SRS-tabellen 2018 uppe nu

Finns här. Några spaningar?

Uppdatering 180211:

Inför 2018 har arbetet med att utveckla SRS-systemet fortsatt. Årets tydligaste förändring är att möjligheten att ta ut ett separat shorthandedmätbrev tas bort och ersätts av en möjlighet att välja en alternativ segelkonfiguration för shorthandedtalet på det ordinarie mätbrevet. En båt kan alltså fortsättningsvis endast ha ett mätbrev med standardrespittal för en normal konfiguration och ett shorthandedtal som kan vara för samma eller en alternativ konfiguration.

Vi har lagt avsevärt arbete på att uppgradera webbgränssnittet som numera är tvåspråkigt (svenska/engelska) och har förbättrade möjligheter att lägga in hjälpinformation i infobubblor. Vi kommer att förbättra informationen i gränssnittet under tid och vi tar gärna emot önskemål och tips på vad som kan förbättras

Bedömningsmetoden har justerats på några punkter:

Bedömningssystemet för flygande segel har justerats som en respons på den tekniska utvecklingen av dessa segel. Antalet val av segelmaterial för flygande försegel begränsas till två; vävd duk och laminerad duk. Inverkan av dessa förändringar blir liten för de flesta befintliga båtar.

Bedömningen av mycket långsmala båtar har justerats. Detta rör endast ett fåtal båtar, främst stora skärgårdskryssare.

Begränsningarna för att få det så kallade ”cruisingavdraget” har justerats. Vår bedömning är att den gamla modellen var allt för förmånlig för många båtar och för 2018 gäller att om en enskrovsbåt har en segelgarderob begränsad till ett storsegel, en genua med FLP>130% av FB vilken förs på ett rull-system monterat helt ovan däck samt maximalt ett flygande försegel ger detta sänkt SRS-tal.

Alla segel utöver ett försegel samt ett flygande försegel kommer att påverka respittalet. Inverkan kommer att vara svag men är tänkt som en påminnelse om att SRS i första hand är ett respitsystem för breddkappsegling.

Sammantaget gör årets förändringar att medianbåten får ett höjt tal på ca. 0.003.

Ett antal tabellbåtar har fått justerade uppgifter och därmed kan respitalet ha ändrats. Källan till nya måttuppgifter är främst SRSv – mätningar och information från ett antal båtägare och vi tar gärna emot infomation om ytterligare felaktigheter i båtdataladen. Ändringarna rör följande båttyper; Accent, Aphrodite 101, Bianca 101, Dehler 29, Elan 333, Elan 31, First 44.7, HR310, Maxi Magic, Mistinguette, Murena, OE29, OE 36, Scanner 391, Scanner 38, Sveakryssare, Player 31 och Player

41 Comments

  1. Author
    Peter Gustafsson Feb 9, 2018 Reply

    A22 & SK30 nya i listan.
    Finns 2 NF, och det är bara denna +´X-79 som fått sänkt. Kan vara fel?
    X-95 höjning 0,012, troligtvis också fel?

    Medianbåten höjs 0,30%

    Oförändrade
    606
    Andunge
    B One
    BB 11
    C55
    CB 66 Racer
    Chess
    Fareast 26
    Fareast 28R
    Haj, Hai
    Hallberg-Rassy 310
    IOD
    J 10
    J-70
    J-80
    K 6
    Knarr
    MF-båt
    Neptunkryssare
    Nordisk Folkbat
    RS Elite
    Starbåt
    Stjarnbat
    Virus 20

    Störst höjning
    0,38% Calife 23
    0,38% Dehler 36 JV
    0,38% Marieholm 26
    0,38% Bavaria 42 Cr.DK
    0,38% Bavaria 35 Match
    0,38% X-37 grund kol
    0,38% Columbie 66
    0,38% PB 63
    0,38% Seacat
    0,38% Wasa 55
    0,38% Scanner 391
    0,38% Sylphe
    0,39% Avanti
    0,39% Scanner 38
    0,39% Triss Norlin
    0,39% Eloge 38
    0,40% Amigo 23
    0,40% Varianty
    0,40% Bianca 111 partial
    0,88% C 40

  2. Skoglund Feb 9, 2018 Reply

    A22 och SK30 fanns även förra året. De är med all sannolikhet dessutom fel. Svårt att tänka att SK30 skulle mäta som en Rival.
    Bäst att avvakta till SRS kommittén sagt att det är klart.

