Reply

          J/V´s Hanse är väl inget att bygga på för ett varumärke som vill stå för konkurrenskraftiga dual purpose båtar. Inredda kappseglingsbåtar.

          • Andreas i HP Oct 29, 2012

            Hej anders, inget fel i att vara lojal mot sitt märke/brand.
            Men Dehler har väl aldrig varit inredd kappseglingsbåt?
            Den har väl syfte att cruisa med o njuta på båten samt att då o då kunna använda den på klubbsegling eller annan regatta?

            Men kappseglingsbåt där man kompromisslöst bygger ett skrov,köl,rigg o däck o sedan gör inredning efter tillgänglig volym känns inte riktigt som Dehlern?

            Men det kan vara jag som tolkar dina ord lite för bokstavligt.
            Mysig o behaglig är den i alla fall:-)

          • Peter Oct 29, 2012

            @Andreas i HP, menar du att Dehlerbåtarna ligger prestandamässig i klass med normala Baravia, Sun Odyssey, Oceanis osv.???

            Sorry jag kunde inte låta bli att vända det hela. Tror nog att du förstår vad jag syfta på.

          • Anders Nilsson Oct 30, 2012

            Vi har ju på flera race seglat om HP1030 fast vi har fin teakinredning i vår Dehler 34SV.
            Förstår inte varför man byggt en “racer” som inte seglas snabbare.

          • Anders B Oct 30, 2012

            Även sweeta båtar har lockelse Anders! Kryss är inte allt.

          • Pelle Lindell Oct 30, 2012

            Det kan ju möjligen ha ett samband med kvalitén på personalen ombord också……..

          • Andreas i HP Oct 30, 2012

            Haha gubbar.
            Det var Anders som sade att det var “Inredda kappseglingsbåtar.”
            O där höll jag inte med.
            Men om ni väljer att jämnföra den med Bavaria Cruiser eller Odessey…En modernare variant än min förra Match mm. med en bra prestanda osv…
            Som jag skrev tycker jag den är mysig o behaglig.
            Men inte är det väl en inredd kappseglingsbåt? Allvarligt talat?

            Vad gäller kryssfart så är det väl så att en båt skall ta sig från start till mål? Vi seglade ivarje fall snabbare än samtliga Dehlers i Bohusracet förra året då det var ganska mycket motvind? (o vad säger det egentligen??)
            Jag vet inget om hurvida du seglar din båt bra o om de andra seglar båten bättre eller likvärdigt med oss.
            Jag har bara referens hur vi seglar mot båtar runt omkring här eller mot ett antal båtar från Norge.
            Det jag vet är eftersom vi seglar 90% av vår tid i vindar 0-6 m/s så är det där vi är klart bäst. Det var vi även med matchen. Dock börjar vi lära oss andra vindar o seglar oftare bättre o bättre i dessa vindar. O semestersegling i 15-16knop med stora gennakern i 10-12 m/s o gummibåt på släp e inget vi numera tvekar inför så träning i dessa vindar ger resultat…

            Kanske vi ses någon gång?

          • Peter Oct 30, 2012

            jag tolkar diskussionen HP1030 vs Dehler 34 SV, inredda kappseglingsbåtar, båda, en av de, ingen?

            Tänker på att HP’n vart väl fler hundra kg tyngre än det var tänkt på ritbordet. Jag är dock förvånad att kommentar om att inte kunna segla bättre kommer även i detta samanhang (eller borde kanske inte vara det).

          • srsseglaren Oct 31, 2012

            Mycket fram och tillbaka mellan Hp 1030,Dehler 34 och Arcona 34 ?
            Dags för en showdown vid O.K Corall ?
            Finns den ngn lämplig segling för ändamålet ?

          • Author
            Peter Gustafsson Oct 31, 2012

            Bäst är väl att Anders och Andreas får göra upp?
            Då blir det Marstrand Big Boat Challenge 1-2 juni.

            Då skall vi bara locka med gamle OS-seglaren Magnus Lundgren i sin vältrimmade Arcona 340.

          • Andreas i HP Nov 1, 2012

            För oss är Bohusracet tävlingen:-)
            Magnus o jag har racat ett par ggr, framförallt i Bohusracet tidigare.
            Den tävlingen är ju jämnare och där är det mer rättvisa förhållanden.
            Jag ser inte så positivt på att vissa båtar lassar på 11 pers o sedan skrattar de åt att en annan båt seglar sämre på kryssen med 5 pers…
            För mig helt klart logisk. Men är det båtens prestanda?

            Här var usprungliga frågan vad är innebörden av “inredd kappseglingsbåt” där jag som tävlingmänniska tänker kappseglingsbåt som ett kompromisslöst verktyg för att nå resultat.
            Vår båt ser jag inte som en kappseglingsbåt då all mahogny ugn toa tankar mm gör att vår båt är hogst komfortabel bobåt. Farr 30 är för mig en inredd kappseglingsbåt.
            Men helt klart har vi olika synsätt!

          • Peter Nov 1, 2012

            11 eller 5 per gör väl inte skillnad. Är väl bara ut och träna mer. (sorry, kunde inte låta bli…)

            det med klassning kan vara svåra då det inte finns tydliga gränser.

          • Pelle P Nov 1, 2012

            “Peter”, skojar du?? gör inte 11 eller 5 pers skillnad på kanten?? “Är väl bara ut och träna mer”… Vilken planet fungerar detta på???

