Tjörn Runt 2019 i en IOD

Så här såg vårt Tjörn Runt ut i 5 punkter:

1. Kanonbra start
2. Svårt att hitta växlarna i den puffiga vinden under bron
3. Pendlande
4. … och mer pendlande
5. Åka häckvåg

Jättenöjda med att bara vara 2% långsammare än IOD-legenden Urban Ristorp runt banan. Och det mesta av det tappet kom redan vid Brattön.

1 Sonar Joachim Stadig+2 0.900 03:27:11
2 Express Michael Collberg 0.910 03:33:47
3 Cumulus Per Norman+1 0.868 03:37:56
4 Express Olle Heimersson 0.910 03:40:25
5 Express Leif Dehlén 0.910 03:40:40
6 IOD Urban Ristorp 0.927 03:41:08
7 Comfort 30 Torbjörn Sterner+1 0.883 03:41:37
8 NF Peter Bäcklund 0.904 03:41:39
9 Omega 30 Emil Sandberg 0.923 03:42:10
10 Express Henrik Grotte 0.910 03:42:20
11 Express Henrik Stålheim+2 0.910 03:42:24
12 Baccant Per Holmström+3 0.902 03:43:06
13 IOD Ola Sandal 0.927 03:43:27 +1,0%
14 Express David Hellström 0.910 03:44:45
15 IOD Ronny Friberg 0.927 03:44:47 +1,7%
16 IOD Pelle Pedersen 0.927 03:46:06 +2,2%
=oss
17 Cumulus Niklas Lewander +2 0.865 03:46:38
18 NF Mats Andersson 0.903 03:47:13
19 Albin Nova Björn Lerntoft 0.949 03:51:54
20 IOD Lars Malmkvist 0.927 03:52:54 +5,3%
21 Maxi Racer Torsten Samuelsson 0.928 03:53:02
22 Cumulus Per Jacobsson 0.891 03:53:53
23 Murena Anton Larsson 0.900 03:54:08
24 Dufour 310 GL Joakim Johansson 0.911 03:54:52
25 Ballad Stefan Robertson 0.896 03:56:17
26 Express Jesper Rönnebrand 0.910 03:59:47
27 Oceanis 311 Clipper Jan Claesson 0.923 04:02:44
28 NF Angelina Olsson+3 0.908 04:17:22
29 Cumulus Johan von Bültzingslöwen 0.865 04:23:20
IOD Eivor Knutsson 0.902 DNF
Sonar Björn Mattsson+3 0.900 DNF
Maxi Racer Alexander Strid+2 0.928 DNF
IOD Reine Larsson 0.927 DNF
NF Peter Dahllöf+1 0.908 DNS
Bavaria 30 Cr 05-07 Mattias Jacobsson 0.901 DNS
Express Erling Arvidsson 0.910 DNC

Alla resultat här.

Tack till Pelle Pedersen som arrade allt, Sinom Kindt och Pelle Lindell. Och till Hans Johansson som lånade ut båten.

17 Comments

  1. srsseglaren Aug 22, 2019 Reply

    Vad kan man göra åt pendlingarna ?
    Frågan ställdes i filmen när bägge seglen stor och fock skotades på samma sida, då är det antagligen svårt att göra ngt ?
    Vi segling wing on wing dvs segling med fock i lovart så kanske man kan försöka balansera segelytorna på vardera sidan om båten genom att använda spinnbom i lovart och på så vis få mer exponerad yta från focken?
    Men 34kvm i storen och 12kvm i focken så blir det antagligen som bäst lite mindre dåligt utan att bli bra ?
    pga låga fribord så finns det en risk att spinnbommen går ned i vattnet om pendlingen blir stor ?

    Helkul att ni vågar prova på nya båttyper även under race.

  2. Author
    Peter Gustafsson Aug 22, 2019 Reply

    Ja, det är lustigt det där pendlandet.

    Vi diskuterade mycket och ville gärna kicka hårdare. Men geometrin var skum och vi vågade inte då vi var rädda att köra sönder nåt. Vi hade redan kört av höljet på kicktampen.

    Efteråt fick vi höra att man i stället skulle släppa kicken. Och i värsta fall mitt-skota focken för att dämpa svängningarna. detta bekräftades av Bo Bergqvist som filmade och fotade alla båtar i Kyrkesund.

    Här en bild på Urban Ristorp, som faktiskt verkade ha lösare kick än vi?