  3. Anders F Feb 9, 2018 Reply

    Hej på kvällen

    Svårt att bedöma med ”de nya” värdena. Jag får se när jag förnyar mitt brev om det är några ändringar. De skall ju lägga till ISP i år….

  4. Christer Östman Feb 10, 2018 Reply

    A22 och SK30 finns inte med. X95 åker upp 0,002 enheter. Listan verkar vara dynamisk… :)

  5. T Feb 10, 2018 Reply

    Har man generellt lyft bort kravet på bord i ruffen? Alla cruisingbåtar har väl ett sånt men nu verkar det inte längre vara obligatoriskt…
    Förra året valde jag bort bordet och angav detta i mätbrevsansökan. Jag antar att det blev en liten höjning. Kanske det blir motsvarande sänkning i år då?
    /T

    • Seglaren Feb 10, 2018 Reply

      bordet borde väl ingår i vikten some en del annat.

  6. Pelle Lindell Feb 10, 2018 Reply

    Listan som ligger där nu är “work in progress”. Vi meddelar när den blir officiell. Jag är imponerad över hur snabbt ni hittar den :-)

    • PN Feb 10, 2018 Reply

      När släpps ”formeln”?

      Hur kan en nära 50 år gammal båt ständigt få höjt SRS-tal?

    • Stenis Feb 17, 2018 Reply

      Klassning av båtar ….
      Vad är det för kriterieier för en C/R båt?, en Cr båt? och en RS båt?

  7. Anders F Feb 11, 2018 Reply

    För att alla andra får höjt SRS tal. Varför fån mitt mätbrev alltid höjt tal…. Allting är relativt

    • Seglaren Feb 11, 2018 Reply

      en sanning med modifikation. inte alla får höjt SRS-tal. här ligger det snarare att dagens SRS är mestadels formelbaserad men fortfarande en del empiriska inslag. det är då TK som gör bedömningen hur vissa egenskaper slår men justerar ju även vissa båttyper som inte passar in i modellen (formeln)

  8. Christer Östman Feb 11, 2018 Reply

    Nu är årets tabell officiell

    http://matbrev.svensksegling.se/Home/BoatList

    • Pelle Lindell Feb 11, 2018 Reply

      Tabellen är inte officiell

      Tabellen är fortfarande inte färdig, det var tyvärr ett internt missförstånd.Nu ar dock mätbrevsansökan öppen och vi har publicerat information om årets ändringar och klassregler för SRS 2018.
      http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/

  9. T Feb 13, 2018 Reply

    Nu verkar det vara fullt möblerat igen. Med bord och allt… ;-)
    /T

  10. Jens Feb 14, 2018 Reply

    Härligt sätt att slippa den årliga SRSfrossan dvs först släppa tabellen fast ej klar, upplysa om detta och sen smyga igång den när lugnet lagt sig 😉

    Å andra sidan är väl förändringar på under “pinnen” inte mycket att hetsa upp sig för.
    Årets trevligaste förändring är väl för många shorthandsegelvalet på ett enklare och mer konsekvent sätt.

    Tack för allt jobbet ni lägger ner i SRSgruppen 🤗

  11. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside Feb 16, 2018 Reply

    Nu är tabellen uppe och klar – SRS på Facebook! Ska bli skoj att se vilka strukturförändringar som är gjorda i år – härligt jobbat alla inblandade!

  12. Dan Feb 17, 2018 Reply

    Otroligt vad lite cirkus det blev i år kring SRS tabell 2018, kan det bero på att alla tycker tabellen är perfekt i år? Nästan lite tråkigt isåfall :-). Jag har inte hittat något att tjata om och förändringen med individuellt SH handikapp i mätbrevet är positivt.