          • Peter Nov 1, 2012

            ja, jag skojar…

          • Peter Nov 1, 2012

            …men det fungera tydligen i Sverige…

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 1, 2012

            Bohusracet är ett bra race där seglarna fäller avgörandet. Inga båtar seglas på 100% och det är svårt att dra några direkta slutsatser eftersom man ofta seglar i olika väder.

            Vill man jämföra båtars potential (som var frågan här) så är 6 banseglingar över en helg med bra besättningar mycket bättre. Och många båttyper i denna storleksklass finns representerade på Marstrand Big Boat med kompetenta besättningar. Inklusive Anders och Andreas.

            Vill man vara lite elak, så har ännu ingen visat på potentialen i HP1030. Och det är synd på en så sportig båt. Är det tre man som saknas för att ni skall segla fullt så har ni 7 månader på er att hitta dem (tips – ta med lite juniorer).

            Frågan är vad som är värst. En tråkig cruiser som folk tar ut 105% ur, eller en fin racer som seglas på 80% :-)

          • Andreas i HP Nov 1, 2012

            Jag håller inte med dig Peter
            På 2 pers blir inte besättninge avgörande.
            Startar man i samma klass har man samma förhållanden.
            Kör man Ban race är det antalet personer o kompetensen som fäller avgörande.

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 1, 2012

            Bohusracet vinner man på “tillräckligt bra” båtfart (90% i stället för 85 eller 100), smarta vägval, få misstag och en bra disposition av racet. Allt detta beroende av de två som seglar båten. Och det är inte samma förhållanden vid Hätteberget som bakom Åstol.

            Om det vore “antal personer” som avgjorde banrace så skulle det vara enkelt.

            Varför inte anta utmaningen och komma till Marstrand med en HP1030 som seglar upp till sin potential? Känns ju fånigt att ha bortförklaringar redan nu :-)

          • Andreas i HP Nov 1, 2012

            Peter

            Jag skall försöka argumentera för min personliga ställning:-)
            Detta handlar om
            1) utvärdering av olika båtars potential, inte besättningens skicklighet.
            2) hur gör man det enklast o rättvisast?
            -Banrace eller shorthanded segling?

            Vad är det om inte båthantering på ett banrace?
            Om du prickar starten o har bra båthantering har du ju kommit väldigt långt i ett banrace? Har du många händer o bra vikt på railen har man en klar fördel. hoppar att argumentera över “rätande moment = ökad båtfart” dessutom.
            Korta ben där rundningar sättningar/nedtagningar utgör väldigt stor %del av själva seglingen, är det verkligen båtens potential du utvärderar?
            Jag ser det snarare som bortförklaringar när man har rättvisa förhållanden o seglar långa ben, o du kan optimera båtfart o jobba med trim för att få ut max av båtens prestanda utan fläsk på railen som skiljer.
            Menar du allvar med att du inte vinner Bohusracet om du har 100%ig båtfart? Jag tror Anne o Arild mfl vann pga på högst båtfart?
            Jag tror starkt att båtfart är viktigt precis som vägval o taktik o undvika göra misstag. Precis som med banracing men du tar undan en viktig faktor som gör stor skillnad på bla kryssfart, nämligen besättningsvikten.

            På banracing med 3 varv på en bana med tot seglad tid av ~40 min. Så betyder starten ett antal minuter.(Jag har fastnat bakom andra båtar o det har ibland tagit lååång tid innan jag seglar i fri vind. O jag har prickat starten och därmed fått stor fördel…detta är en avgörande del i seglingen.
            Varje rundning/nedtagning tar kanske 20-30 sek i skillnad på optimal hantering o medioker?
            Menar du att trots olika färdigheter så är det ändå utvärdering av båtens potential?
            Statisktiskt så utgör hanteringen+ start bortåt 10-15% av seglad tid.

            Men jag slutar nu då detta liknar den disk som var inför Bohusracet 2011, Peter, minns du? “Då är det scratch som gäller” tror jag det var någon som sa? Jag minns hur det gick då, nu säger du att det kanske mestadels är besättningsnivån som var orsaken, o det tycker jag låter som en ursäkt/bortförklaring ;-)
            Men därmed är inte detta uteslutet att vi kanske seglar samma race nästa år. Vi har bara sagt vi satsar mera på shorthanded.
            Andreas

          • Author
            Peter Gustafsson Nov 1, 2012

            Man kan säkert ha olika perspektiv, men alla vet att en modern sportig båt är beroende av vikt på kanten för att kunna seglas till den potential som designern avser.

            Jag har bra koll på hundradelarna och vet precis hur mycket det skiljer. I vissa lägen ligger vi på 85% av målfart jämfört med full besättning. Både ni, vi och Arilds hade seglat Bohusracet snabbare med besättning på kanten. Vissa år är skillnaden liten, men skall det kryssas och halvvindas i 10 m/s så är det milsvid skillnad.

            Och skall man jämföra två båtar rättvist, som det var frågan om här, så är det enda sättet att bägge seglas med en fulltalig kompetent besättning. Och sist jag kollade så var en kryss/länsbana det mest vedertagna sättet att göra det på.