    • Mikael Vesala Aug 22, 2019 Reply

      Har tittat på filmerna där IOD är med och tycker en anledningen till pendlandet är rätt tydlig, och drabbar väl de flesta båtar med smala ändskepp i farter på eller över deplacementfart. När deplacementvågen ökar i längd med ökad fart, sjunker trycket och vågens höjd midskepps och stabiliteten med den, först när skrovet krängt ner långt återfås stabilitet och skrovet börjar räta upp sig. Väl i upprätt läge är åter stabiliteten dålig och med levande kraften i den pågående pendlingsrörelsen fortsätter rörelsen tills skrovet krängt ner långt åt andra sidan, och med ett litet krafttillskott i varje pendlingsrörelse ökar pendlingen lätt till okontollerbarhet. Svårt att undvika med andra ord. Att skära några grader för att få vinden att röra sig från lovart till lä är väl ett säkert kort?

      • J Aug 23, 2019 Reply

        Knepet för att häva pendlingarna när jag seglade IF var att mot pendlingen (dvs gira babord då masttoppen drog åt styrbord). Det var länge sedan, men jag har bestämt för mig att vi hävde pendlingen rätt omgående på det viset. Givet att vi inte råkade gippa, då. Det hände ju.

    • Anders Aug 23, 2019 Reply

      Vad säger reglerna om att hålla direkt i seglets skothorn?

      • Author
        Peter Gustafsson Aug 23, 2019 Reply

        “A competitor may hold a sheet outboard” – https://rrs.sh/cases/1123

        • Peter Aug 23, 2019 Reply

          provided that rule 49 is complied with.

          • kaskeloten Aug 23, 2019

            däremot är att använda paddel eller båtshake, eller spirbom, utan att sätta fast i den i masten, förbjudet. det var väl i för sig ingen som var sugen på det i den vinden

        • Anders Aug 23, 2019 Reply

          Tack!

        • Harald Aug 23, 2019 Reply

          Ett skot i lovart är väl inte mera ett skot utan en gaj?

  3. C Aug 22, 2019 Reply

    IOD är snabbast när den pendlar. Berättade Urban inte det?

  4. C Aug 22, 2019 Reply

    IODn är som snabbast när den pendlar på undanvinden, berättade inte Urban det?

  5. Harald Aug 22, 2019 Reply

    Logiskt. Om spinnakern drar masten i lovart brukar vi spänna kicken för att storens topp att dra mer åt andra sidan köllinjen än spinnakern som ofta vill dra masten mot lovart.

    Omvänt får man toppen på storen att dra mer på fockens sida genom att twista den mer.

  6. Oscar Egerö Aug 22, 2019 Reply

    Slankt akterskepp har sina nackdelar. När Kajsa (Passad S52) plattlänsar i farter över 8 knop så uppskattar jag vattenlinjebredden till 60 cm i fören och 80 cm i aktern. Mitt under båten är det liksom “tomt”.
    Mina botemedel mot pendling: Sänk segelcentrum, ofta försent att tänka på när det väl börjar pendla.
    Försök få lite press från sidan med något segel. Ett illa kickat och/eller så lite utskotat storsegel som möjligt.
    Hinner jag så riggar jag preventer för att minska risk för ofrivillig jipp.
    Har en tillgång till besättning så placera dem i lä.
    Håll i dig och vänta tills du kan lova några grader.

  7. D35 Aurora Aug 23, 2019 Reply

    Man kanske kan eftermontera aktiva hydrauliska trimplan i häcken för att dämpa rullningarna?
    Aktiv undervattenskropp blir det nya svarta för IOD, glöm inte var ni läste det först ;-)

  8. srsseglaren Aug 23, 2019 Reply

    Ett alternativ ? SBS sailing booster system:
    http://sbssystem.com.br/
    Mer för cruising ?

  9. Erik P Aug 23, 2019 Reply

    Från publikplats kan meddelas att ni inte var den enda IOD som pendlade. Även andra båtar med “rund” botten som t ex IF pendlade en hel del de med. Tror vi såg totalt 6-7 båtar i hela startfältet som hade undanvindssegel varav en vurpade mitt framför näsan på publiken. Många olika sätt att spira genua/fock gavs det exempel på. En minoritet hade bom (Collis t ex). Det festligaste hade en man mer eller mindre utanför båten medan en annan höll i denne med ena handen och vantet med den andra.

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.