J0 + att-göra-lista 2016

Nu börjar det ju äntligen bli vår, och det börjar dra ihop sig till sjösättning. Att-göra-listan är faktiskt ovanligt kort, men vi gjorde ju ganska mycket inför Fastnet Race förra året.

Här är ett urval:

  • Byta fallwinschar till 4-växlade Pontos (för snabbare gennakertrim + hissning av code i 2:1 fall)
  • Sätta råttor vid fallwinschar (för att slippa låsa gennakerskot i selftailing)
  • Byta till keramik i avlastare på jib + code (direktare låsning på tunna fall)
  • Byta ett antal fall/skot (inte flör att det behövs)
  • Byta vindgivare inkl fäste (den gamla slutar funka vid mycket regn och blåst över 30 knop)
  • Byta tapp till roderlägesgivare (rostat)
  • Montera NKE-instrument för autopilot vid navbordet (har varit iväg för mjukvaru-uppdatering)
  • Få NMEA-kommunikation att funka (Nexus, NKE, GPS, VHF, WiFi)
  • Bättre ventilation under kojer

j0sail

Roligast är antagligen ett nytt segel, en J0 eller Jib 0. Det är en plan code som kan skotas på den vanliga focksskenan (eller en stor fock som halsas/hissas som en code med ProFurl-rulle – här ser man setupen).

Eftersom vi shorthanded kör med en mindre fock med mjuka hakar så är vi sårbara under 4 m/s. Det är också bökigt att bytta till lättvindfock. Detta segel blir 30% större och i en lättare duk (3Di RAW 760 m 7.560 Dpi).

J/111 är ju en båt som är lättdriven och snabbt bygger skenbar vind. Därför har vi haft svårt att gå högt med våd code 0. J0 blir därför planare än J1 och ambitionen är att ytterligare förstärka vår edge i det lättare registret, även om det så klart kostar på mätetalet.

Precis som på shorthandedfocken har vi ett extra skothorn (reachinghorn) som kan användas när det öppnar upp.

Det skall bli spännande att se den verkliga effekten. Det är bara att hoppas på några riktigt vindfattiga vårkvällar…

blur_j0-4

blur_j0-5

blur_j0-6

blur_j0-7

blur_j0-8

blur_j0-2

31 Comments

  1. Bertil R Mar 17, 2016 Reply

    säkert en korkad fråga, men hur funkar fallhornet, ser ingen skädda med ett snörp

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2016 Reply

      Vet inte riktigt. Det kändes styvt med mer material i i seglet, så det borde kunna hålla emot. We’ll see.

  2. Kjetil Mar 17, 2016 Reply

    Hei Peter, kan du si litt mer presist hva du skal gjøre med avlasterne dine?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 17, 2016 Reply

      Jag har en kombination av Spinlock XX0812 (för jib 1, spin 1 och tackline) och XCS0610 (för main, jib 2, spin 2 och allt annat). De håller lasten bra, men in vissa lägen har de ett initialt glid innan de fäster. Det märks speciellt när man har 3Di och Dyneema SK99 där det är väldigt lite töjning.

      Nu har Spinlock kommit fram till att man får bättre grepp initialt med keramiska käftar.

      Tested and proven with higher load rope holding products, Spinlock have recognised that users of its XX0812, XTS and XCS range of clutches, fitted to boats such as Beneteau, X-Yachts and J-Boat as well as racing boats 30 – 60 ft would all benefit from these new coatings. With developing rope performance and more powerful sails, loads continue to increase and diameters continue to reduce, leading to increased demands on mid load rope holding products.