            Men det är ingen stor sak. det var bara en invit för dig och Anders att sluta munhuggas och segla om det i stället ;-)

          • Peter Nov 1, 2012

            i varje tävling är det alltid relation till de andra som avgör om man vinner eller ej. Seglar man 80% och de andra 75% så viller man ändå trots att man inte seglat för fullt. för övrigt tycker jag att Andreas argument håller.

            hur som kan det vara svårt att få bort besättningens inverkan i båda fallen särskillt om det gäller endast en tävling (även om det är flera race…)

    • F424 Oct 29, 2012 Reply

      Som sagts någon annan gång, välj fritt två av lätt, starkt och billigt. Du får inte alla samtidigt. Traditionellt har väl Dehler valt de de två första, men nu verkar det mer åt de två senare? Järnköl, tung (skrovet väger defacto i samma härad som min 14 år gamla konstruktion från Faurby, men då får man varken Orustinredning eller teakdäck…), och för lite rigg jämfört t.ex. Xp38. En stäv/förstagsinfästning som gör allt för att omöjliggöra landstigning och T-köl för mesta möjliga hummertinefiske. Sorry om jag är neggo, men det får bli en 2:a..

      • Sture Smith Oct 30, 2012 Reply

        Min Wasa 38 från 1983 vägde 5,6 ton och ansågs som “på gränsen till tung”. Medan superoptimerade 38or vägde 4,9 ton. Alltså för 30 år sedan. Ängermark & Co jobbade mkt med viktoptimering och konklusionen var inte att ju lättare desto snabbare. Vissa modeller gick långsammare och fick då tyngas med barlast.
        Och generellt sett har alla båtar inom performance cruisers segmentet blivit betydligt tyngre sedan dess. Men oxå snabbare. Idag kan man säkert klara större tyngder parat med snabba båtar (TR 2012, HR 41 ingen lätt pjäs).
        Jag tror nog att ekvationen är lite mer komplicerad än så.

        Sture Smith
        Dehler 39 SQ
        “Sjöglans”

        • F424 Oct 31, 2012 Reply

          Att HR412 gick bra på TR2012 förvånar inte. Förhållandena var gynsamma med frisk vind, flong nya segel, 11.5 meters vattenlinje, 4 ton BLY-köl, 90 m2 i krysstället och en världsseglare till rors. Men nog hade båten gått ännu snabbare om den varit ett eller två ton lättare?
          Nu är ju detta förvisso inte så intressant eftersom HR i sitt koncept har med komfortutrustning, allt från överdimensionerade tankar, 75 hkr motor och tvättmaskin.
          Dehlerna har inte samma kundgrupp utan strävar väl efter att göra en sportig båt? Då borde segelyta, vikt och high-tech lösningar som gynnar ett lättbygge vara högt på agendan, men jag tycker inte att de ambitioner linjerna ger sken av stämmer med skrovvikt, kölvikt (och material) och rigghöjd.
          Din 39SQ är en fantastiskt stabil och rock-solid kompetent havsseglare. Det är inte lika lätta att hitta ett fack att stoppa den nya 38:an…

    • Erik Barkefors Oct 30, 2012 Reply

      Tänk att en ny Dehler engagerar nästan lika mycket som SRS – Kul!
      Många åsikter men inte så många betyg. Du kanske ska nöja dig med Flipp eller Flopp (iställer för 5-gradig skala) på nya båtar ;-)

      • Pelle P Oct 30, 2012 Reply

        Jag ler mest åt den STORA diskusionen om rodret! Tror att den floppar, alldeles för många varianter. Dehler för bestämma sig vad dom vill sälja! Dehler 38:a kan gott vara prestanda alternativet. Vill dom sedan hitta på något enklare (lägre mast eller vad f-n som helst) så kalla den Dehler 380 eller nått.

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

        Vitsen med skalan är ju att vi skall kunna lista alla båtar över tid. “Blur Score” :-)

        Och Pelle, hur många varianter kan man få en V70 i: 4 bränslen + 8 motorer + standard, kinetic, momentum, summum, V70T6AWD, R-design + tillbehör… Dvs många kan få en bil som de tycker passar dem (alternativt passar ingen eftersom det är en kompromiss).

        Och på samma sätt som många vill ha “rätt bil” framför villan, så betalar gärna folk lite extre för en båt som bekräftar deras syn på hur de är som seglare.

        De flesta moderna cruiser/racers från First, Dehler, GS, X eller Arcona kan fås med 2-3 kölar, flera master, kol osv. Så det är inget nytt. Och inte alls svårt för SRS att hantera heller.

        • Pelle P Oct 31, 2012 Reply

          Köper ditt snack delvis Peter, tittar man på bil/ V70 så är det nog inte så många som tävlar med dom och då liknar det inköpet av en HR e dyl; man utrustar efter behovet.

  22. Large Oct 29, 2012 Reply

    När gjorde en Dehler bra ifrån sig på GR/ ÅF offshore senast? De nya båtarna är inte så snabba i (alla fall på ostkusten), kanske en konsekvens av att märket inte längre attraherar de bästa seglarna? Konceptet att försöka tillverka en snabb båt med alla upptänkliga bekvämligheter riskerar att förpassa en i grunden fin konstruktion till “mediocracy”. De negativa effekterna av hög massa utspridd över hela båten i form av tunga snickerier stora tankar och batteribankar i kombination med minskat rätande moment, gör båtarna långsamma och tråkiga att segla. En komfortabel segelbåt måste i grunden segla bra, hoppas kunderna vågar köpa båtarna med ett minimum av utrustning och vettiga seglingsegenskaper, man behöver inte ha samma bekvämlighet på sjön som hemma ……

    • Bosse Oct 29, 2012 Reply

      Trenden har ju gått precis åt det hållet så det är väl inte så konstigt att i stort sett alla båttillverkare bygger båtar där hög komfort prioriteras.