    Peter nämnde att han ansåg att det är enklare att vinna med en Nova än en J/111, låter rimligt. Men har ni hittat något riktig SRS raket i år eller måste man verkligen ut och träna för att lyckas? ;-)

    Vilken båt bör man köpa om man vill göra det “enkelt” för sig?

    • seglaren Feb 17, 2018 Reply

      SRS raketer finns men det är ju i det närmaste förbjuden att diskutera här. det mesta är väl redan sagt och det är väl inte många som följde upp utvecklingen. sen vill jag hävda att många är ovana med de nya SRS-talen.

    • Hasse Feb 17, 2018 Reply

      Kanske behövs lite bränsle i debatten? Perfekt tabell, nej dom grundläggande problemen/kritiken finns förstås kvar även om det inte är alltid så politiskt korrekt att diskutera i alla forum. Håller med Håkan Södergren som skrivit en del artiklar genom åren, om att det vore bättre med transparens om regelns utformning och att man kan få en förklaring till de empiriska upp och nedjusteringar som seglarförbundet gör. Att en båt som First 30 är i princip stendöd i SRS-kappsegling och en båt som SK95 Marga hamnar i topp i de flesta seglingar direkt efter sjösättning bevisar enligt mig svagheter i regeln som säkert påverkar även andra båttyper (inget ont om familjen Widstrand men de har inte toppat alla seglingar de ställt upp i tidigare med andra sk). Att en en äldre båt t ex Nova är lättare att vinna med än en nyare båt typ J/111 låter absolut rimligt. Ska det vara så? nej det tycker inte jag. Sen förstår jag att det läggs mycket arbete och en hel del ideellt på SRS, det tackar jag för och hoppas att vi kan få mer pengar till vår sport så det går att få rimliga ersättningar

      • Author
        Peter Gustafsson Feb 18, 2018 Reply

        Vad menar du skulle bli bättre för den typiske sällankappseglaren med transparens?

        De regler som har transparens brukar leda till att de mest ambitiösa teamen lägger massor av tid och pengar på årlig optimering av båt och segelplan, ofta tillsammans med designers & segelmakare. Det finns en anledning till att de flesta toppbåtar i ORCi byggs om hela tiden eller att en Drake kostar nästan 2 miljoner :-)

        De exemplen du tar övertygar inte heller. First 30 hade inte nått bättre resultat i IRC eller NOR Rating/ORCi (vi har räknat på det) och Marga har väl en hälsosam mix av både spikar och lite sämre resultat. Långsmala båtar är ju svåra i vilken regel som helst, och skillnaderna i fart mellan liknande båtar är stora.

        Jag säger fortfarande inte att SRS är perfekt. Men ser inte att de skevheter som lyfts fram vare sig öär unika för SRS eller särskilt svåra att resonera kring.

        • Hasse Feb 18, 2018 Reply

          Jag tror transparens gynnar alla seglare även de som kappseglar sällan, kanske är med på någon enstaka klubbsegling men de kommer ändå att sitta i klubbstugan ibland och prata om mätetal och varför en båt fått si eller så tal. Eftersom SRS inte bara är en formel utan enskilda båtar kan justeras av SRS-komitténs bedömningar bör det inte vara något stort problem men specialbyggen. Visst, om jag kan förstå inverkan på mätetalet av en justering av båten kan jag räkna ut vad som passar mig och mitt sätt att segla bäst. Men i praktiken går mycket att detta att göra redan nu för de som satsar men det tar lite mer tid att göra “reverse engineering” genom att t ex ta ut provmätbrev på olika konfigurationer och se utfallet.

          Exemplen tog jag för att de är redan kända uppgifter, First 30 har diskuterats flitigt här på forumet och vad gäller Marga är både ägare och SRS-gänget på det klara om att man behövde se över regeln för “skärgårskryssarliknande” båtar och det har även gjorts till detta år. Togs upp som exempel på vidareutveckling av regeln på SRS-seminarium hos gransegel nu i vinter.