      Ceramic Coatings allow the Cam or Jaws to engage quicker on a loaded line, taking up the load faster and with less creep. On smaller dimeter lines this is particularly noticeable and once engaged the ceramic coated Cam or Jaws offer significantly improved consistent holding. Line speeds have increased dramatically on smaller modern race boats such as the 40ft classes, and ceramic coated parts offer increased resistance to abrasion and wear.

      http://us9.campaign-archive2.com/?u=b147b7779deb718b288aabd27&id=248983e5c0

  3. Kjetil Mar 17, 2016 Reply

    Det var interessant, jeg har xx vinsjer selv og opplever samme problem som deg. Jeg har også enkelt storseilfall som siger, og vil helst slippe gå over til 1:2 fall.

    • Kjetil Mar 31, 2016 Reply

      Jeg har sendt et par henvendelser til Spinlock for å få bestilt upgrade kits, men ikke fått svar. Så om du har tips til hvor man kan bestille dette hadde jeg satt stor pris på det.

  4. Mikael Vesala Mar 18, 2016 Reply

    Code zero eller som du skrev Jibb 0 skotad i fockskenan funkar riktigt bra på kryss. Körde det hela förra säsongen på Cheetah och det var ett välkommet segel i registret 1-3 m/s. Det svåra är att byta till fock i tid, för det är frestande att försöka köra den i lite mer vind, men ger ingen prestandaökning alls på cheetah i vart fall.

  5. Hugo Norell Mar 20, 2016 Reply

    Är det någon som har erfarenhet av Constrictors avlastare med pilotlina? Sägs att de inte har något glid och att de kan släppas med full belastning tack vare pilotlinan. Skulle kunna spara momentet att tajta upp fallet med vinschen innan man släpper.

  6. Author
    Peter Gustafsson Mar 26, 2016 Reply

    Ett meck som gick smidigare än väntat.

    Harken 40.2 ST = 3,8 kg
    1st 13,50 : 1 = 12 cm line per rotation
    2nd 39,90 : 1

    Pontos 40 Grinder = 4.9 kg
    1st 2,3 : 1 = 70 cm line per rotation
    2nd 8,0 : 1
    3rd 11,6 : 1
    4th 40,0 : 1

    pontos-1

    pontos-2

    pontos-3

    pontos-4

    pontos-5

  7. Martin Mar 28, 2016 Reply

    Hur kör man växel 3 och 4?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

      Man startar moturs (som pilen visar) för 1:an, sedan 2:an medurs. Dettar funkar bara under lång belastning. När det blir mer tryck på linan så går den till 3 & 4 när man byter håll igen. Dvs under last så är den som en vanlig winch.

      Syns ganska bra på filmen här: http://pontos.fr/gb/content/34-grinder

      • Martin Mar 29, 2016 Reply

        Verkar ju helsmutt!!! Hoppas på en utvärdering här på bloggen så småningom….

  8. Bosse F Mar 29, 2016 Reply

    Funderat på nya winschar. Antar att expertisen enats om att Pontos är det bästa :-). Varför bara byta fallwinscharna?

    • SilverSurfer Mar 29, 2016 Reply

      Mon ikke det handler om “Line Speed” ved håndtering af gennakerskøderne frem for alt ?

    • Author
      Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

      Jag är inte alls säker på att det är så enkelt :-) Men värt att prova tycker vi.

      Pontos har lite större trumma än motsvarande Harken. På en plan yta (som rufftaket) är det inget problem, men mina fockwinschar sitter jättesnyggt nedsänkta i sargen, så då måste man sätta en platta för att höja upp dem, vilket känns sådär. Funkar fallwinscarna bra kanske man tittar på det nästa år.

      Sedan är det framförallt hissning av segel (långa sträckor med låg last – framförallt code 0 suger musten ur en) och gennakertrim shorthanded där det gör störst skillnad. På focken hade man kunna lägga i selftailern innan slaget, vilket säkert sparat en del det också, men det är inget stort problem i dagsläget där jag trimmar till 95% med skotet i handed, sedan har man tid att lägga den i selftailern medan man väntar på att båten skall komma upp i fart så att man kan ta det sista.

      • Bosse F Mar 29, 2016 Reply

        Tror du det funkar att gippa genom att bara winscha?