      Båtköpare är dessutom väldigt konservativa, att köpa något kontroversiellt och som sticker ut är det få som vågar, ska helst vara serietillvekat och på ett sätt som det alltid gjorts. 95% av alla serietillverkade båtar ser ju likadana ut, skiljer några kilo eller några kvm i segel annars lika…

    • Leif E. Oct 29, 2012 Reply

      Senaste GR/ÅF framgången måste vara årets seger i SRS A med Dehler 44 “Ada”. Om du menar totalsegrar så har dock har Dehler inte totalsegrat sedan Janne Orest vann med Dehler 36 2001.
      Dehler bör väl ändå tillsammans med X-yahts tillhöra de mest segerrika standardbåtarna under 2000 talet med ett flertal klassegrar och framskjutna placeringar. Dessutom Line honours både på lilla och stora banan med Dehler 35 och Dehler 44 under GR 2010.
      Under senare år har emellertid totalsegern seglats hem med mer utpräglade racers som Sinergia, TP 52 och Cockson 50 och det är naturligtvis trevligt för deras ägare ända tills den dagen de skall säljas eller när familjen skall med på semestersegling…

      • Martin Fredin Oct 30, 2012 Reply

        + 1 till Leif

      • Lars Rönnberg Oct 30, 2012 Reply

        Hur var det i SRS C och B i år…….?

        • Martin Fredin Oct 30, 2012 Reply

          Man kan ju vända på statistik hur mycket man vill och förmodligen har ju alla rätt utifrån sin synvinkel

          T.e.x. hur många Arconor fullföljde Watski twostar i år jämnfört med Dehler…

          Alla prestanda båtar gör bra ifrån sig olika gånger

          • Erik C Oct 30, 2012

            Watski2Star 2012 totalt: IMX 40 1:a , Dehler 34DD 2:a. Sedan Dehler 36JV total 4:a och 5:a.
            De 10 bästa båtarna var enbart en mix av X, Dehler, J-boats och First. En liten fingervisning också vilka performance cruisers som också går hyfsat bra med liten besättning.
            EC

          • Raketen Oct 30, 2012

            Framförallt hänger det väl på de som svingar rorkulten, eller ratten. Oberoende av båt typ.
            Är man sugen på en Maxi 68, kan man rejsa med den i SRS.
            Vill man, och har möjligheten, så kan man köpa en schysst, ny och blank. Dehler 38. För att rejsa med den med.
            Känner man för en TP52, eller en J111 så funkar det uppenbarligen den med.

            Själv föredrar jag en raket.. (i min värld iaf ;)

            Det finns ett bra urval av najsa segelbåtar. Skulle jag shoppa efter en 38, så skulle nya Dehler 38 vara ett starkt kort.

          • Lars Rönnberg Oct 30, 2012

            Att gå i mål på årets W2S tyder antingen på att man är galen eller att man har en gammal beprövad båt som man gillar att köra skiten ur…..; )
            Att 36 SQ och den gamla 34:an går bra är väl allmänt känt.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

      Om ni verkligen ville så skulle jag kunna göra en humoristisk spaning i vad som skiljer Arcona- och Dehleseglare åt :-)

      • Pelle P Oct 30, 2012 Reply

        Ja, vem kör Volvo? Audi/WW?

      • Staffan Larsson Oct 30, 2012 Reply

        Skulle kunna vara mycket underhållande. Väntar med spänning!

      • L-B Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

        Ja, det verkar lika känsligt att antyda att dehler+J/V har en hund på ritbordet som att vi har ett handikappsystem SRS där långsmala båtar har det talet de förtjänar.

  23. Lars Sjöman Oct 29, 2012 Reply

    Nya Dehler 38an är enligt min mening den snyggaste och tuffaste Dehlern någonsin, var god gå in på vår website http://www.sjomanyachting.se så får ni själv bedöma. Här kan ni se bilder tagna ur olika vinklar på skrov och överbyggnad. För dig som vill kappsegla så finns det en T-köl med blybulb på 2,3m, racingroder från Jefa samt kolfiberpipa från Southern spars. Nya 38an har som tidigare D29,D36JV och D39 förstaget flyttat ändra fram till fören för max J mått, rigghöjd mm är ej ännu klar kommer att spikas inom närmaste veckorna. ( Prel specarna kom tyvärr ut lite för tidigt.) Du kan även välja enklare inredning i för och akterskeppet på kappseglingsbåten som ger några 100kg lättare båt, men en cruiser/racer är alltid en kompromiss. Detta är en båt som även skall fungera komfortabelt för cruising och detta kräver inredning som alltid medför relativ motsvarande vikt. Men med de långa fina skrovlinjerna som J/V ritat kommer båten att segla bra. Vi är väldigt glada över att varvet satsat på en helt ny Performance båt i dessa tider. Hoppas ni gillar båten ! Lars.

