Tidningen Segling läggs ner

Den seglingstidning som de flesta av oss växte upp med, Segling, läggs ner. Skvallret var att upplagan på kort tid gått från 12.000 till 5.000 ex, vilket så klart blir ekonomiskt ohållbart (det är fler besökare på den här bloggen en vanlig dag).

Periodvis hade tidningen svårt att hänga med, men jag tyckte ändå att man skärpte till sig på slutet?

Nu får Search Magazine ta upp stafettpinnen… från fräsch utmanare till Sveriges enda seglingstidning på några år. Glöm inte att påminna Danny och Anna-Lena om ansvaret :-)

endofsegling

58 Comments

  1. Claes Hiersemann Oct 1, 2013 Reply

    Shit!!

    Tyckte att den nya layouten samt chefredaktören var inne på helt rätt spår nu
    efter några tekniskt sett sämre år.

  2. Lars M Oct 1, 2013 Reply

    Verkligen trist! Segling är ju en institution. Det kanske finns någon som vill starta upp en efterträdare ?

  3. JanO Oct 1, 2013 Reply

    Synd. Tycker inte Search på långt när kan mäta sig med Segling. Gillar inte alls SM. Men det kanske kan lyfta.

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 1, 2013 Reply

      Jag tror Search är lyhörda för feedback…

      • Anders Averdal Oct 1, 2013 Reply

        Det tror inte jag.

  4. Johan Rockström Oct 1, 2013 Reply

    Blur + Segling = potentiell succé?

    • Lars M Oct 2, 2013 Reply

      +1

    • Author
      Peter Gustafsson Oct 2, 2013 Reply

      Jag älskar verkligen magasin och är storkonsument av allt från Yachting World till Wired och HBR. Men jag försörjer mig på att förstå affärsidéer, strategier och vad som händer på olika marknader:

      – Många magasin har upplagesiffror som är i “fritt fall”. Att Segling skulle gått från 12.000 till 5.000 ex är inte alls otroligt. Detta är en makro-trend som man inte vänder genom layout eller lite bättre artiklar.
      – Sverige är ett litet land, och marinbranschen lägger förhållandevis lite på annonsering/marknadsföring. Jag har gjort analysen både på Segling och all marinrelaterad press och det blir inte mycket pengar. Dessutom så sjunker annonspriesrna i takt med att marknaden blir tuffare.
      – Både läsare och annonsörer flyttar kontinuerligt till digitala medier. Antingen är det en del av strategin (a la Seilas/SEILmagasinet) eller så görs det separat. Här tycker jag att Blur har en ganska kul position – framför allt när det gäller interaktion med seglarna (tack för det).
      – “Content”, eller verkligt innehåll som engagerar – är det som är allra viktigast. Här provar vi oss fram med Marstrand Big Boat och M32 Cup där vi kombinerar sjyssta upplevelser och kommunikation. Att göra skillnad på riktigt – i stället för att bara rapportera om det – är också mycket roligare.

      Min analys är att vi gör mest nytta för er, och åstadkommer bäst effekt i medialandskapet, om vi står fria från förbund, klubbar och annan media. Men det hindrar inte ett bra samarbete med Search, TV4, Solidtango, sponsorer och en handfull arrangörer.

  5. Anders B Oct 1, 2013 Reply

    Och jag som vann en helårsprenumeration på PBR

  6. Mikael Vesala Oct 1, 2013 Reply

    Bönder tar över segling… jojo, hur gick det ?…Koskit var allt det blev kvar…

  7. Team Dehlerdoris Oct 1, 2013 Reply

    Trist avveckling. Kan det vara ett tidens tecken att man satsar på Mat istället för segling..? http://www.dagensmedia.se/nyheter/print/tidskrifter/article3774779.ece
    Stefan K

  8. Torbjörn Sterner Oct 2, 2013 Reply

    Segling har varit en väldigt uppskattad syn i brevlådan allt sedan 1900 talet. Fantastisk med Bengt vid rodret, någon grundkänning och lite i stiltje en period men tycker att Emma lyckats hitta fler vindstråk än vindhål, rent av fått fart igen. En bra mix med drömmar och verklighet för en nöjesseglare som njuter av seglingens mångfacetterade värld, klubbsegling, pbr, tr eller bara ren njutning i skärgården.
    Förslag på ersättare till brevlådan?

    • Stefan Aaröe Oct 2, 2013 Reply

      Yachting World, Seilas, Search och Båtnytt (konstigt nog…) är alla bra magasin. Även om YW försämrats senaste året när det, i mitt tycke, blivit lite väl mycket fokus på crusing och ledarskribenter. Detta har gjort att man tappat lite av den Top Gear-känslan som man hade förut.