        • Author
          Peter Gustafsson Feb 18, 2018 Reply

          Fast på vilket sätt gynnar det breddseglingen, om diskussionen i klubbstugan går från “det är ändå ingen som vet – vi får segla med det vi har” till att “i år har experterna räknat fram att man måste klippa av 50 cm av toppen på sina storsegel för att mäta bra” för att tre år senare handla om “det var ju dumt att alla förstörde sina segel, för nu har man ändrat reglerna igen” :-)

          Att träning skulle ge 100 gånger mer effekt tenderar många att glömma när det finns en “teknisk sanning”…

          Blir det mer rättvist, roligare, billigare, fler båtar på banan – eller exakt hur blir det bättre för den enskilde seglaren med transparens om man inte kan eller vill sätta sig in i alla detaljer?

          Exempel som visar på svårigheterna är GP26, GP33, GP42, Class 40, HPR, Fast40+ och ett antal “entypsklasser” där transparens lett till att de bästa båtarna kostar ungefär dubbelt så mycket som “vanliga seriebåtar” i regeln.

          Och vad det innebär på vattnet, fattar en vanlig seglare ganska fort…

          Det finns en anledning till att ingen breddregel som jag känner till, någonstans på jordklotet, är transparent. Just för att dessa regler direkt exploateras av de som har för mycket pengar och gillar att skaffa sig en fördel mot fleeten.

          Tycker du och Håkan Södergren att det är modellen, så passar ju ORCi alldeles utmärkt. Full transparens och möjligheter att visa vad man kan både kring design och optimering. Och tuffa mästerskap i regionen.

          SRS fyller en helt annan funktion.

          • Seglaren Feb 18, 2018

            det är ett antagande med att ingen vet. det finns de som är ganska nära SRS-formeln genom reverse engineering eller helt enkelt genom insikt i bedömningen medan andra inte har denna fördelen.
            en annan sak är de som har en båt som inte passar in har tre val, acceptera att de har sämre glid under skidorna, byta båt eller lägga av med kappseglandet.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 18, 2018

            Återigen saknas konkreta exempel på:
            a) några som klurat ut något som vi andra missat och därigenom har en fördel.
            b) båttyper som seglats hyfsat seriöst och systematiskt i 3 säsonger utan att prestera.

            Jag fortsätter fråga eftersom jag inte ser det du ser.

            Och jag får aldrig mail med “kolla lite extra på X, de har kört med hyfsat fast besättning i flera säsonger, jobbar med en bra segelmakare och tränar 3-4 gånger på en säsong, men lyckas ändå inte placera sig…”. Ellet “Y, som har seglat sin båt i 20 år, uppdaterat löpande, men hänger ändå inte med”. Däremot finns det många exempel på seglare som köpt en ny båt och väldigt snart kommer på att den nog är missgynnad i SRS.

          • Rikard I Feb 18, 2018

            Och som byter sin nya båt till en mer “normal” båt och vips så bra det går då … med samma besättning, samma inställning till bottenfinish, segel och till träning.

            För den som vill dra lite nytta av SRS, kan titta på en 80-talsbåt som fanns med i LYS-tabellen, kitta upp den med moderna material/lösningar och take it for a spin. Det finns flera lyckosamma sådana exempel, så det bör där gå att hitta sin cup of tea.
            Bakomliggande orsaken till detta är att nya båtar och gamla LYS bedöms på lite olika sätt i SRS, i och med att konstanter i formeln valts på ett sätt så att mätetalen ska bli jämförbara. Som sagt, det är inte enkelt att skapa en helt vattentät respitregel. Det har dock fått till konsekvens att det blivit en skillnad i koefficienten för ex.vis effektiv LWL mellan nya alternativt LYS-båtar. För mig så är det helt ok för er som gör ett sådant optimerande val, då det gör konkurrensen tuffare för oss andra. Det utvecklar :-)

            För er som tror er veta att ni hindras av verktyget – ta intryck av andras båtval, byt båttyp och se om det inte finns snabbare sätt att lära sig att segla fortare. Det blir mycket roligare så, jag lovar. Jag ångrar inte vårt val att släppa First 30:an och köra med något som bedöms mer fair i SRS. Bra genomförda race speglas av resultatet likväl som att motsatsen oxå gäller; precis som det ska vara.

