Marström 32 blir klass i USA

m32trafficred
Det var ju klart att Ken Read hade tagit över ett antal båtar till USA, och här kommer lite mer information. Nu får Marström jobba hårt för att få fram båtar både till Ken och M32 Cup… Foto: Marco Oquendo.

Marstrom 32 (M-32) Finds a Home in US

In what is hoped to be the first of many sailing centers in the US, the M-32 Catamaran will take roots in Newport RI starting in the Spring of 2013. Volvo Ocean Race superstar Ken Read has lead an initial group of 5 owners purchasing M-32’s. Catamaran sailing looks to be here to stay, on the heels of the phenomenal success of the America’s Cup World Series event held in Newport last summer.

“I want to go sailing for fun again and after the Volvo Race our team had a chance to sail the M-32 while visiting sponsors in Gothenburg. Quite frankly, I fell in love with the boat, its simplicity and its speed, and really hoped that other sailors in the area may want to share in the fun. And after sending out an e mail to a few friends I was thrilled to see that many others were thinking the same thing!”

“What an opportunity for the M-32” stated Goran Marstrom, designer of the M-32 and founder of Marstrom Composite. “We have always thought that the simplicity of the M-32 would be a major selling feature when it came to bringing in new Catamaran sailors, and it appears that it has worked. Of course internally we are most proud of the full carbon fiber construction including as well a high amount of high modulus carbon fiber and the forgiving hull shapes that allow the boat to sail at high speeds with a forgiveness that is very uncommon to multihulls.”

Since the word has gotten out that the M-32 is in North America to stay, many different sailing area’s around the US has been in touch with Marstrom to consider setting up local classes. “We are excited and amazed at the same time that the interest appears to be very real in the US” said Hakan Mann, head of sales for Marstrom. “The goal for this class is for fun local sailing to be a focus first, then build a national class once the interest is there. Newport, for example, has already planned two different sailing evenings locally during the summer- Monday and Thursday- to allow the boats to sail as much as possible”.

“Our goal is to get kids and adults alike exposed to modern day speed sailing with the M-32”. explains Read. “With only 4 crew needed and with crew weight not being a critical issue on the rail, we are about to re invent sailing for fun. Its about time that uncomfortable hiking over lifelines is made obsolete. It is killing the sport to be honest. Lets have fun sailing again, be athletic, but at the same time not create an environment that is as uncomfortable as can be. I think the M-32 does all of this.”

11 Comments

  1. Staffan Calluna S-73 Dec 21, 2012 Reply

    Superkul med svensksucce’. Jag tror att kombinationen med supersnabb, sexig, enkel och inte minst att den verkar tåla tuffa tag utan att falla i småbitar är den säljande kombintionen. Det enda som spökar kanske är prislappen? Men det är klart att om man vill satsa på banreckord och alltid vara först i mål så är det faktiskt ganska billigt. Snälla tomten kan jag inte få en m32:a?

    • Author
      Peter Gustafsson Dec 21, 2012 Reply

      Det är mycket pengar om man skall köpa den som privat leksak.

      Men med en bra kommersiell plattform, där cupen är intressant för sponsorer och städer, så kommer det att byggas ett stort antal båtar (produktionen fram till maj är i stort sett fulltecknad). Efter ett tag kommer det att finnas begagnade båtar till rimliga priser.

      Och som man säger i reklamen – en repa med en sån här kan mycket väl vara – priceless :-)

      Alla jag träffar, både företag, orter och seglare, är grymt positiva. Det jobbas febrilt på många håll. Så det kommer att bli riktigt bra!

      • Staffan Calluna S-73 Dec 21, 2012 Reply

        Well, well, well … Jämför man prislappen med en racig kölbåt så är det nog inte alls farligt. Dessutom behöver man troligen inte alls lika många segel, lika stor besättning o s v vilket gör att driftskostnaden blir klart lägre per säsong. Fördelen är väl också att den är lätt att transportera mellan seglingarna i släp. Att det sedan går dubbelt så fort och är tre gånger så roligt är säkert ingen nackdel!

        • Pelle P Dec 21, 2012 Reply

          Tänkvärda ord Staffan, du “mal ner” argumenten ett efter ett!

        • Fredrik Lönegren May 21, 2013 Reply

          prislappen, komplett med segel och trailer ?
          (å så har den kolfiberstagning, sexigt)

  2. kalle Dec 21, 2012 Reply

    Vill oxå ha en… En grej tycker jag är lite synd bara. De ända bilderna och filmerna som verkar finnas, visar båten inomskärs på platt vatten i lätt vind. (jag vet att det blåste en del på TR, men ändå) Det skulle vara kul att se båten segla när det brallar på…

  3. joe cooper May 21, 2013 Reply

    Do the Marstrand 32 builders have a website? what is it?
    thanks
    Coop

  4. joe cooper May 21, 2013 Reply

    Peter, Giday mate, Yes I spoke with Ken Read on Sunday and I hear about the 5 boats etc.
    I will look at the info you gave me-I was interested because I coach a High School Sailing Team, and the season is winding down and I want to get them sailing on other cool boats apart from the 420 dinghies they usually sail. This is what I was inquiring about the cats for:

    https://www.facebook.com/JoeCooperSailing

    And July? Great-I am away middle part-Halifax race so available up to the 5th and after about the 13/14th.
    Cheers
    Coop

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.