      Jag tycker att Segling var en undermålig produkt som förstod för sent eller inte alls att man måste anpassa sig till den världen man verkar i istället för att världen ska anpassa sig tillbaka till din produkt. Som exempel så har, mer eller mindre, deras enda inlägg på Fejjan de senaste månaderna varit ett erbjudande om prenumeration. Då har man en ganska risig sociala media-strategi.

      Folket som jobbade där är säkert skitduktiga men verkar ju ha fått minst sagt risiga förutsättningar av sin ägare. Jag tror på ett nordiskt samarbete så att man kan få lite volym på sakerna. Typ Auto Motor & Sport. Då kan man täcka race med bra fotografer/reportrar och göra bra reportage/flmer på nätet.

      Skulle vara intressant att se vad en konstellation av Hamnen-Solidtango-Blur-Seilas och Search skull kunna åstadkomma t.ex.

      Stordåd tror jag. (Eller också blir det kaos för att alla har olika agendor). ;)

      • Solidtango Oct 2, 2013 Reply

        Vi är på, för allt som kan öka intresset för segling som är en härlig sport, inte minst att utöva :) Samtidigt får vi möjlighet att visa upp vår sociala tv plattform som sakta men säkert ökar intresset för flera sporter. Bilsporten är ett lysande exempel på detta som vi har haft förmånen att jobba tillsammans med under flera år: https://sbfplay.se

      • Claes Oct 2, 2013 Reply

        +1

      • Torbjörn sterner Oct 3, 2013 Reply

        Search får det bli som en början, bra kombo av webb, digital och papper.

  9. Johan Lundqvist Oct 2, 2013 Reply

    Får mig osökt att tänka på den här videon som gjordes av Sittbrunnen.se i våras: https://sittbrunnenplay.solidtango.com/video/tidningar2

  10. Mattias Oct 2, 2013 Reply

    Det var mycket tråkigt att höra, särskilt mot bakgrund av att tidningen har blivit klart bättre på senare tid.

    Nedläggningen verkar bero mer på en vilja att renodla samt ett krav på (för) hög lönsamheten. Kanske finns det utrymme för personerna bakom Segling att fortsätta i egen regi, gärna i samarbete med någon av de mer etablerade digitala kanalerna.

  11. Stefan Peterson Oct 2, 2013 Reply

    Tråkigt och lite konstigt hanterat. Tycket att det senaste numret var bland det bästa på flera år men noterade att det var tf chefredaktör och en ledare som inte direkt inspirerade. Vi får se om Search eller någon annan fyller tomrummet eller så håller marknadsfönstret på att stängas. Segling med Bengt Jörnstedt vid rodret var tidigt en inspirationskälla för mig.

  12. Martin Oct 2, 2013 Reply

    Idag fick jag erbjudande att förlänga min prenumeration, upp till 2 år. Tur att jag läste denna tråd. Segling har ju blivi bättre senaste tiden så jag hade förlängt.

  13. Team Dehlerdoris Oct 2, 2013 Reply

    SSF får väl starta upp gamla “Bullen” igen nu då.. :-)
    Undrar hur man tänkt där..?
    LRF ska ju satsa på “Äkta Mat”, hoppas det inte var jag som ledde in på det spåret när jag dehlerdorisbloggade om lammgrillning på vår klubbholme Broken i helgen.. ;-)
    LRF känns ju mer “mat” än segling faktiskt, men herregud kan ingen bättre lämpad ägare ta över en shysst o snygg tidning??
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

  14. Tompa - SWE2002 Oct 2, 2013 Reply

    Sorgligt, men sant.
    Kommer ihåg i plugget när man sökte sig till bibblan för att läsa senaste numret av Segling…
    5000 ex är såklart för litet, och att vända raset på dagens magasinsmarknad…
    Tufft.
    Krävs eldsjälar för att lyckas, och frågan är iofs om inte det var samma utmaning under åttio- och nittotalen. Men då fanns Benke Jörnstedt där. En eldsjäl med en vision, fingertoppskänsla och massor av energi.

    Tack Benke&Co för många härliga läsupplevelser under åren!

  15. Fredrik Oct 3, 2013 Reply

    Enligt Orvesto helår 2012 har Segling ca 41000 läsare. Inte så jävla illa i Sverige faktiskt.
    Hade tidigare ledning på LRF-media hoppat på det digitala spåret tror jag läget hade varit annorlunda. Då hade Segling haft flera kunder och varit mer attraktiv att köpa. Kanske inte mer lönsam eftersom tidningar generellt haft svårt att tjäna pengar på nätet. Men med fler kunder hade det funnits bättre förutsättningar för framtiden.
    Tyvärr arbetade den gamla ledningen på förlaget för mycket med kortsiktig vinst och investerade inte i framtiden.

  16. Andreas i HP Oct 4, 2013 Reply

    Jag har gillat tidningen
    Bra blandning av fakta och nyheter.
    Självklart är mässnyheter snabbast att uppleva på plats.
    Men helt klart förbättrat sig sista perioden.