    • Kalle Oct 29, 2012 Reply

      Det ingår väl i ditt jobb att säga att det är den bästa båten…

  24. Nobbe Oct 29, 2012 Reply

    Är väl ingen bland Blur’s läsare som tvekar om J/V kompetens vad gäller performance. Utan att veta men… Dehler var nog lite för sugna på att släppa en nyhet inför stundande mässor och ändrar nu riggar, vikter mm. Känslan vad gäller Dehler överhuvud taget är att ägarna inte riktigt har klart för sig vad man vill med varumärket. Man kommunicerar premium och prestanda men läser man specar och försöker dra egna slutsatser så blir man frågande. Varumärket idag är väl mera åt First-hållet snarare än Arcona/X-yachts( inget fel med det) men så var det inte för några år sen. Vad är status för Dehler sverige förresten? Sen Johan lämnade så känns det dött åtminstone på ostkusten.

    • Peter Oct 29, 2012 Reply

      jag vill minnas att Oceanis är Beneteau’s cruiser och First ligger mer åt prestandahållet.

    • Anders Nilsson Oct 29, 2012 Reply

      Det handlar mindre om vilket designerteam man väljer än hur uppdraget till dem ser ut.
      Lägger man en beställning till J/V att designa en långsam cruiser som är billig att tillverka så gör de en sån. Vill man lägga sig högre på prestanda och att den får vara mer påkostad så gör de en sån båt.
      De olika designhusen har sen olika styrkor. J/V är särskilt starka på engineering sidan och då på kostnadseffektiva konstruktionslösningar. Det behöver inte vara dåligt. Hur billiga är det återigen beställaren som avgör. Då kan det bli taskiga val på grund av girighet. Det anser jag Hanse har dragit in i sammanhanget. Jag till och med skulle vilja ifrågasätta om de tar CE-märkning på allvar. Ett exempel är T-järnkölen som inte ens passar på Dehler 35.

      • srsseglaren Oct 29, 2012 Reply

        +1
        Blir därför lite svårt att rösta innan man ser hur den blir byggd ?

        • Anders Nilsson Oct 29, 2012 Reply

          Ja, absolut.
          Hellst bör båten finnas inmätt av certifierad mätman så man vet vad den väger och vad kölen väger.
          Allra hellst vill man också se ett riktigt ORCi brev innan man köper så man ser att den har tillräcklig lättvindsprestanda. VPP från designhusen är inget att lita på. De kan du beställa från J/V som du vill ha dem.

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 29, 2012 Reply

          Nu är det ju ingen raketvetenskap, och jag tror de flesta kan tycka till utan att lyfta på durkarna.

          Dessutom är VPP ovan från ORCs mjukvara/modell; så om inte J/V har ställt till det något alldeles fruktansvärt så lär det stämma tillräckligt bra.

          Det låter väldigt konstigt att man släpper promo-material som inte stämmer. Är det pryos på J/V och Dehler som har hållt på med det här senaste året :-)

          • Erik Barkefors Oct 29, 2012

            Håller med och kan man inte tycka till här så faller ju hela din Sweetserie. Skillnaden är att här är det ingen racer utan en kompromiss som förhoppningsvis fungerar ;-)

          • Anders Nilsson Oct 29, 2012

            Den som lever får se.

          • Sture Smith Oct 30, 2012

            Pryos är nog inte ovanligt i dessa sammanhang.
            Arcona 430 beövde ett extra år på sig för att att bli verklighet från vad som sas från början.
            Vilka båtfabrikat har inte Mk II, Mk III osv även när båten finns i verkligheten. För att inte prata om segelloften.
            Som sagt branchen är väl inte full av raketvetenskap utan man prövar sig fram (empiriskt levnadssätt).
            Och sedan gäller det att få grejorna på marknaden för att överleva. Det finns massor av stories på temat från alleanda kända eller mindre kända varv.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjöglans”

      • D35 Aurora Oct 29, 2012 Reply

        Hej!
        Vill bara inflika att minst en T-järnköl passar alldeles utmärkt på D35.
        Inga gap synes efter 2 säsonger med en hel del segling i öppen sjö och varierande vindar här på västkusten. Fogen är tät.
        Efterdrog muttrarna med 50 cm skaft och all kraft som mina 105 kg förmådde, kunde dra dem ca 5 grader.
        Mvh, Mats Andersson

        • Andreas i HP Oct 29, 2012 Reply

          Hejsan
          Jag reflekterar när jag läser ditt inlägg.
          Skulle det vara positivt att en köl sitter fast med 1 efterdragning i 2 säsonger?

          Skulle det vara läckage eller sprickor skulle det väl vara reklamation?
          Det hoppas jag inte är Dehlerkvalitet?

          Jag tycker båten ser alldaglig o behaglig ut. kommer säkert attrahera många. Det jag tycker mig nu utskönja är en Dehlerfreak som ändå inser att skotten numera inte är laminerade till däcket mm.
          vilket tyder på för mig en kvalitetssänkning utöver det som redan stått ovanför.
          Men utan tvivel ändå en fin båt. Frågan blir väl var prisnivån hamnar?
          Sedan tror jag inte även i en Racingversion att ändskeppen lättas några 100 kilo…Förstår man hur mycket trä det är ?