        • Author
          Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

          Osäker. Men skall prova i alla fall… grejen med en gipp är ju att man ofta skotar hem rejält för att släppa massor när den fyller. Kan vara dumt att ha den i selftailern då :-)

  9. Andreas Mar 29, 2016 Reply

    Hej Peter
    Gällande nmea kommunikationen får du gärna visualisera:-)
    Ett klurigt kapitel för mig att få kommunikationen mellan
    autopilot,plotter,vind/logg,AIS och WIFI

    NX2 via “GND10” till “Garmin nmea2000” och till “raymarine STng” hade det funnits en enklare variant med ett nmea 2000 system universal?
    Bara strömmatning för dessa system blir ju pluralis.
    sedan hur många GPSantenner behövs?? Det skall vara till AIS,VHF,plotter,navigering…båten kommer sjunka!

    MVH Andreas som kliar sig i huvet

    • Pelle Lindell Mar 29, 2016 Reply

      Vad vill du åstadkomma? Om man antar att meningen primärt är att:

      Få AIS-data till plottern
      Instrumentsystemets data til alutopiloten och plottern
      GPS position till VHFen

      så hade jag inte installerat någon GND10 och inget NMEA2000-backbone utan använt en Actisense NGW-1-STNG för att få data från Nexusserven till autopiloten
      Resten av kopplingarna hade jag gjort med NMEA0183 eftersom de flesta AISer ger ifrån sig data på NMEA0183-format och Nexus-servern har NMEA0183 ut- och ingång. VHFen skall med all sannolikhet ha NMEA0183 också. De flesta Garminplottrar har två NMEA0183 portar så jag hade anslutit den ena till NEXUS-servern med VHFen parallellt på utgången (denna port ställs in på 4800 baud) och den andra till AIS-en (38400 baud)
      På nexusserverns NMEA utgång kopplas plottern och Actisense NGW-1-STNG in parallellt. So en parantes kan en NMEA0183-utgång (enligt NMEA-standarden) driva 4 NMEA-lyssnare så det går normalt att parallellkoppla på utgångar men inte på ingångar.

      Vill man sedan snygga upp systemet och få ut data på wifi så får man blanda in en NMEA multiplexer med wifi server tex en Shipmodul MiniPlex-3Wi

      • Andreas Mar 29, 2016 Reply

        Tack Pelle
        Jag vill även kunna följa rutt från garmin till raymarine.
        Jag har inte lyckats få nexus att skicka ut nmea 0183 utan fic höra av garmin att det var tvunget att ha gnd10 däremellan.
        Provar ringa dig en dag:-)
        Mvh Andreas

        • L-B Gustafsson Apr 1, 2016 Reply

          Andreas, vi har Nexus race, Raymarine plotter+pilot, TrueHeading AIS och Expeditiondator som pratar med varandra. Vi kan höras på mail.

    • srsseglaren Mar 29, 2016 Reply

      Appropå strömmatning vad tros om Capi2 vettigt eller fancy sätt att montera strömtjuvar ?
      http://www.capi2.com/en/
      https://www.youtube.com/watch?v=GbHgHPaL3MI

      Kanske bara intressant vid nybyggnad samt utbytte av hela systemet ?

      • Author
        Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

        Har du provat att felsöka i ett sånt där nångång?

        • srsseglaren Mar 29, 2016 Reply

          Nope
          Ett dyrt och hightech sätt att skaffa sig sysselsättning måhända :-)
          Utveckling i övriga fordon bilar flyg tåg har bytt till motsvarande.
          https://www.youtube.com/watch?v=lBSYEh7vE7w

        • Author
          Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

          Det enda man kan göra när en BMW eller Range Rover inte gör som man vill är att ringa efter en bärgningsbil. Det är ingen idé att öppna huven och det går inte att köra när nån elektronisk mackapär lagt av.