    Hoppas den återuppstår.
    Search känns inte som en ersättare på långa vägar, det får nog bli seilas.

  17. Hans Oct 7, 2013 Reply

    Inte konstigt att de tappar läsare, tidningarna innehåller snart mer annonser än artiklar som läsaren vill ha. Annonser som dessutom i stor utsträckning handlar om rena lyxbåtar/prylar som den “vanlige” båtägaren bara kan drömma om.
    Sen har de dessutom mage att begära 80kr för det!
    Lägg ner och börja på ny kula där det skrivs om och till båtintresserade alla kategorier.

  18. Claes Nov 11, 2013 Reply

    Jaha, i dag damp senaste numret av Segling ner i lådan. Verkar vara ett kanonnummer efter en första genombläddring. Ska riktigt gotta mig nu och läsa långsamt o noga, varenda artikel.
    Inte ett ord i tidningen om att det skulle vara sista numret. Starkt av redaktionen, de måste ju ändå ha vetat, även om det är lång pressläggningstid. Hoppas verkligen att det har kommit upp någon lösning för hur Segling kan leva kvar! Någon som vet mer?

    • Andreas Nov 12, 2013 Reply

      Då ska jag ge mig till affären o köpa en tidning, skall bli spännande:-)

      Gott att detta ovan bara var ryktesspridning och ny lösning hittats!

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 12, 2013 Reply

      Var har du sett att “ny lösning hittats”? I artikeln står att novembernumret är det sista, så det signalerar ju knappast en nystart?

      Sedan är det lite underligt att man vare sig bekräftar eller dementerar detta? Kör man vidare, så borde man rimligtvis dementera uppgifterna ovan. Lägger man ner så borde man väl göra ett riktigt snyggt sistanummer och inte bara göra det som vilket nummer som helst?

      • Fredrik Nov 12, 2013 Reply

        När sista numret gjordes visste man inte till 100% att det var sista numret. Nu vet man. Någon ny lösning är inte funnen, vad jag vet. Tyvärr. Som anställd på förlaget och gammal (nåja) seglare är det lite sorgligt att vara med och lägga ner Segling.

        • Author
          Peter Gustafsson Nov 12, 2013 Reply

          Tack. Med över en månad på sig, så borde man kanske hunnit få med en liten notis eller hej då till sina läsare?

          Ett alternativt sätt: http://www.facebook.com/tidningensegling

          • Per S. Nov 12, 2013

            Inte helt lätt för redaktionen att hantera detta. dom är ju knappast informerade om de ekonomiska turerna och det är väl heller inte deras uppgift.
            Tidningen är troligen nu i Norsk ägo så ha(v) tröst!

            Per

  19. Båtsman Nov 12, 2013 Reply

    Kul att man förlängde

  20. Helena Nilsson Nov 21, 2013 Reply

    Hej allihop!

    Roligt att läsa allas inlägg och jag förstår att det har varit lite förvirring kring nedläggningen av Segling. Anledningen till att vi inte nämner något i nummer 9 om att det är sista numret är helt enkelt för att vi inte visste om det var det. Efter att nedläggningsbeskedet kom inleddes nya förhandlingar med nya potentiella köpare som då hörde av sig. När nummer 9 skickades till tryckeriet visste vi ännu inte om Segling skulle få en ny ägare och en ljus framtid. Men vi valde att tro och hoppas på det sistnämda och att vi skulle få fortsätta utveckla Segling.

    Vill passa på att tacka alla er läsare som har gett oss massor av konstruktiv feedback och som har brytt er om Segling!

    Vänliga hälsningar
    Helena Nilsson
    Tf. chefredaktör Segling

  21. Helena Nilsson Nov 21, 2013 Reply

    Tyvärr har LRF Medias ledning beslutat att lägga ner Segling. Det innebär att nummer 9, som finns ute i butik nu, är det sista numret.

    • Johan Nov 21, 2013 Reply

      Om man har betalt prenumeration får man då pengarna tillbaks?

      • Fredrik Billig Nov 21, 2013 Reply

        Det kommer att gå ut ett brev till samtliga prenumeranter under nästa vecka.
        Där får du all info.

  22. SRS Nov 21, 2013 Reply

    Hej,

    Synda att förhandlingarna med norska Seilas och Hamnen.se inte gick i lås. Vilken kombo det hade blivit!

  23. Mikael Vesala Nov 21, 2013 Reply

    Ett brunt finger åt Ruben Jakobsson! Hatar den typen av osentimentala nedläggningsbeslut fattade mest pga bristande intresse eller liknande. Dom kunde i alla fall ha sålt tidnigen billgt till Hamnen eller norskarna så att dom fått en chans att köra vidare. Eller vad tror herr Ruben egentligen, att jag skulle börja prenumerera på Land i brist på Segling?