            Årets SRS-ändringar är rimliga och bra i mina ögon; ett evolutionssteg. Skillnaderna i SRS-tal från 2017 förefaller dock bli marginella. Vi ses kanske på racen i sommar.

          • seglaren Feb 18, 2018

            ja, PeterG det har ju presenterats många exempel som har viftats bort. Rikards byte av båt med efterföljnade resultat såger ju en hel del.

            att du, Peter, inte vill se det vad jag och många andra ser är väl din sak.

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 18, 2018

            Ja, den där First 30 har varit “the smoking gun” i SRS-debatten sedan Rikard lyfte frågan för 6 år sedan. Borde ha tillkommit en eller ett par båttyper med liknande symtom?

          • Jens Feb 18, 2018

            Vill inbilla mig att både First 27.7 och Elan 350 är båtar som inte direkt överpresterat, om det bara är en tillfällighet att de påminner om varann eller helt enkelt attraherar sämre seglare får någon annan avgöra.

          • seglaren Feb 18, 2018

            “Y” var ju intressant… finns säkerligen en del, frågan är ju om man bemöda sig då att skriva till PeterG för att sen få höra att man inte kan segla…(gäller säkerligen “X” också)

          • Author
            Peter Gustafsson Feb 19, 2018

            Jag har aldrig skrivit att någon inte kan segla.

            Däremot har jag inget problem att hjälpa folk med en “reality check”. Det tar tid för Jesper Bank att få fart på en Farr 400, det tar tid för Collis att få fart på en Melges 24 och det tar tid för oss vanliga dödliga att få fart på en modern båt (eller att gå från spinnaker till gennaker).

            De flesta av de som gnäller är mycket bättre seglare än vad jag är.

            Men det blir också deras största bekymmer när de måste tänka om i en ny typ av båt som ofta kräver en annorlunda approach och är “tweaky” på sätt som man inte sett tidiogare. De som erkänner att man inte vet allt, utan har ett öppet sinne och puttar in den tid som krävs under tre säsonger, lyckas ofta.

            Konstigt.

            Trots att de på pappret är sämre seglare.

            Jag ser exakt samma sak i business. Erfarna “experter” som inte lyckas i ett föränderligt lanskap. De går ofta tillbaka till ett jobb med tydligare förutsättningar där man känner att man har koll, Samtidigt struntar unga entrepörenörer i konventioner och gamla sanningar och lär sig snabbt genom att prova många nya saker på ett disciplinerat sätt. Och experterna förvånas över hur man blir rundade.

            Folk är olika, och har olika mål med sin segling.

            Är det viktigt att vinna behöver man ta andra beslut än om det viktigaste är att utvecklas som team och seglare. I det senare fallet får man vara beredd på att det kanske är lite lite svårare. Man också ganska mycket roligare. Även om man inte vinner lika ofta.

          • Joakim Feb 19, 2018

            Elan 350 är snabbare eller lika snabb som Bavaria 35 Match, First 36.7, Dehler 34/35SV i ORCi och IRC. I SRS har den lägre tal. Borde den ha ännu lägre tal?

            First 27.7 är lika snabb som 31.7 i ORCi och IRC, men 3% långsammare i SRS. Den har samma SRS som Dehler 29 och Finngulf 28e trots 2,15 m köl och klart nyare design med längre LWL. Borde den vara ännu långsammare?

            I ORCi har 27.7 varit ganska konstig. 2010 blev den över 3% långsammare än 2009. Men efter 2012 och 2013 var den lika snabb som 2009.