          Lycka till de som köper den.
          Blir ialla fall sugen att segla o det sved att masta av igår…suck

          • D35 Aurora Oct 29, 2012

            Självklart förväntar vi oss lång livslängd och problemfria år av våra nya eller nästan nya båtar, oavsett fabrikat. Min kommentar rörde ett ganska generellt påstående att kölen inte passar på båten, vilket jag inte kan spåra några yttre tecken på för mitt exemplar efter denna i o f s ganska korta tid.
            Mvh, Mats Andersson

          • Sture Smith Oct 30, 2012

            Dehlerfreak som vet att det var länge sedan skotten var fastplastade i däck. Sedan många år gäller innerliner och bärande skrov/däck och balkkonstruktion. Skotten har ingen större funktion för att ta upp krafter.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjöglans”

          • Raketen Oct 30, 2012

            Masta av igår?
            Jag lade på pressen i söndags. Känns som man går i ide.
            Eller, det gör man väl. Ljuset får vara att förkovra sig i segling. Samt att kapprusta. :)

      • Dehler 35 Oct 29, 2012 Reply

        Dehler 35 kan inte hålla med om att kölen passar fick inte till det från mobilen med bilder. Bilder kommer imorgon på stor glipa mellan köl & skrov efter första sesången och hur det ser ut i år efter Dehlers reparation i våras. Kan bara hoppas det ordnar sig denna gång.

        • D35 Aurora Oct 30, 2012 Reply

          Riktigt tråkigt och märkligt med denna stora variabilitet som tidigt konstaterats mellan två systerbåtar ur samma produktion, nästan exakt samtida. Kan bara instämma och hoppas på att det nu löses snabbt och professionellt från fabriken! Trots avslutad affär och det dåliga förhandlingsläge man har som privatkund så kan man hoppas att de inser hur viktigt sådant här är på en av deras större marknader. Speciellt inför en ny lansering.

        • srsseglaren Oct 30, 2012 Reply

          Uttalandet om “T-järnkölen inte passar”tolkade jag som att det inte är rätt med en järnköl på en performance inriktad båt som Dehler ?
          Jmf. kölbilderna ovan, på den övre bilden ser kölen ut som en Dehler, på den nedre ser kölen ut som en Hanse ?

          • Anders Nilsson Oct 30, 2012

            Nej det menade jag inte – i jakten på kostnader har man tagit en Hanseköl i järn med järnbulb som standard på Dehler 35. På ostkusten sålde aldrig Dehler Sverige denna köl utan kunderna fick original Dehler 34SV L-köl med blybulb. Det visar sig ju vara rätt.
            Passformen mot skrovet stämmer inte och då har man fyllt upp med plast/sika. Galet. Det kommer ju att krypa för alltid.

          • srsseglaren Oct 30, 2012

            Okay,
            Låter som man skall va glad att man sluppit se ?
            Men även den nya järnkölen ser mer ut som en Hanseköl ?
            undrar om det är rätt väg för Dehler brand ?
            Time will tell ?

          • Anders Nilsson Oct 30, 2012

            En mer prestandaorienterad båt ska ha en bulb i bly. Det är min övertygelse.
            Jag har svårt att förlika mig med en bulb som är stor som en surfingbräda.

          • D35 Aurora Oct 30, 2012

            Kunde ju vara bra att veta vad som är normala efterdragningsvinklar för bräckvattenseglade 34 S/V blykölar med presumtivt perfekt passform?

            Har själv ingen erfarenhet av det, men skulle inte bli direkt förvånad om jag kunde efterdra dem lika mycket, speciellt när styrenet går ur plasten efter 1-2 år. Kanske finns nån Dehler/Arcona/X-ägare här som har provat?

            Oavsett detta så tycker jag absolut att varvet är skyldiga oss kunder och presumtiva kunder av samma kölkoncept en förklaring till det/de felfall som finns, helst en riktig 8D-rapport eller motsvarande.

          • Sture Smith Oct 30, 2012

            Vill bara påminna att även X-båtar har levererat bulbade järnkölar, även om det är några år sedan. Så dom har oxå varit och gjort det i det blå skåpet.
            Detta är ju en konstig företelse framförallt när båtarna kommer upp storlek.

            Sture Smith

          • Bosse Oct 30, 2012

            Hur kan man efterdra utan att veta hur mycket moment det ska vara? 0,5 meter skaft och 105 kilo vad ger det?

            Man drar inte skruvar efter en viss vinkel, man tar reda på vilket moment som krävs för att uppnå en viss töjning.

            Hade ingen aning om att plasten blir porös efter att styrenet gått ur plasten…

          • Andreas i HP Oct 30, 2012

            Std moment för M24 är väl mellan 665-990 Nm? (8.8 eller 10.9)
            Dvs 100 kg o 1 m skaftlängd, Om du skall ha töjning i en förband.
            Min erfarenhet är att man inte kan dra inärheten av dessa moment i en båt. Men erfarenhetsmässigt skall det dras över 500Nm. Det drar man inte med 0,5 m skaft enkelt.
            Den del av polyestern som går ur, påverkar inte hållf negativt

            Jag tror nog att orsaken till att man få efterdra bultarna är att ej tillräckligt moment drogs i början. Man får en rörelse o förbandet. Längden på bulten har ju påverkan oxå.
            Om passform är tveksam kommer anliggningsytorna ta upp hela lasten fördelat på en mindre yta.