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 21, 2013 Reply

      Inga företag kan i längden ha som affärsidé att driva olönsamma tidningar, och här är det väl snarast Egmont som har valt bort tidningen i sin affär.

      Utan att veta, så tror jag inte att prislappen är det som har stoppat nya köpare. Det kan ju helt enkelt vara så att man inte fått ihop ekvationen kring en löpande drift…

  24. Helena Nilsson Nov 25, 2013 Reply

    Information finns nu också på Seglings hemsida: http://www.segling.biz. Där kan ni också läsa lite om hur det hela en gång startade… :-)

  25. Lasse Bergkvist Nov 25, 2013 Reply

    Tror att vi håller på med fel sport! Åker just nu tåg mellan Eskilstuna och Malmö. Handlade sista segling på Pressbyrån vid stationen i Eskilstuna. Hade gott om tid, så jag tittade runt ordentligt på tidningshyllan – döm om min förvåning när det fanns 4 tidningar om taturering och 3 om segling!! ( Dessutom så var det sista numret av Segling, så nästa gång är det 2 om segling och 4 ( kanske 5) om tatuering.

    • Erik Barkefors Nov 25, 2013 Reply

      Vi seglare har SRS som handikapp. Vad har de som gillar tatueringar för handikapp ;-)

      • Olle Nov 25, 2013 Reply

        Alla gamla seglarbusar var väl tatuerade förr?

  26. Lars M Nov 25, 2013 Reply

    Läste precis senaste numret, det var bra! trist att det var det sista…

    • Author
      Peter Gustafsson Nov 26, 2013 Reply

      Hade SSF officiella sidor i Search också? Eller var det bara en delmängd?

      Jag tror aldrig jag har fått Båtliv. Jag är med i tre klubbar, men jag antar att de är fikuserade på segling och inte är med i SBU :-)

    • Lars M Nov 26, 2013 Reply

      Båtliv är en skittidning (= för motorbåtsåkare), kunde dom inte ha valt På Kryss istället ?

      • /T Nov 27, 2013 Reply

        På Kryss ges ut av Svenska Kryssarklubben, som inte är ansluten till Svenska Seglarförbundet… så man kunde nog inte välja PK av just den anledningen. Jag läste dock nånstans att SXK funderar på att ansluta sig till SSF (eller söka medlemsskap kanske det heter).
        Både Båtliv och På Kryss är väldigt tystlåtna när det gäller kappsegling i allmänhet och kanske SRS i synnerhet… ;-)
        /T

        • Erik Barkefors Nov 27, 2013 Reply

          Det har funnits någon motion att SSF och SXK ska gå ihop men det har blivit nedröstat på samma sätt som hopslagningen av SSF och SBU blivit nedröstat.

        • Olle Nov 27, 2013 Reply

          SBU är ju heller inte ansluten till SSF

  27. Feffe Nov 27, 2013 Reply

    Varför inte ge ut en egen nättidning istället, eller lösa det med en bra hemsida ?

    • Erik Barkefors Nov 27, 2013 Reply

      Kanotförbundet hade en avdelning i tidningen Paddling som lades ner. Nu har digitaltidningen Paddla startat och gett ut tre nummer. Medlemmar i klubbar anslutna till Kanotförbundet får den gratis med en personlig länk i qiosk via mail.
      https://www.qiozk.com/search/?q=paddla

      Qiozk fungerar hyfsat men ibland är det svårt att hitta senaste numret. Man kan sedan välja mellan att ladda hem pdf eller läsa online.

  28. Author
    Peter Gustafsson Nov 29, 2013 Reply

    Det verkar som att Norges Seilforbund tar ett lite större grepp om sin kommunikation. Kanske något att fundera på om man verkligen vill nå medlemmarna…

    Mange vil jobbe i Norges Seilforbund

    Hele 98 kandidater har søkt om å bli kommunikasjons- og markedsrådgiver i NSF.

    Både ansatte og tillitsvalgte i NSF er overrasket over søkermengden til stillingen som kommunikasjons- og markedsrådgiver i Norges Seilforbund, som forbundet utlyste i november. Hele 98 søknader har strømmet inn til forbundet, og akkurat nå har man en omfattende jobb med å sortere og kartlegge alle kandidatene.

    – Vi har fått en stor mengde svært kvalifiserte søkere. Dette ser veldig bra ut, sier generalsekretær Espen Guttormsen.

    http://www.seilmagasinet.no/id/40691

  29. Author
    Peter Gustafsson Sep 29, 2015 Reply

    Egmont skall spara:

    “Båttitlarna Båtnytt och Vi Båtägare slås ihop med ambition att
    skapa Sveriges ledande båtmagasin för främst nya båtar.”

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.