          • Fabian Tillig Feb 19, 2018

            Vi är väl överens om att det finns båtar som är lättare att få upp till 100% än andra, eller? Som Peter skriva är det säkert mycket lättare att ligger på 100% av båtens potential med en Nova än med en J111. Lika är det med en konventionell C/R jämfört med en lite udda design som en First 30 eller First 27.7.
            SRS ska ju inte tar hänsyn till hur svart det är att få båten att segla på 100% men bara hur snabbt den gå vid 100%. Så det är inte alls konstigt att vissa lyckas med en båt men inte med en annan.
            Tycker man att sitt SRS är för hög få man nog först kollar att man få båten att gå på 100%.
            Sen är det väl inte konstigt att man har sina sweet spots. Att man har svart i 2 m/s att slås med en Farr 30 eller Melges 24 är väl inte konstigt. Detta gå ju inte att reda ut med ett respitsystem som ska vara en enda faktor. Skulle man tar med vindstyrkan blir det lätt jobbigt att räkna ut Resultat på, tex. Bohusracet där man kan har allt från kuling till stiltje under samma race (och inte sällan har man det). Baka man in vindstyrkan kommer de nästa att gnälla på vågor. För att det är mycket lättare med en X332 att kryssa i 2m vågor än med en Seascape 27. Detta ska väl tas hänsyn till också…
            Tycker själv att SRS funkar bra. Det är ju ett enkelt system, med all sina för och nackdelar. Men skulle vi samla 180 doublehanded båtar om vi hade haft nån krångligt system, bara för att det blir mer rättvist?

            //Fabian

          • Dan Feb 19, 2018

            Att vinna är något de flesta vill. Att segla på 100% är det få som har tid, pengar och talang nog för att realisera. Om placeringen är viktigare än annat bör man således välja en båtmodell som är lätt att krama prestandan ur och som är allround. En envis kompetent besättning med resurser och som satsar allt i 3 år kommer lyckas i de flesta båtmodeller eftersom hur väl man seglar är betydligt mer utslagsgivande än någon % i mätetalet, det bevisas om inget annat i stora entypsfält.

            Så kan man sammanfatta det hela, eller?

          • Rikard I Feb 20, 2018

            @Joakim: Elan 310/350 fick en sänkning på typ 3% 2012/13 i SRS när böljorna i SRS gick som högst. Den sänkningen (pga form?) överfördes dock inte till formmässigt likvärdiga båtar som ex.vis Sunfast 3200/First 30 och det skiljer fortfarande idag lika mycket, allt annat lika.
            First 27.7 har redan sedan tidigare ett motsvarande lägre mätetal, då formen i kombination med deplacementförhållandet gör att båtens våta yta och flytläge får stor påverkan på friktion och därmed farten. Båttypen fick också ett orimligt högt LYS, då den dök upp på scenen.
            Vidare ORC gjorde en ändring ungefär 2012/13 för att TP52:or var för snabba för sitt eget bästa. Det gjorde att båtar med samma strykjärnsform också fick motsvarande höjning med 2.5-3%; däribland First 30. Det skedde samtidigt som ORC gick ifrån Delft-forskningsframtagna koefficienter för båtform i regeln. Men en TP52 och en First30 har helt olika deplacementförhållande, flytläge och möjlighet till planing, så det blir lite skevt i jämförelsen.

            @Peter G: Min vän, att ratingen på en tung 31-fots C/R ligger i samma härad som exempelvis en First 36.7 och X362 Sport är väldigt svårt att förstå för en utbildad farkostingenjör med intränad seat of my pants känsla för båtfart efter många långa år i jolle. Jag vet med säkerhet vad som är starka och svaga sidor med båttypen efter de år som vi seglat henne. SRS bekräftar dessutom våra slutsatser med hur formmässigt likvärdiga båttyper bedöms enligt ovan.

          • Joakim Feb 20, 2018

            @Rickard First 30 har aldrig fått en höjning i ORCi om man jämför den med X-332. Jag körde just båda med varje års VPP från 2009 till 2018. 2009 Var First 30 klart snabbare (25,7 sec/m skillnad i GPH). 2010-2018 har skillnade varit mindre, 9,2-14,6 sec/m. Den störstä förandring var 2010->2011 då skillnaden sjönk från 14,6 till 12,3. 2012 var den 13,7 och sedan dess har skillnaden sjunkit varje år till 9,2 sec/m 2018.

            First 30 är inte i SRS tabell (gäller också Elan 310/350 osv.). Jag använde den här data: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/39115.pdf
            Och X-332 var den här: http://data.orc.org/public/WPub.dll/CC/64608.pdf

            X-332 är helt vanligt, som har SRS 1,025 i tabellen. Jag vet inte vad skulle den här First 30 har i SRS, men enligt ORC borde den vara runt 1,04.