            MVH Andreas

          • Raketen Oct 31, 2012

            http://www.swebolt.se/se/monteringsmoment.html
            :)

            Obs! Åtdragnings momenten är standard bultar. Tex långa ingutna (i köl)stänger i någon rf legering kan ha helt andra moment.
            Tipset är väl att höra med tillverkaren. Den vet dessutom hur pinalerna ser ut, och fungerar under plasten.

          • D35 Aurora Oct 31, 2012

            Det är just det, svårt att komma upp i teoretiskt riktiga momentvärden för dessa förband på plats i båten. Varvets anvisning är därför att dra “så hårt man kan” med den praktiskt längsta momentarm som man kan få till, det blir nog ca 50cm. Kanske 500 Nm är rimligt, håller med om det. Sen vet man kanske inte helt säkert friktionens varians. I andra sammanhang vill man därför både veta moment och styra efterdragvinklar när man kvalitetssäkrar i mer automatiserad produktion.
            Kanske ska man därför nöja sig med empiriska data för hur mycket rörelse som 500 Nm ska kunna ge för ett korrekt förband inom respektive kölkoncept, beroende på stängernas längd m fl faktorer. Därav min fråga ovan.
            Om styrenet: nej det blir knappast poröst i den meningen,
            men visst upptog det någon volym i laminatmatrisen så länge det fanns där, tänker jag utan att ha data pä hur mycket.
            Därför får man nog nöja sig med ungefärliga och erfarenhetsbaserade jämförelser hur mycket man ska kunna dra

  25. Oscar Oct 29, 2012 Reply

    På den översta bilden ser den ju låg och smäcker ut, om den hade varit 38 fot så hade det garanterat inte varit ståhöjd. Som med bilar, modellen görs lägre för att se häftig ut.
    På segelpalnsbilden ser den lika hög och klumpig ut som alla cruisers.

  26. Author
    Peter Gustafsson Oct 29, 2012 Reply

    Roade mig med att trycka in ett antal moderna cruisers i ett diagram med SRS vs LOA. Inte så himla vetenskapligt, men jag ville se om till tillverkarna skiljde sig åt.

    http://cl.ly/KV5y

    Förutom Xp-38 och Dehler 41 som är markant sportigare än allt annat så håller sig alla på ungefär samma linje. Och eftersom Dehler 38 är en liten 38:a (typ 37′), så gissar jag på att man kommer att landa på SRS 1.32-1.34. Inte baserat på några VPP. Bara rent statistiskt :-)

    • Jonas Oct 29, 2012 Reply

      38 fot och 1.32-1.34 jmf med x362 som är 20 år gammal och ligger knappt under 1.30. Tror du gissar fel, borde snarare ligga uppåt 1.36+.

      • Peter Oct 29, 2012 Reply

        …en del naturlagar gäller även moderna båtar… ;-)

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

        Nu är det ju ingen modern X-362 utan en cruiser/racer från J/V 2012. Då tar man inte ut svängarna.

        X-332 och X-362 skall väl jämföras med Xp-serien från X.

    • Slippy Oct 29, 2012 Reply

      X-34:an hade varit kul att ha med.

    • Lars Rönnberg Oct 30, 2012 Reply

      Dehler 34/35 ska vara snabbare än Arcona 340, det har inte jag märkt…..; )

      • Peter Oct 30, 2012 Reply

        Käre PeterG har troligtvis fritt valt bland mätbrevsbåtar. Arcona 340 har enligt tabell 1,293 men så finns 12st med mätbrev med SRS mellan 1,226 till 1,312. hur många 340:or finns egentligen i Sverige? Finns några som inte tagit ut mätbrev kvar?

        Dehler35 finns ej i tabellen och de två mätbrevsbåtar har 1,286/1,275. Jag vill minnas att Dehler 35:an är en uppgraderad Dehler 34SV och den har SRS enligt tabell 1,288. ).

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

        Käre Peter Kross,

        jag har tagit snittet över alla de som har “normala” mätbrev. Tillräckligt bra underlag för att göra den här spaningen i alla fall.

        Tittar man i resultatlistorna så kappseglas Arcona 340 väldigt flitigt i jämförelse med Dehler 34/35. Det är säkert en anledning till att Arconan upplevs sportigare.

        • Peter Oct 30, 2012 Reply

          med andra ord medel av båtar med och utan spinnaker, fock eller genua och sen har vi den lättade varianten också bland Arcona 340. Av det tagen medel och jämfört med medel av de två mer jämna Dehler 35? Sorry var bara en med två konfigurationer…

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

          Jag skrev “normala” mätbrev. Min definition :-)

          Gillar du inte den, är det lätt att göra en egen!

          • Peter Oct 30, 2012

            ok, då är väl Dehler 34/35 snabbare än Arcona 340…

          • Leif E. Oct 30, 2012

            Enligt mina erfarenheter från banan seglar Dehler 34/35 väldigt jämt med de bästa Arcona 340. Besättningarna avgör.
            D34 S/V Dehlta har SRSv 1,286 så SRS funkarmycket bra på likartade mätbrevsbåtar.

      • Raketen Oct 30, 2012 Reply

        Mycket kärlek är det här! :)

        Imponerad av vilka tabellbitare det lurar i vassen! ;)

    • Per L Oct 31, 2012 Reply

      Finns bara en båt som verkligen sticker ut på din lista. J/111. Förstår ditt val!
      Vore spännande med samma lista men pris på x-axeln. Vad ger mest bang for the buck?