          Det är lite skillnad när man är mitt på havet. Då vill man kanske inte att toabelysning, AIS och motor skall hänga ihop i ett integrerat system där man inte riktigt kan avgöra vad som är trasigt och inte. Jag har varit på båtar där man svurit på att aldrig mer skaffa ett bussbaserat system – men det funkar säkert bra för andra…

          Hållbarheten på elektronik på en båt kanske är 4-5 år. det innebär att 25% av allt ombord skall paja varje år. Då måste man förhålla sig till det :-)

  10. Author
    Peter Gustafsson Mar 29, 2016 Reply

    @Andreas, här är det jag brottas med just nu:

    nmea-skiss16

    Prio 1. Nexus NXR skall funka oavsett vad som händer i resten av systemet.
    Prio 2, NKE Autopilot skall alltid få bästa möjliga styrdata utan att datorn är igång. Detta är två meningar som varvas på 4800 från NXR. Prioriteras i Miniplexen för att samsas med annan data när de sänds med 38400 till NKE.
    Prio 3, AIS skall gå utan externa beroenden.
    Prio 4, VHF skall ha position för att kunna skicka DSC. Bör vara separat för att inte ta bandbredd genom NXR.
    Prio 5. AIS-data skall visas på e7-plotter i sittbrunn.
    Prio 6, ingen AIS-trafik skall slöa ner övriga funktioner.
    Prio 7, få iPad att ta emot a) Expedition-data för VentusPro-app och b) NMEA/position för nav.
    Prio 8. få alla enheter att samsas på Wifi-nätet.

    Ingen snygg integration, men NMEA-0183 är det enda som funkar för NXR, VHF och NKE. Så det är det vi har att jobba med. Och jag vill kunna få saker och ting att funka även om datorn eller WiFi lägger av.

    Skall tänka till lite mer på detta framöver…

  11. André Apr 3, 2016 Reply

    Seglade en 45 fotare som hade större delen av instrumenten mm i en låda framför ratten och där kabeln sedan gick ner i samma rör som axlar, kugghjul mm från ratten till roder. I närmast värsta tänkbara förhållanden mitt i natten söder om Arkösund i hård kuling fastnade berörd kabel i kugghjulet och tuggades sönder. Föjden blev ingen maskin, inga lanternor inga instrument eller belysning i övrigt. Var milt sagt spännande att felsöka detta system mitt i natten under givna förhållande,..

    På en annan 45 fotare så hade man upkoppling via internet så att ordinarie navigatör kunde följa händelsen från land. Han kunde även visade det sig stänga allt från sin dator i land vilket var mindre uppskattat ombord mitt i natten någonstans mella Oxelösund och Landsort…

    Det finns verkligen gränser när det gäller integration för olika saker. Det måste finnas redundans i systemet så att viktiga funktioner kan upprätthållas även vid ett större sammanbrott. Man måste kunna starta maskin och kunna tända lanternor.

  12. Fredrik Sep 7, 2017 Reply

    Några bra erfarenheter från den Jib Zero som refereras i denna post att dela ut?

    • Author
      Peter Gustafsson Sep 7, 2017 Reply

      Den gör definitivt jobbet i det lätta registret. Vi kombinetar den ju med en “shorthandedfocxk” som är lite minde än den vanliga, och då är det tungt under 4 m/s. Men med J0 har vi vänt det till en edge i det lätta.

      Den gör också bytet möjligt när man är själv.

      Jämfört med de två fockarna man har i entypskonfigurationen så är det dyrt (både ekonomiskt och på mätetalet), men i kombination med en foick med rev på hakar är den grym.

      Nu senast hade vi nytta av den på Hollendern, som du kan se på filmen för några dagar sedan.

      • Kjetil Sep 11, 2017 Reply

        var det denne du brukte på kryssen nå på zsos?.

        • Author
          Peter Gustafsson Sep 11, 2017 Reply

          Ja. När jag väl kom loss efter starten, så gjorde den jobbet. Räckte nästan :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*