          • Rikard I Feb 21, 2018

            @Joakim, den gick från 650-ish till 633 under det året då ändringen gjordes av båtform och när ORC lämnade forskningsbaserade koefficienter. Och vad det har med X332 att göra förstår jag dock inte.

          • Rikard I Feb 21, 2018

            @Joakim, och du bör istället för en X332, som inte liknar First 30 på något sätt, jämföra med en Elan 310 eller 350 som är samtida och lika i konfiguration. Då blir din jmf skevare. Och tips – X332 tävlar sällan högre mätetal än 1.22 i SRS (gamla räknesättet).

          • Joakim Feb 21, 2018

            @Rikard Den här First 30 hade den högsta GPH 647,8 2011 och den minsta 630,7 2009. 2013 var GPH 637,6, 637-639 2014-2017 och 634,8 2018. Men man kan inte jämföra GPH från olika år utan att komma ifåg att alla andra båtarna har också fått ett annat tal.

            Jämfört med hela fleeten (i Finland) har den här First fått +11.3 2010, +0.1 2011, -1,6 2012, -4,4 2013, +0,7 2014, +0,2 2015, +1,0 2016, +0,8 2017 och +0,3 2018. Från 2010 till 2018 är kumulativ förändring -2,9 sec/m i GPH jämfört med fleeten.

            X332 liknar inte mycket First 30, men har ~ samma SRS och är mycket vanligt i SRS.

            I HN är First 30 mellan X332 och X332 Sport, klart snabbare än 31.7, likt med J/92 osv. Dom borde ha bra koll på First 30. http://www.ffvoile.fr/ffv/web/pratique/habitable/OSIRIS/table.aspx

          • andreas Feb 21, 2018

            Inte dags att släppa First 30 diskussionen??
            Min känsla/uppfattning är att denna debatt grundar sig på en uppfattning och känsla:-)
            Den kan man inte ändra på om inte mottagaren vill det, och ju mer fakta som presenteras desto större gap mellan uppfattningar och beslut. (om jag minns ledarskapsutbildningarna rätt)

            När min känsla är fel seglar vi betydligt sämre än når vi tror vi seglar bra. Det blir oro i båt, man förstör trim, spåret man styr blir annat osv. Dvs inga faktabaserade beslut.

            Likaså när jag spelar golf, är jag osäker på var bollen hamnar från tee, så blir spridningen större. Jag tappar fokus o score blir högre, även stats på puttningen blir högre fast den är ej kopplad till drivern.

            Likaså är det ju på längdskidor, tror de de är i bra form och har bra skidor presterar de bättre. Eller vilken gren som helst.

            Men här, finns det en icke faktabaserad uppfattning om att First30 är felaktigt konstruerad. Den uppfattningen kan inte fakta ändra på.

            Så snälla, snälla, ta fram en nyare båt att diskutera SRS med!!
            Jag vill ha denna debatt att följa mellan OS grenarna, men med nytt ämne bara:-)

            Mer chips, bara några dagar kvar innan OS är slut

            //drive out of bounds

          • seglaren Feb 21, 2018

            HN basera sina respittal empiriskt baserad mer eller mindre på de förhållande så finns i franska vatten. då kan det spela in att det blåser en hel del mer.
            snack om jämförelse med andra empiriska system som HN. Tyskarna bedömmer skippy 650 Cr lika snabb som en Omega 30 medan i SRS är den lika snabb som en RJ85.
            ingen som vill diskutera RS Elite?

  13. Dan Feb 17, 2018 Reply

    Jaha, där ser man. Det var bättre förr :-). Att det mesta är sagt brukar inte stoppa entusiasterna. Själv är jag också ovan vid de nya srs talen, de gamla kunde man rabbla mitt i natten. Man kan dock sortera SRS tabellen från lågt till högt och jämföra båtar i samma område. Alltid något att sysselsätta sig med innan det är dags för att börja slipa…

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*