      • srsseglaren Oct 31, 2012 Reply

        Beror kanske på hur man prioriterar bang – vs. bokomfort ?
        250´NOK för NRS 1.50:
        http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=37600644

        Om man lyckas skrämma ut gastarna i hängsele ngt högre SRS ?
        http://www.bb12.ch/bilder.html

      • Author
        Peter Gustafsson Oct 31, 2012 Reply

        Det är ju alltid en relativ fråga.

        En gratis Stortriss är ganska mycket “bang for the buck”? Och är verkligen en HP1030 10 gånger roligare en Express? Eller är en Ker 40 10 gånger roligare en en Melges 24?

        Utan att orka göra tabellen just nu skulle jag tro att priset för speed på nya båtar ökar exponentiellt. 10% mer speed kostar 100% mer om man bibehåller komfort/kvalitet.

        1.25 = 400′
        1.30 = 800′
        1.35 = 2M
        1.40 = 3M
        1.45 = 4M

        Lite som på bilar antar jag. Hur hänger pris/prestanda ihop på följande bilar: Toyota Aygo – Volvo V40 – Audi A3 – BMW M3 – Aston Martin Vantage – Porsche Carrera GT – Königsegegegeg…

        Det får bli en annan uppsats.

        • Per L Oct 31, 2012 Reply

          Alla nya båtar borde kanske märkas med ett fart/pris index? Eller kg mahogny/pris index för de båtar som pitchar mot cruising… Tänk vilka smarriga tabeller för pappers- och statistikseglarna. Hoppas Search börjar använda detta i sina tester. Vilka andra index kan vara bra att ha? :-)

        • Author
          Peter Gustafsson Oct 31, 2012 Reply

          Fast jag vet ingen som köper båt på det sättet :-)

  27. Feffe Oct 30, 2012 Reply

    Okej, XP38 får 5 rattar. Dehler 38 får 4 rattar. Båda kommer nog vara bra köp med helt ok andrahandsvärden. Ingen av dem kommer nog bli en “stor” entypsklass i Sverige så skit samma hur många kölar man kan få den med :-) En båt jag tror kan bli en höjdare är XP33, någon som vet mer om den ?

    • Feffe Oct 30, 2012 Reply
    • Author
      Peter Gustafsson Oct 30, 2012 Reply

      X-yachts mest spännande projekt just nu. Man har inte byggt något liknande på många år. Och finns det en marknad – vill folk betala mycket pengar för en så sportig båt?

      Två båtar sålda i Sverige.

      Låt oss göra en egen tråd om detta.

    • srsseglaren Oct 30, 2012 Reply

      Verkar som man flyttat fram rodret för att behålla greppet ?
      Blir det två axlar då ? en hjärtstock och en under rorkult hopkopplat med länkarmar ?

      Endast 190 köl är uppskattat på en performer cruiser, är den det ? väger som en Nova ?

    • Raketen Oct 30, 2012 Reply

      Peke..
      I min värld är det en perfekt storlek på båt. Jag tror storlek, cruser/räcer matchar bra.

  28. Bosse Oct 30, 2012 Reply

    Infiniti 36 har ett uppskattat SRS 1,55 och är 36 fot.
    Koka Light är 40 fot och uppskattat SRS runt 1,80.

    Bara en reflektion…

  29. Raketen Oct 31, 2012 Reply

    Det slog mig nu, J/V har gjort slag i saken och skippat pressvecken på friborden. :)

    • Bosse Oct 31, 2012 Reply

      Men de måste väl vara där? Linjemässigt blir det ju så om man vill ha ett cirkelformat skrov som inte blir 5 meter brett. Cirkelformat anses väl det bästa?

  30. Krull Nov 1, 2012 Reply

    Jag kikade precis på den nya XP-33 som ser mkt trevlig ut. Jag gillar helt klart konceptet. Men så ser man som i alla båtar en navplats. Kan någon svara på varför de sitter i alla båtar. Är det ett måste på något vis? Som jag ser det tar de bara upp onödig yta och det känns dessutom lite gammalmodigt att ha det på en cruisingkärra. Jag är faktiskt tveksam till behovet över huvudtaget cruising eller racing.

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 1, 2012 Reply

      Jag kan bara prata för mig själv, men jag använder navplatsen mycket. Framförallt för all ladda ner väder, köra routing och analysarbete. Och kommunikation och media som att ladda upp bilder och annat.

      Visst skulle man kunna göra det med en laptop var som helst i båten, men jag gillar att sakerna sitter fast (och är robust ihopkopplade) plus att jag är ur vägen när folk skall släpa våta segel eller ligger och vilar. Det blir min “fristad” där jag kan ha ordning och reda när allt annat är kaos :-)

      Just my 2c.

  31. Author
    Peter Gustafsson Jun 21, 2016 Reply

    Intressant att Karl Dehler ligger 2:a i ORCi II på Kieler Woche med sin Dehler 38. Många förståsigpåare som dömt ut denna båt…

    http://manage2sail.com/en-US/event/3d6e4588-3363-4d3d-afad-8e656da38cba/#!/results?classId=63667e1a-bb21-4d16-bb0d-cbd86137f89e

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.